Raskaudenkeskeytys rv 22+. Mifegyne, lopettaako se istukan toiminnan?
Vai toimiiko vain ja ainoastaan kohdunsuun pehmentäjänä? Haluaisin varautua, että tuleeko potkut loppumaan jo tuohon lääkkeeseen ;(
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelijat tuntuvat unohtavan, että sikiön hermotunto kehittyy vasta viikkojen 24 jälkeen, mikä on syy aborttirajaan. Onhan se sikiöllekin helpompaa pysäyttää sydän lämpimään kohtuun kun antaa sen kehittyä niin pitkälle että varmasti tuntee kipua.
Tuostahan ei varmuutta ole missä vaiheessa kiputuntemus on sikiöllä.
Mutta RV 40 se jo taatusti on.
Sen verran kommentoin näille huutelijoille, että on vain kaksi pahaa joista pitää valita se vähemmän paha. En halua että vauva joutuu kärsimään yhtään enempää, kun menehtyy joka tapauksessa. Parempi hänelle syntyä ja menehtyä vähemmän kärsineenä.
Tottakai haluaisin että saisin pidellä häntä edes 5min ja hyvästellä, joka täysiaikaisena voisi olla mahdollistakin, mutta se olisi pelkkää itsekkyyttä. Eikä ole takeita että hän selviytyisi edes täysiaikaiseksi.
Ehkä te tällaisessa tilanteessa valitsisitte sitten toisin, mutta minä valitsen näin
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelijat tuntuvat unohtavan, että sikiön hermotunto kehittyy vasta viikkojen 24 jälkeen, mikä on syy aborttirajaan. Onhan se sikiöllekin helpompaa pysäyttää sydän lämpimään kohtuun kun antaa sen kehittyä niin pitkälle että varmasti tuntee kipua.
Tai näin ajatellaan. Opiskelin itse 80-luvulla terveydenhuoltoalaa, ja silloin opetettiin faktana, ettei vastasyntynyt tunne kipua.
Niin ajatella että lääketiede kehittyy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä selitellä asioita itsellesi parhain päin vaan myönnä että sinä olet tappanut lapsesi. Hänen kuolemaansa ei aiheuttanut mikään sairaus tai vamma vaan sinä joka tapoit hänet.
Kuinka toivonkaan tälle vastaajalle vaikeavammaista, elinkelvotonta lasta.
No voi vitt*. Miten se on yhdenkään lapsen (vaikeavammaisen tms.) vika, jos vanhempansa (tuo kirjoittaja) on hänen vanhempansa ja avautunut nettiin.
Se lapsi siitä vammasta eniten kärsii.
Ap:lle ja puolisolle voimia tulevaan. Olen pahoillani puolestanne.
Alkuperäiseen kysymykseen: Mifegyne ei lopeta istukan toimintaa, se käynnistää synnytyksen.
Ei kai kukaan mitään olekaan selitellyt? En tiedä kenelle kohdistit viestisi, mutta ainakin minä, 12, voin sanoa, että kyllä, minä ainakin päätin ihan itse puolisoni kanssa, että lopetamme lapsemme elämän tässä vaiheessa. Eli tapiimne hänet ennen kuin hän tiesi siitä elämästä mitään. Tapoimme hänet ennen kuin saimme koskaan pitää häntä sylissämme. Tapoimme hänet ennen kuin hänet olisi välittömästi synnytyksestä kiidätetty teho-osastolle, jossa hän olisi viettänyt koneissa koko lyhyen ikänsä. Tapoimme hänet ennen kuin muut perheemme lapset ehtivät kertaakaan ihmetellä, miksi he menevät taas nukkumaan ilman äitiä ja isää. Tapoimme hänet ennen kuin olimme itkeneet itsemme kuiviin hänen sairaalavuoteensa vieressä. Uskon että kaikki pääsivät tässä tilanteessa vähemmällä, koska päätimme tappaa vauvamme jo puolivälissä raskautta, siinä vaiheessa kun hän ei vielä asiasta nyt niin hirveästi itse kärsinyt. Kyllä, minä tapoin mahdollisuuteni tulla jälleen äidiksi, koska en halunnut sellaista elämää kenellekään. Rakastan itseäni, puolisoani ja jo olemassa olevia lapsiani enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa. Minusta siinä ei ole mitään hävettävää, vaikka ilmeisesti yrität saada jotenkin toiselle huonon olon? Kuvitteletko ihan oikeasti, ettei ihmiset jotka ovat käyneet tuon läpi, olisi miettineet tätä asiaa? Et vaikuta ihan järisyttävän fiksulta, jos kuvittelet nyt, että jollekin tulisi paha mieli tästä sinun uudesta oivalluksestasi.
Miten empatiakyvyttömiä ihmisiä tämäkin palsta on täynnä? Ei voi kuin ihmetellä. Ja sitten nämä samaiset ihmiset vielä kehtaa huudella muille murhasta ja muusta paskasta.
Mulle ei ainakaan tule paha mieli näistä huutelijoista, jos ei itselläni olisi niin paska tilanne nyt niin varmaan säälisin heitä, nyt en jaksa edes sitä tehdä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseen: Mifegyne ei lopeta istukan toimintaa, se käynnistää synnytyksen.
Ei se kyllä yksinään käynnistä. Vähän ehkä ennemminkin valmistaa siihen, mutta tässä vaiheessa raskautta sen vaikutus on aika vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai näin ajatellaan. Opiskelin itse 80-luvulla terveydenhuoltoalaa, ja silloin opetettiin faktana, ettei vastasyntynyt tunne kipua.
Niinpä. Ehkä 30 vuoden päästä todetaan, että jo alkiolla on kiputunto.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ainakaan tule paha mieli näistä huutelijoista, jos ei itselläni olisi niin paska tilanne nyt niin varmaan säälisin heitä, nyt en jaksa edes sitä tehdä.
Ap
Mulla ei kanssa Ap tunnu huutelu missään. Itse sitä tietää faktat ja niillä perusteella on päätöksen tehnyt. Ja itselleen sitä pitää yön pimeinä tunteina myös pystyä vastaamaan.
Mutta noin yleisesti, älä murehdi liikaa etukäteen, kyllä siitä selviää. Itselleni oli yllätys se, että aika yksin (tai kaksin miehen kanssa) sitä tuo asia hoitui. Kukaan ei ollut siinä kyselemässä oloa, (tietty välillä aina kävivät) ja itseä ainakin jännitti mitä tapahtuu. Mulla siis jossain vaiheessa vaan meni lapsivedet, ja aika pian sen jälkeen kroppa pakotti sikiön ulos. Hoitaja oli siinä ihan lopussa sitten mukana.
-12-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella paljon voimia AP.lle. En voi kuvitellakaan miten raskas kokemus.
AP.n tapauksessa näin tuskin on, mutta kaverilleni myönnettiin raskaudenkeskeytyslupa Valviralta 24 vkoon asti vain sen perusteella että oli 16-vuotias. Sikiö oli täysin terve. No,ei sitten tehnyt keskeytystä kuitenkaan mutta kyllä terveistäkin lapsista noita lupia myönnetään.Itse asiassa tämä ei voi pitää paikkaansa, koska on ihan lailla säädetty juttu. Viikolle 20 mahdollista, sen jälkeen vain sikiöstä johtuvin syin.
"Raskaus on keskeytettävä niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista.
Muun syyn kuin naisella olevan sairauden tai ruumiinvian vuoksi ei raskautta saa keskeyttää kahdennentoista raskausviikon jälkeen.
Terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi kuitenkin, jollei nainen raskaaksi saatettaessa ollut täyttänyt seitsemäätoista vuotta tai jos siihen muuten on erityistä syytä, antaa luvan raskauden keskeyttämiseen myöhemminkin, ei kuitenkaan kahdennenkymmenennen raskausviikon jälkeen.
Sen estämättä, mitä 5 §:ssä säädetään, terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi antaa luvan raskauden keskeyttämiseen, jos lapsivesi- tai ultraäänitutkimuksella, serologisilla tutkimuksilla taikka muulla vastaavalla luotettavalla tutkimuksella on todettu vaikea sikiön sairaus tai ruumiinvika, ei kuitenkaan kahdennenkymmenennenneljännen raskausviikon jälkeen."
-12-
Voi olla että muistan väärin sitten, sen muistan että lupa myönnettiin ihan viimeisille mahdollisille viikolle asti ja reilusti yli tuon 12viikon. Aika hurjaa joka tapauksessa.
Olet just hyvä esimerkki siitä kuinka ollaan huutelemassa niitä omia faktoja faktoina, vaikka todellisuudessa ei ole mitään hajua, mistä puhuu.
Taisi osua herkkään paikkaan,pahoittelen. En nyt sanoisi etten mistään mitään tiedä,kun olen ollut tukena ja mukana lääkärikäynnillä tuossa tilanteessa. Tapahtuneesta on vaan jo 12 vuotta aikaa.
Olen lakimies ja ärsyttää tietämättömyys. Ei sen herkempää :)
No aika erikoisen voimakas reaktio. Sekoitin 20 viikon 24 viikkoon ja myönsin sen, kyllä. Tapahtumasta on todella pitkä aika. Joka tapauksessa kyseessä oli todella myöhäiset viikot siihen nähden että kyseessä terve sikiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ehkä 30 vuoden päästä todetaan, että jo alkiolla on kiputunto.
Se lisäksi pitäisi kai olla vielä aika kehittynyt aivotoiminta, että tästä saatais kunnon argumentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten empatiakyvyttömiä ihmisiä tämäkin palsta on täynnä? Ei voi kuin ihmetellä. Ja sitten nämä samaiset ihmiset vielä kehtaa huudella muille murhasta ja muusta paskasta.
Ymmärrätkö itse yhtään mitä vammaiset joutuvat elämässään kokemaan kun yhteiskunnan asenne tuntuu olevan se ettei heidän tulisi saada edes elää? Heitä kohdellaan kuin toisen luokan kansalaisia ja "terveet" asettuvat heidän yläpuolelleen sanelemaan että onko heidän elämänsä elämisen arvoista vai ei. Näkyy jo ihan tässä ketjussa että vammaisten tappamista pidetään jotenkin hyveellisenä ja armollisena. Suomessakin n. 90% downeista abortoidaan ja Hollannissa vastasyntyneenkin saa tappaa (tai hienosti ilmaistuna "eutanasioida") jos se on vammainen.
Suomessa vammaisten elämä vaikeutuu jatkuvasti mm. syrjinnän, ennakkoluulojen ja hallitusten tekemien leikkausten takia. Syrjivä aborttilaki on yksi syy siihen.
Joten nyt sitä suuta soukemmalle äläkä puolusta murhaa. Vammaisetkin ovat ihmisiä ja tämä ketju pitäisi poistaa vammaisiin kohdistuvan vihapuheen vuoksi.
Tulihan ne downitkin mukaan tähän keskusteluun! Yhdenkään tässä ketjussa kirjoittaneen lapsella ei ollut down, vaan vakava rakennepoikkeama, jonka kanssa elämä ei jatkuisi. Ymmärrätkö eron? Esim osa aivoista puuttuu tms. kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö itse yhtään mitä vammaiset joutuvat elämässään kokemaan kun yhteiskunnan asenne tuntuu olevan se ettei heidän tulisi saada edes elää? Heitä kohdellaan kuin toisen luokan kansalaisia ja "terveet" asettuvat heidän yläpuolelleen sanelemaan että onko heidän elämänsä elämisen arvoista vai ei. Näkyy jo ihan tässä ketjussa että vammaisten tappamista pidetään jotenkin hyveellisenä ja armollisena. Suomessakin n. 90% downeista abortoidaan ja Hollannissa vastasyntyneenkin saa tappaa (tai hienosti ilmaistuna "eutanasioida") jos se on vammainen.
Suomessa vammaisten elämä vaikeutuu jatkuvasti mm. syrjinnän, ennakkoluulojen ja hallitusten tekemien leikkausten takia. Syrjivä aborttilaki on yksi syy siihen.
Joten nyt sitä suuta soukemmalle äläkä puolusta murhaa. Vammaisetkin ovat ihmisiä ja tämä ketju pitäisi poistaa vammaisiin kohdistuvan vihapuheen vuoksi.
Huhhuh, jos jonkun pitäisi laittaa suuta soukemmalle se olet sinä. Ap.n lasta ei kukaan tulisi syrjimään, koska lapsi ei tulisi elämään paria päivää/viikkoa pidempään. Sekin aika kärsien kivuista ja tuskista vailla toivoa.
Ap.lta abortti on rakastavin teko mitä voi tehdä tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten nyt sitä suuta soukemmalle äläkä puolusta murhaa. Vammaisetkin ovat ihmisiä ja tämä ketju pitäisi poistaa vammaisiin kohdistuvan vihapuheen vuoksi.Tulihan ne downitkin mukaan tähän keskusteluun! Yhdenkään tässä ketjussa kirjoittaneen lapsella ei ollut down, vaan vakava rakennepoikkeama, jonka kanssa elämä ei jatkuisi. Ymmärrätkö eron? Esim osa aivoista puuttuu tms. kivaa.
Tajusin kyllä, mainitsin downit siksi koska heihin kohdistuva syrjintä on poikkeuksellisen rajua.
Ja se jos aivoista puuttuu osia ei vielä tarkoita etteikö ihminen voisi elää normaalia elämää. Ranskalainen virkamieskin pystyi tekemään työnsä vaikka 90% aivoista puuttui, siitä oli juttuakin täällä joskus: http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2016090622271694_ul.shtml?
Tuostahan ei varmuutta ole missä vaiheessa kiputuntemus on sikiöllä.