Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (441)
Olen jo niin vanha, että ensimmäinen iso onnettomuus, jonka muistan, oli Nesteen säiliölaiva Tupavuoren räjähtäminen ja puoliksi uppoaminen. Siitä oli lehdessä kuva ja se järkytti minua valtavasti. Siinä oli valtavan kokoinen laiva, joka oli kallistuneena meressä. Näin siitä pahoja unia monta kertaa. En ollut vielä koulussakaan, siis se oli 50-luvulla.
Asuimme ihan järven rannalla ja aloin pelätä sitä järveä, että jonain päivänä kun herään aamulla, niin siinä on valtavan kokoinen laiva uppoamaisillaan. Se kuva oli jotenkin niin kaamea, niin läheltä otettu. Ilmeisesti se Tupavuori oli aika rannassa. Jo sana "Tupavuori" aiheutti minulle pelon väristyksiä.
Olen sittemmin koko ikäni pelännyt laivaonnettomuuksia. En ole kovin monesti ollut laivoissa, ja silloinkin kun olen ollut, minun oli tsempattava aina välillä itseäni, että tämäon laiva mutta turvallinen. Kunnes Estonia upposi. Sen jälkeen en ole tehnyt yhtä ainutta laivamatkaa.
Tsernobyl. Olin 8v ja asuttiin Oulussa. Jodia ei syötetty eikä kielletty ulosmenoa. Marjoja ei saanut poimia eikä koskea sadeveteen. Asiaan liittyen koulussa tehtiin alakoulun loppupäässä oppilaille kilpirauhastutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Ei Lapuaa lasketa
Miksei?
Mikkelin pamaus, vaikka ei se mikään suuronnettomuus ollut.
Tuo Myyrmanni liippasi läheltä kun olin sinäpäivänä keskuksessa ja kirjastossa ollut. Räjähdyksen jälkeen perhe ja anoppi tarkistivat ollaanko oltu paikalla.
Lapuan patruunatehdas. Olin koulun pihalla menossa kouluun kun pamahti. Koulua ei sinä päivänä ollut.
Muistikuvia n. 1965-69
Kotiseudulta: Lapinlahden kunnalliskodin tulipalo (kauhea, potilaat jäivät loukkuun), Putkolan pamaus (Iisalmessa, marketti lensi taivaan tuuliin, onneksi tapahtui yöllä).
Biafran sota ja sen aiheuttama nälänhätä ja ensimmäiset tv-kuvat nääntyvistä lapsista.
Vietnamin sota, tuntuu että lapsuus oli täynnä väp-väp-väpättäviä helikoptereita ja napalmpommeja, vaikka ne oli vain telkkarissa. Niin minä kuin sisareni inhoamme edelleen helikoptereita.
Robert Kennedyn ja Martin Luther Kingin murhat sekä massamurhat USA:ssa (Chicagon 8 opiskelijan murha (Speck), Mansonin perheen tekemät murhat, Texasin yliopiston ampuminen (josta tehtiin Dirty Harry-leffa).
Vierailija kirjoitti:
Lapuan patruunatehdas. Olin koulun pihalla menossa kouluun kun pamahti. Koulua ei sinä päivänä ollut.
Meillä ainakin oli
Poikasena putosin pyörän tangolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muista Munchenin olympiakisojen verilöylyä vai jätettiinkö se jotenkin kokonaan uutisoimatta Suomessa
Ei jätetty. Oli pääuutinen aivan kaikkialla, Yle, Hesari yms. Ja esimerkiksi Ilta-Sanomien etusivulla 6.9.1972 luki
16 KUOLI
MÜNHCENIN
VERI-
LÖYLYSSÄ
niin isolla, että rivit piti katkaista noista kohdista, ja Münchenin oikeinkirjoituskin meni pieleen.
Kyllä minä tämän muistan. Katsoin mielestäni ihan suorana, kun niitä terroristejä siellä hiippaili. Kyllähän siitä oli uutisia päiväkaupalla silloisissa medioissa. Kyllähän se tavallaan vähän varjoon jäi meiltä suomalaisilta sitten, kun kisoja kuitenkin jatkettiin ja meille tuli ne suuret juoksuvoitot. Nyttemmin olen ajatellut, että kyllä ne kisat olisi pitänyt keskeyttää. Sehän oli kaamea tapaus. Ei ikinä olisi pitänyt sivuuttaa tuolla lailla, vaan vaikka sitten siirtää kisoja, ellei kokonaan jätetty pitämättä.
Varmaan monet ajattelee, että kisat sai jatkua siksi, että näytetään, ettei anneta periksi terroristeille. Mutta halusivatko he todella pilata kisat vai vain tehdä näyttävän iskun isossa tapahtumassa, jotta heidät varmasti noteerattaisiin?
Tästä voidaan tietysti olla montaa mieltä.
Syksyisenä yönä 30. syyskuuta vuonna 1978 tapahtui Hangon edustalla tuhoisa veneonnettomuus, joka kosketti suuresti Lahtea. Kymmenestä hukkuneesta lähes kaikki olivat silloisia tai entisiä kultaseppäkoulun opiskelijoita.
Vene ajoi pimeässä karille eksyttyään reitiltä. Kaikki kymmenen kyydissä ollutta nuorta menehtyi, kun apu ei ehtinyt ajoissa paikalle. Ensimmäiset ruumiit löydettiin vasta seuraavana aamuna.
Mediamylläkkä tapahtuneen ympärillä jatkui pitkään, sillä veneen hylky saatiin nostettua vasta useiden yritysten jälkeen melkein kaksi viikkoa uppoamisen jälkeen.
Lapuan räjähdyksestä muistan sen, että isä soitti heti siitä kuultuaan veljelleen Lapualle, vaikka tiesikin, ettei tämä ollut patruunatehtaassa töissä. Setä itki koko ajan puhelimessa, häneltä oli mennyt kaksi ystävää.
Sanna Marinin hallitus.
T:rokottamaton duunari
Tupavuoren räjähdyksessä kuoli muistaakseni ainakin kolme ihmistä. Se oli valtava räjähdys, luin että kannella ollut polkupyörä löytyi jostain kalliolta ja muutenkin isoja laivan osia sinkoutui kauas maalle. Laiva oli Naantalin satamassa. Se taisi olla silloin Suomen suurin laiva.
Selkeä muisto Oulusta eli Typpi Oy:n räjähdys 1963. Oli pelottavaa. 1969 tehtaalla oli toinen paha onnettomuus.
Tupavuorta en itse muista, mutta faija siitä usein puhui - olen syntynyt juuri niillä tiimoilla ja vielä lähellä...
Turun telakkapalo 1968.
Vietnamin sota oli läsnä jatkuvasti, samoin Kennedyjen murhat muistan. Biafran nälänhätä, josta lapsiakin hiukan syyllistettiin.
m/s Malmin uppoaminen 1979, koska tuttava oli lopettanut pestinsä siellä juuri hieman ennen tätä tapahtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruandan kansanmurha -94. Hutsit ja tutut soti. Muistan järkyttyneeni uutisista ja olin ihan peloissani, että maailma voi olla niin julma. Olin 10 vuotias ja elänyt suojattua lapsen elämää. Myös koulussa puhuttiin tästä. Muistan että siinä samaan aikaan näin jostain kehitysmaan äidisitä kuvan, jolla oli kaksoset. Poika ja tyttö. Vain poikaa oli äiti imettänyt ja tyttö oli nälkäkuoleman partaalla luurangonlaiha. Muistan tämän kuvan ikuisesti. Siihen loppui lapsenuskoni, että elämä on kaikille hyvä. Seuraavana vuonna tuli Estonia.
Hmm. Eiköhän se ollut tutsit ja hutut.
Minä muistan joitakin kauheita pätkiä siitä kansanmurhasta. Yksi dokumentti oli sellainen, että minun oli vaihdettava kanavaa. Minulla oli ihan pieni lapsi hoidossani silloin. Istuin se lapsi sylissäni sitten, ja itkin.
Sehän ei minulle ollut siis se ensimmäinen iso katastrofi tai onnettomuus, mutta kyllä jäi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliiton hajoaminen, tankit Kremlissä.
Neuvostoliiton hajoaminenko oli katastrofi?
Liiton hajoaminen oli, kommunismin kaatuminen ei.
Kommunismi ei ole kaatunut mihinkään.
Milloin tämä "Kommunismi = Neuvostoliitto" -propagandan viljely oikein loppuu?
Olen muistavinani Münchenin -72 kisojen terrori-iskun, mutta onko se tullut muistiini myöhemmin, olin 6-vuotias.
Öljykriisin muistan, mutta ei se ihan katastrofi ollut.
Lapuan pamauksen muistan kyllä.
Mutta tyyppi on varmaan syntynyt silloin.