Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?

Vierailija
17.01.2017 |

Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.

Kommentit (441)

Vierailija
401/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakkois-Aasian tsunami 

Vierailija
402/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tšernobyl. Estonia. Prinsessa Diana. WTC. Konginkangas. Tsunami.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapuan paukku 

Vierailija
404/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Danny ampui Arvin

Vierailija
405/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasian tsunami 2004 ja sitäkään tuskin muistaisin, ellei meidän luokanopettaja olisi laittanut meitä työstämään traumojamme maalaamalla kuvia tsunameista. Meillä ei ollut televisiota tai kotiin tullut mitään sanomalehtiä. 

Vierailija
406/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin hullun lehmän taudin leviäminen ja se että liivatetta ei saanut syödä, kun olin siitä päiväkirjaankin kirjoittanut.

Vierailija
407/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvinkin kirkkaassa muistissa Hyvinkäällä tapahtunut tasoristeysonnettomuus 79 tai 80. Olin ekalla luokalla silloin. Juna törmäs kuorma-autoon Monniin menevällä tiellä. En muista paljonko oli uhreja, mutta kuorkin kuski oli luokkalaisen isä. Oli kevätaurinkoinen päivä ja aurinko häikäs kuskia, ei nähnyt junaa. Törmäs kylkeen ja junasta repes seinä irti.. Muistan vielä ne vauvan vaunut, jotka oli nostettu sieltä junasta pois sihen junan raadon viereen.

Sinne oli ehdoton pääsy kielto, mutta mettän läpi me muksut vaan ängettiin tölläämään.

Mulla on vielä se Apukin tallessa kuvineen kaikkineen, mutta mökillä. Google vaan ei tunnu löytävän sitä.

Vierailija
408/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Myyrmanni liippasi läheltä kun olin sinäpäivänä keskuksessa ja kirjastossa ollut. Räjähdyksen jälkeen perhe ja anoppi tarkistivat ollaanko oltu paikalla. 

Mäkin! Oltiin just muutettu Vantaalle ja vimosillaan raskaana. Olin hississä menossa parkkihalliin, kun jysähti. Hissi kuitenkin kulki ja äkkiä ulos sieltä en jäänyt odottamaan yhtään mitään... ja niin toimi muutkin. Ilta menikin telkkaria tuijotellessa ja tekstareihin vastaillessa. En edes alkuun kertonut koko tarinaa, laitoin vaan, että kotona ollaan turvassa.

Vierailija
409/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan vuonna 2009 kun piisamit söivät Aake Kallialan laiturin.

Vierailija
410/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun Tarlja Halosesta tuli presidentti

Vierailija
411/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTC iskut.

Vierailija
412/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin hullun lehmän taudin leviäminen ja se että liivatetta ei saanut syödä, kun olin siitä päiväkirjaankin kirjoittanut.

Mä olin juuri siihen aikaan käymässä Englannissa ja muistan kuinka ei päästy käymään Hadrianuksen muurilla kun alue oli suljettu hullun lehmän taudin vuoksi. Taudin leviämisen estämiseksi autojen renkaat ja alustat desinfioitiin satamassa ennen lautalle ajamista.

Vierailija
413/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun panin paljaalla silloista tyttistä ja nykyista vaimoani. Hän halusi raskautua salassa minulta.

Vierailija
414/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsernobyl 1986

Vierailija
415/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun salpietarifabriiki poksahti 1963.

Vierailija
416/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsernobyl 1986

Sama

Norja ja Ruotsi teurasti pikapikaa poronsa (jäkälä saastui) mutta Suomessa pelättiin naapuria eikä kerrottu vaarasta kuin vasta kun oli pakko.

Sienistä varoteltiin, keräävät radioaktiivisuutta.

Vierailija
417/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo muistan. Lehmäkasoja paloi mm Britanniassa. Oli kyllä aika dystooppinen juttu. Ihminen on niin tyhmä että syöttää lehmille teurasjätettä. Ja sitten kävi näin.

Vierailija
418/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan vuonna 2009 kun piisamit söivät Aake Kallialan laiturin.

Klassikko

Vierailija
419/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonia. Olin 8 vuotias. Aamulla olin yksin kotona ennen kouluun lähtöä ja katsoin telkkarista uutisia ja ihmettelin miksi laivan uppoaminen "on niin iso juttu". Olin luullut siihen mennessä jostain syystä, että laivoja uppoaa harva se päivä.

Vasta koulussa tajusin tilanteen vakavuuden, kun opettajat siitä puhuivat vakavana meille ja illalla uutisissa sitten näytettiinkin jo vedessä kelluvia lauttoja ja ruumiita, jolloin konkretisoitui että paljon ihmisiä oli kuollut. Myös surumusiikkia soitettiin televisiossa. Jäänyt mieleen tuo päivä hyvin.

Vierailija
420/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasian tsunami 2004 ja sitäkään tuskin muistaisin, ellei meidän luokanopettaja olisi laittanut meitä työstämään traumojamme maalaamalla kuvia tsunameista. Meillä ei ollut televisiota tai kotiin tullut mitään sanomalehtiä. 

Siis miksi ihmeessä teidän piti maalata kuvia tsunamista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän