Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?

Vierailija
17.01.2017 |

Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.

Kommentit (441)

Vierailija
381/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut  vielä vastaan mitään, jonka luokittelisin suuronnettomuudeksi. 

No sitten oletkin vielä hyvin nuori.

WTC-iskut on kyllä suuronnettomuus, jos mikä.  Kuolleita n. 3000, loukkaantuneita yli 6000.  Tietysti voidaan ajatella, että se ei ollut onnettomuus, vaan terroriteko.  Siis tahallaan aiheutettu.

Kaakkois-Aasian tsunami oli suuronnettomuus.  Se voidaan nimenomaan mainita onnettomuudeksi, koska se oli luonnonkatastrofi.

Ja Estonian uppoaminen oli onnettomuus.  Ja suuri sellainen.

Vierailija
382/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WTC-iskut on kyllä suuronnettomuus, jos mikä.  Kuolleita n. 3000, loukkaantuneita yli 6000.  Tietysti voidaan ajatella, että se ei ollut onnettomuus, vaan terroriteko.  Siis tahallaan aiheutettu.

Kaakkois-Aasian tsunami oli suuronnettomuus.  Se voidaan nimenomaan mainita onnettomuudeksi, koska se oli luonnonkatastrofi.

Ja Estonian uppoaminen oli onnettomuus.  Ja suuri sellainen.

Mikä onnettomuus se tsunami oli? Ihmiset ei väistäneet tulva-aaltoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Estonian uppoaminen oli onnettomuus.  Ja suuri sellainen

Tsunami oli suuronnettomuus lähinnä paikallisille.

Vierailija
384/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berliinin muurin murtuminen, olin 4-vuotias

Vierailija
385/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Berliinin muurin murtuminen, olin 4-vuotias

En lukenutkaan otsikkoa kunnolla, vastataan sitten vaikka Persianlahden sota

Vierailija
386/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitin maanjäristys, merkittävin ja kauaskantoisin 2000-luvun luonnonkatastrofi.

Vierailija
387/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämärä muistikuva joditableteista, en ymmärtänyt mitä oli tapahtunut. Estonian muistan ja luin kaikki sanomalehtiartikkelit aiheesta lapsena.

Vierailija
388/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkelin panttivankidraama, jossa rosvo ja joku kidnapattu räjähtivät taivaan tuuliin vuonna 1986. Poliisi taisi tyriä. 

Vierailija
389/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsernobyl. Oikeastaan se jäi mieleen vai siitä että ulos ei saanut mennä kun oli pelko laskeumasta.

Minulla sama. Vanhemmat katsoivat televisiota, olivat todella huolestuneita, niin poikkeuksellisella tavalla, että aloin jo ihmetellä, jolloin äiti sulki television etten näe uutisia. 

Satoi vettä, ja meitä kiellettiin menemästä ulos. Seuraavana päivänä äiti sanoi, että onhan siitä jo aikaa, olemme päivittäin ulkoilleet tähänkin asti. 

Olen syntynyt 1981

Vierailija
390/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin aika pieni puhuttiin Titanicista vaikka siitä oli kulunut jo silloin 50 vuotta, mutta joku mun isoäidin tuttukin oli mukana. Telkkarissa näytettiin elokuvakkin siitä.

Toinen vastaava katastrofi jonka muistan jo lapsuusvuosilta oli ilmalaiva Hindenburgin räjähdysmäinen palo. Sekin näytettiin telkkarissa 

Toisesta maailmansodasta ja pommituksissa puhuttiin kanssa, siitähän oli kulunut vain 20 vuotta. Isäni oli veteraani ja pari kertaa haavoittunut.

1970-luvulta  muistan lento-onnettomuudet, niitä sattui usein. Esim turkkilaisen DC-10 koneen maahansyöksy Pariisissa ja jumbojettien törmäys Teneriffalla. Suomalaisista katastrofeista tietenkin Lapuan patruunatehtaan räjähdyksen.

Vierailija
391/441 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliiton hajoaminen, tankit Kremlissä.

Sehän on myönteinen uutinen kuten Berliinin muurin murtuminen eikä mikään katastrofi.

Vierailija
392/441 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haitin maanjäristys, merkittävin ja kauaskantoisin 2000-luvun luonnonkatastrofi.

Totta, siellä kuoli ihan järjetön määrä ihmisiä

Vierailija
393/441 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jollakin tavoin Tsernobylin. Paremmin ja elävämmin  muistan Olof Palmen surman ja Mikkelin panttivankidraaman. Estonia ja WTC-iskut ovat sitten jo hyvässä muistissa ja niitä tuli seurattua mediasta. 

Vierailija
394/441 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsunami koska kaverin perhe kuoli siellä

Vierailija
395/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla prinsessa Dianan kuolema kolarissa vuonna 1997, olin silloin melkein viisivuotias.

Vierailija
396/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla prinsessa Dianan kuolema kolarissa vuonna 1997, olin silloin melkein viisivuotias.

Suuronnettomuus? No ei ollut.

Vierailija
397/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo käsityksesi katastrofista 

Vierailija
398/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Estonia upposi.

Vierailija
399/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmen murhasta kerrottiin sunnuntaiaamun lastenohjelman jälkeen tai keskeytettiinkö se jopa. Olin 6 v. Samana vuonna myöhemmin Tshernobylin muistan hyvin.

Vierailija
400/441 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsernobyl. Isä toi töistä sätelymittarin ja mittaili pihalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan