olen menossa uudestaan naimisiin - ex hermostui nimiasiasta
Eli siis olen ollit kerran naimisissa, ja tämän miehen kanssa meillä on yksi lapsi ja kaikilla sama nimi. Pidin eron jälkeenkin sen nimen, en exäni vaan lapseni takia. Nyt olen menossa uusiin naimisiin ja miehen mukana tulevat kaksi lasta, kotka kaikki kantavat yhtä nimeä. Ajattelin tällä kertaa ottaa yhdistelmänimen, jolloin tavallaan olisimme kaikki yhtä perhettä. Mutta exäni kuultuaan tuon hermostui kamalasti. Mulla ei kuulemma oikeutta enää käyttää hänen (harvinaista) nimeään, jos menen uusiin naimisiin. Mä taas olen sitä mieltä ettei se ole vain hänen nimensä vaan yhtä lailla minun, ja haluan pysyä lapseni kanssa samannimisenä. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jaksaa ihmiset kiihkoilla jostain nimestä :D Ikään kuin oltais edelleen jossain 100 v sitten eletyssä yhteiskunnassa, jossa nainen naitiin miehen sukuun ja myötäjäisetkin tuli mukana.
Nyt on kuitenkin 2017 ja monenlaiset nimet ja yhdistelmät ovat mahdollisia. Ja myös mies voi ottaa vaimonsa sukunimen. Silti täällä vaan skitsotaan miesten suvuista ja nimistä ja "hutsunaisista", jotka "vie" miesten nimet :D :D :D
Joo, paitsi että silloin ei vaihdettu nimiä.
Te joiden mielestä ap tekee väärin, pidätte nimeä kuin jonain omistajuuden osoituksena. Toivottavasti, ette itse ole ottaneet miehenne nimeä, muutoinhan olette kuin karjaa.
En ymmärrä miksi nykyaikana jotkut vielä pitävät oletusarvona, että nainen vaihtaa sukunimensä tai että lapsi saisi automaattisesti isänsä sukunimen. Täysin naurettavaa ja ajasta jälkeen jäänyt ajatusmalli.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi nykyaikana jotkut vielä pitävät oletusarvona, että nainen vaihtaa sukunimensä tai että lapsi saisi automaattisesti isänsä sukunimen. Täysin naurettavaa ja ajasta jälkeen jäänyt ajatusmalli.
Oletusarvoisesti lapsi saa syntyessään nimen ja myös jonkun sukunimen. Ilmankaan ei voi olla. Joten onhan se selvää, että ihmisillä on eri näkemyksiä siitä kenen nimi se pitäisi olla.
Ymmärrän hyvin että ei halua sinun nimeään käyttävän. Miksi ihmeesä alunperin et jättänyt vaan lapsille ex.n nimeä? Tuntuu oudolta että kukaan eron jälkeen haluaa pitää ex.n nimen.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin näin. Miksi ei pitää omaa nimeä ja ottaa lapsi sille? Sitten ei ole väliä paljonko niitä ukkoja keräilee matkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin että ei halua sinun nimeään käyttävän. Miksi ihmeesä alunperin et jättänyt vaan lapsille ex.n nimeä? Tuntuu oudolta että kukaan eron jälkeen haluaa pitää ex.n nimen.
Jos on käyttänyt jo pitkään "miehen sukunimeä", siitä on jo ehkä tullut oma nimi. Ei sellaista välttämättä halua vaihtaa, eikä onneksi tarvitsekaan.
Käyttäjä3840 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös laki mene niin, että ex:n nimeä ei voi pitää jos menee uudelleen naimisiin. Voi valita nimekseen vain joko tyttönimensä tai ottaa puolison nimen, tai tietysti yhdistellä näitä viivoilla.
Ihmettelen miksi tää saa näin paljon alapeukkuja koska noin se lain mukaan menee.😁
Eihän nää täällä osaa lakitekstiä lukea...
Uskokaa jo, ettei ap:n haluama nimi ole mahdollinen. EI OLE. Laki sanoo, että hän voi muodostaa yhdistelmänimen vain, jos tekee sen tyttönimestään. Hän voi pitää eksän nimen vain, jos ei muuta nimeään lainkaan liittoon mennessään. Eksä-nyksä -nimeä EI VOI OTTAA.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo, ettei ap:n haluama nimi ole mahdollinen. EI OLE. Laki sanoo, että hän voi muodostaa yhdistelmänimen vain, jos tekee sen tyttönimestään. Hän voi pitää eksän nimen vain, jos ei muuta nimeään lainkaan liittoon mennessään. Eksä-nyksä -nimeä EI VOI OTTAA.
Ap:n haluama Eksä-Nyksä -nimi on täysin mahdollinen ja lainmukainen.
Laki sanoo vain että ennen avioliittoa ollut nimi. Ei siis puhu "tyttönimestä" toisin sanoen jos olin ennen Virtanen, menin naimisiin ja otin nimeksi Antti, erosin ja olen Antti ja menen uudelleen naimisiin niin ennen avioliittoa olen Antti ja voin ottaa nimeksi vaikka Antti-Pekkonen. En voi ottaa tuosta noin vain nimeksi mitään, mutta avioliiton kautta saatu nimi pysyy
Vierailija kirjoitti:
Ap, se on sinun sukunimesi. Älä vaihda eri nimeksi kuin lapsesi sukunimi on. Ellet sovi lapsen isän kanssa, että myös lapsi ottaa sinun tyttönimesi.
Mä vaihdoin tyttönimeni takaisin ja kadun todella paljon sitä, että minulla ja lapsellani on eri sukunimet😕
Mitä ihmeen katumista siinä sitten on? Itse vaihdoin erotessani sukunimeni takaisin syntymässä saamaani, ja vaikka meillä lasteni kanssa on nyt eri sukunimet, ei sillä ole ollut mitään vaikutusta mihinkään. Paitsi ehkä itseeni, hyvässä mielessä.
Aika onnetonta, jos perheyhteys on jostain nimestä kiinni, huh. Pitää sitten jättää eroamatta. Ja tuo 'kun siitä on niin kauheesti vaivaa' -perustelu kuulostaa kyllä vetelältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on käyttänyt jo pitkään "miehen sukunimeä", siitä on jo ehkä tullut oma nimi. Ei sellaista välttämättä halua vaihtaa, eikä onneksi tarvitsekaan.
Siinä tapauksessa ihmettelen, että haluaa uuden miehen nimen kuitenkin ottaa, jos on niin tottunut edelliseen nimeen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok mun mielestä. Sä olet sen nimen ottanut ja nyt se on sun nimesi. Voit aivan hyvin ottaa yhdistelmänimen. Juridisestikin se onnistuu.
En minäkään vaihtaisi mieheni sukunimeä, jonka otin naimisiin mennessäni vaikka me erottaisiin. Otin sen omaksi nimekseni ja sillä hyvä. Pidän sen myös loppuun asti tai siihen asti kun haluan.
Niin justiinsa. Minuahan ei määräillä!
ikävä aina lukea miten sivistymättömiä ihmisiä täälläkin kirjoittelee. Ei ole olemassa "sukunimilakia", vain nimilaki.
Sukunimi on nyt ap:n sukunimi, ei hänen exänsä sukunimi. Yhtälainen oikeus nimeen molemmilla. Ap voi pitää exän nimen ja yhdistää sen perään halutessaan uuden puolison nimen. Lapset saavat sitten joko ap:n sukunimen tai isänsä sukunimen, yhdistelmä nimiä lapsille ei suomessa pääsääntöisesti saa.
Millä aikakaudella te mammat oikein elätte, kun luulette että sukunimi on ap:n exän omaisuutta? siitä tulee myös naisen ihan oma sukunimi sillä hetkellä kun hän sen liiton myötä saa, ei siihen jälkeen päin miehellä ole mitään määräysvaltaa, tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
ikävä aina lukea miten sivistymättömiä ihmisiä täälläkin kirjoittelee. Ei ole olemassa "sukunimilakia", vain nimilaki.
Sukunimi on nyt ap:n sukunimi, ei hänen exänsä sukunimi. Yhtälainen oikeus nimeen molemmilla. Ap voi pitää exän nimen ja yhdistää sen perään halutessaan uuden puolison nimen. Lapset saavat sitten joko ap:n sukunimen tai isänsä sukunimen, yhdistelmä nimiä lapsille ei suomessa pääsääntöisesti saa.
Millä aikakaudella te mammat oikein elätte, kun luulette että sukunimi on ap:n exän omaisuutta? siitä tulee myös naisen ihan oma sukunimi sillä hetkellä kun hän sen liiton myötä saa, ei siihen jälkeen päin miehellä ole mitään määräysvaltaa, tietenkään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694 Tässä sulle faktatietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694 Tässä sulle faktatietoa.
Niin mihin pyrit tällä? On siis vain Nimilaki.
Hahhah. Eipä yllätä, että täällä puolustellaan tätä. "Ei oo sun eksän asia enää" tms, mutta eräskin kullikseen saa haukut samantyyppisestä asiasta :D
Miten sukunimet voivat saada tälläisen tunnemylläkän aikaan? Olipa se nimi mistä vain saatu, se on kuitenkin nimi. Joillekin tyttönimi, joillekin taas pitkästä avioliitosta saatu nimi voi tuntua omalta, osana identiteettiä, mutta mitä ne nimien vaihdot tai vaihtamattomuus muita häiritsee?