Mitkä asiat sulla menee sekaisin? Esim. vasen ja oikea
Tosiaan, vaikka tiedän kumpi on vasen ja kumpi oikea, niin nopeutta vaativassa tilanteessa tai paniikissa aivoihini syntyy joku blokki enkä millään saa päähäni että kumpi on oikea ja kumpi vasen :'D
Lisäksi mulla on monia muitakin asioita, jotka menee sekaisin, esim. joidenkin sanojen kirjoitusasut. Esimerkiksi näyttelijä Cary Grant on vaikea, koska en ikinä muista onko se Gary Crant vai toisinpäin.
Mitkä asiat teillä muilla menee sekaisin?
Kommentit (130)
Pienikokoiset unikonsiemenet ja seesaminsiemet (toiset sinimustia palleroita, toiset vaaleita ja littananmallisia).
Vierailija kirjoitti:
Harakka ja varis.
Kun olin pieni äitini opetti minut muistamaan tällä lorulla; Herra Harakka hieno niin...
- hyvä ja paha kolesteroli, eli HDL ja LDL
- kupera ja kovera
- styyrpuuri ja paapuuri
- luode ja vuoksi
- meteori, meteoriitti ja meteoroidi
- kellojen siirtosuunta keväällä js syksyllä
- couscous, kvinoa ja bulgur
- walesin ja skotlannin sijainti
- datiivi ja akkusatiivi
- mandoliini, banjo ja ukulele
- glugoosi, gluteeni ja gluteiini
Vierailija kirjoitti:
Puheessa en kirjaimia sekoita, mutta jostain syystä ihan nuoresta asti minulla on kirjoittaessa mennyt n- ja t-kirjaimet sekaisin. Etenkin, jos on kyseessä sanan viimeinen kirjain. Tapahtuu silloin, jos kirjoitan nopeasti enkä keskity tarpeeksi. Sekoittumista tapahtuu sekä kynällä että tietokoneen/puhelimen näppäimistöä käyttäessä (vaikkei t ja n ole toisiaan lähellä näppiksessä). Kumma juttu.
Mulla taas meni ainakin ennen helposti e ja i sekaisin englanniksi kirjoitettaessa. Opettelin vaihto-oppilaana ollessani konekirjoitusta, ja englannin e kuulostaa suomeksi i:ltä ja ne vielä näppäillään eri käsien keskisormilla.
Oikeaan ja vasempaan joudun aina keskittymään, muuten saattaa mennä sekaisin. Kerran esimerkiksi vaihdoin ensin yhden autonrenkaan väärälle puolelle hajamielisyyksissäni.
Ajelen ykköstietä Turun ja Helsingin väliä aina silloin tällöin, ja moottoritiellä on ne viisi peräkkäistä tunnelia. En tahdo muistaa, miten päin Pitkämäen ja Tervakorven tunnelit ovat ja tähän tein muistisäännön sitten, että Tervakorpi on Turun suunnassa. Tuolla muistamisella nyt ei ole mitään väliä, mutta kummasti juuri nuo kaksi menivät sekaisin.
Tivoli ja sirkus. Tiedän kyllä sangen hyvin kumpi on numpi, mutta puolihuolimattomassa tilassa noi saattaa lipsahtaa väärinpäin..:)
Tv-sarjat Dallas ja Dynastia :D
Aktiivisuusranneke ja videokamera
Suunnistus. Lähdin Lontoossa kävellen paikasta A ja suuntasin paikkaan B. Päädyin täysin toiseen suuntaan, paikkaan C.
Minulla ei yleensä ole aavistustakaan siitä, missä on länsi, pohjoinen jne., jos olen jossain.
Vierailija kirjoitti:
- hyvä ja paha kolesteroli, eli HDL ja LDL
- kupera ja kovera
- styyrpuuri ja paapuuri
- luode ja vuoksi
- meteori, meteoriitti ja meteoroidi
- kellojen siirtosuunta keväällä js syksyllä
- couscous, kvinoa ja bulgur
- walesin ja skotlannin sijainti
- datiivi ja akkusatiivi
- mandoliini, banjo ja ukulele
- glugoosi, gluteeni ja gluteiini
Kelloja siirretään aina KESÄÄ kohti. :)
Mehiläinen ja ampiainen.
Pullukkaan kimalaiseen en onneksi noita sekoita
Helsingissä Hietalahti ja Hietaniemi
Meillä hoettiin koulussa mantsan tunnilla "Viro, Latvia, Liettua" -mantraa ja karttajärjestyksen muistan siitä. Samoin kuin väli-ilmansuunnat, jotka pitää aina luetella päässä ennen kuin välähtää :D Sama juttu planeettojen järjestyksessä..