Mitkä asiat sulla menee sekaisin? Esim. vasen ja oikea
Tosiaan, vaikka tiedän kumpi on vasen ja kumpi oikea, niin nopeutta vaativassa tilanteessa tai paniikissa aivoihini syntyy joku blokki enkä millään saa päähäni että kumpi on oikea ja kumpi vasen :'D
Lisäksi mulla on monia muitakin asioita, jotka menee sekaisin, esim. joidenkin sanojen kirjoitusasut. Esimerkiksi näyttelijä Cary Grant on vaikea, koska en ikinä muista onko se Gary Crant vai toisinpäin.
Mitkä asiat teillä muilla menee sekaisin?
Kommentit (130)
V ja W
Tyypillistä suomalaiselle koska w-kirjainta ei käytetä suomen kielessä ja kirjaimen nimikin on kaksoisVEE (vrt double-u). Kyllä minä osaan sanat window ja Vermont, mutta view onkin jo vaikeampi opetella kirjoittamaan.
Lukihäiriö ja vasemman sekä oikean sekoittaminen liittyvät usein yhteen.
Itsellänikin on niin.
Sama vaiva kuin ap:llä ja siksi epäröin ajokortin hankkimista vielä 35-vuotiaanakin. Peruuttaminen on erityisen pelottava ajatus. Kaikissa autosimulaattoreissakin peruutan käytännössä joka kerta väärään suuntaan.
Reisi ja sääri, sairaanhoitaja joka ilmoittaa pistävänsä insuliinin sääreen, eikun reiteen.
jos en mieti, menee puhuessa jatkuvasti sekaisin lumiukko ja joulupukki
Vasen ja oikea, kunnes lopulta tajuan, että ne menee just niinku sanotaan "vasen ja oikea", huoh.
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö ja vasemman sekä oikean sekoittaminen liittyvät usein yhteen.
Itsellänikin on niin.
Kiva! Mulla kesti kauan (varmaan yli 20-v vasta opin kunnolla ja vieläkin pitää välillä miettiä sekunti kaks miten menikään) oppia vasen ja oikea, mutta lukihäiriötä ei ole todettu.
Lapsella taas lievä lukihäiriö ja osasi jo 5-v mikä on vasen ja mikä oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vasen ja oikea, kunnes lopulta tajuan, että ne menee just niinku sanotaan "vasen ja oikea", huoh.
Mitäköhän sä tolla selityksellä tarkoitat? Että ne menee just niinku sanotaan?
Länsi ja itä menevät helposti sekaisin täällä. Ajattelen oikein, mutta sanon kuitenkin väärin. Ja vasen ja oikea tuppaavat myös menemään väärin.
Mulla menee esim. jumpassa vasen ja oikea, sen sijaan autolla ajaessa ei koskaan. Ilmansuunnista menee koillinen ja luode.
Vasen ja oikee ja itä ja länsi. Ihan hyvin tiedän miten ne menee, mutta jos pitää nopeesti sanoo tai samalla muuhun keskittyen. Mulla kans sama tossa V:ssa ja W:ssa. Ja sitten kaikki englanninkieliset sanat jossa on S, H, C -kirjaimia. Esim San Francisco on on paha, missä on C ja missä s. Tai Christmas, jumalauta että on vaikee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasen käsi ensin, sitten oikea käsi, jos ajatellaan sillä perusteella, että länsimaissa kirjoitetaan vasemmalta oikealle. Tiedän, että sekavasti selitetty, mutta tuntuisi epäloogiselta nostaa oikea käsi ensimmäisenä ja sanoa mielessä "vasen ja oikea". Toisinpäin se on luonnollisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasen käsi ensin, sitten oikea käsi, jos ajatellaan sillä perusteella, että länsimaissa kirjoitetaan vasemmalta oikealle. Tiedän, että sekavasti selitetty, mutta tuntuisi epäloogiselta nostaa oikea käsi ensimmäisenä ja sanoa mielessä "vasen ja oikea". Toisinpäin se on luonnollisempaa.
Minusta taas oikea ensin on paljon luonnollisempaa oikeakätiselle.
Harakka ja varis.