En halua lasta, koska oma elämäni loppuisi siihen
En ole koskaan lapsia suunnitellut saavani. Mikään tulevaisuuden suunnitelma, haave tai "välähdys" tulevavasta ei sisällä lapsia. Kuvittelen elämääni koko ajan vain mieheni kanssa. Nyt, kymmenen vuoden päästä, eläkkeellä. Lapsi siis "lopettaisi" elämäni sellaisena kuin olen sen ajatellut. Lapsi ei kuulu suunnitelmiin yhtään sen enempää kuin lemmikkikäärme, syöpä tai muutto Marsiin.
Sinä olet halunnut lapsia, joten olet haaveillut ja suunnitellut lapsia elämääsi. Kun lapset tulee, elämäsi on juuri sitä mitä olet sen halunnut olevan. Se jatkuu haluamaasi suuntaan. Jos et saa lapsia, se on tragedia, kriisi, suunnitelmaa b ei välttämättä ole.
Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi.
Kiitos.
Kommentit (72)
- eikä elämä siihen lopu että saa lapsen.
Sinä ap olet pinttynyt omaan kuviteltuun vääristymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jokaisella on oikeus omiin valintoihin, niitä ei vaan ole sivistynyttä hieroa toisen naamaan kysymättä. Ihan sama, mitä ne valinnat ovat, sama koskee niin lapsettomuutta kuin lapsien hankkimistakin."
aa-MEN
Juuri näin!
"Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi."
Tuo oli juuri sitä turhaa shaibaa mitä ei ole mitään syytä tulla tänne sanomaan, jollain voi oikeasti olla joku kriisi, juuri lapsettomuus tai vaikka lapsen kuolema tai vakava sairastuminen.
Ja mitään ongelmaa et nää siinä, että sellainen ihminen joka on tyytyväinen lapsettomuuteen, saa kommentteja että "sitten kohta et voi enää sitä päätöstä perua, sä kadut vielä" "jos otatte vaikka nikopetterin hoitoon, ni vois tulla jotain selvyyttä niihin ajatuksiin" "aa eiks oo ihana vauva, eikö? eiks ois kauheeta jos ei ois ketään kattomassa kun oot vanha? koskas te.. TIIÄN että oot sanonut että ette aio hankkii lapsia, mut aattele nyt miten kauheeta jos.."
Jjaa sitä rataa.-Eri
Niin, tuo on ihan sitä samaa shaibaa, mitä ap tuossa esittää. Että lapset=elämä loppui, syöpä.
Minusta molemmat ovat asiattomia.
Odota 40 vuotta ja tuu kertoon sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt projisoi?
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, haluaako joku lapsia ja hankkiiko niitä.
Ihan fine, ettei hanki, mutta fine EI ole, jos hän sen takia elämöi äitien/lapsien kauheudesta ja elämän menemisestä kankkulan kaivoon.
Koska se on ihan yhtä hyvin oman mielipiteen tuputtamista toiselle kuin sekin, jos äiti-ihminen pitää elämääsi huonona, kun sinulla ei ole lapsia.
(En tosin tunne yhtäkään sellaista, joka alkaisi tuollaisia velalle selittämään, sen sijaan aika montakin velaa, jolle on tärkeää kovaan ääneen paheksua lapsiperheitä ja äitiyttä...)
Ahaa. Nyt ymmärrän jotain paremmin tästä aggressiivisuudesta. Eli se, että en itse halua olla äiti, on sinusta hyökkäys muita äitejä kohtaan? Se, että en itse halua lapsiperhe-elämää, tarkoittaa että se elämä (muillekin kuin minulle) on huonoa?
Ymmärrän tätä kautta asenteesi, mutta sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä tuollaisia ajatuksia keksit?
Ap
Tätä velojen asennetta on nykyään tämän tästä mediassa, lehtijuttuja, blogeja.. ja tällä palstalla ihan hirveän paljon, tämä sun aloitus on yksi niistä. En käsitä velojen intohimoista halua tulla vauvapalstalle huutamaan kuinka kauheaa on jos jollain on lapsia. Myös velat on itse olleet lapsia aikoinaan, ehkä he ovat olleet sitten niin kauheita lapsia että heidän vanhemmat ovat kärsineet, en tiedä.
Se että joku ei halua lapsia, ei ole mikään hyökkäys mihinkään, kuten ei sekään että joku haluaa. Se on hyökkäys kun tulee äitien palstalle haukkumaan äitejä, mitä järkeä siinä on? Onko jossain velojen sivuilla muka äidit joukolla haukkumassa?
Missä olen haukkunut äitejä? Ihan oikeasti, nyt joku järki käteen. Se, että en jaa sinun unelmiasi ei tee minusta mitään hirviötä. Todella törkeää puhetta sinulta nyt.
ap
No sun aloitus oli hyvin ylimielinen : "Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi."
En ole sanonut sinua hirviöksi, enkä sanonut että juuri sinä haukut äitejä, vaan yleensä velat, kun kysyit että missä muka velat on jotain sanoneet äideille että äitien elämä on ihan paskaa... Tosin minä en ole se jolle tuon kirjoitit että "sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä tuollaisia ajatuksia keksit" mutta vastasin silti.
Missään en ole kysynyt, että missä muka velat :) Taisit huomata sen itsekin, kun luit ketjun uudestaan ja alkoi varmaan vähän hävettämään kun et enää itsenäsi kehtaa kommentoida, vaan korjata tilanteen uudella valheella. Todella kypsää.
Minusta on ylimielisempää, että saan jatkuvasti osakseni sitä, että omat päätökseni, tietoni ja tunteeni mitätöidään projisoinnilla. Tai olen lähinnä ajatellut, että se on todella alkeellista, mutta ylimielinenkin on hyvä sana. Jos et itse ole tähän käytökseen sortunut, ja jopa ymmärrät, mitä tarkoitan, niin miksi se on sinusta niin kovin kiukuttavaa?
Minä en ole haukkunut äitejä, äiteyttä, lapsiperhe-elämää... Olen todennut, että ne eivät ole minun juttuni. Kertoo minusta jotain, että omat, ketään satuttamattomat tunteeni, jotka eivät väheksy ketään, ovat jollekin tällaisen raivon kohteena.
Ja siksi tällaiset keskustelut ovat tärkeitä. Minä olen hyvin sinut omien ajatusteni kanssa, mutta tänäänkin tapasin ihmisen, joka ei ole. Sinut.
Jatketaan keskustelua.
Jaa et ole haukkunut? Etkä yhtään vähekysynytkään? Kun lasten saaminen sinusta on "elämän loppumista" tai kuin syöpä tai muutto Marsiin?
Jos tuo ei ole väheksyntää, niin mikä?
Ja jos sun kaverit ovat sulle sanoneet, että sulta jää kokematta paljon, jos et hanki lapsia, niin sekö sinusta on jotenkin enemmän väheksyvää kuin tuo, mitä sinä sanoit? Minusta ne ovat ihan sama asia.
Joten hei: olen samaa mieltä, keskustelu näistä asioista OLISI tärkeää, mutta ei tuossa sinun valitsemassasi tyylilajissa. Juuri sinä projisoit nyt. Ei kukaan muu tässä ketjussa.
Ei helvetti. Joku luulee että toisen ihmisen henkilökohtainen tunne joka on selitetty todella osuvalla analogialla tarkoittaa tätä.
Naiset. Jatkakaa. Tää on kiistatta sakeinta logiikkaa tänään, ja mä oon sentään osallistunut maahanmuuttokeskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jokaisella on oikeus omiin valintoihin, niitä ei vaan ole sivistynyttä hieroa toisen naamaan kysymättä. Ihan sama, mitä ne valinnat ovat, sama koskee niin lapsettomuutta kuin lapsien hankkimistakin."
aa-MEN
Juuri näin!
"Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi."
Tuo oli juuri sitä turhaa shaibaa mitä ei ole mitään syytä tulla tänne sanomaan, jollain voi oikeasti olla joku kriisi, juuri lapsettomuus tai vaikka lapsen kuolema tai vakava sairastuminen.
Ja mitään ongelmaa et nää siinä, että sellainen ihminen joka on tyytyväinen lapsettomuuteen, saa kommentteja että "sitten kohta et voi enää sitä päätöstä perua, sä kadut vielä" "jos otatte vaikka nikopetterin hoitoon, ni vois tulla jotain selvyyttä niihin ajatuksiin" "aa eiks oo ihana vauva, eikö? eiks ois kauheeta jos ei ois ketään kattomassa kun oot vanha? koskas te.. TIIÄN että oot sanonut että ette aio hankkii lapsia, mut aattele nyt miten kauheeta jos.."
Jjaa sitä rataa.-Eri
En minä koskaan puhu tuollaisia. Siksi, että meni 8 vuotta ennenkuin saatiin miehen kanssa yhteinen lapsi vaikka mulla oli lapsi ennestään. Kyllä se vitutti kun systeri oli vauvansa kanssa kylässä niin anoppi mulle sanoi että eikö olis kiva kun teilläkin olis tuollanen, vaikka hyvin tiesi että ollaan vuosia yritetty, ja juurikin hänen poikansa takia, mulle olis riittänyt se mun yksi. Ikinä, koskaan, en kommentoi kenenkään lapsettomuutta, enkä edes sitä että systeri sai hiljattain neljännen, mulla itsellä on kolme, mutta neljä on mun mielestä jo liikaa, mutta se ei kuulu mulle pätkääkään vaikka systeri tekis vielä toiset neljä. Kukin tehköön lapsia tai olkoon tekemättä. Ainoa jolta varmasti kysyn lapsista on oma tytär, pojat on vielä niin nuoria että en tiedä olenko enää elossa kun löytävät puolison, joten toivon että tyttäreni joka on jo aikuinen tekisi lähivuosina lapsia.
Musta lapsettomuus olisi yhtä hirveetä kuin syöpä. Hyvä vertaus joka kertoo vain tunteistani. En ymmärrä, miten tämän voi muuten käsittää. Minusta aloitus oli hyvä ja tasapainoinen, kun ketään ei haukutta vaan kerrottiin ne omat tunteet. Osattiinpa verrata lapsia haluavan elämää unelmien täyttymykseksi.
Olipa taas saatu käännettyä asiat nurin niskoin.
Julma totuus kuitenkin on että elämäsi nimenomaan päättyy kun et hanki lapsia.
No,tarkoitus tietenkin olikin provota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt projisoi?
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, haluaako joku lapsia ja hankkiiko niitä.
Ihan fine, ettei hanki, mutta fine EI ole, jos hän sen takia elämöi äitien/lapsien kauheudesta ja elämän menemisestä kankkulan kaivoon.
Koska se on ihan yhtä hyvin oman mielipiteen tuputtamista toiselle kuin sekin, jos äiti-ihminen pitää elämääsi huonona, kun sinulla ei ole lapsia.
(En tosin tunne yhtäkään sellaista, joka alkaisi tuollaisia velalle selittämään, sen sijaan aika montakin velaa, jolle on tärkeää kovaan ääneen paheksua lapsiperheitä ja äitiyttä...)
Ahaa. Nyt ymmärrän jotain paremmin tästä aggressiivisuudesta. Eli se, että en itse halua olla äiti, on sinusta hyökkäys muita äitejä kohtaan? Se, että en itse halua lapsiperhe-elämää, tarkoittaa että se elämä (muillekin kuin minulle) on huonoa?
Ymmärrän tätä kautta asenteesi, mutta sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä tuollaisia ajatuksia keksit?
Ap
Tätä velojen asennetta on nykyään tämän tästä mediassa, lehtijuttuja, blogeja.. ja tällä palstalla ihan hirveän paljon, tämä sun aloitus on yksi niistä. En käsitä velojen intohimoista halua tulla vauvapalstalle huutamaan kuinka kauheaa on jos jollain on lapsia. Myös velat on itse olleet lapsia aikoinaan, ehkä he ovat olleet sitten niin kauheita lapsia että heidän vanhemmat ovat kärsineet, en tiedä.
Se että joku ei halua lapsia, ei ole mikään hyökkäys mihinkään, kuten ei sekään että joku haluaa. Se on hyökkäys kun tulee äitien palstalle haukkumaan äitejä, mitä järkeä siinä on? Onko jossain velojen sivuilla muka äidit joukolla haukkumassa?
Missä olen haukkunut äitejä? Ihan oikeasti, nyt joku järki käteen. Se, että en jaa sinun unelmiasi ei tee minusta mitään hirviötä. Todella törkeää puhetta sinulta nyt.
ap
No sun aloitus oli hyvin ylimielinen : "Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi."
En ole sanonut sinua hirviöksi, enkä sanonut että juuri sinä haukut äitejä, vaan yleensä velat, kun kysyit että missä muka velat on jotain sanoneet äideille että äitien elämä on ihan paskaa... Tosin minä en ole se jolle tuon kirjoitit että "sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä tuollaisia ajatuksia keksit" mutta vastasin silti.
Missään en ole kysynyt, että missä muka velat :) Taisit huomata sen itsekin, kun luit ketjun uudestaan ja alkoi varmaan vähän hävettämään kun et enää itsenäsi kehtaa kommentoida, vaan korjata tilanteen uudella valheella. Todella kypsää.
Minusta on ylimielisempää, että saan jatkuvasti osakseni sitä, että omat päätökseni, tietoni ja tunteeni mitätöidään projisoinnilla. Tai olen lähinnä ajatellut, että se on todella alkeellista, mutta ylimielinenkin on hyvä sana. Jos et itse ole tähän käytökseen sortunut, ja jopa ymmärrät, mitä tarkoitan, niin miksi se on sinusta niin kovin kiukuttavaa?
Minä en ole haukkunut äitejä, äiteyttä, lapsiperhe-elämää... Olen todennut, että ne eivät ole minun juttuni. Kertoo minusta jotain, että omat, ketään satuttamattomat tunteeni, jotka eivät väheksy ketään, ovat jollekin tällaisen raivon kohteena.
Ja siksi tällaiset keskustelut ovat tärkeitä. Minä olen hyvin sinut omien ajatusteni kanssa, mutta tänäänkin tapasin ihmisen, joka ei ole. Sinut.
Jatketaan keskustelua.
Jaa et ole haukkunut? Etkä yhtään vähekysynytkään? Kun lasten saaminen sinusta on "elämän loppumista" tai kuin syöpä tai muutto Marsiin?
Jos tuo ei ole väheksyntää, niin mikä?
Ja jos sun kaverit ovat sulle sanoneet, että sulta jää kokematta paljon, jos et hanki lapsia, niin sekö sinusta on jotenkin enemmän väheksyvää kuin tuo, mitä sinä sanoit? Minusta ne ovat ihan sama asia.
Joten hei: olen samaa mieltä, keskustelu näistä asioista OLISI tärkeää, mutta ei tuossa sinun valitsemassasi tyylilajissa. Juuri sinä projisoit nyt. Ei kukaan muu tässä ketjussa.
Ei helvetti. Joku luulee että toisen ihmisen henkilökohtainen tunne joka on selitetty todella osuvalla analogialla tarkoittaa tätä.
Naiset. Jatkakaa. Tää on kiistatta sakeinta logiikkaa tänään, ja mä oon sentään osallistunut maahanmuuttokeskusteluun.
Lapsettomuus on itsekästä ja luonnosta vieraantunutta rohkeuden puutetta tarttua haasteisiin elämässä.
Tämä on minun mielipiteeni. Siitä ei siten voi kukaan suuttua, koska se on mun henkilökohtainen tunne.
Älä ole lapsellinen.
Hahaha... joo. Mä loukkaan jotakuta törkeästi vähättelemällä sen elämää ja syvimpiä mielipiteitä ja unelmia ja tokaisen sitten nenä pystyssä, että "hei, asiatonta tommonen suuttuminen, mähän vain kerroin henkilökohtaisen tunteeni!"
Jos joku nyt projisoi, niin tosiaan just ap.
Vierailija kirjoitti:
No,tarkoitus tietenkin olikin provota.
En tiennytkään olevani kuolematon kun hankin lapsia :D kyllä tää tuntuu kovasti nyt hiertävän tämä lapsettomuus, kun pitää satuja jo keksiä oman kapean näkemyksen pönkittämiseksi. Lapsille voisi antaa vähän parempaakin esimerkkiä!
Voi sinua:( Sääliksi käy. Ei ole elämäsi edes alkanut, kun ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Musta lapsettomuus olisi yhtä hirveetä kuin syöpä. Hyvä vertaus joka kertoo vain tunteistani. En ymmärrä, miten tämän voi muuten käsittää. Minusta aloitus oli hyvä ja tasapainoinen, kun ketään ei haukutta vaan kerrottiin ne omat tunteet. Osattiinpa verrata lapsia haluavan elämää unelmien täyttymykseksi.
Tiedän, että tämän voi kyllä tajuta, jos vain haluaa ja pystyy :) Mutta kiitos silti kommentistasi.
Ketjun perusteella aika monelle olisi kannattanut tehdä mielummin sterilisaatio kuin se näköjään pieleen mennyt lobotomia. Ei voi ymmärtää noin väärin, ei vaan voi.
Ap parka ei nyt ymmärrä ollenkaan, mistä sille hermostuttiin. Mutta hei, älä välitä, kyllä se siitä sun ymmärryskyky joskus karttuu. Alat vaan miettiä, miksi ihmeessä sinulle niin usein hermostutaan. Kyse ei ole muiden puutteellisesta älystä, vaikka niin kovin haluatkin asian nähdä - vaan ihan omasta tavastasi kommunikoida.
Tsemppiä, itsekehitys on mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No,tarkoitus tietenkin olikin provota.En tiennytkään olevani kuolematon kun hankin lapsia :D kyllä tää tuntuu kovasti nyt hiertävän tämä lapsettomuus, kun pitää satuja jo keksiä oman kapean näkemyksen pönkittämiseksi. Lapsille voisi antaa vähän parempaakin esimerkkiä!
Niin,kukahan niitä satuja tässä nyt oikein keksii.
Ai että lapset merkitsee elämän päättymistä? Niin kuin syöpä? Huh huh. Ja sinä ap sitten syytät muita projisoinnista, jos ne on sulle olleet toista mieltä? Enpä haluaisi sinun kanssasi irl jutella. Miksi ylipäätään tyrkyttää kenellekään pyytämättä mielipiteitä näistä asioista, koska ne ovat kumminkin ihmisten keskeisiä toiveita ja unelmia, ja tuollainen teilaava tyyli tuntuu julmalta ja ikävältä?
Mikä kriisi ap:lla on tän asian kanssa :D Ettet olis yks mun vanha opiskelikaveri, aina vaahtoomassa miten viihtyy elämässään ilman Lapsia. Entä sitten?
Minäkin viihdyn vuokralaisena enkä aio koskaan ostaa omaa asuntoa. En halua ajokorttia. En halua matkustaa ulkomaille vaan pelkästään suomessa. Olen absolutisti ilman mitään varsinaista syytä. Olen tosi tyytyväinen alle 3000e kuukausipalkastani enkä kaipaile enempää. Ja minulla on viisi lasta.
Kuulun siis monessa suhteessa "valtavirrasta poikkeaviin". En silti tee mistään näistä kohkaavaa keskustelunaloitusta. Eikä minkään näistä asioista muuttuminen vie minulta elämääni. Elämäni olisi edelleen minun, toisenlaisena vain. Aika jännä miten pienestä jonkun elämä on ohi. Siitä että se onkin suunniteltua erilaista:D
Neuvo: Kasva aikuiseksi, lopeta tärkeily ja tule sinuiksi tuon lapsiasian (kin) suhteen. Väsyttää nää tärkeilijät "mun Elämä joka on niin täyttä elämää ilman sitä pilaavaa lasta". Aha. Jännittävää.
Vierailija kirjoitti:
Olen sattuneesta syystä ollut paljon tekemisissä lapsettomien kanssa, tahdottomasti lapsettomien siis. Ihan on yleisesti nähty elämä turhana ja merkityksettömänä jossain vaiheessa kun ei ole lasta näkynyt, eikä ole tullut mieleenkään alkaa huutaa kenellekään että "etkö nyt tajua mikä loukkaus tuo on veloja kohtaan!!"
Jotenkin sitten velojen pitäisi pitää omat tunteensa omana tietonaan, koska heidän kohdallaan omat tuntemukset on loukaavia muita kohtaan? Ei ne ole. Ne on vaan niitä omia tuntemuksia, ette te niistä mene rikki kuten ei mene kukaan muukaan muiden tunteista, höpsöt.
Vierailija kirjoitti:
68 ihmistä on tällä hetkellä samaa mieltä kuin ap, ja tämä kommentti on oikeastaan ainut, jota tarvitsee lukea. Loput on sitten jotain mieheltään salaa lapsen hankkineen ("kyllä kulta syön pillereitä") tätejä, jotka nyt ihmettelee kun ukko lähti ja purkaa sitten kiukkuaan täällä.
Tuossa tummennettuna se mitä sinä sanoit, mihin viittasin, se mitä minä sanoin ei ollut suora lainaus muulta osin sun sanomisia, mutta sitä käytännössä tarkoitit kun sanoit että mistä näitä juttuja joku toinen kommentoija keksi, no vastasin siihen että tältä palstalta, lehdistä ja muusta mediasta, ja toki joskus jopa joku tuttu vela saattaa sanoa yhtä tyhmiä juttuja.
Minua ei kiukuta, enkä ole mitään raivonnut, tämähän on ihan normaalia keskustelua. En ole koskaan edes suuttunut ystävälle joka ei saanut aikoinaan lapsia, ja nyt on vela ja laittaa faceen aina toisten velojen juttuja, keskusteluja käydään aina, mutta se ei ystävyyteen vaikuta.
Usein mediassa olevissa velojen ruikutusjutuissa mennään niin metsään, että kyllä siinä tekee mieli kommentoida että nyt vähän valoja päälle... jostain syystä veloiksi itseään tituleeraavat haluavat tehdä siitä hirveän ison numeron ja aina väittävät että heitä jotenkin vainotaa joka suunnalta, vaikka todellisuudessa ketään ei kiinnosta, korkeintaan sen velan oma äiti on pahoillaan kun ei saa lapsenlapsia, ja sen pitäisi olla aika normaalia ja hyväksyttävää.