En halua lasta, koska oma elämäni loppuisi siihen
En ole koskaan lapsia suunnitellut saavani. Mikään tulevaisuuden suunnitelma, haave tai "välähdys" tulevavasta ei sisällä lapsia. Kuvittelen elämääni koko ajan vain mieheni kanssa. Nyt, kymmenen vuoden päästä, eläkkeellä. Lapsi siis "lopettaisi" elämäni sellaisena kuin olen sen ajatellut. Lapsi ei kuulu suunnitelmiin yhtään sen enempää kuin lemmikkikäärme, syöpä tai muutto Marsiin.
Sinä olet halunnut lapsia, joten olet haaveillut ja suunnitellut lapsia elämääsi. Kun lapset tulee, elämäsi on juuri sitä mitä olet sen halunnut olevan. Se jatkuu haluamaasi suuntaan. Jos et saa lapsia, se on tragedia, kriisi, suunnitelmaa b ei välttämättä ole.
Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi.
Kiitos.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt projisoi?
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, haluaako joku lapsia ja hankkiiko niitä.
Ihan fine, ettei hanki, mutta fine EI ole, jos hän sen takia elämöi äitien/lapsien kauheudesta ja elämän menemisestä kankkulan kaivoon.
Koska se on ihan yhtä hyvin oman mielipiteen tuputtamista toiselle kuin sekin, jos äiti-ihminen pitää elämääsi huonona, kun sinulla ei ole lapsia.
(En tosin tunne yhtäkään sellaista, joka alkaisi tuollaisia velalle selittämään, sen sijaan aika montakin velaa, jolle on tärkeää kovaan ääneen paheksua lapsiperheitä ja äitiyttä...)
Ahaa. Nyt ymmärrän jotain paremmin tästä aggressiivisuudesta. Eli se, että en itse halua olla äiti, on sinusta hyökkäys muita äitejä kohtaan? Se, että en itse halua lapsiperhe-elämää, tarkoittaa että se elämä (muillekin kuin minulle) on huonoa?
Ymmärrän tätä kautta asenteesi, mutta sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä tuollaisia ajatuksia keksit?
Ap
Tätä velojen asennetta on nykyään tämän tästä mediassa, lehtijuttuja, blogeja.. ja tällä palstalla ihan hirveän paljon, tämä sun aloitus on yksi niistä. En käsitä velojen intohimoista halua tulla vauvapalstalle huutamaan kuinka kauheaa on jos jollain on lapsia. Myös velat on itse olleet lapsia aikoinaan, ehkä he ovat olleet sitten niin kauheita lapsia että heidän vanhemmat ovat kärsineet, en tiedä.
Se että joku ei halua lapsia, ei ole mikään hyökkäys mihinkään, kuten ei sekään että joku haluaa. Se on hyökkäys kun tulee äitien palstalle haukkumaan äitejä, mitä järkeä siinä on? Onko jossain velojen sivuilla muka äidit joukolla haukkumassa?
Missä olen haukkunut äitejä? Ihan oikeasti, nyt joku järki käteen. Se, että en jaa sinun unelmiasi ei tee minusta mitään hirviötä. Todella törkeää puhetta sinulta nyt.
ap
Voi että. Kiitos uutisesta, jolla en tee yhtään mitään ja mukavaa jatkoa!
Käsitykseni on muuten se, että jos on tyytyväinen omaan elämäänsä ja valintoihinsa, ei niistä tarvitse pitää koko ajan meteliä tai yrittää puolustella niitä. Itse en ainakaan selitä valintojani kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt projisoi?
Ihan fine, ettei hanki, mutta fine EI ole, jos hän sen takia elämöi äitien/lapsien kauheudesta ja elämän menemisestä kankkulan kaivoon.
Koska se on ihan yhtä hyvin oman mielipiteen tuputtamista toiselle kuin sekin, jos äiti-ihminen pitää elämääsi huonona, kun sinulla ei ole lapsia.
(En tosin tunne yhtäkään sellaista, joka alkaisi tuollaisia velalle selittämään, sen sijaan aika montakin velaa, jolle on tärkeää kovaan ääneen paheksua lapsiperheitä ja äitiyttä...)
Ahaa. Nyt ymmärrän jotain paremmin tästä aggressiivisuudesta. Eli se, että en itse halua olla äiti, on sinusta hyökkäys muita äitejä kohtaan? Se, että en itse halua lapsiperhe-elämää, tarkoittaa että se elämä (muillekin kuin minulle) on huonoa?
Ymmärrän tätä kautta asenteesi, mutta sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä tuollaisia ajatuksia keksit?
Ap
Kuule kun ei.
Minä en missään sanonut, että sinulla ei ole ihan oikeus omiin mielipiteisiisi ja valintoihisi. Osaatko lukea? Sanoin tuossa ihan selvällä suomen kielellä, että minulle asia on evvk.
Sen sijaan EI ole ok, että sinä elämöit omaa mielipidettäsi äitien naamalle ja säälittelet heitä.
Koska se on ihan samaa "projisointia", jota sinä väität kohdanneesi äitien taholta, siis säälittelyä, kun et hanki lapsia.
Jokaisella on oikeus omiin valintoihin, niitä ei vaan ole sivistynyttä hieroa toisen naamaan kysymättä. Ihan sama, mitä ne valinnat ovat, sama koskee niin lapsettomuutta kuin lapsien hankkimistakin.
Meneekö tämä nyt jakeluun, vai jatkatko aggressiivista ulinaasi vielä, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi mielessä, että miksi ihmeessä oletat oman elämäsi loppuvan lapseen, mutta eipä tuo loppujen lopuksi kiinnostanut niin paljon, että rupeaisin sitä kysymään. Luule mitä luulet, saat tehdä elämälläsi aivan mitä lystäät, toivottavasti kumppanisi on tietoinen ajatusmallistasi ja jakaa saman filosofian kanssasi.
Eikö se selviä aika hyvin tuosta aloitusviestistä? Jos joku lykkäisi sinulle nyt asian, jota joudut hoitamaan seuraavat 18 vuotta päivittäin, sanotaan vaikka kehitysvammainen aikuinen mies, niin et varmaan oikein enää eläisi sellaista elämää mitä olit ajatellut?
Ap selitti sen verran hyvin tosin, että jos et siitä tajunnut, niin et tajua vieläkään. Projisointi on tosiaan vahva sinussa, kun et pysty ajattelemaan omalle kohdallesi asiaa, jota haluat yhtä paljon, kuin syöpää. "Mutta lapsethan on ihanii eikä mitään, mitä ei vois haluu!!1". Niin. Sinulle. Musta lemmikkiboa on ihana. Miten se ei susta ole?
Tuo sun vertaus ei toimi ollenkaan. Lapsi on ensin pieni ja avuton ja 18 vuoden päästä se on jo muuttanut kotoa pois, mutta se vammainen mies on just samanlainen aina, tai jopa menee huononpaan tuon 18 vuoden aikana. Kyllä vammaisen aikuisen hoitaminen on paljon raskaampaa kuin lapsen, se eniten hoitoa tarvitseva lapsi on kuitenkin kooltaan pieni. Päivä päivältä lapsen hoitaminen vähenee ja muutamassa vuodessa lapsi oppii jo auttamaan kaikenlaisissa asioissa, reilu kymmenessä vuodessa lapsi voi mennä jo vaikka tienaamaan omia rahojaan. 15 vuodessa lapsi osaa tehdä kaikki samat asiat kuin aikuisetkin, kotityöt ym.
Et ymmärtänyt pointtia. En ole haluamatta lapsia siksi, että luulen, että niistä pitää pitää huolta liikaa ja että se on hankalaa. En halua lapsia, koska en halua lapsia. Silloin pelkästään se, että pitäs ostaa sille yksi vaatekerta, on liikaa. Se on tekemistä, jota en halua elämääni.
Sinäkään et tee asioita, joita et halua tehdä. Vaikka joku kertoisikin, että hei, kohta se voi olla jo tosi hauskaa ja helppoakin. Esimerkiksi tulennielentä. Ei se kiinnosta sua varmaan yhtään sen enempää, vaikka joku vakuuttelee vieressä, et hei, ei se oo YHTÄÄN niin hankalaa tai aikaavievää kun luulet. Kun kyse ei ole siitä. Kyse on asioista, joita haluaa tai ei halua.
Kyllä minä sen ymmärrän että toiset haluaa lapsia ja toiset ei. Se ei ole mikään ongelma, vaan se, että nämä jotka eivät halua lapsia, perustelevat sitä juuri näillä "18-vuotta oma elämä hyllyllä" mikä ei perustu mihinkään faktaan.
Kenenkään ei pidä tehdä asioita joita ei halua tehdä, mutta ei sitä omaa päätöstä pitäisi aina verrata toisten päätöksiin niin että vain minun päätökseni on ainoa oikea ja minä kyllä tiedän kaikesta kaiken vaikka en ole mitään kokenut.
"Jokaisella on oikeus omiin valintoihin, niitä ei vaan ole sivistynyttä hieroa toisen naamaan kysymättä. Ihan sama, mitä ne valinnat ovat, sama koskee niin lapsettomuutta kuin lapsien hankkimistakin."
aa-MEN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt projisoi?
Ap
Kuule kun ei.
Minä en missään sanonut, että sinulla ei ole ihan oikeus omiin mielipiteisiisi ja valintoihisi. Osaatko lukea? Sanoin tuossa ihan selvällä suomen kielellä, että minulle asia on evvk.
Sen sijaan EI ole ok, että sinä elämöit omaa mielipidettäsi äitien naamalle ja säälittelet heitä.
Koska se on ihan samaa "projisointia", jota sinä väität kohdanneesi äitien taholta, siis säälittelyä, kun et hanki lapsia.
Jokaisella on oikeus omiin valintoihin, niitä ei vaan ole sivistynyttä hieroa toisen naamaan kysymättä. Ihan sama, mitä ne valinnat ovat, sama koskee niin lapsettomuutta kuin lapsien hankkimistakin.
Onko sulla kaikki ihan kunnossa? Tässä ketjussa ei ole ollut mitään mainitsemaasi, joten olet todella asiaton. Ihan vilpittömästi suosittelen nyt sulle, että rauhotut ja tuut vaikka uudestaan paremmalla mielellä lukemaan *tämän* ketjun. Nyt sulla keulii semmosta vauhtia, että en tiedä mitä sulle sanoisin, kun se on turhaa.
Ystävällisin terveisin,
ap
Aattelin että onpas itsestäänselvää asiaa ja turha aloitus. Luettuani nää vastaukset tajusin että ei vissiin ole, kun menee jonkun omat valinnat noin tunteisiin, eikä edelleenkään ees tajuta, mitä ap sanoo. Mutta toisaalta, ehkä jotkut ei vaan tajua vaikka olis mikä ratakisko. Jouduit nyt hormoonihöyryisten mammojen kiukkujyräämäksi ap. Eiköhän tasapainoiset ihmiset ymmärrä, muut tuskin yrittämälläkään.
terkuin äiti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt projisoi?
Ap
Tätä velojen asennetta on nykyään tämän tästä mediassa, lehtijuttuja, blogeja.. ja tällä palstalla ihan hirveän paljon, tämä sun aloitus on yksi niistä. En käsitä velojen intohimoista halua tulla vauvapalstalle huutamaan kuinka kauheaa on jos jollain on lapsia. Myös velat on itse olleet lapsia aikoinaan, ehkä he ovat olleet sitten niin kauheita lapsia että heidän vanhemmat ovat kärsineet, en tiedä.
Se että joku ei halua lapsia, ei ole mikään hyökkäys mihinkään, kuten ei sekään että joku haluaa. Se on hyökkäys kun tulee äitien palstalle haukkumaan äitejä, mitä järkeä siinä on? Onko jossain velojen sivuilla muka äidit joukolla haukkumassa?
Missä olen haukkunut äitejä? Ihan oikeasti, nyt joku järki käteen. Se, että en jaa sinun unelmiasi ei tee minusta mitään hirviötä. Todella törkeää puhetta sinulta nyt.
ap
No sun aloitus oli hyvin ylimielinen : "Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi."
En ole sanonut sinua hirviöksi, enkä sanonut että juuri sinä haukut äitejä, vaan yleensä velat, kun kysyit että missä muka velat on jotain sanoneet äideille että äitien elämä on ihan paskaa... Tosin minä en ole se jolle tuon kirjoitit että "sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä tuollaisia ajatuksia keksit" mutta vastasin silti.
Ap, miltä sinulta kuulostaisi tällainen aloitus?
"En halua jäädä lapsettomaksi, koska oma elämäni loppuisi siihen.
En ole koskaan kuvitellut jääväni lapsettomaksi. Mikään tulevaisuuden suunnitelma, haave tai "välähdys" tulevavasta ei sisällä lapsetonta elämää. Kuvittelen elämääni koko ajan vain perheeni ja lasteni kanssa. Nyt, kymmenen vuoden päästä, eläkkeellä. Lapsettomuus siis "lopettaisi" elämäni sellaisena kuin olen sen ajatellut. Lapsettomuus olisi siis yhtä puutteellista elämää kuin jäädä ystävättömäksi, ilman työtä tai kuolla nälkään.
Sinä et ole halunnut lapsia, joten olet haaveillut ja suunnitellut jääväsi lapsettomaksi. Se, että et saa lapsia, merkitsee, että elämäsi on juuri sitä mitä olet sen halunnut olevan. Se jatkuu haluamaasi suuntaan. Jos saisit lapsia, se on tragedia, kriisi, suunnitelmaa b ei välttämättä ole.
Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapsettomat ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapset olisivat kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi.
Kiitos."
Sinusta tuo ei ole säälittelyä ja aika törkeääkin vertailla äitien elämää nälkään kuolemiseen?
Totta kai sinä olet oman elämäsi kohdalla tehnyt ratkaisut omien mieltymystesi mukaisesti. Jokainen meistä tekee.
Mutta aivan yhtä lailla kuin sinusta on inhottavaa, jos joku äiti säälittelee lapsetonta elämääsi, on meistä äideistä inhottavaa, kun sinä säälittelet meidän äitiyttämme tuolla lailla.
Koetetaan pitää mielipiteet ominamme, ei niitä tarvitse kenellekään tyrkyttää kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
"Jokaisella on oikeus omiin valintoihin, niitä ei vaan ole sivistynyttä hieroa toisen naamaan kysymättä. Ihan sama, mitä ne valinnat ovat, sama koskee niin lapsettomuutta kuin lapsien hankkimistakin."
aa-MEN
Juuri näin!
"Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi."
Tuo oli juuri sitä turhaa shaibaa mitä ei ole mitään syytä tulla tänne sanomaan, jollain voi oikeasti olla joku kriisi, juuri lapsettomuus tai vaikka lapsen kuolema tai vakava sairastuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt projisoi?
Ap
Kuule kun ei.
Onko sulla kaikki ihan kunnossa? Tässä ketjussa ei ole ollut mitään mainitsemaasi, joten olet todella asiaton. Ihan vilpittömästi suosittelen nyt sulle, että rauhotut ja tuut vaikka uudestaan paremmalla mielellä lukemaan *tämän* ketjun. Nyt sulla keulii semmosta vauhtia, että en tiedä mitä sulle sanoisin, kun se on turhaa.
Ystävällisin terveisin,
ap
Kuule, mulla on asiat oikein hyvin. Niin hyvin, ettei minun tarvitse mennä velojen keskustelupalstoille vertaamaan lapsettomuutta syöpään tai elämän loppumiseen.
Sinä ja juurikin sinä teit tuollaisen vertailun, jo otsikossasi. Luepa uudelleen.
En yhtään ihmettele enää, että olet saanut ikäviä kommentteja äiti-tuttaviltasi. Olet sen verran aggressiivinen aiheen suhteen itse, että se houkuttaa varmasti heiltä ikäviä kommentteja.
Jos tarkoituksesi ei ollut sanoa noin - vaikka selvästi sanoit - niin opettelepa kirjallista ilmaisua. Niin ei sinua "ymmärretä väärin" ihan niin usein.
Toistan: kenenkään lapsettomuus tai lapsien hankkiminen ei kuulu muille, eikä myöskään ahdista muita. Paitsi ehkä näemmä sinua.
Kiitos ja hyvää sunnuntain jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt projisoi?
Ap
ap
No sun aloitus oli hyvin ylimielinen : "Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi."
En ole sanonut sinua hirviöksi, enkä sanonut että juuri sinä haukut äitejä, vaan yleensä velat, kun kysyit että missä muka velat on jotain sanoneet äideille että äitien elämä on ihan paskaa... Tosin minä en ole se jolle tuon kirjoitit että "sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä tuollaisia ajatuksia keksit" mutta vastasin silti.
Missään en ole kysynyt, että missä muka velat :) Taisit huomata sen itsekin, kun luit ketjun uudestaan ja alkoi varmaan vähän hävettämään kun et enää itsenäsi kehtaa kommentoida, vaan korjata tilanteen uudella valheella. Todella kypsää.
Minusta on ylimielisempää, että saan jatkuvasti osakseni sitä, että omat päätökseni, tietoni ja tunteeni mitätöidään projisoinnilla. Tai olen lähinnä ajatellut, että se on todella alkeellista, mutta ylimielinenkin on hyvä sana. Jos et itse ole tähän käytökseen sortunut, ja jopa ymmärrät, mitä tarkoitan, niin miksi se on sinusta niin kovin kiukuttavaa?
Minä en ole haukkunut äitejä, äiteyttä, lapsiperhe-elämää... Olen todennut, että ne eivät ole minun juttuni. Kertoo minusta jotain, että omat, ketään satuttamattomat tunteeni, jotka eivät väheksy ketään, ovat jollekin tällaisen raivon kohteena.
Ja siksi tällaiset keskustelut ovat tärkeitä. Minä olen hyvin sinut omien ajatusteni kanssa, mutta tänäänkin tapasin ihmisen, joka ei ole. Sinut.
Jatketaan keskustelua.
Aika ikäväsävyinen aloitus sinulla ap. Minusta jokaisella on oikeus ajatella äitiydestä ja lapsista omalla laillaan, muttei ole fiksua rinnastaa toisen valintaa kuolemaan. Minusta juuri sinä tässä nyt projisoit aloituksellasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aa-MEN
Juuri näin!
"Tämän vuoksi olen kyllästynyt siihen, että lapselliset ahdistuvat minun puolestani elämästäni. Sinulle lapsettomuus olisi kriisi, minulle ei. Älä projisoi minuun tunteitasi."
Tuo oli juuri sitä turhaa shaibaa mitä ei ole mitään syytä tulla tänne sanomaan, jollain voi oikeasti olla joku kriisi, juuri lapsettomuus tai vaikka lapsen kuolema tai vakava sairastuminen.
Ja mitään ongelmaa et nää siinä, että sellainen ihminen joka on tyytyväinen lapsettomuuteen, saa kommentteja että "sitten kohta et voi enää sitä päätöstä perua, sä kadut vielä" "jos otatte vaikka nikopetterin hoitoon, ni vois tulla jotain selvyyttä niihin ajatuksiin" "aa eiks oo ihana vauva, eikö? eiks ois kauheeta jos ei ois ketään kattomassa kun oot vanha? koskas te.. TIIÄN että oot sanonut että ette aio hankkii lapsia, mut aattele nyt miten kauheeta jos.."
Jjaa sitä rataa.
-Eri
Musta on mukava lukea velojen mietteitä, eikä tämä aloitus edes provosoi vaan oli asiallinen ja viesti meni perille.
Vierailija kirjoitti:
Aika ikäväsävyinen aloitus sinulla ap. Minusta jokaisella on oikeus ajatella äitiydestä ja lapsista omalla laillaan, muttei ole fiksua rinnastaa toisen valintaa kuolemaan. Minusta juuri sinä tässä nyt projisoit aloituksellasi.
Mitä nyt vittua? Mä voisin rinnastaa lapsettomuuteni syöpään. Mä voisin rinnastaa sen maailmanloppuun, itsemurhahaluun ja kaikkeen kamalaan, koska se on totta. Miksi mun tunteet on äitinä oikeempia kuin ap:n? Miksi se, miltä ne vaihtoehdot tuntuu, ois kenellekään muulle yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt projisoi?
Ap
ap
Missään en ole kysynyt, että missä muka velat :) Taisit huomata sen itsekin, kun luit ketjun uudestaan ja alkoi varmaan vähän hävettämään kun et enää itsenäsi kehtaa kommentoida, vaan korjata tilanteen uudella valheella. Todella kypsää.
Minusta on ylimielisempää, että saan jatkuvasti osakseni sitä, että omat päätökseni, tietoni ja tunteeni mitätöidään projisoinnilla. Tai olen lähinnä ajatellut, että se on todella alkeellista, mutta ylimielinenkin on hyvä sana. Jos et itse ole tähän käytökseen sortunut, ja jopa ymmärrät, mitä tarkoitan, niin miksi se on sinusta niin kovin kiukuttavaa?
Minä en ole haukkunut äitejä, äiteyttä, lapsiperhe-elämää... Olen todennut, että ne eivät ole minun juttuni. Kertoo minusta jotain, että omat, ketään satuttamattomat tunteeni, jotka eivät väheksy ketään, ovat jollekin tällaisen raivon kohteena.
Ja siksi tällaiset keskustelut ovat tärkeitä. Minä olen hyvin sinut omien ajatusteni kanssa, mutta tänäänkin tapasin ihmisen, joka ei ole. Sinut.
Jatketaan keskustelua.
Jaa et ole haukkunut? Etkä yhtään vähekysynytkään? Kun lasten saaminen sinusta on "elämän loppumista" tai kuin syöpä tai muutto Marsiin?
Jos tuo ei ole väheksyntää, niin mikä?
Ja jos sun kaverit ovat sulle sanoneet, että sulta jää kokematta paljon, jos et hanki lapsia, niin sekö sinusta on jotenkin enemmän väheksyvää kuin tuo, mitä sinä sanoit? Minusta ne ovat ihan sama asia.
Joten hei: olen samaa mieltä, keskustelu näistä asioista OLISI tärkeää, mutta ei tuossa sinun valitsemassasi tyylilajissa. Juuri sinä projisoit nyt. Ei kukaan muu tässä ketjussa.
Kyllä mulla alkoi ihana uusi elämä kun sain lapsen. Paras asia elämässäni.
Parempaa ei voi olla.
Joudut ap kohtaamaan yksinäisen vanhuuden.
Ei lapsia>ei lapsenlapsia.
Luonnonvalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt vittua? Mä voisin rinnastaa lapsettomuuteni syöpään. Mä voisin rinnastaa sen maailmanloppuun, itsemurhahaluun ja kaikkeen kamalaan, koska se on totta. Miksi mun tunteet on äitinä oikeempia kuin ap:n? Miksi se, miltä ne vaihtoehdot tuntuu, ois kenellekään muulle yhtään mitään?
Mitä vittua?
Mitä sä luulet, että ap:n kaverit on sille sanoneet? Juuri samantapaista säälittelyä ja kauhistelua, mitä HÄN NYT juuri tuossa osoittaa minulle ja sinulle ja muille vauvapalstalaisille.
Eli juurikin vähättelyssä ja projisoinnissa on kyse siitä, että mennään mollaamaan muiden elämänratkaisuja. Se, että sanoo kyseessä olevan oman henkilökohtaisen mielipiteen ei MUUTA asiaa yhtään vähemmän ikäväksi, koska totta kai jokainen voi ilmaista vain oman henkilökohtaisen mielipiteensä.
Asiat voi ilmaista rakentavasti ja nätistikin eikä vertaamalla toisen elämää kuolemiseen.
Et ymmärtänyt pointtia. En ole haluamatta lapsia siksi, että luulen, että niistä pitää pitää huolta liikaa ja että se on hankalaa. En halua lapsia, koska en halua lapsia. Silloin pelkästään se, että pitäs ostaa sille yksi vaatekerta, on liikaa. Se on tekemistä, jota en halua elämääni.
Sinäkään et tee asioita, joita et halua tehdä. Vaikka joku kertoisikin, että hei, kohta se voi olla jo tosi hauskaa ja helppoakin. Esimerkiksi tulennielentä. Ei se kiinnosta sua varmaan yhtään sen enempää, vaikka joku vakuuttelee vieressä, et hei, ei se oo YHTÄÄN niin hankalaa tai aikaavievää kun luulet. Kun kyse ei ole siitä. Kyse on asioista, joita haluaa tai ei halua.