Lestojen suhtautuminen muihin ihmisiin
Kokemuksesta voin kertoa, että vl-kasvatukseen liitty myös kaikkien kaytännön elämän asioiden hengellistäminen. Tyyliin " uskovaiset eivät varasta" , " uskovainen ei valehtele" , " maailmassa petetään aviopuolisoa" , " uskovaiset eivät hyväksy huumeiden käyttöä" , " uskovainen noudattaa lakia" jne..
Toisin sanoen lapsille annetaan pelottava kuva, että vl-liikkeen ulkopuolella olevat ihmiset automaattisesti varastavat, valehtelevat, pettävät, hyväksyvät huumeiden käytön, tekevät rikoksia heti tilaisuuden tullen jne.. Lisäksi annetaan ohje, ettei " epäuskoisten" kanssa kannata keskustella arvoista, koska heillä ei niitä ole.
Itselleni oli suuri ihmetyksen aihe, kun nuorena ensimmäisiä kertoja uskaltauduin keskustelemaan näiden halveksittujen " epäuskoisten" kanssa, havaitsinkin heidän arvonsa olevan hyvin lähellä omiani. Kaikilla ihmisillä on omatunto, joka ohjaa heitä tekemään oikeita asioita ja välttäämään vääryyttä.
Minulle koko lapsuus- ja nuoruusajan hengellistämiskasvatuksen jälkeen oli todellinen tyrmäys ja petetyksi tulemisen tunne kun ymmärsin, että minulle oli vain paneteltu näitä " arvottomia" ulkopuolisia. Havaitsitko samaa, ystäväni?
Kommentit (10)
lestat ei ole sen kristillisempiä kuin muutkaan päinvastoin moraali voi olla hyvinkin joustava.
Lestat lapsilisillään
farmari-Volvon maksaa
Jos turvatyyny puuttuu,
uusi raskaus alkuunsaatetaan.
Lestat toimii materialismin nimessä ja veressä... jne
Sipe feat. T.Liimatta/Tilatkaa työt taksi
perheessäsi! älä kuule yleistä tätä koskemaan esim minun vanhempiani! loukkaat muuten sydänjuuria myöten!!
minulle ei ole koskaan opetettu noin törkeälläö tavalla toisiin ihmisiin suhtautumista! jopa paras kamuni ala-asteella ei ollut vl! ja vanhempani sallivat tämän! kaikki eivät siis ole noin typeriä.
ja sinä 5: jos olet kateellinen siitä, että me muka elellään avustuksilla suuren perheen kanssa niin alahan tekemään niitä lapsia niin saat säkin ison volvon, tai oikeastaan, voit yrittää saatko!! hohhhoijjaa.. mieti vähän!
Minulla ei ole vl-liikkeestä kokemusta, mutta toisesta kristillisestä liikkeestä kyllä. Ja ihan samanlainen viesti annetaan rivien välistä. En tosin usko, että tarkoituksella halutaan sanoa " me hyvät, ne pahat" , mutta vastakkainasettelua syntyy silti.
..kiduttivat koiraansa talvipakkasilla ulkona ja jättivät sen jopa yksin viikonlopuksi. Kun sitten teimme eläinsuojeluilmoituksen, alkoi vihanpito. Automme päälle nakeltiin tupakantumppeja, soitetettiin haukkumapuheluja ja uhkailtiin järjestää meille häätö. Kyllä on asiallista porukkaa!!
eli: me lestat ollaan kyllä yhtä pahoja ihmisiä pohjimmaltamme kuin muut.. mutta tenavathan ovat aina tenavia. eli ei tarvi yleistää noita asioita, että ne on sellasia siksi koska ne on lestoja.. (ja huom, niitä lestoja on monta suuntaa olemassa..)
mikä minua USEIN taas huvittaa, ei-vl:ien puheessa: se, MITEN HYVIÄ HE OVAT, miten he eivät KOSKAAN TEE SYNTIÄ (=mitä se edes tarkoittaa, ja mikä on väärin ellei pelkästään se, että tekee väärin toista ihmistä kohtaan: mutta huom! itseään kohtaankin voi tehdä väärin!!)
ja että moni uskoo " kymmeneen käskyyn" eli " mitä muuta tarvii kuin noudattaa kymmentä käskyä! IKÄÄNKUIN SITÄ EI OLIS KOSKAAN RIKOTTU! siis: ihminen rikkoo joka päivä joko ajatuksin, teoin ja sanoin kymmentä käskyä! (mieti esim sanaa " älä tee huorin" mitähän sekin kenties vois tarkoittaa?) tässä muutama, mikä minua on joskus itsemielessä huvittanut, että luullaan, että ollaan niiiiiiiiin uskovaisia JA LÄHINNÄ HYVIÄ ihmisiä! = käydään joskus kirkossa, kenties kerran vuodessa jouluna.
tässä oli taas minun mietintäni, hurskaista ja hyvistä ihmisistä, jotka ei tee koskaan väärin ja mitään pahaa.. Minä VL:nä voin todellakin sanoa, että olen läpeensä paha ihminen! sitä vastaan vain koitan TAISTELLA!
...se on suorastaan huvittavaa. Kyllä asiat selviää, kun he tulevat paikalle, he tietävät aina kaiken parhaiten, koksa ovat " oikealla" tiellä. Mua oksettaa niiden ystävällisyys ja teennäisyys, kun niitten muksut haukkuu omiani vääräuskoisiksi ja selittävät niille juurta jaksain, miten ne palaa helvetin tulessa. Ulospäin ollaan kivoja, mutta kotona kyllä opetetaan lapsille ihan muuta...
Lapsilla ei myöskään mitään käytöstapoja. Kouluikäiset lapset saattavat sanoa toiselle ihan mitä vaan, haukkuvat perkeleeksi, jos omat metkut ei uppoa meidän lapsiin.
Koomisia äidin julistukset tv:n haitallisuudesta. Meidän lapset kyllä saa katsoa tv:tä, mutta mulle ei tulis mieleenkään pelotella niitä millään helvetin tulella, ei tule meidän telkasta lasten katsomisaikaan mitään niin hirveää.
miten tahtoo. On totta, että monenlaisia ja erilaisilla luonteenpiirteillä varustettuja ihmisiä löytyy kummastakin joukosta. Se, että uskovaisissa ihmisissä löytyy vikoja ja puutteita, ei millään muotoa anna aihetta halveksuntaan. Uskovainen ei voi koskaan mainiostaa onnistuneensa elämässään niin hyvin, että se antaisi aiheen kerskuntaan. Usein on vain niin, että ulkopuoliset " näkevät" uskovaisten ihmisten " puutteet ja viat" koska seuraavat heitä tästä näkökulmasta. En kyllä ymmärrä sitä, että mitä tälläisellä moittimisella haetaan: lienee niin, että puolustellaan omaa elämäntapaa.
Onko sitten uskovaisten ja epäuskoisten ihmisten elämässä eroa. On ja paljon. Tässäkin täytyy nyt hieman yleistää. Niiden kokemusten perusteella, mitä olen elämässäni nähnyt ja ollut tekemisissä opiskelu- ja työelämässä, on olemassa selvät elämäntapaerot.
Kielenkäyttö, suhtautuminen alkoholiin ja suhtautuminen aviouskollisuuteen ovat ehkä näkyvimmät eroavaisuudet. On kyllä aika säälittäävää olla vaikkapa työporukalla muutaman päivän " seminaarireissulla" . Voi hyvää päivää sentään millaista käyttäytymistä epäuskoisilta. Jatkuvaa juomista, alapän juttuja ja baareissa vastakkaisen sukupuolen vikittelyä. Puolisot tietysti kotona. Ja lapset. On elämä varmaankin hyvällä tolalla. Mutta kukin eläköön kuinka parhaakseen näkee.
Olen itse saanut vl-kasvatuksen ja nyt kasvatan omia lapsiani samojen ohjeiden mukaan. Minulle ei ole koskaan opetettu, että epäuskoidet olisivat jotenkin huonompia tai että heillä ei ole elämänarvoja. Oletko ehkä eksyksissä?