Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samankaltaisia kokemuksia mullakin. Yksi hullu mummo syytti mua varastamisesta, kun kukkaro oli kuulemma siirtynyt eteisen pöydällä muutaman sentin. Haikkui minut lyttyyn ja uhkasi katkaista palkanmaksun. Lähdin kävelemään. Ennen kyseistä episodia sama mummo oli valittanut, että avustajat lopettavat työt kesken niin usein.
Voivoi, et ehkä sovellu allalle tai henkilökemiat ei nyt sitten kohdanneet.
Kyllähän avustettava saa tehdä ja vaatia aivan mitä tykkää ja kohdella kuinka sattuu avustajaa jos hänellä on "haastava päivä", avustajan tulee olla joustava, huumaorintajuinen ja ymmärtää ja niellä tai--- vaihtoon vai jos ei kestä ammatin vaatimuksia ja seuraava tilalle.
Joo mutta mitäs se kusipää avustettava sitten tekee kun kukaan ei suostu enää tilalle? Makaa jossain laitoksessa paskoissaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se avustaja käytännössä tekee? Perusjuttuja, joita ei kykene tekemään itse? Mutta jos ei kykene puhdistamaan kissan laatikkoa, niin eikö se sitten kuuluisi hommiin?
No kakkakikkareet voi toki tarvittaessa poistaa mutta kyllä ne viikkosiivoukset esim. laatikon pesut kuuluu perhen muille (terveille) jäsenille.
Niin, koska avustajahan ei tee orjatyötä, kuten hiusten letitystä 😆 Mistä teille pitää maksaa? Keskustelusta vai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustettavilla on täysin hukassa henkilökohtaisen avustajan toimenkuva. JOTAIN RAJAA NYT !
Sitä tulisi avustettaville täsmentää mistä henkilökohtaisen avustajan käytössä on kysymys.
Vaatimukset ovat ihan naurettavuuksiin asti meneviä jo työpaikkailmoituksissa:
Haetaan ikäänkuin kaiken osaavaa henkilökohtaista kamaripalvelijaa ja vaatimuksia löytyy älyttömyyksiin asti koska "olen sinun työnantajasi" vaikka palkkasi maksaa kunta...
(ensin pitkä lista vaatimuksia) sitten saattaa olla mm. tyyliin " sinulle on eduksi jos osaat tehdä taidokkaita kampauksia ja letittää hiuksia" , siis oikeesti SITÄ VARTEN ON KAMPAAJAT JA MAKSULLISET KAMPAAMOKÄYNNIT !!! Ei ihme että avustajat uupuu ja alaa aletaan karsastamaan, kukaan ei halua kohta tommoseen työhön.
Avustajat määritelkää ihan totta raamit heti alkaapäin minkä puitteessa työskentelette, älkää suostuko marioneteiksi joita avustettava hyppyyttää mielivaltaisesti. Asiallisuutta !
Asialliselle avustettavalle on hyvä olla avustajana, sellaiselle joka kunnioittaa avustajaa ja tämän yksityisyyttä ja ymmärtää että tämä on avustajan TYÖ jonka toimenkuvaan kuuluu avustaa arkipäivän toimissa -- ei kaikessa mahdollisessa mitä avustettava keksii tai kehtaa ehdottaa koska "olen työnantajasi".
Sun mielestä avustajan ei tarvi tehdä koko ajan töitä esim letittää hiuksia jos muuta välttämätöntä ei ole?
No ei todellakaan tarvitse letittää hiuksia tai harjata räsymaton hapsuja. Ei se avustaja mikään orja ole.
Sun mielestä töissä ei tarvi tehdä kokoajan töitä.
Näytä mallia ja kuvaile "työpäiväsi", trollipoju. Tee avustajan töitä edes kesällä. - Eikuemmänysillä...
Mä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo itsekin tiedän yhden avustettavan joka määrää töitä jotka ei avustajalle kuulu, mm. viikkosiivous, kissan wc-laatikoiden pesut, kaikki pyykkihuolto yms. Takoudessa on terve aikuinen jonka kuuluisi tehdä nuo.
Millä perusteella?
Millä perustella esim. avustettavan puolisolle EI kuuluisi lainkaan kotitöitä? Se avustaja on henkilökohtainen, ei puolison tai perheen kodinhoitaja, puutarhuri tai eläintenhoitaja. Jotkut tosiaan yrittää kyykyttää ja teettä avustajalla kaikki kodinhoitoon liittyvät työt vaikka ne ei tälle kuulu.
Yhdessä paikassa kuului koiran ulkoiluttaminen puoli tuntia kerrallaan. Vähän ihmetyttää, että yhteiskunta maksaa jonkun koiran hoidosta.
Eipä se minua haitannut. Itse asiassa parhaat hetket koko päivästä, mutta periaatteessa kummallista. Jos koiran haluaa pitää, niin omilla rahoilla sitten.
Sinäkö päätät, mihin avustettava saa käyttää tuntinsa?
Katselin mollista hieman näitä ilmoituksia ja todella monenlaisia toiveita avustettavilla siihen nähden, millainen palkka (n.10e/h) otetaan verot pois, niin eipä siitä paljoakaan jää. Osassa oli vielä maininta, että auto/ajokortti on plussaa. Kuka maksaa bensat? Toisille kuului työnkuvaan koiran ulkoilutus, mikä sinällään on vallan kivaa puhaa, mutta silti kun listassa on 100 ja yksi muutakin asiaa lähtien läsnäolosta avustettavan työpaikalla tai koulussa, ruuanlaittoa, pulikoimista uimahallissa, it-taituruutta ja organisointia niin jotain rajaa!
Eräässä ilmoituksessa avustettaa oli nosteltava nostolaitteilla. Onkohan tässäkin sitten vakuutukset kunnossa kaikilta? Hoitolaitoksissakin suositellaan aina kahta hoitajaa nostotilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulkaas hyvät ystävät, joku raja tähän. Ette te voi noin paska hommia ruveta tekemään. On ihnisiä mitä saa ja voi sääliä ja autta mutta noi joutais laitokseen
Laitokseen?
Heistä on osa työssä käyviä ihmisiä. Tarvitsevat vaan apua kotihommissa, esim ruoan laittamisessa ja pyykin pesemisessä.
Avustaja palkataan tekemään niitä juttuja joita avustettava tekisi itse jos olisi terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo itsekin tiedän yhden avustettavan joka määrää töitä jotka ei avustajalle kuulu, mm. viikkosiivous, kissan wc-laatikoiden pesut, kaikki pyykkihuolto yms. Takoudessa on terve aikuinen jonka kuuluisi tehdä nuo.
Millä perusteella?
Millä perustella esim. avustettavan puolisolle EI kuuluisi lainkaan kotitöitä? Se avustaja on henkilökohtainen, ei puolison tai perheen kodinhoitaja, puutarhuri tai eläintenhoitaja. Jotkut tosiaan yrittää kyykyttää ja teettä avustajalla kaikki kodinhoitoon liittyvät työt vaikka ne ei tälle kuulu.
Yhdessä paikassa kuului koiran ulkoiluttaminen puoli tuntia kerrallaan. Vähän ihmetyttää, että yhteiskunta maksaa jonkun koiran hoidosta.
Eipä se minua haitannut. Itse asiassa parhaat hetket koko päivästä, mutta periaatteessa kummallista. Jos koiran haluaa pitää, niin omilla rahoilla sitten.
Lemmikin ottaessa on kyettävä hoitamaan lemmikin perustarpeet.
Ei niin, että hommataan lemmikki.
Sitten hommataan henkilökohtainen avustaja joka ruokkii, ulkoiluttaa ja siistii kakkakikkareet- eli huolehtii lemmikistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulkaas hyvät ystävät, joku raja tähän. Ette te voi noin paska hommia ruveta tekemään. On ihnisiä mitä saa ja voi sääliä ja autta mutta noi joutais laitokseen
Joo, voi vaikka joutua letittämäön hiukset 😝 Siis ihan hirveetä 😝
Koululaisia ja lapsia yleensä haetaan taskurahoja vastaan ulkoiluttamaan koiraa -- kaupan ilmoitustauluilla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi näiden avustettavien muistaa, että kun hyvinvointiyhteiskuntaa ajetaan alas niin heidänkin asemansa tulee heikentymään. Kiitollisuus siitä, että joku ylipäätään tekee työtä heidän avustamisekseen ei olisi lainkaan pahitteeksi.
Muistatkos muuten itse olla joka hetki kiitollinen siitä, että olet sattunut syntymään terveenä eikä onnettomuus tai sairaus ole ainakaan toistaiseksi vammauttanut sinua. Se on asia josta oikeasti kannattaa muistaa olla kiitollinen sen sijaan että muistuttelee ylimielisesti vammaisia olemaan nöyriä ja kiitollisia tässä elämässään.
Kukaan ei ajattele, että se sattuu omalle kohdalle, mutta se on yksi silmänräpäys kun lapsesi jää ilman happea synnytyksessä tai hän kävelee koulutiellä ja autoilija suistuu hänen päälleen. Se on pieni hetki, kun liukastut kadulla ja lyöt pääsi, putoat kotitalosi rappusilta kompastuttuasi kengännauhaasi tai istut lääkärin vastaanotolla ja kuulet hänen kertovan diagnoosin sairaudesta, joka tulee vammauttamaan sinut. Et ajattele, että se käy juuri sinulle tai sinun rakkaallesi, mutta tosiasia on että aivan minä tahansa tavallisena päivänä, arkisena hetkenä sinusta tai rakkaimmastasi voi tulla vammainen.
Että mistä sitten kunkin tulee olla kiitollinen. Sitä on helppoa huudella toisille ihmisille ja vaatia niitä ihmisiä olemaan kiitollisia, jotka muutenkin ovat ehkä saaneet vaikeuksia ja kärsimystä elämäänsä enemmän kuin kenellekään olisi kohtuullista. Että kun kiitollisuudesta on puhetta, niin aika monella meistä on syytä tuntea syvää kiitollisuutta omassa elämässämme ja miettiä että se saatat sinä itse olla jonakin päivänä tuossa asemassa, jossa vaadit nyt muilta vain nöyryyttä ja kiitollisuutta.
Enkä tässä tarkoita etteikö meistä jokaisen vammaisen ja vammattoman tule pyrkiä kohtelemaan toisiamme ystävällisesti ja kunnioittaen, mutta nimenomaan tuo kiitollisuuden ja nöyryyden vaatiminen vammaisilta ihmisiltä on puistatattavaa.
Toivon todella että näihin puututaan. Ei veronmaksajien rahoilla kuuluu lenkittää koiraa kuten yllä kerrottiin. Olen törmännyt usein näihin, että teetetään työtä joka ei avustajille kuulu. Esim viikkosiivoukset, perunapellon kääntäminen, auton pesu, tukan leikkaus, maton pesu, ikkunoiden pesu, lääkkeiden jako yms. Nämä siis puhtaasti syistä ettei haluta maksaa avusta sille jolle se kuuluisi. Liian usein nähty myös kuinka avustaja joutuu käskystä passaamaan, minkäänlaista kuntouttavaa työotetta ei tunneta ja avustettava pompottaa "maksavana asiakkaana".
Koko työnantajamalli tulisi poistaa sillä harva avustettava on siinä kunnossa että kykenee työnantajan vastuuta ottamaan. Työnantajaksi kunta joka valvoisi työtä paremmin ja avustajille paremmat työajat! Sekä suorat sanat näille kyykyttäjille, jos ei homma toimi niin hankkikoon apunsa itse.
[/quote]Sun mielestä avustajan ei tarvi tehdä koko ajan töitä esim letittää hiuksia jos muuta välttämätöntä ei ole?[/quote]
Mikäli avustajalla ei ole muuta virkaa avustettavan tykönä kuin tehdä samaa mitä esimerkiksi alan ammattilainen kuten kampaaja tarjoaa on avustajan toimenkuvassa menty hakoteille ja henkilökohtainen avustaja on enemmän avuksi avustettavalle joka on esimerkiksi neliraajahalvaantunut.
Yleishyödyllsiä palveluja varten on omat palveluntarjoajat.
Orjapalkalla voin ruveta henk. koht. avustajaksi. Olen sh. Mutta sinä teet, mitä minä haluan. 10€/tunti et sanele mitä minä teen. Se olen minä, joka ammattilaisena sanelen työtunnit sekä mitä tehdään. Ota tai jätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella?
Lemmikin ottaessa on kyettävä hoitamaan lemmikin perustarpeet.
Ei niin, että hommataan lemmikki.
Sitten hommataan henkilökohtainen avustaja joka ruokkii, ulkoiluttaa ja siistii kakkakikkareet- eli huolehtii lemmikistä.
Nimenomaan näin, lemmikinpito ei ole mikään ihmisoikeus. Lemmikkiä varten voi ottaa vaikka dogsitterin tai vastaavan, mutta eläintenhoito ei ole henkilökohtaisen avustajan työtä. Toki aina voi hankalan ruokapurkin avata tai avustaa eläinlääkärireissulla mutta mikään pääasiallinen hoitaja avustaja ei ole.
Yhdessä ilmoituksessa oli selkeät iltavuorot sinne klo 23.00. Saako avustaja näissä kohden iltalisiä ym, vai mennäänkö perustuntipalkalla? Jos tällaiselle palvelulle on tarvetta, niinkuin näköjään on, niin miksi kaikki työntekijän työ- ja palkkaehdot ovat niin retuperällä?
Vierailija kirjoitti:
Mut haukuttiin kerran täysin pataluhaksi, kun en osannut tehdä ja toimia kuten fysioterapeutti. Hän kun oli luopunut maksullisista fysioterapiakäynneistään mun aloittaessani työt, kun kyllähän jokaisen pitäisi sen verran osata!
Tähän se on juuri mennyt. Työpaikkailmoituksetkin jo ihan päin merkillisiä. Hyvä että tästä puhutaan NYT.
Avustettaville ON täsmennettävä henkilökohtaisen avustajan toimenkuva . Mitä siihen kuuluu. Ja siitä pidetään kiinni !
HUOM! Henk. kohta avustaja ei ole myöskään taksi joka kuskaa avustettavaa omalla kustannuksellaan .
Joillekin jopa tämä näyttää olevan hieman epäselvää että mitä oikeasti on oikeus avustajalta vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi näiden avustettavien muistaa, että kun hyvinvointiyhteiskuntaa ajetaan alas niin heidänkin asemansa tulee heikentymään. Kiitollisuus siitä, että joku ylipäätään tekee työtä heidän avustamisekseen ei olisi lainkaan pahitteeksi.
Muistatkos muuten itse olla joka hetki kiitollinen siitä, että olet sattunut syntymään terveenä eikä onnettomuus tai sairaus ole ainakaan toistaiseksi vammauttanut sinua. Se on asia josta oikeasti kannattaa muistaa olla kiitollinen sen sijaan että muistuttelee ylimielisesti vammaisia olemaan nöyriä ja kiitollisia tässä elämässään.
Kukaan ei ajattele, että se sattuu omalle kohdalle, mutta se on yksi silmänräpäys kun lapsesi jää ilman happea synnytyksessä tai hän kävelee koulutiellä ja autoilija suistuu hänen päälleen. Se on pieni hetki, kun liukastut kadulla ja lyöt pääsi, putoat kotitalosi rappusilta kompastuttuasi kengännauhaasi tai istut lääkärin vastaanotolla ja kuulet hänen kertovan diagnoosin sairaudesta, joka tulee vammauttamaan sinut. Et ajattele, että se käy juuri sinulle tai sinun rakkaallesi, mutta tosiasia on että aivan minä tahansa tavallisena päivänä, arkisena hetkenä sinusta tai rakkaimmastasi voi tulla vammainen.
Että mistä sitten kunkin tulee olla kiitollinen. Sitä on helppoa huudella toisille ihmisille ja vaatia niitä ihmisiä olemaan kiitollisia, jotka muutenkin ovat ehkä saaneet vaikeuksia ja kärsimystä elämäänsä enemmän kuin kenellekään olisi kohtuullista. Että kun kiitollisuudesta on puhetta, niin aika monella meistä on syytä tuntea syvää kiitollisuutta omassa elämässämme ja miettiä että se saatat sinä itse olla jonakin päivänä tuossa asemassa, jossa vaadit nyt muilta vain nöyryyttä ja kiitollisuutta.
Enkä tässä tarkoita etteikö meistä jokaisen vammaisen ja vammattoman tule pyrkiä kohtelemaan toisiamme ystävällisesti ja kunnioittaen, mutta nimenomaan tuo kiitollisuuden ja nöyryyden vaatiminen vammaisilta ihmisiltä on puistatattavaa.
Ei tuossa nöyryyttä ja alistumista haettu vaan vastavuoroista ystävällistä käytöstä puolin ja toisin, ei sitä että toinen käskyttää "kun on siihen oikeus" ja toinen kiitollisena pikkupalkastaan raataa orjana. Sairaudet toki helposti katkeroittaa mutta ei se vamma tai sairaus avustajan syy kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako yläpeukkua voisinkaan laittaa tälle kirjoitukselle... Ja on niitä epämääräisiä avustajiakin. Yhtä avustajaa isäni lähes pelkäsi, hän laukoi vihaisella äänellä mielipiteitään asiasta kuin asiasta ja aina kun olin tyttären ominaisuudessa paikalla, rupesi minun kanssa "sopimaan" isäni asioita, vaikka isälläni ei ole ongelmia muistin tms kanssa, vaan on täyden ymmärryksen omaava ihminen joka sattuu sairastamaan fyysistä rappeuttavaa sairautta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella?
Avustaja on aina henkilökohtainen.
Ei mikään koko perheen tarpeisiin vastaava kahvinkeittäjä tai maijapoppanen.
KOTIAPULAISET ovat ihan eri ammattikuntaa kuin HENKILÖKOHTAISET AVUSTAJAT.
Nämä jatkuvasti avustajia hakevat mol:in sivuilla ovat juuri niitä, jotka eivät pärjää kenenkään kanssa. Aina samat hakevat avustajia. Kertoo kaiken heistä. Varokaa heitä!