Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön

Vierailija
14.01.2017 |

Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.

Kommentit (690)

Vierailija
41/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustettavilla on täysin hukassa henkilökohtaisen avustajan toimenkuva. JOTAIN RAJAA NYT !

Sitä tulisi avustettaville  täsmentää mistä henkilökohtaisen avustajan käytössä on kysymys.

Vaatimukset ovat ihan naurettavuuksiin asti meneviä jo työpaikkailmoituksissa:

Haetaan ikäänkuin kaiken osaavaa henkilökohtaista kamaripalvelijaa ja vaatimuksia löytyy älyttömyyksiin asti koska "olen sinun työnantajasi" vaikka palkkasi maksaa kunta...

(ensin pitkä lista vaatimuksia) sitten saattaa olla mm. tyyliin " sinulle on eduksi jos osaat tehdä taidokkaita kampauksia ja letittää hiuksia" , siis oikeesti SITÄ VARTEN ON KAMPAAJAT JA MAKSULLISET KAMPAAMOKÄYNNIT  !!! Ei ihme että avustajat uupuu ja alaa aletaan karsastamaan, kukaan ei halua kohta tommoseen työhön.

Avustajat määritelkää ihan totta raamit heti alkaapäin minkä puitteessa  työskentelette, älkää suostuko marioneteiksi joita avustettava hyppyyttää mielivaltaisesti. Asiallisuutta !

Asialliselle avustettavalle on hyvä olla avustajana, sellaiselle joka kunnioittaa avustajaa ja tämän yksityisyyttä ja ymmärtää että tämä on avustajan TYÖ jonka toimenkuvaan kuuluu avustaa arkipäivän toimissa -- ei kaikessa mahdollisessa mitä avustettava keksii tai kehtaa ehdottaa koska "olen työnantajasi".

Sun mielestä avustajan ei tarvi tehdä koko ajan töitä esim letittää hiuksia jos muuta välttämätöntä ei ole?

No ei todellakaan tarvitse letittää hiuksia tai harjata räsymaton hapsuja. Ei se avustaja mikään orja ole.

Sun mielestä töissä ei tarvi tehdä kokoajan töitä.

Vierailija
42/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustettavilla on täysin hukassa henkilökohtaisen avustajan toimenkuva. JOTAIN RAJAA NYT !

Sitä tulisi avustettaville  täsmentää mistä henkilökohtaisen avustajan käytössä on kysymys.

Haetaan ikäänkuin kaiken osaavaa henkilökohtaista kamaripalvelijaa ja vaatimuksia löytyy älyttömyyksiin asti koska "olen sinun työnantajasi" vaikka palkkasi maksaa kunta...

(ensin pitkä lista vaatimuksia) sitten saattaa olla mm. tyyliin " sinulle on eduksi jos osaat tehdä taidokkaita kampauksia ja letittää hiuksia" , siis oikeesti SITÄ VARTEN ON KAMPAAJAT JA MAKSULLISET KAMPAAMOKÄYNNIT  !!! Ei ihme että avustajat uupuu ja alaa aletaan karsastamaan, kukaan ei halua kohta tommoseen työhön.

Avustajat määritelkää ihan totta raamit heti alkaapäin minkä puitteessa  työskentelette, älkää suostuko marioneteiksi joita avustettava hyppyyttää mielivaltaisesti. Asiallisuutta !

Asialliselle avustettavalle on hyvä olla avustajana, sellaiselle joka kunnioittaa avustajaa ja tämän yksityisyyttä ja ymmärtää että tämä on avustajan TYÖ jonka toimenkuvaan kuuluu avustaa arkipäivän toimissa -- ei kaikessa mahdollisessa mitä avustettava keksii tai kehtaa ehdottaa koska "olen työnantajasi".

Sun mielestä avustajan ei tarvi tehdä koko ajan töitä esim letittää hiuksia jos muuta välttämätöntä ei ole?

No ei todellakaan tarvitse letittää hiuksia tai harjata räsymaton hapsuja. Ei se avustaja mikään orja ole.

Räsymaton? Mitä oikein höpiset? Kyllä hiusten laitto kuuluu avustajan töihin.

Joku perus hiustenhoito mutta kampaukset todellakaan ei.

Perus hiustenhoito? Mitä siihen sitten kuuluu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri.

Avustaja ei ole siivouspalvelualan yrittäjä.

Avustaja ei ole kampaamoalan harjoittaja.

Avustaja ei ole traumapsykologi eikä vihanhallinta terapeutti.

Avustaja avustaa arkielämään kuuluvissa perustoimissa joissa avustettava ei suoriudu ilman apua.

Jotenkin noista kommenteista tyyliin "oho no voivoi onko liikaa vaadittu jos ..."  tai "et ehkä sovellu alalle "..  huokuu alalla vallalla oleva avustettavien alentuva suhtautuminen auttajiinsa. Tyylin on muututtava.

Vierailija
44/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan olin 3kk erään tosi lihavan naisen avustaja. Selkä kipeytyi häntä autellessani. Hän oli todella ilkeä ja katkeroitunut ihminen. Liikkui sähköavustetulla pyörätuolilla. Hänellä oli 3 avustajaa ja kaikki olivat hänen mielestään surkeita. Hän oli aina pahantuulinen ja vihainen. Mikään ei koskaan ollut hyvin. Eräänä päivänä vaan lähdin, en enää kestänyt. Hän hakee jatkuvasti uusia avustajia mol:in sivuilla. Tekisi mieleni paljastaa hänen nimensä, jotta kukaan ei erehtyisi hänen avustajakseen. Tämä kokemus riitti kyseisistä töistä.

Ei ole lihavia työnantajia on vain heikkoja avustajia

Pekkaniska nostaa.

Vierailija
45/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samankaltaisia kokemuksia mullakin. Yksi hullu mummo syytti mua varastamisesta, kun kukkaro oli kuulemma siirtynyt eteisen pöydällä muutaman sentin. Haikkui minut lyttyyn ja uhkasi katkaista palkanmaksun. Lähdin kävelemään. Ennen kyseistä episodia sama mummo oli valittanut, että avustajat lopettavat työt kesken niin usein.

Voivoi, et ehkä sovellu allalle tai henkilökemiat ei nyt sitten kohdanneet.

Kyllähän avustettava saa tehdä ja vaatia aivan mitä tykkää ja kohdella kuinka sattuu avustajaa jos hänellä on "haastava päivä", avustajan tulee olla joustava, huumaorintajuinen ja ymmärtää ja niellä tai--- vaihtoon vai jos ei kestä ammatin vaatimuksia ja seuraava tilalle.

Vierailija
46/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi näiden avustettavien muistaa, että kun hyvinvointiyhteiskuntaa ajetaan alas niin heidänkin asemansa tulee heikentymään. Kiitollisuus siitä, että joku ylipäätään tekee työtä heidän avustamisekseen ei olisi lainkaan pahitteeksi.

Eikö yksikään avustettava ole kiitollinen vai?

Vierailija
47/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räsymaton? Mitä oikein höpiset? Kyllä hiusten laitto kuuluu avustajan töihin.

Joku perus hiustenhoito mutta kampaukset todellakaan ei.

Perus hiustenhoito? Mitä siihen sitten kuuluu?

Hiusten pesu, kuivaus, kampaus/harjaus ja laittaminen esimerkiksi ponihännälle tai yksinkertaiselle letille. Jotkut koko pään kiertävät mahtipontiset kalanruotolettisysteemit eivät voi olla mikään perusvaatimus henkilökohtaiselle avustajalle - jos hän sellaisia kuitenkin osaa tehdä niin mikäpä siinä. 

Vierailija
48/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo jotkut avustettavat luulevat olevansa suunnittelen hyväntekijöitä kun ottavat sen avustajan. Kannattaisi kuitenkin muistaa että se rahat ei tule siltä avustettavalta vaan veronmaksajilta, joten pieni nöyryys ei olisi pahitteeksi.

Osa avustettavista maksaa palkan itse.

Omista palkka- tai perintörahoistako?  Taitaa olla aika harvassa ne...

No eläkkeestään esimerkiksi. En tiedä, kuinka yleistä tuo on, mutta esimerkiksi minulla on kaksi avustettavaa, jotka maksavat palkkani itse.

Vierailija
49/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä avustajaa hakevat ovat yleensä mt-ongelmaisia, katkeria, hulluja. Kuka tuollaisia jaksaa/haluaa hoitaa orjapalkalla? Jääkööt ilman hoitoa, jos eivät osaa arvostaa ihmistä, joka orjapalkalla heitä tulee hoitamaan? Menkööt laitokseen makaamaan vaipoissaan, jos ei apu kelpaa. Saatanan kusipäät.

Vierailija
50/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo itsekin tiedän yhden avustettavan joka määrää töitä jotka ei avustajalle kuulu, mm. viikkosiivous, kissan wc-laatikoiden pesut, kaikki pyykkihuolto yms. Takoudessa on terve aikuinen jonka kuuluisi tehdä nuo.

Millä perusteella?

Millä perustella esim. avustettavan puolisolle EI kuuluisi lainkaan kotitöitä? Se avustaja on henkilökohtainen, ei puolison tai perheen kodinhoitaja, puutarhuri tai eläintenhoitaja. Jotkut tosiaan yrittää kyykyttää ja teettä avustajalla kaikki kodinhoitoon liittyvät työt vaikka ne ei tälle kuulu.

Vierailija
51/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se avustaja käytännössä tekee? Perusjuttuja, joita ei kykene tekemään itse? Mutta jos ei kykene puhdistamaan kissan laatikkoa, niin eikö se sitten kuuluisi hommiin?

Vierailija
52/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä avustajaa hakevat ovat yleensä mt-ongelmaisia, katkeria, hulluja. Kuka tuollaisia jaksaa/haluaa hoitaa orjapalkalla? Jääkööt ilman hoitoa, jos eivät osaa arvostaa ihmistä, joka orjapalkalla heitä tulee hoitamaan? Menkööt laitokseen makaamaan vaipoissaan, jos ei apu kelpaa. Saatanan kusipäät.

Taidat olla itte kusipää.

Vierailija
53/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut haukuttiin kerran täysin pataluhaksi, kun en osannut tehdä ja toimia kuten fysioterapeutti. Hän kun oli luopunut maksullisista fysioterapiakäynneistään mun aloittaessani työt, kun kyllähän jokaisen pitäisi sen verran osata!

Vierailija
54/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mitään paskoja lähtis avustamaan.

Mä en voi sietää kun ihmiset ei voi käyttäytyä. Mutta ei kai niitä ihmisiksi voidakaan kutsua koska eivät ole ihmisiksii.

Vierailija
55/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo jotkut avustettavat luulevat olevansa suunnittelen hyväntekijöitä kun ottavat sen avustajan. Kannattaisi kuitenkin muistaa että se rahat ei tule siltä avustettavalta vaan veronmaksajilta, joten pieni nöyryys ei olisi pahitteeksi.

Osa avustettavista maksaa palkan itse.

Omista palkka- tai perintörahoistako?  Taitaa olla aika harvassa ne...

No eläkkeestään esimerkiksi. En tiedä, kuinka yleistä tuo on, mutta esimerkiksi minulla on kaksi avustettavaa, jotka maksavat palkkani itse.

Hyvin harvinaista että joku ottaisi avustajan ilman yhteiskunnan apua, toki silloin mahdollista jos on ollut pitkä työura tai hyvä vakuutus ennen vammautumista.

Vierailija
56/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi näiden avustettavien muistaa, että kun hyvinvointiyhteiskuntaa ajetaan alas niin heidänkin asemansa tulee heikentymään. Kiitollisuus siitä, että joku ylipäätään tekee työtä heidän avustamisekseen ei olisi lainkaan pahitteeksi.

Samaa mieltä 100prosenttia. Oma henk.koht avustaja on ETUUS.

Siitä tunnistaa asiallisen avustettavan että hänen avustajien  vaihtuvuus on pieni, koska sama avustaja pysyy yleensä pitkään hänellä.

Työpaikkailmoitus/vaatimuslista ja haastattelutilanne paljastaa myös paljon onko homma hanskassa.

Naurettavan pitkä vaatimuslista kertoo hyvin selkeää mitä on odotettavissa.

Vierailija
57/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se avustaja käytännössä tekee? Perusjuttuja, joita ei kykene tekemään itse? Mutta jos ei kykene puhdistamaan kissan laatikkoa, niin eikö se sitten kuuluisi hommiin?

No kakkakikkareet voi toki tarvittaessa poistaa mutta kyllä ne viikkosiivoukset esim. laatikon pesut kuuluu perhen muille (terveille) jäsenille.

Vierailija
58/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea työ kaiken kaikkiaan, ei voi muuta sanoa. 

Avustettava on usein ihmisarvonsa alarajoilla henkisesti. Ei ole helppoa olla päivittäisissä toimissaan toisten armoilla. 

Moni kaipaa myös henkilökohtaista suhdetta avustajaan ja ihan konkreettista juttuseuraa. Näin joskus onnellisesti käy, mutta harvoin. 

Vierailija
59/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo itsekin tiedän yhden avustettavan joka määrää töitä jotka ei avustajalle kuulu, mm. viikkosiivous, kissan wc-laatikoiden pesut, kaikki pyykkihuolto yms. Takoudessa on terve aikuinen jonka kuuluisi tehdä nuo.

Millä perusteella?

Millä perustella esim. avustettavan puolisolle EI kuuluisi lainkaan kotitöitä? Se avustaja on henkilökohtainen, ei puolison tai perheen kodinhoitaja, puutarhuri tai eläintenhoitaja. Jotkut tosiaan yrittää kyykyttää ja teettä avustajalla kaikki kodinhoitoon liittyvät työt vaikka ne ei tälle kuulu.

Yhdessä paikassa kuului koiran ulkoiluttaminen puoli tuntia kerrallaan. Vähän ihmetyttää, että yhteiskunta maksaa jonkun koiran hoidosta. 

Eipä se minua haitannut. Itse asiassa parhaat hetket koko päivästä, mutta periaatteessa kummallista. Jos koiran haluaa pitää, niin omilla rahoilla sitten. 

Vierailija
60/690 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulkaas hyvät ystävät, joku raja tähän. Ette te voi noin paska hommia ruveta tekemään. On ihnisiä mitä saa ja voi sääliä ja autta mutta noi joutais laitokseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan