Opettajat! Älkää kiltit teettäkö niitä ainekirjoituksia, että mitä sain joululahjaksi
Sama lomien jälkeen. Missä kävin kesälomalla.? Olen itse jo lastenlasten mummi, mutta muistan kuinka ahdisti mennä kouluun lomien jälkeen kun tiesi mitä siellä on odotettavissa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitusta saa ja pitää käyttää. Kesälomalla kävin kuussa. Teimme kesäkuussa raketin pahvilaatikoista ja kepeistä. Mukaan pakattiin eväät ja sitten lennettiin. Maapallo näytti kuusta katsottuna pieneltä. Kuussa oli kuu-ukkoja jotka esittelivät kotinsa jne.
Joululahjaksi sain oikean panssarivaunun. Sillä vedeltiin pitkin metsiä ja puita kaatui...jne.
Jos mielikuvitusta ei löydy, sitä kannattaa kehittää. Satuja kannattaa lukea lapsille hesarin sijasta. Lapsen elämä on lyhyt, vakava tosikko ehtii myöhemminkin olemaan.
Sitten seuraava ainekirjoitus onkin todenmukaisempi aiheella "Kun lastensuojeluviranomaiset tulivat kylään"
Okei, nykyään sitten kai näin. Meillä oli ala-asteella täysi vapaus kirjoittaa asiat joko omasta päästä tai pohjana pelkkä totuus. Ei näkynyt lastensuojelua eikä kutsua kuraattorille. Yläasteella siirryttiin tekemään enimmäkseen kirja-analyysejä. Huojentavaa toisaalta näin vanhemman näkökulmasta ettei satuja saati mielikuvitusta enää tarvitse. Muksunkin ranne säästyy kun kirjoittaa lahjoista luettelon. Viimeisimmän ainekirjoituksen aihe oli pyöräilevä lehmä ja lapsi aivan hukassa. Olisi pitänyt laittaa valitusta suoraan rehtorille näin sekopäisestä aiheesta, eihän lehmä voi pyöräillä. Opettaja kuuluisi kai suljetulle? Pitää kai tehdä opettajasta lasu-ilmo. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ehdotus. Ei päästetä köyhiä kouluun ollenkaan. Hienotunteisuus katsokaas.
Parempi ehditus: ei päsätetä varakkaiden perheiden lapsia kouluun. :)
Tämä tulee toteutumaan lähitulevaisuudessa. Siis ei kielto vaan se, että varakkaat eivät laita lapsiaan tavallisiin kouluihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitusta saa ja pitää käyttää. Kesälomalla kävin kuussa. Teimme kesäkuussa raketin pahvilaatikoista ja kepeistä. Mukaan pakattiin eväät ja sitten lennettiin. Maapallo näytti kuusta katsottuna pieneltä. Kuussa oli kuu-ukkoja jotka esittelivät kotinsa jne.
Joululahjaksi sain oikean panssarivaunun. Sillä vedeltiin pitkin metsiä ja puita kaatui...jne.
Jos mielikuvitusta ei löydy, sitä kannattaa kehittää. Satuja kannattaa lukea lapsille hesarin sijasta. Lapsen elämä on lyhyt, vakava tosikko ehtii myöhemminkin olemaan.
Tuo on ahdistavaa. Siis että köyhän osattoman lapsen pitää keksiä itselleen elämä tullakseen hyväksytyksi. Kyllä se ratkaisu on se, että noihin tilanteisiin ei vain panna. Hienotunteisuus.
T. Rikkaan lapsen äiti
Saatko lapseltasi viikkorahaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ehdotus. Ei päästetä köyhiä kouluun ollenkaan. Hienotunteisuus katsokaas.
Parempi ehditus: ei päsätetä varakkaiden perheiden lapsia kouluun. :)
Tämä tulee toteutumaan lähitulevaisuudessa. Siis ei kielto vaan se, että varakkaat eivät laita lapsiaan tavallisiin kouluihin
Toivottavasti yksityiskouluja tulee pian. Köyhien rutina on rasittavaa luettavaa.
Muistan aina nuo "mitä sait joululahjaksi" ja muut jouluaiheiset kirjoiteilmat. Meidän perhe oli ei-kristitty, joten joulua ei vietetty. Inhottava opettaja aina oikein hieroi sitä naamaani ja antoi noiden jouluaiheisten kirjoitelmien sijaan minulle jotain tylsiä aiheita, vaikka olisin halunnut kirjoittaa omasta juhlastani. Se ei opettajalle sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Muistan aina nuo "mitä sait joululahjaksi" ja muut jouluaiheiset kirjoiteilmat. Meidän perhe oli ei-kristitty, joten joulua ei vietetty. Inhottava opettaja aina oikein hieroi sitä naamaani ja antoi noiden jouluaiheisten kirjoitelmien sijaan minulle jotain tylsiä aiheita, vaikka olisin halunnut kirjoittaa omasta juhlastani. Se ei opettajalle sopinut.
Vieläkin opettajille pitäisi enemmän korostaa sitä, että on erilaisia tapoja ja ihmisiä. Ovat jotenkin niin kangistuneita siihen keskiluokkaisuuteensa.
Se, minkä lapsi kokee lomassaan tärkeäksi, ei välttämättä ole sama kuin aikuisen mielipide asiasta. Itse muistan kolmosluokan syksyllä kirjoittaneeni kesäloma-aineeseen pitkät pätkät siitä, kuinka kesäloman ensimmäisenä päivänä näimme riippuliitäjän laskeutuvan läheiselle pellolle ja juoksimme laskeutumispaikalle juttelemaan. Kai sinä kesänä muutakin tapahtui, mutta ne jäivät aineessa aika toissijaiseksi. (Aika ja tila alkoi loppua kesken myöskin)
Mieheni on opettaja eikä sensuroi aineiden aiheita yms. ilman erittäin painavaa syytä (tiedossa esim. väkivaltaisen isän traumatisoima lapsi, lomalla kuollut perheenjäsen tai vastaavaa). Mitään kesäloma- ja joululahja-aineita ei kuitenkaan lueta ääneen luokassa. Mielestäni se on hyvä systeemi, eikä oppilaiden vanhemmiltakaan ole tullut muuta kuin positiivista palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Teetän ensi viikolla:
Ti: "Mitä äitisi ja isisi tekevät työkseen?"
To: "Meidän naapurit"
T. Ope
*Meidän naapurimme
Ei, ei ainekirjoituksia, mutta ekaluokkalainen kertoi, että ovat käyneet luokassa oppilas oppilaalta läpi keskustellen, mitä lomalla on tehyt ja mitä sai joululahjaksi. En oikein tiedä mitä ajattelisin. Tykkäävätkö tuon ikäiset kertoa omista tekemisistään ja kuulumisistaan opettajalle ja ope ajattelee, että näin jokainen lapsi saa tilaisuuden kertoa itse omista jutuistaan, jopa ne hiljaisimmat?
Vierailija kirjoitti:
Se, minkä lapsi kokee lomassaan tärkeäksi, ei välttämättä ole sama kuin aikuisen mielipide asiasta. Itse muistan kolmosluokan syksyllä kirjoittaneeni kesäloma-aineeseen pitkät pätkät siitä, kuinka kesäloman ensimmäisenä päivänä näimme riippuliitäjän laskeutuvan läheiselle pellolle ja juoksimme laskeutumispaikalle juttelemaan. Kai sinä kesänä muutakin tapahtui, mutta ne jäivät aineessa aika toissijaiseksi. (Aika ja tila alkoi loppua kesken myöskin)
Kyllä sä nyt tunsit ja koit ihan väärin. Kyllä se on se raha mikä sen ilon ja riemun elämään tuo ja vain raha. Kai sentään ymmärsit tuntea suunnatonta kateutta riippuliitäjän harrastusta kohtaan? Jos et, moni av-mamma pettyy pahasti. 😂
Vierailija kirjoitti:
Anelin koko kesän äitiä käyttämään Fairypullon nopeammin, jotta voisin askarrella siitä avaruusraketin.
Jere-Jesuiitta
:D :D Apua, naurukohtaus ravintolassa
Vierailija kirjoitti:
Siis onko opettajien eläkeikä 60v? Millä perusteella? Miksei hekin jää eläkkeelle 65v tai jopa vanhempana?
Ihan normaali eläkeikä opettajilla on. Ennen päästiin aiemmin eläkkeelle. Eläkeikä riippuu syntymävuodesta pääsääntöisesti. Esim. äitini pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana ihan viimeisten joukossa. Minun eläkeikäni on tällä hetkellä 67 vuotta. Toivottavasti jaksan siihen asti.
Voi nyt he***tti sentään. Mä oon luullu, että opettajien puolen vuoden lomat ja neljän tunnin työpäivät olis ainoita tuon työn etuja, mutta päästään eläkkeelle jo 60-vuotiaana, niin voi nyt... Toi on kyllä maailman helpoin ja ylipalkatuin työ, kaveri just kehas, että saa 32 euroa tunnilta, itse kituutan 12 euron tuntipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, miksi alapeukut?
Vierailija kirjoitti:
Voihan köyhät lapset taas. Ja silläkö ei sitten ole arvoa kuinka normaaleista perheistä olevien lasten silmissä loistaa ilo, kun saavat kertoa kavereille ja opelle joululahjoistaan? Joo, hyssytellään vaan ettei yhdelle tule paha mieli. Ei ole minun ongelmani, jos jossain perheessä vanhempien elämänhallinta on sillä tasolla, että joululahjoihin ei riitä rahaa. Itsekin olen keskituloisesta perheestä ja sain aina vähemmän lahjoja kun naapurin työttömien lapsi. Eikä Suomessa onneksi joudu kukaan näkemään nälkää.
Köyhän perheen lapsi ei ole kuitenkaan itse syyllinen tilanteeseen ja muut lapset saattaa ilkkua kun toinen ei ole ollut missään ja nauraa vanhemmille. Jos muut lapset osais käyttäytyä ja vaikka kertoiski omat ilonsa niin pilkkaamisen sijaan ymäärtää et kaikilla ei oo samat eväät eikä sille tarvi nauraa. Ehkä sit ei tarvis pelätä mielen pahottamista.
Olin ekaluokalla, kun opettaja sanoi joulun jälkeen, että jokainen tyttö tuo kouluun joululahjaksi saamansa nuken ja jokainen poika saamansa auton. Vieläkin muistan, miten vatsaa kouraisi, kun ainoa saamani nukke oli sellainen ihan pikkuruinen parin markan mininukke. Opettaja pisti meidät sitten riviin luokan eteen ja pojat saivat äänestää, kenen nukke on paras. Arvaatte varmaan, että kukaan ei pitänyt nukestani.
Aina vähän väliä joku täällä ihmettelee, että mihin sitä sukupuolineutraalia kasvatusta tarvitaan ja että ennen oli kaikki paremmin. Todellakin tarvitaan ja ei ollut.
Itse en opettajana kysele lahjoista (en totta puhuen edes ymmärrä älyttömiä lahjavuoria), mutta lomakuulumisista kyselen tavalla tai toisella.
Ei loman viettäminen vaadi rahaa, jos on yhtään viitseliäisyyttä. Monet lapset kertovat innolla kokemuksiaan siitä, kun he ovat vaikka käyneet vanhempien kanssa keräämässä mustikoita ja leiponeet sen jälkeen mustikkapiirakkaa. Tai he kertovat pyöräretkestään uimarannalle, eväsretkestä metsään tai isovanhempien luona kyläilystä. Toki osalla on tarinoita ulkomaanmatkailusta, mutta eivät lapset tee mitään rahalaskelmia toisten lomista. Jos joku kertoo olleensa vaan kotona, kyselen usein seuraavaksi, mitä hän tykkäsi kotona tehdä. Aina löytyy jotain kivaa kerrottavaa!
Ala-asteella luokallani oli ison ja köyhän perheen poika. Muistan kun joululoman jälkeen luokassa kaikkien piti vuorollaan kertoa mitä oli saanut joululahjaksi. Poika oli tässä tilanteessa aina kovin nolona ja monesti olikin niin, että esim. perheen lapset olivat saaneet yhden yhteisen joululahjan.
Näin jälkikäteen olen miettinyt miten kamalan pahalta pojasta on täytynyt tuntua. Toivottavasti perheellä on sittemmin asiat menneet paremmin.
Onhan siitä nyt vaikeaa saada hyvä aine ja pitkäkin vielä pitäisi olla. Voisi sitä nyt lomansa saada viettää ilman, että tarvitsee tehdä siitä jotain facebook-ajan julkista mainosta.