Teini sai potkut iltatöistään kun oli näpelöinyt kännykkää kassalla, onko tämä oikein?
Joku kukkahattu tai useampi ilmeisesti kannellut pomolle. Voiko oikeasti olla noin vakavaa tuollainen harmiton juttu? Ja vielä sellainen paikka että asiakkaita käy ehkä 4-5 tunnissa.
Kommentit (161)
EI ole oikein. Ensin pitää antaa huomautus tai varoitus. Nyt liittoon yhteys, onhan teini liiton jäsen? Toivottavasti. Jos ei, lakimiehelle muuten. Älä välitä tyhmistä kommenteista. En minäkään tajua miksi puhelin mukana kassalla eikä pukukaapissa lukon takana. Mutta ei oikeuta erottamiseen koska ei vahinkoa asiakkaille. Varmaan olis laittanu puhelimen pois asiakkaan tultua.
Voi luoja... kännykät jätetään pukuhuoneeseen! Jos on lapsia, voi luvalla pitää puhelinta taskussa. Siis TASKUSSA. Ei niitä räplätä työaikana kassalla.
Tosin, ei siitä olisi potkuja vielä pitänyt saada vaan huomautus. 2 huomautusta ja pihalle jos ei mene viesti perille. Tosin jos oli koeajalla ni voi ollakin kerrasta poikki. Muistaa varmaan seuraavassa työssä sitten :)
Itse työskentelen pienessä kyläkaupassa, missä aspan töihin kuuluu esim. tiettyyn kellon aikaan kiertää avaamassa/sulkemassa alkoholihyllyt. Paha vain, ettei koko tilassa ole kelloa ja kassa sen verran vanha, ettei siitäkään kelloa mistään näe. Olin juuri aloittanut työt ja koska en rannekelloa omista, laitoin puhelimen äänettömällä taskuun, josta voisin hiljaisena hetkenä tarkistaa, läheneekö kello jo yhdeksää. Edes taskusta ei pois tarvinnut ottaa vaan pystyin "kurkkaamaan" sen. Pomo kuitenkin imoitti, ettei näin olisi saanut tehdä vaikkei sisällä ainuttakaan asiakasta ollut (oli katsonut valvontanauhat) ja uhkasi potkuilla, vaikka olin petehdytysaikana kertonut tilanteen ja silloin vielä kännykkäsysteemi oli ollut ok. Lopulta sovittiin, että sain jäädä, kunhan tein viikon palkatta hommia korvaamaan virheeni. :/
Eikö todella ihmiset nykyisin ymmärrä, ettei kännykän näplääminen kuulu jokaiseen hetkeen! Tämä on mennyt ihan överiksi niin aikuisilla, nuorilla kuin lapsilla. Aikaisemmin ihmiset ymmärsi, että puhelimella hoidetaan välttämättömät asiat, nykyisin lähes jokainen näpelöi puhelintaan lakkaamatta. Siitä on tullut kuin elämisen ehto ja kaiken muun korvike. Ja EI todella, puhelin ei kuulu työaikaan, varsinkaan ei asiakaspalvelutyössä. Jollei nuoret tätä itse ymmärrä, se pitää vanhempien iskostaa heidän päähänsä. (Fiksu nuori kyllä ymmärtää itsestäänkin).
Monet asiat oon hoitanut kännyllä vessan pytyllä istuessani.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan yksi ex-työkaveri sai potkut kaupasta, kun luppoaikana kirjoitti kaverilleen kirjeitä. Siis kaupan kassalla istuessa. Et kyllä kännykän jatkuva hipelöinti on rinnastettavissa samaan.
Johtuu siitä että kaupassa on aina tekemistä.
Olin vuosia vkonlopputöissä ruokakaupan kassalla.
Vuoronperään pidimme kassaa ja toinen siivosi hyllyjä. Jos oli jonossa 3, hälyytti toisen takas kassalle.
Itse en asiakkaana hyväksy sitä, että huomaan keskeyttäväni työntekijän kännykkäpuuhat. Minulla ei ole periaatetasolla mitään sitä vastaan, että työajalla katsoo kännykkää JOS ei oikeasti ole tekemistä. Mutta se pitää tehdä niin ettei asiakas huomaa. Esimerkiksi jos huomaan että känny on kädessä kun astun liikkeeseen, niin homma ei ole mennyt OK.
Se on kuin suutelu: en todellakaan halua että asiakkaana joudun näkemään asiakaspalvelijan suutelevan (on tapahtunut).
Erityisen tuomittavaa, jos kännykkäshow voi johtaa esim. ruoan kontaminoitumiseen.
Jätän useinkin ostamatta jos asiakaspalvelija ei pysy roolissaan. En tarkoita tällä mitään pokkurointeja tms. vaan normaalia kontaktinottoa, vuorovaikutustaitoja, asiantuntemusta jne. Esim. marketissa asiakaspalvelija lähtökohtaisesti on se, joka kipaisee/tarkistaa/etsii, en minä. Jos mainitsen tuotevioista tai vääristä laputuksista, oletan myyjän toimivan (joskus ovat pyytäneet, että voinko hakea vanhat kassalle !!??) eikä niin että minä teen jotain. Johan olen heidän duuniaan hoitanut kun sanon!
Kuulostaa siis minun korvaani ihan oikealta, että teinix sai kenkää. Toivotaan, että oppii jotakin. Vanhemman kannattaa niellä ylpeys ja auttaa teinixiä muuttamaan omia tapojaan, eikä ylpeästi nyt uhitella. Voi olla muotoseikka perseellään (eli ensin ehkä olisi pitänyt varoittaa), mutta oiskohan jotakin voitu perheessäkin tehdä toisin?
kyllä noille teineille joutuu nykyään huomauttamaan kännykän käytöstä paljonkin. Tullaan harjoitteluun ja/tai töihin ja kännykkä kaivetaan joka välissä (siis epäsopivissa väleissä, tauoilla tietty ok), ihmetellään kun asiasta sanotaan. Että pitääkö ihan totta olla sometauko ja tavoittamattomissa kokonaiset 3h joka seuraavaan taukoon on. Huh. Eri asia jotkin poikkeustilanteet, itselläkin oli esimiehen kanssa sovittuna kerran, että poistun nopeasti työpaikalta kunhan putkimies soittaa, saan avattua kotioven. Kotiin työpisteeltä 1,5km ja tottakai palkatonta aikaa. Mutta pointti oli se että mulla oli lupa vastata puhelimeen koko ajan. Normaalisti ei ole. Työaikana keskitytään töihin, eikä hoideta omaa sosiaalista elämää.
Huomautus, ei potkuja. Minusta ei noin vähästä anneta potkuja. Vasta jos kännykän käyttö selvästi haittaa työntekoa. Ehkä tämä pomo vaan halusi teinistäsi eroon. Yleensä ensin mennään huomautus, kirjallinen varoitus, potkut järjestyksessä.
Mutta on tietysti sellaisia nipoja ihmisiä, joille teinit on ihan periaatteessakin punainen vaate ja kaikki mitä ne tekee on kiellettyä ja tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
EI ole oikein. Ensin pitää antaa huomautus tai varoitus. Nyt liittoon yhteys, onhan teini liiton jäsen? Toivottavasti. Jos ei, lakimiehelle muuten. Älä välitä tyhmistä kommenteista. En minäkään tajua miksi puhelin mukana kassalla eikä pukukaapissa lukon takana. Mutta ei oikeuta erottamiseen koska ei vahinkoa asiakkaille. Varmaan olis laittanu puhelimen pois asiakkaan tultua.
Taitaa olla aika vähissä ne teinit, jotka kuuluvat johonkin liittoon. Tai ylipäätään tietävät, mitä liitot ovat ja miksi.
Valistakaa jo kotona että kun mennään töihin niin ei myöhästytä, känny ajoissa soimaan, sanotataan huomenta, eikä kännyä räppäillä, mikäki tärkeää asiaa niin hoitaa sen kafetauolla, kafetauko on yleensä 10 min. Osataan sanoa myös sanoa kiitos ja ole hyvä.
Taisi tulla teinille yllätyksenä, että töissä tehdään töitä... Toivottavasti nyt oppi. Jos on pienet piirit alalla, niin ei kyllä varmaan kukaan palkkaa tuota enää töihin. Eihän tuota voi kukaan suositellakaan mihinkään. Karu kohtalo ja pitkäaikaistyöttömyys odottaa.
Eikö se vieläkään ole oppinut? Vastahan se sai kesätöistä potkut samasta syystä.
Paremman väen työpaikoilla saa soittaa puheluita, päivittää somea, katsoa kissavideoita ym. Duunariammateissa sellaisesta saa potkut.
Se on hassua, kuinka vanhemmat uskoo paniikissa olevia lapsiaan ihan sokeasti. Laitoin taannoin harjoittelupalautteeseen, että puhelimen käytössä oli ongelmia, koska siitä piti huomauttaa useamman kerran ja siltikään ei pysynyt pois käsistä. Enkä muuten ole mikään natsi, kyllä luuria saa vilkaista, mutta jatkuva näpyttely vie huomion muulta. Kun sanoo jotain, niin pitää toistaa se, kun toinen ei seuraa tai kuule. Eikä huomaa, vaikka vieressä halkeisi putki. Muuten palaute oli ok. Sieltä soitti äiti (jostain syystä isät on realistisempia, äidit hysteerisiä), että palaute on asiaton, koska nuori oli vain muutaman kerran kiireisen viestin vilkaissut. Sanoin äidille suoraan, että kyse ei ole muutamasta viestistä vaan siitä, että puhelin oli aina kädessä, jos mahdollista ja asiasta huomautettiin varmaan harjoittelun aikana 20 kertaa. Harjoittelusta vastannut opettaja sanoi, että tietää tilanteen ja uskoi täysin minua. Sama palaute tulee kuulemma joka suunnasta ja on siitä koulussakin puhuttu, mutta ei vaan mene jakeluun.
Jos annat luvan yhdelle niin se pitää antaa kaikille. Eli ei, töissä ei saa käyttää kännykkää, jos töitäkin pitää saada tehdyksi.
Homottin12 kirjoitti:
Haistakaa paska ja imekää munaa. Jos kaikki tehtävät tehty ja kenellekään ei aiheudu mitään häiriötä asiasta niin ei todellakaan ole mitään ongelmaa käyttää kännyä.
Sulla on asennetta ja pidät oikeusksistasi kiinni. Sinun asenteellasi olevasta teinistä tapellaan työpaikoilla.
Mistä asiakas voi yleisellä tasolla tietää, mitä asiakaspalvelija sillä puhelimella tekee? Meillä ainakin on puhelin siinä kassalla ja siihen saattaa tulla viestejä ja puheluita, jotka pitää tarkistaa. Esimiehen puhelimessa on myös sähköpostit.
Suorat potkut mistä vain on väärin. Ensin pitää antaa aroitus ja mahdolisuus korjata toimintaansa.