Teini sai potkut iltatöistään kun oli näpelöinyt kännykkää kassalla, onko tämä oikein?
Joku kukkahattu tai useampi ilmeisesti kannellut pomolle. Voiko oikeasti olla noin vakavaa tuollainen harmiton juttu? Ja vielä sellainen paikka että asiakkaita käy ehkä 4-5 tunnissa.
Kommentit (161)
Kassakäyttäytymistä tämäkin: ostettuani kahvin ja anjovisleivän, kysyin ruokailuvälineitä. Nuori myyjä osoitti johonkin sanoen "tos o" peruutti itsensä tuolille ja syventyi paksuun ficktiokirjaan.
Töissä ei näprätä luuria vaan vapaa aika on sitä varten. Itsekkin yrittäjänä olen ohjeistannut ettei omistamillani myyntipisteillä ( grilli, ravintola, kahvio yms ) näpelöidä puhelinta kun taukojen aikana
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työnantajan on voitava olettaa, että täysjärkinen työntekijä ymmärtää, että jos hänet on palkattu töihin, niin silloin tehdään töitä, ei räplätä kännykkää. Ei sitä tarvitse edes erikseen kieltää joissakin työpaikan säännöissä, mitä ne sitten lienevätkään. Jos esim. kassalla jää luppoaikaa, niin silloin mennään järjestelemään hyllyjä, ei kännykälle.
Nykyään on erikseen mainittava sellainenkin itsestäänselvyys kuin että kuulokkeilla/korvanapeilla ei saa kuunnella musiikkia kun on kaupassa hyllyvälissä hyllyä täyttämässä. Kun eihän se mitään edes haittaa......
Kyllä se on oikein. Mikään ei ole niin rasittavaa, kuin työntekijä kännykkänsä kanssa.
Huono kotikasvatus. Äidin kullanmuru on saanut kotona tehdä mitä huvittaa.
Vanhenpien pitäisi katsoa peiliin. Tai mitä se nyt enää auttaa...
Oikein. Olen itsekin teini (19-vuotias), ja jokaisessa työpaikassa joissa olen ollut peruskoulun jälkeen, on sanottu että kännykän käyttö työaikana on kielletty (muuhun kuin työasioiden hoitamiseen, jos on aivan pakko eikä ole käytössä työpuhelinta).
Työnantaja ei maksa palkkaa puhelimen näpräämisestä, vaan työnteosta.
Meen tyttö sai lopputilin kännykän räpläämisestä. Oli kuulemma vaan katsonut sitä ja joskus vastannut johonkin viestiin.
Kirjoitin pomolle. Hän kertoi että firman valvontakamerakuvista saa tulla katsomaan asiaa koska vaan. Tyttö olikin räplännyt kännyä kokoajan. Oppi meni perille.
Olen monesti mennyt johonkin pienempään ns. erikoiskauppaan sisään, jossa ei varmasti käy paljon asiakkaita. myyjä usein näprännyt kännykkää. Ei ole huomannut tuloani, tai jos on, niin ei ole reagoinut siihen mitenkään. Ei olla edes vaivauduttu tervehtimään. Kyllä vähän mieleni tuosta pahoitin (oikeasti).
Jos kassalle ei ole tulossa asiakkaita ja teinille ei ole osoitettu muita tehtäviä niin voi näpelöidä mun puolestani
asiakkaita käy ehkä 4-5 tunnissa.
ei varmaa huomaa muita asiakkaita ku naama luurissa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kaupassa saa ottaa puhelinta myymälän puolelle. Tauoilla saa räplätä niin paljon kuin huvittaa.
Ihan oikein että sai potkut.Ai että kun teillä on sellainen sääntö, niin on ihan oikein, että teini sai potkut, vaikket tiedä hänen saamistaan ohjeista mitään?
Ja ne ohjeet on olleet että jos ei ole asiakkaita, puhelinta saa näprätä?
Selvästikään ei ole olleet nuo ohjeet koska sai potkut.
Ehkä ensin ois voinu varoittaa, mutta ihan oikein, jos se on säännöissä kielletty
Täysin oikea ratkaisu. Tämä on valitettavasti iso ongelma asiakaspalveluammateissa. Nuoret kasvaneet kännykän kanssa pienestä pitäen ja jos siihen liittyviä käytöstapoja ei ole opetettu, niin eivät he ymmärrä miksi puhelinta ei saisi käyttää työelämässä. Pahin ikäryhmä vasta tuloillaan.. Viimeiset parikymmentä ysiluokkalaista harjoittelijaa ollut aivan käsittämättömän addiktoituneita snäpchäteistä sun muista.. Työn harjoittelemisesta ei tullut yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla on selkeät säännöt, ja niitä noudatetaan.
Itse olen esim sellaisessa työpaikassa ja ammatissa, jossa on aivan hirveän pitkä lista kuinka kantaa ja käyttäytyä virkapuvussa, ihan tukan väristä, mm poninhännät ovat kiellettyjä, vaan tukan täytyy olla kauniilla nutturalla, kysilakan väristä, koruista asti on tarkat säännökset. Samoin tuollainen kännykän näpläily on kielletty jne jne.
Pointtini on se, että työaikana työntekijä tekee mitä työnantaja vaatii, ja siihen on sopeuduttava ja hyväksyttävä tai sitten on etsittävä sellainen työpaikka, jossa säännöt kohtaavat työntekijän työntekijän toiveiden mukaisesti. Ei se ole sen kummempaa.
Ja voin sanoa senkin suoraan, että se että sinä käyt vielä mesomaan,niin ei auta sitä teiniä ollenkaan ymmärtämään erinäisiä sääntöjä mitä työpaikalla työntekijöille asetetaan.
No se on hieman eri asia jos on ohjeistettu tietyllä tavalla ja on koulutus. Vai missä ammatissa ollaan virkapuvussa ilman tutkintoa? Jos poislasketaan terveydnhoitoalat, oln itse sellaisessa ja ei ole annettu mitään ulkonäkövaatimusta, vaikka olen asiakaspalvelussa oleva asiantuntija. Oletus on, että pukeutuminen on asiallista ja se riittää.
Jos nuoren vain oletetaan ymmärtävän olematta räpläämättä puhelinta noin hidastempoisessa työssä, (tai vaikka niitä asiakkaita olis tuplastikin tuohon) niin aika vaikeaksi menee, jos heti tulee varoittamatta potkut.
Mutta mitä tyhmempi, niin sen paremmin tottelee tuollaisia yksinkertaisia sääntöjä, mutta ei kykene haastaviin töihin lainkaan. Johan se kertoo älykkyydestä että tylsistyy siinä kun ei mitään tapahdu.
Haistakaa paska ja imekää munaa. Jos kaikki tehtävät tehty ja kenellekään ei aiheudu mitään häiriötä asiasta niin ei todellakaan ole mitään ongelmaa käyttää kännyä.
Jos se on ollut kiellettyä niin tottakai oikein. Mitä muuta tekee huonosti
Lähikauppa suunnitteli ottavansa 4 työntekijää,nyt on yksi supistetulla aukiololla ja odotan mielenkiinnolla kuinka pitkään se pysyy pystyssä.
Itselle pomo tullut valittamaan, että istunut pomon tuolilla. Työpisteessä 3-4 työntekijää. Mistä voin tietää mikä on muijan penkki uutena työntekijänä. Voih!
Kyllä työnantajan on voitava olettaa, että täysjärkinen työntekijä ymmärtää, että jos hänet on palkattu töihin, niin silloin tehdään töitä, ei räplätä kännykkää. Ei sitä tarvitse edes erikseen kieltää joissakin työpaikan säännöissä, mitä ne sitten lienevätkään. Jos esim. kassalla jää luppoaikaa, niin silloin mennään järjestelemään hyllyjä, ei kännykälle.