Minkä ikäisiä olitte kun teiltä viimeisen kerran kysyttiin papereita?
Ja missä tilanteessa? Kaupassa? Jos niin mitä ostit? Baariin mennessä? Joku muu?
Kiinnostaisi myös oudoimmat tilanteet, joissa olet joutunut täysi-ikäisyytesi todistamaan?
Kommentit (152)
Oon 27 ja kyllä niitä tässä iässä on kyselty tavis kaupoissa, alkossa ja baarissa. Viimeks alkossa kun ostin viiniä, siel kysytään aina.
Vierailija kirjoitti:
26-vuotiaana, jota olen siis vieläkin. Alkossa tykkäävät kysyä, vaikka ostaisi vain yhden pullon olutta. Baarissa en muista milloin viimeksi olisi kysytty, yökerhoissa joihin K-20 - K-24 varmaan sitten kysyttäisiin, mutta ei ole tullut käytyä.
Miks te kuvittelette että se juomien määrä vaikuttais siihen kysytäänkö papereita vai ei? :D Myyjän täytyy kysyä, ostit sitten yhden tai kymmenen pulloa olutta.
yksi sana: Lidl . alkaa pikkuhiljaa kypsyttää, kun joku 20v likka tai jätkä tivaa papereita yhden lonkerotölkin tai minkä tahansa tuotteen, joka saattaa sisältää alkoholia, takia ! olen kuitenkin jo 42v ja usein on noi mukulatki mukana.. joo ja lIdl on siis lähikauppa, en muuten varmaan siinä kävisikään!
Vilma83Pinja kirjoitti:
Kohta 34-vuotias ja kysyttiin juuri kk takaperin siideriä ostaessa ja viikko sen jälkeen luottoa ostaessa. Pidän todella ärsyttävän kun aina muutenkin tytötellään. Oli vielä oma tyttärenikin mukana kun ostin joten pidän kassatyöntekijöinä lievästi sanottuna idiootteina.
Kassatyöntekijät idiootteja, kun ajattelevat, että saatat olla sen alle 30v, jolloin paperit pitää kysyä? Eikä kukaan tuntematon tiedä sen sun tytön olevan sun tyttö.
Mä oon ollu kassalla töissä ja muistan kun nainen tuli kassalle ostamaan olutta. Ajattelin, et se on ihan vähintään 28, mut vois olla joku 35v myös. Kysyin paperit, koska oli mahdollisesti alle sen 30. Tuo nainen hämmentyi täysin ja kiitti, koska olin kuulemma ensimmäinen, joka häneltä on paperit kysynyt. Nainen oli täyttänyt puol vuotta aiemminn18. Ei se iän arviointi oikeesti ole niin helppoa.
Minulta on kysytty kaupassa vielä yli kolmekymppisenä, kun ostanut tupakkaa. Olen pieni ja laiha.
papereiden kysyjätkin kyllä naurahtavat.
Olin 28v silloin ja asioin Alkossa. 9v nuorempi siskoni oli mukana ja sai hepulin aiheesta. No, olen aina ollut ikäistäni nuoremman näköinen ja luultu 10-15v nuoremmaksi.
mikä tämä 30 v juttu oikein on.Tietääkseni alkoholi,tupakan myynti on sallittua K18v
Tiesitkö nämä tuotteiden ikärajat?
Ikäraja 18 vuotta: alkoholijuomat, tupakka, tupakointivälineet, nikotiinivalmisteet, myrkylliset kemikaalit, Veikkauksen rahapelit ja arvat, RAY:n raha-automaatit, Finntoton rahapelit sekä ilotulitteet ja tähtisädetikut.
Ikäraja 15 tai 18 vuotta: erotiikka- ja väkivaltalehdet
Ikäraja 12 vuotta: nallipyssyn nallit
Useita ikärajoja tai kaikenikäisille sallittuja: tietokone- ja konsolipelit ja elokuvat
tässä koko juttu kokonaisuudessaan: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000573288.html
lukiessani tuota sain sen käsityksen että tuo 30v on vain joku kauppojen keksimä asia että voivat tarkastaa henkilöpaperit jos asiakas vaikuttaa vielä 30v ikäistään nuoremmalta.Mutta ei tuo 30v mikään lakiasetus tietääkseni ole.
Kaksi päivää sitten. Ostin pullon viiniä.
Olen 22 ja kuukausi sitten kun ostin kuoharia. Yleensäkkin jos menen kauppaan jossa en normaalisti käy ja ostan k-18 tuotteita niin otan henkkarit valmiiksi esille ja näytän jo ennen pyyntöä. Mielestäni on typerää suuttua siitä jos kysytään paperit.
Tutuissa kaupoissa en tosiaan automaattisesti kaiva esiin koska myyjät tietää meidät jo hyvin ja jutteleenkin jossei ole muita jonossa. Toki jos kysyy tuttukin myyjä niin näytän.
Niin uskomatonta kuin se onkin, niin minulta kysyttiin papereita baariin mennessäni viime syksynä, ollessani 43-vuotias. Uskomattominta tässä oli se, että edellisen kerran minulta oli kysytty papereita 20 vuotta sitten, eli 23-vuotiaana.
Viikonloppuna kysyttiin kaupassa siideriä ostaessa.
Täytän ensi kuussa 49 vuotta.
Muistaakseni olin 38, kun mulle yritettiin myydä nuorisolippua bussiin. :D
Olin noin 35 vuotias. Alkossa, baarissa ja Ärrällä kysyttiin. Sitten tuli silmän uurteet näkyviin niin loppui kyselyt 😅
Viime viikolla baariin mennessä. Olen 44-vuotias ja portsareille sanoin että oletteko nyt ihan tosissanne. Enkä näyttänyt papereita.
45 v. Amerikassa
47 v. Suomessa ruokakaupassa 2x
36 vuotiaana eli vuoden sisään, kaupassa.
Alkossa 47-vuotiaana. Hämmentävää.
M47
Eivät kyselleet 90-luvulla papereita kuten nykyään.Multa kysyttiin ehkä 26 vuotiaana alkossa. Nykyään kysellään selvästi yli 30 vuotiailta ja varsinkin naiset on niin imarreltuja. Ne hihkuu,että mähän olen jo sen ja sen ikänen ja multa kysytään papereita. Onneks miehet ei oo sellasia.
Olin vähän yli parikymppinen, sitten ei koskaan ja ikää nyt 42.