Miksi en laihdu?
Noniin tilanne on se, että laihduttamista on takana n. 2kk ja kiloja on lähtenyt tasan yksi.. Olen nyt 174/77
Käyn salilla 3krt/vko, joogaan 2krt/vko ja kävelen joka päivä lenkin koiran kanssa. Lisäksi liikun kaikki matkat kävellen (töihin, kauppaan, salille ym.) Ruokailemaan pyrin järkevästi. Alla eilisen eli tyypillisen päivän ruoat. Punnitsen ruoan ja lasken kalorit, jotta tietäisin oikeasti paljon syön.
Aamupala:
Puuro (1dl kaurahiutaleita, 1dl vettä, 1dl mantelimaito)
100g mustikoita
100g raejuustoa
10g auringonkukan siemeniä
Lounas:
100g jauheliha
200g kasviksia
40g pasta (paino kuivana)
Välipala
6kpl cashewpähkinöitä
1 pieni banaani
Päivällinen
100g broileria
200g kasviksia
40g pastaa (paino kuivana)
Lasi piimää
Iltapala
2 viipaletta täysjyväleipää
50g raejuustoo
50g broilerileikettä
100g kasviksia
5 kpl manteleita
Ja kaloreita päivän aikana tuli n. 1700kcal. Kalorit ovat selvästi vähemmän kuin kulutus, mutta ei niin vähän, että kropan pitäisi mennä säästöliekille. Mikä hitto siinä on, että paino ei vain putoa?
Kommentit (73)
Onko sinulla nälkä?
Jos liikut yhtä tehokkaasti kuin väität, ja syöt tasaisella rytmillä, niin nälän tunne pitäisi tulla. Jos taas oikeasti maleksit ja raahustat niin en ihmettele ettei paino tipu.
Itse olin ennen lapsia tasan samoissa mitoissa kanssasi. Nykyään painan 68. Samat määrät söisin, mutta lisäksi päivittäinen aerobinen. Itse kävin joka aamu tyhjällä vatsalla lenkillä.
Oletko ikinä ennen laihduttanut?
Lasket liikunnalle liikaa kulutusta. Itsellä oli noin. Kun en liikkunut ja söin 700kcal vähemmän kuin mitä oli arviotu kulutus ilman liikuntaa, niin laihduin 700g viikossa kuten piti. Kun aloin liikkua ja lisäsin syömistä liikkumisen mukaan niin paino ei pudonnut vaikka laskennallisesti olin edelleen saman 700kcal miinuksella. Vähennä parisataa kcal, olet taloudellinen liikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppi neloselle. Monilla istumatyötä tekevillä naisilla kulutus on siinä 1600-1700 kaloria pälvässä. Rauhallinen kävely ja jooga kuluttavat todella vähän, vain pari sataa kaloria tunnissa. Kuntosali pari kertaa enemmän JOS teet sitä kunnolla etkä istuskele.
Mutta sittenkin kulutuksesi taitaa olla alempi kuin mitä syöt. Ei laihdutus mitään rakettitiedettä ole.
Missä puhuttiin rauhallisesta kävelystä? Kävelen sen tunnin, minkä koiran kanssa lenkkeilen niin reippaasti kuin jaksan kävellä. Voisi varmaan vaihtaa lenkit hölkkään, sillä sykkeitä kävellessä ei enää kovinkaan ylös saa, vaikka vähän hiki vielä tuleekin.
Lisäksi kävelen aamulla ja illalla n. 20min pissatuslenkit rauhallisesti. Ja kävelen rauhallisesti töihin 15min suuntaansa. Joten rauhallista kävelyä tulee n. 1h päivässä ja reipasta 1h. Tämän päälle joko jooga 1h tai sali 1,5h.
Joten liikun jollain tasolla kuitenkin 3h päivässä +päivittäinen töistä ja arkiaskareista koostuva aktiivisuus. En esimerkiksi istu töissä ollenkaan, vaan olen jaloillani koko päivän.
Ap
Rauhallinen kävely ei ole liikuntaa kuin korkeintaan yli 90-vuotiaille. Reipas kävelylenkki tai hölkkää 10 km 3-4 krt viikossa. Siemenet ja mantelit pois - ovat kyllä terveellisiä, mutta eivät laihduta sinua.
Siemenet ja mantelit kyllä kuuluvat laihduttajalle.
Laihduin 57 kg 53 kiloon jättämällä pähkinät, siemenet pois ruokavaliostani. En tehnyt mitään muita muutoksia.
Ja rasva lähti nimenomaan vatsakummusta, josta halusinkin laihtua.
Eli kyllä näillä pienillä viilauksillakin on merkitystä!
Vierailija kirjoitti:
Lasket liikunnalle liikaa kulutusta. Itsellä oli noin. Kun en liikkunut ja söin 700kcal vähemmän kuin mitä oli arviotu kulutus ilman liikuntaa, niin laihduin 700g viikossa kuten piti. Kun aloin liikkua ja lisäsin syömistä liikkumisen mukaan niin paino ei pudonnut vaikka laskennallisesti olin edelleen saman 700kcal miinuksella. Vähennä parisataa kcal, olet taloudellinen liikkuja.
Edelleenkin minun BMR on tällä hetkellä 1500kcal (tässä on huomioitu massa, rasvaton massa, rasvamassa, luumassa, pehmytkydokset, nesteet ym. =kaikki), näitä mittaustuloksia minulla on kertynyt vuosien aikana 6 ja kaikki ovat olleet linjassa sen suhteen, mikä massani/rasvattoman massani määrä sillä hetkellä onkin.
Kulutan 1500kcal vaikka makaisin täysin paikoillani koko vuorokauden. Jos syön 1700kcal päivässä niin tuskin syön kulutukseni yli. Tuohon kun ensin lasketaan se, että työni ei sisällä istumista. Olen jaloillani koko päivän. Enkä siis vielä ole edes liikkunut ja olen jo päässyt kaloreihin aivan varmasti. Ja tähän päälle lasketaan kaikki arkiaktiivisuus, arkiliikunta ja liikunta.
En voi syödä vähempää kuin 1500kcal, koska peruselintoimintani kuluttavat jo sen verran. Se jos mikä vie elimistön jumiin ja säästöliekille pahemman kerran... Haluan laihtua terveellisesti
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla nälkä?
Jos liikut yhtä tehokkaasti kuin väität, ja syöt tasaisella rytmillä, niin nälän tunne pitäisi tulla. Jos taas oikeasti maleksit ja raahustat niin en ihmettele ettei paino tipu.
Itse olin ennen lapsia tasan samoissa mitoissa kanssasi. Nykyään painan 68. Samat määrät söisin, mutta lisäksi päivittäinen aerobinen. Itse kävin joka aamu tyhjällä vatsalla lenkillä.
Oletko ikinä ennen laihduttanut?
En ole aiemmin laihduttanut. Kilpaurheilin vuosia sm-tasolla juniorina, joten uskon tietäväni mikä ero on liikumisella ja maleskelulla.
Minulla on yleensä nälkä 3h ruokailusta, syön 3-4h välein. Punnitsen ruoan ja lasken kalorit, jotta tietäisin varmasti paljon syön. Etten vahingossa huijaisi itseäni.
Ehkä mun pitää vaihtaa nuo kävelylenkit koiran kanssa hölkkälenkkeihin. En ehdi muuten tekemään aerobista+koiran ulkoilutusta+salia/joogaa. Elämässä pitää olla muutakin kuin liikkuminen..
Ap
Laihduthan sinä. Hitaasti mutta kumminkin. Syömisesi on varmasti ok, samoin liikut enemmän kuin tarpeeksi. Noin tehdään pysyviä muutoksia, eikä vain laihdutuskuuria. Malttia vaan!
Vähennä ruuan määrä tuohon 1500, esim. pasta pois toiselta ruualta, korvaa vaikka lämpimillä kasviksilla. Iltapala oli myös ehkä turhan runsas.
Toinen juttu mikä tuli mieleen, että sun aineenvaihdunta ei toimi. Pidä vaikka pitsapäivä sen boostaamiseksi ja sit kalorit alemmas niin luulis jo lähtevän.
En myöskään ymmärrä miksei painoni putoa. Teen kaiken ns. oikein, mutta eipä ulkomuoto ole juurikaan vuoteen muuttunut (tuntuu oikeastaan huonontuneen...). Voiko oikeasti TSH 3.59 vaikuttaa näin paljon?
En mäkään laihtuisi 1700cal päivässä dieetillä. Noilla kaloreilla laihtuminen on todella hidasta jos et oli melko pahasti ylipainoinen.
Älä aloittaja stressaa siitä painonpudotuksesta, anna kehollesi aikaa sopeutua muutoksiin. Syöt oikein, hyvä, liikut reilusti, hienoa! Taatusti muutosta tulee, kun et hätiköi - älä ainakaan tiputa niitä kaloreita alhaisemmaksi, onhan sitä energiaa oltava, että jaksat liikkuakin.
Itse aloitin oman projektini kolmisen vuotta sitten, painoa on tippunut ainoastaan 3-4 kiloa, mutta ulkonäössä ja senttimäärässä tapahtunut muutos on huima. Just eilen katselin kuviani, ja mullahan on ihan eri mallinen kroppakin nykyään - ennen oli kuidut hartiat ja vyötärö se levein kohta, nykyään leveät hartiat ja selkä, joka kauniisti kapenee vyötäröksi. Aikaisemmin laihdutin tuijottamalla sitä vaakaa, lopputuloksena nopeasti tiputetut kilot, alhainen lihasmassa, ainainen nälkä ja paluu entiseen, kun kuuri oli ohi. Nyt vaihdoin taktiikkaa ja tulosta on tullut, vaikkakin hitaasti, mutta uskoisin, että pysyvästi.
Eli unohda vaaka, tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Älä aloittaja stressaa siitä painonpudotuksesta, anna kehollesi aikaa sopeutua muutoksiin. Syöt oikein, hyvä, liikut reilusti, hienoa! Taatusti muutosta tulee, kun et hätiköi - älä ainakaan tiputa niitä kaloreita alhaisemmaksi, onhan sitä energiaa oltava, että jaksat liikkuakin.
Itse aloitin oman projektini kolmisen vuotta sitten, painoa on tippunut ainoastaan 3-4 kiloa, mutta ulkonäössä ja senttimäärässä tapahtunut muutos on huima. Just eilen katselin kuviani, ja mullahan on ihan eri mallinen kroppakin nykyään - ennen oli kuidut hartiat ja vyötärö se levein kohta, nykyään leveät hartiat ja selkä, joka kauniisti kapenee vyötäröksi. Aikaisemmin laihdutin tuijottamalla sitä vaakaa, lopputuloksena nopeasti tiputetut kilot, alhainen lihasmassa, ainainen nälkä ja paluu entiseen, kun kuuri oli ohi. Nyt vaihdoin taktiikkaa ja tulosta on tullut, vaikkakin hitaasti, mutta uskoisin, että pysyvästi.
Eli unohda vaaka, tsemppiä!
.. siis luisut hartiat..
Aloittajalle sanoisin, että syöt turhan paljon proteiinia. Lihaa ja raejuustoa vähemmälle. Osan niistä voit korvata syömällä vaikkapa papuja, linssejä jne. Pähkinät ja siemenet kannattaa pitää ruokavaliossa, ne ovat terveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorit ovat selvästi vähemmän kuin kulutus, mutta ei niin vähän, että kropan pitäisi mennä säästöliekille. Mikä hitto siinä on, että paino ei vain putoa?
Olet koulukirjaesimerkki kaloriteorian toimimattomuudesta. Ihmiset ei vain tätä tahdo uskoa ennen kuin se omalle kohdalle kolahtaa.
Jatka samaan malliin, mutta jätä puuro, pasta, leipä, pähkinät, mantelit, banaanit (kaikki hedelmät) ja piimä pois. Myös muut maitotuotteet (juustot) ainakin joksikin aikaa.
Mitä nuo 'kasvikset' pitää sisällään?
Tsemppiä, ap - onnistut kyllä!
Mikä siinä kaloriteoriassa ei toimi? Ja voisitko mainita tuon koulukirjan nimeltä, josta Ap on esimerkki?
Uskomatonta, että vielä nykyäänkin laihduttajia kehotetaan vain jättämään hiilarit pois ja that's it.
Ja asia ei ole aivan niin yksinkertainen, että ap automaattisesti syö liikaa jos ei laihdu. Kyllähän järkikin sanoo, että jos ap syö 1700 kaloria päivässä niin se ei ole liikaa, ellei ap tee mitään muuta kuin makaa sängyssä koko päivän. Useat uudet tutkimukset lihavuuden saralta osoittavat, että aivot, suoliston mikrobit ja geenit ovat vahvasti mukana lihomis- ja laihtumisprosesseissa. Se, että jättää hiilarit pois voi olla toimiva keino jos haluaa nopeasti tuloksia, mutta tämä ei tarkoita etteikö hiilareiden poisjättäminen voisi olla epäterveellistä varsinkin pidemmän päälle. Ketoosin ei missään nimessä pitäisi olla tavoiteltava tila ja todella ihmettelen jos joku vielä nykyäänkin ryhtyy atkinsille tms.
Jos olisin ap, niin karsisin ensimmäisenä lihan ja maitotuotteet. Kokonaan näitä ei tarvitse olla syömättä jos välttämättä ei halua, mutta kannattaa tehdä oikeanlaisia valintoja esim. maustamatonta jugurttia juuston sijaan. Punainen liha kannattaa vetää terveyden puolesta ihan minimiin.
Fiksua on lisätä hyvien hiilareiden määrää eli syödä paljon hedelmiä, juureksia, täysjyväleipää, puuroa, marjoja ja muita kasviksia. Eläinproteiinin sijaan kannattaa keskittyä kasviproteiinin lähteisiin esim. pähkinöihin, manteleihin, siemeniin ja palkokasveihin. Nämä sisältävät myös terveellisiä rasvoja. Kaiken a ja o on syödä tarpeeksi säännöllisesti siten, että kova nälkä ei pääse yllättämään. Nälkäisenä ihminen sortuu herkemmin kaloripommeihin, kuten suklaaseen. Kannattaa syödä terveellisiä ja kevyitä ruokia säännöllisesti pitkin päivää eikä nähdä nälkää.
Laihtumisen onnistumisessa on ruokavalion lisäksi tärkeää, että liikkuu tarpeeksi, nukkuu tarpeeksi ja elää muutenkin mielekästä elämää. Kannattaa myös tutkiskella itseään ja omaa historiaansa ja pohtia mistä paino-ongelmat alkoivat ja oliko liikakilojen kertymiselle jokin tietty syy esim. elämäntilanne ja miettiä millä tavalla voisi parantaa kokonaisvaltaista terveyttään. Missään nimessä ei kuitenkaan kannata liikaa kiirehtiä.
Tsemppiä ap!
Itsekin kiinnittäisin ehkä ennemmin huomiota mittanauhan lukemiin kuin painoon - on mahdollista, että painosi ei muutu, sillä kehosi rasva muuttuu lihaksiksi. Toinen asia, joka täällä jo mainittiin, on lihan määrä. Syöt aika suuria määriä lihaa, suosittelen että pitäisit vaikkapa yhden tai kaksi kasvisruokapäivää viikossa ja/tai lisäisit kasvisten ja hedelmien määrää ruokavaliossasi lihan kustannuksella. Tämä siksi, että kasviksissa ja hedelmissä on paljon kuitua ja ravinteita, jotka pitävät huolen siitä, että kehosi on terve ja kykenee toimimaan normaalisti. Etenkin kuitu pitää huolen siitä, että ruoansulatuksesi toimii reippaasti ja kuten pitääkin.
Oma BMI:ni tippui 19,6:sta 17,9:ään muutamassa kuukaudessa kun jätin lihan ja maidon pois ruokavaliostani - ja tavoitteenani ei tosiaankaan ollut laihtua, nyttemmin olen päässyt takaisin terveeseen painoon. Ja mitä pienempi lähtöpaino, sitä vaikeampaa ja hitaampaa painon pudottaminen on, joten kyseinen ruokavalio voisi aiheuttaa dramaattisia muutoksia myös sinun kehossasi. Ymmärrän toki, että maidon ja lihan poisjättäminen on suuri muutos, joten jos se tuntuu liian hankalalta, niin vähennä niiden määrää ja syö vastaavasti enemmän kasviksia, marjoja ja hedelmiä, jotta varmistat riittävän kuidun ja ravinteiden saannin. Eli suuntaa katseesi pois kaloreista ja varmista, että se mitä suuhusi laitat on terveellistä ja ravintorikasta ennemmin kuin vähäkalorista, vähärasvaista tai vähähiilihydraattista.
Itse aloin laihtumaan kun jätin kuntosalin kertaan viikossa tai kahdessa ja aloin juoksemaan sen sijaan. En tiedä mikä siinä salissa on, kerääkö treeni nestettä vai mitä mutta minulla ei kyllä paino pudonnut. Suosittelen siis sinuakin jättämään salin vähälle ja alkamaan juosta pitkiä lenkkejä.
Tämä on sitten vain minun kokemukseni mutta kannattaa oikeasti kokeilla. Nyt kun olen saavuttanut tavoitepainoni olen alkanut käymään enemmän salilla, kaksi kertaa viikossa ja paino pysyy hallinnassa. Pari kuukautta yritin sillä salilla tosiaan laihduttaa mutta mitään ei tapahtunut.
T. 85kg -> 55kg
Ap jankuttaa ihan turhaan niistä "varmasti kuluttamistaan" kaloreista. Jos oikeasti kuluttaa enemmän kuin ruoasta saa energiaa, niin laihtuminen on fysikaalinen vääjäämättömyys. Kaikki on muu on itselleen valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Ostin sykevyon/rannekkeen, joka laskee paivittaisen kulutuksen. Se olikin vahempi mita olin ajatellut, jopa vain 1300kcal per paiva. Tosin en pitanyt ranneketta oisin, mutta suurta nousua tuohon ei siis tule. Eli varmaan sinunkin peruskulutus on pienempi kuin luulet, siitahan jo kielii se etta et laihdu.
Tietysti öisinkin tulee kulutusta, kun ihan perusaineenvaihduntaan ja elintoimintoihin tarvitaan energiaa. Vuorokauden bmr esim minun kokoiselle (168cm/63kg) on WHO:n laskukaavan mukaan 1422kcal. Tämä on siis ihan koomakulutus, mikä pätee nukkuessakin, eli jos yöuni on noin kolmannes päivästä niin se kattaa perusaineenvaihdunnan kulutuksesta minun osaltani 474 kilokaloria. Tietysti tämä vaihtelee yksilöittäin jonkin verran, WHO:n mukaan +/-20%. Jo pelkästään olemalla hereillä ja istumalla kuluttaa hieman tuota perusaineenvaihduntaa enemmän. Et voi siis jättää yötä huomiotta ajatellen, että sen merkitys on niin mitätön. :)
1kg/vko on liian nopea tahti. Kannattaa mieluumin tavoitella 500g/vko. Tällöin ei menetä yhtä paljon lihasta ja ihokin pysyy mukana, eikä jää nahkapussit roikkumaan.