Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
12.01.2017 |

Noniin tilanne on se, että laihduttamista on takana n. 2kk ja kiloja on lähtenyt tasan yksi.. Olen nyt 174/77

Käyn salilla 3krt/vko, joogaan 2krt/vko ja kävelen joka päivä lenkin koiran kanssa. Lisäksi liikun kaikki matkat kävellen (töihin, kauppaan, salille ym.) Ruokailemaan pyrin järkevästi. Alla eilisen eli tyypillisen päivän ruoat. Punnitsen ruoan ja lasken kalorit, jotta tietäisin oikeasti paljon syön.

Aamupala:
Puuro (1dl kaurahiutaleita, 1dl vettä, 1dl mantelimaito)
100g mustikoita
100g raejuustoa
10g auringonkukan siemeniä

Lounas:
100g jauheliha
200g kasviksia
40g pasta (paino kuivana)

Välipala
6kpl cashewpähkinöitä
1 pieni banaani

Päivällinen
100g broileria
200g kasviksia
40g pastaa (paino kuivana)
Lasi piimää

Iltapala
2 viipaletta täysjyväleipää
50g raejuustoo
50g broilerileikettä
100g kasviksia
5 kpl manteleita

Ja kaloreita päivän aikana tuli n. 1700kcal. Kalorit ovat selvästi vähemmän kuin kulutus, mutta ei niin vähän, että kropan pitäisi mennä säästöliekille. Mikä hitto siinä on, että paino ei vain putoa?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi syödä max 300 grammaa lihaa VIIKOSSA, sä mätät sen melkeinpä päivässä. Ok, puolet on onneksi kanaa, mutta silti voisit vähentää. Ja vaikka siemenet yms. on terveellisiä, niissä on paljon kaloreita, joten niistä on helppo vähentää ilman, että tulee nälkä.

http://yle.fi/uutiset/3-5383650

Älä jauha paskaa.

Aivan, lihaahan ei ihminen tarvitse yhtään.

Vierailija
22/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä et laihdu, koska kulutuksesi on vähäisempää kuin saantisi. Tästä se johtuu AINA, joten ihan turhaan mussutat mitään 1700 kalorin sopivuudesta. Jos teet istumatyötä, et kuluta noin paljoa. Kävely koiran kanssa on hidasta lontimista, etkä sillä kuluta kuin jotain alle 200 kaloria runnissa, sama muunkin rauhallisen kävelyn kanssa. Punttisalillakin kuluu aika vähän, jos vähän väliä pitää monen minuutin huilitaukoja.

Joten nyt hankit sykevyön, ja alat tehdä oikeasti rasvaa polttavia harjoitteita. Ideaalia on pysytellä siinä 120-150 syketta minuutissa -alueella. Vähintään kolme tunnin satsia viikossa.

Syöt aika paljon siemeniä ja pähkinöitä/manteleita. Ne ovat terveellisiä, mutta jättämällä nuo pois niistät aika helpolsti tuosta ruokavaliostasi toistasataa kaloria veks. Jo pelkästään auringonkukansiemenistä tulee tuossa 60 kaloria.

Lihaa vetelet myös tarpeettoman paljon. 200 grammaa päivässä ja päälle syöpäriskiä nostavia leikkeleitäkin 50 grammaa. Minä vähentäisin ja ottaisin tilalle vaikka juureksia.

Koetapa karsia ruokavalio 1500 kaloriin ja jos sekään ei laihduta, tiputa pari sataa kaloria lisää. Kyllä se viimeistään 1300 kalorissa alkaa.

Kulutuksesi voi hyvin olla jotain 1600-1700 kaloria päivässä, joten jos tankkaat saman verran, et laihdu.

Teetätin itselleni firstbeat-mittauksen, joka mittaa sykevälivaihtelua eli stressiä, aktiivisuutta, lepoa ja palautumista. Toisena mittauspäivänä olin töissä ja treenasin illalla kulutus n. 2700kcal/päivä, toisena päivänä olin vain kotona, siivosin ja käytin koiran ulkona ja kulutus oli 2100kcal, joten kyllä tuo on alle kulutukseni.

Ap

Ei ole. Jos olisi, laihtuisit. Ei se sen vaikeampaa kuule ole.

Firstbeat kertoo sinun henkilökohtaisesta vaihtelustasi ja siitä, palaudutko esim. nukkuessasi.

Kalorikulutuksesta se ei kerro parin päivän mittauksella kovinkaan paljon. Jos sinulla on synnynnäisesti korkea syke, Firstbeat tulkitsee päiväsi aktiivisemmaksi kuin mitä se oikeasti on. Jos käyttäisir mittaria pitkään ja pohjalla olisi kunnollinen kuntokartoitus, tulos olisi tarkempi.

Lisäksi Firstbeatin käyttäjillä on alitajuinen taipumus yleensä huhkia normaalia enemmän mittauspäivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi syödä max 300 grammaa lihaa VIIKOSSA, sä mätät sen melkeinpä päivässä. Ok, puolet on onneksi kanaa, mutta silti voisit vähentää. Ja vaikka siemenet yms. on terveellisiä, niissä on paljon kaloreita, joten niistä on helppo vähentää ilman, että tulee nälkä.

Älä jauha paskaa.

Jos teillä on jotakin sanottavaa, perustelkaa ja pankaa linkkejä tueksenne. Muussa tapauksessa menkää nurkkaan häpeämään.

Fakta: ihminen tarvitsee proteiineja. Toinen fakta: niitä saa myös muusta kuin lihasta. Kolmas fakta: liika lihan syönti on nostaa suolistosyöpien riskiä ja riskirajana pidetään 300 grammaa viikossa. Lukee tuosta linkistä ja googlettaa itse, jos ei lukemaansa usko.

Vierailija
24/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppi neloselle. Monilla istumatyötä tekevillä naisilla kulutus on siinä 1600-1700 kaloria pälvässä. Rauhallinen kävely ja jooga kuluttavat todella vähän, vain pari sataa kaloria tunnissa. Kuntosali pari kertaa enemmän JOS teet sitä kunnolla etkä istuskele.

Mutta sittenkin kulutuksesi taitaa olla alempi kuin mitä syöt. Ei laihdutus mitään rakettitiedettä ole.

Missä puhuttiin rauhallisesta kävelystä? Kävelen sen tunnin, minkä koiran kanssa lenkkeilen niin reippaasti kuin jaksan kävellä. Voisi varmaan vaihtaa lenkit hölkkään, sillä sykkeitä kävellessä ei enää kovinkaan ylös saa, vaikka vähän hiki vielä tuleekin.

Lisäksi kävelen aamulla ja illalla n. 20min pissatuslenkit rauhallisesti. Ja kävelen rauhallisesti töihin 15min suuntaansa. Joten rauhallista kävelyä tulee n. 1h päivässä ja reipasta 1h. Tämän päälle joko jooga 1h tai sali 1,5h.

Joten liikun jollain tasolla kuitenkin 3h päivässä +päivittäinen töistä ja arkiaskareista koostuva aktiivisuus. En esimerkiksi istu töissä ollenkaan, vaan olen jaloillani koko päivän.

Ap

Vierailija
25/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo nyt ainakaan liian paljolta ruokamäärältä kuulosta, jos tosiaan tuon verran liikut! Mutta ehkä voisit kokeilla jättää joltain aterialta hiilarit kokonaan pois? Esim. nuo iltapalaleivät vaihtaa rahkaan ja marjoihin/mehukeittoon? 

Vierailija
26/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit pois ja tilalle munia, kasviksia ja lihaa/kalaa. Pähkinät ok. Hedelmät pois kokonaan ja kaikki missä lukee "kevyt" tai "light".

Vierailija
27/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, samanlainen ketju kuin aamulla. Nyt tullut lisää tavaraa naiseen ja ruokaan!!!

Sit tuli se yks hullu huuteleen...

Vierailija
28/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha paskaa.

Jos teillä on jotakin sanottavaa, perustelkaa ja pankaa linkkejä tueksenne. Muussa tapauksessa menkää nurkkaan häpeämään.

Fakta: ihminen tarvitsee proteiineja. Toinen fakta: niitä saa myös muusta kuin lihasta. Kolmas fakta: liika lihan syönti on nostaa suolistosyöpien riskiä ja riskirajana pidetään 300 grammaa viikossa. Lukee tuosta linkistä ja googlettaa itse, jos ei lukemaansa usko.

Älä nyt jatka tota paskan jauhamista enää.

Vierailija
29/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, samanlainen ketju kuin aamulla. Nyt tullut lisää tavaraa naiseen ja ruokaan!!!

Sit tuli se yks hullu huuteleen...

No lisää tavaraa on kyllä tähän naiseen tullut ja siksi tässä apuja kyselenkin. Aamuisista ketjuista ja hulluista en mitään tiedä

Ap

Vierailija
30/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppi neloselle. Monilla istumatyötä tekevillä naisilla kulutus on siinä 1600-1700 kaloria pälvässä. Rauhallinen kävely ja jooga kuluttavat todella vähän, vain pari sataa kaloria tunnissa. Kuntosali pari kertaa enemmän JOS teet sitä kunnolla etkä istuskele.

Mutta sittenkin kulutuksesi taitaa olla alempi kuin mitä syöt. Ei laihdutus mitään rakettitiedettä ole.

Missä puhuttiin rauhallisesta kävelystä? Kävelen sen tunnin, minkä koiran kanssa lenkkeilen niin reippaasti kuin jaksan kävellä. Voisi varmaan vaihtaa lenkit hölkkään, sillä sykkeitä kävellessä ei enää kovinkaan ylös saa, vaikka vähän hiki vielä tuleekin.

Lisäksi kävelen aamulla ja illalla n. 20min pissatuslenkit rauhallisesti. Ja kävelen rauhallisesti töihin 15min suuntaansa. Joten rauhallista kävelyä tulee n. 1h päivässä ja reipasta 1h. Tämän päälle joko jooga 1h tai sali 1,5h.

Joten liikun jollain tasolla kuitenkin 3h päivässä +päivittäinen töistä ja arkiaskareista koostuva aktiivisuus. En esimerkiksi istu töissä ollenkaan, vaan olen jaloillani koko päivän.

Ap

Rauhallinen kävely ei ole liikuntaa kuin korkeintaan yli 90-vuotiaille. Reipas kävelylenkki tai hölkkää 10 km 3-4 krt viikossa.  Siemenet ja mantelit pois - ovat kyllä terveellisiä, mutta eivät laihduta sinua.

Vierailija
31/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä et laihdu, koska kulutuksesi on vähäisempää kuin saantisi. Tästä se johtuu AINA, joten ihan turhaan mussutat mitään 1700 kalorin sopivuudesta. Jos teet istumatyötä, et kuluta noin paljoa. Kävely koiran kanssa on hidasta lontimista, etkä sillä kuluta kuin jotain alle 200 kaloria runnissa, sama muunkin rauhallisen kävelyn kanssa. Punttisalillakin kuluu aika vähän, jos vähän väliä pitää monen minuutin huilitaukoja.

Joten nyt hankit sykevyön, ja alat tehdä oikeasti rasvaa polttavia harjoitteita. Ideaalia on pysytellä siinä 120-150 syketta minuutissa -alueella. Vähintään kolme tunnin satsia viikossa.

Syöt aika paljon siemeniä ja pähkinöitä/manteleita. Ne ovat terveellisiä, mutta jättämällä nuo pois niistät aika helpolsti tuosta ruokavaliostasi toistasataa kaloria veks. Jo pelkästään auringonkukansiemenistä tulee tuossa 60 kaloria.

Lihaa vetelet myös tarpeettoman paljon. 200 grammaa päivässä ja päälle syöpäriskiä nostavia leikkeleitäkin 50 grammaa. Minä vähentäisin ja ottaisin tilalle vaikka juureksia.

Koetapa karsia ruokavalio 1500 kaloriin ja jos sekään ei laihduta, tiputa pari sataa kaloria lisää. Kyllä se viimeistään 1300 kalorissa alkaa.

Kulutuksesi voi hyvin olla jotain 1600-1700 kaloria päivässä, joten jos tankkaat saman verran, et laihdu.

Teetätin itselleni firstbeat-mittauksen, joka mittaa sykevälivaihtelua eli stressiä, aktiivisuutta, lepoa ja palautumista. Toisena mittauspäivänä olin töissä ja treenasin illalla kulutus n. 2700kcal/päivä, toisena päivänä olin vain kotona, siivosin ja käytin koiran ulkona ja kulutus oli 2100kcal, joten kyllä tuo on alle kulutukseni.

Ap

Ei ole. Jos olisi, laihtuisit. Ei se sen vaikeampaa kuule ole.

Firstbeat kertoo sinun henkilökohtaisesta vaihtelustasi ja siitä, palaudutko esim. nukkuessasi.

Kalorikulutuksesta se ei kerro parin päivän mittauksella kovinkaan paljon. Jos sinulla on synnynnäisesti korkea syke, Firstbeat tulkitsee päiväsi aktiivisemmaksi kuin mitä se oikeasti on. Jos käyttäisir mittaria pitkään ja pohjalla olisi kunnollinen kuntokartoitus, tulos olisi tarkempi.

Lisäksi Firstbeatin käyttäjillä on alitajuinen taipumus yleensä huhkia normaalia enemmän mittauspäivinä.

Minulle on tehty noita mittauksia varmaan n. 10 kertaa? Joten en usko, että minulla olisi nytkään tarve "huijata" mittauksessa. Lisäksi inbody mittauksessa BMR oli 1520kcal. Eli mulla elimistö kuluttaa peruselintoimintoihin jo ton 1500kcal vaikka makaisin koko päivän tekemättä yhtään mitään.

Pomoni on terveysfriikki ja haluaa tarjota meille työntekijöille kaksi kertaa vuodessa mahdollisuuden tehdä näitä kartoituksia itsellemme, joten siksi tiedän myös näistä jonkun verran.

Ja kuten ylempänä sanoin, minulla tulee päivittäin kävelyä (työmatkat, koiran pissatus) 1h, reipasta kävelyä 1h (koiran lenkki), 1h joogaa/1,5h salitreeniä päivittäin. Lisäksi en istu työssäni, vaan olen jaloillani koko päivän.

Ja vielä huomautuksena, että olen tosiaan 174cm ja 77kg, joten en ihan mikään pienin nainen ole.

Ap

Vierailija
32/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö yhtään lisättyä rasvaa, esim. oliiviöljyä tai rasvaa leivän päällä? Rasva ei pala ilman rasvaa. Moni laihduttaja tekee sen virheen, että jättää rasvan kokonaan pois ja sen takia paino jää junnaamaan. Jätä lounaalta ja päivälliseltä pasta pois ja lisää 2-3 rkl rasvaa päivän mittaan aterioille.

Vierailija
33/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko tarpeeksi vettä? 3 litraa olisi hyvä! Kannattaa mitata, että tulee joka päivä varmasti tuo. Aineenvaihduntasi voi olla juntturassa. Lisäisin myös omega3:sta reippaasti aamuun (esim. 3 kalanmaksaöljykapselia)

Vierailija
34/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin oman peruskulutukseni olevan sen mitä internet kertoi. Jostai luin sitten "uuden" ja laskin sillä testillä sen uudestaan. Se oli yllätyksekseni vain 1400 kcal. Laskin kulutuksen sen alle ja aloin laihtua.

AP:n ruokalistalta katsoin, että liikaa tuntuu omaan makuun olevan ihan ruokaa. Vaihtaisin lounaan kevyempään, riittäisikö pelkkä keitto? Itse jos syön kaksi ateriaa päivässä niin paino ei putoa. Olen korvannut lounaan siis vähän isommalla välipalalla.

Vierailija
35/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisihan tämä pitänyt arvata :D

yhden mielestä ruokaa on järkyttävästi liikaa, toisen mielestä ei ainakaan yhtään liikaa

Yksi käskee jättää siemenet ja pähkinät pois ja toinen lisäämään rasvaa ruokavalioon

Toisen mielestä kaikki pastat, leivät, maitotuotteet ym. pois ja tilalle kasviksia ja proteiinia

Kuitenkin lihaa ap syö ihan liian paljon

Kukaan ei usko ap:n kuluttavan noin paljoa, valehtelee ja liioittelee minkä ehtii, koska anonyymilla nettipalstalla laihdutusneuvojen pyytäminenen tekaistuilla luvuilla on vain ja ainoastaan järkeenkäypää.

Taattua av-laatua! Suosittelen sinua ap siirtymään asiantuntevimmille palstoille esim. pakkotoisto on aika hyvä :) tsemppiä urakkaan!

Oma neuvo: älä stressaa! Stressi tutkitusti lihottaa

Vierailija
36/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Rauhallinen kävely ei ole liikuntaa kuin korkeintaan yli 90-vuotiaille. Reipas kävelylenkki tai hölkkää 10 km 3-4 krt viikossa.  Siemenet ja mantelit pois - ovat kyllä terveellisiä, mutta eivät laihduta sinua.

Siemenet ja mantelit kyllä kuuluvat laihduttajalle.

Vierailija
37/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä mieltä, että kalorinkulutuksesi on mitattu liian isoksi. Ehkä mittauspäivinä olet vaan ollut liikkuvampi kuin normaalisti? 

Minä olen 175 cm, 73 kg toimistotyöntekijä ja minun kulutukseni on 1400 kcal/pvä. 

Lenkkipäivänä (tunnin juoksu) kulutan 700 kcal ja kotijumppa (30 min venyttelyä ja lihasharjoitteita) 150 kcal enemmän. 

Kannattaisiko sinun vielä kerran tarkistaa kalorinkulutuksesi? 

Vierailija
38/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvin harvalla naisella on noin suuri kulutus! Mulla kulutus on jotakuinkin 1700-1800kcal ja liikun myös aktiivisesti 5x viikossa, sisältää pilatesta, joogaa ja salilla käyntejä. Kävelemässä käyn muutaman kerran viikossa.

Mulla ei ole mitään mitattu, mutta tuo kcal määrä on se, millä pysyn nykyisissä mitoissani 164cm/51kg. Laihdutin aikanaan 69kg tähän syömällä 1200kcal päivässä. Vähentäisin siis kaloreita.

Vierailija
39/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on kyllä mahdoton uskoa ap:n "ruokavalioesimerkkiin", kun kaikki on joko tasakymmen tai tasasatagrammoina. Aika tarkasti saa kanan ja kasvikset pilkkoa, että aina päätyy tasalukuun...

Ap, syöt liikaa jos et laihdu. Asia on hyvin yksinkertainen.

Lautanen puntarille ja ruokaa sen verran, että tasaluku tulee täyteen tai sitten osaan myös pyöristää. En usko, että sillä on hirveästi väliä, että eilen meni 96g kanaa ja tänään 102g. +-10g enempää määrät eivät kuitenkaan heitä.

Ap

Punnitsetko lihatuotteet raakana vai kypsänä?

Vierailija
40/73 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsehän saan syödä liikunnasta riippumatta noin 1000 kcal ja silloinkin laihdun "vain" sen noin kilo per viikko tai vähemmän. Minulla tämä on ollut näin alle parikymppisestä asti joten tässä ei ole minulle mitään ihmeellistä. Enemmän minua ihmetyttää jos jotkut oikeasti voi laihtua noin isoilla kalorimäärillä kuin 1700.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän