Vilan myyjän, onko ihan oikeasti pakko tuputtaa
Kiertelin kauppoja tänään ja pitkästä aikaa viitsin poiketa Vilaan. Olin toiveikas, että siitä tuputusmyynnistä olisi jo luovuttu, mutta mitä vielä, meno oli entistä pahempi. Otin läheltä ulko-ovea paidan, jota halusin sovittaa ja silmäilin löytyisikö muuta sovitettavaa. Tässä vaiheessa myyjä hyökkää päälle ja kyselee, huomasinko sen mekon, joka oli kädessä pitämänä paidan edessä. Kerron, että en. Myyjä hehkuttaa, että se on tuo raidallinen. Kerron, että en pidä raidoista. Myyjä kysyy, että kiinnostaisiko joku muu väri. Vastaan, että ei ja voisin katsella ihan rauhassa mitä täältä vielä löytyy.
Vajaa minuutti myöhemmin myyjä juoksee perään ja esittelee jotain takkia, koska se nyt vaan on tosi kiva ja tykätty. Kerron, että ei se ei nyt oikein ole mieluinen ja tähän myyjä tuhahtelee, että eikö, se kun on todella suosittu malli. Mulle riitti tässä vaiheessa. Tyrkkäsin paidan, jota halusin sovittaa, myyjälle ja totesin, että kerran tää on niin vaikeeta niin olkoon.
Kumpa Vilan johtoporras ymmrärtäisi, että asiakkaat haluavat ostosrauhaa, eivät väkisin tupustusta
Kommentit (303)
Minuakin häiritsee kun tuputetaan liikaa. Jos sovittelen mekkoja, pitäisi yhtäkkiä sovitella kenkiä. Minulla on kenkiin omat mieltymykseni, enkä niitä jaksa myyjälle alkaa selittää. Muutenkin tuntuu, että he eivät oikeasti välitä siitä sopiiko vaate asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myyjinä lähinnä nauran ujoille asiakkaille jotka "eivät huomaa" kun sanon moi, yrittävät ignorata ja parhaillaan vielä selvästi etsivät jotain! Usein kuulen kun puhuvat keskenään että tässä se tuote oli viimeks ja kun kysyn mitä etsivät niin vastaus on "öööö ei mitään" :DD se palvelukin maksaa ja on jo hinnoissa niin kannattaa opetella ottamaan siitä kaikki irti.
Sinähän olet loistava myyjä. Missä olet töissä?
Ei asiakkaan ole pakko keskustella myyjän kanssa. Tai jos on, mainitkaa se vaikka ovessa :D niin tietää olla tulematta. Myyjä kuitenkin kääntää keskustelun johonkin tuputtamiseen, mihin sitten taas pitäisi vastata jotakin. Äh.
Vierailija kirjoitti:
Meidän myymälässä on selvä ohjeistus, että vain katselemaan tulleelle asiakkaalle, joka ei todennäköisesti tuo rahaa kassaan, pidetään aina kunnon esittely- ja mainospuhe. Jokainen minuutti käytetään tehokkaaseen ilmaiseen mainontaan, mitään turhia kierroksia ei sallita kaupassa. Kaikki otetaan irti sisällä olevasta asiakkaasta.
Mä en ymmärä miten kukaan myyjä voisi ennalta tietää ostanko mitään vai en. Käytän rahaa vaatteisiin parista sadasta tonniin kuussa mutta harkiten. Siis katselen, kiertelen ja kokeilen. Joskus saatan käydä Vilassakin ja olla ostamatta mitään, toisaalta taas jos löydän mieleistä niin voin ostaa vaikka useamman vaatteen enkä välitä hinnasta. Yleensä silloin jää ostamatta jos myyjä tulee väkisin tuputtamaan, menee vain hermo.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Jyväskylän ja olikohan Joensuun Vilan omistaa sama yrittäjä. Nyt yrittäjä vaihtui juuri. Katsotaan, miten vaikuttaa.
Mä en koe kamalasti pakkomyynniksi. Joskus toki on ollut kovempaa, mutta tällä viikolla sain vain tosi hyvää asiakaspalvelua. On kiva, kun tervehditään ja ollaan valmiina auttamaan. Jossain Gina Tricotissa kävellään vain nokka pystyssä.
Jyväskylässä asuessani vuosi-pari sitten en kyllä kokenut Vilassa tuputusta. En tosin käynytkään kuin muutaman kerran, mutta ihan rauhassa sain olla ja katsella.
Hei ihan tosi nyt joku etevä ihminen laittaa tän ketjun eteenpäin Vilalle! Tai linkkaa heidän facebook-sivuille. Palaute on aina tärkeää ja tässä määrin voisi ehkä jo avata silmiä..
T. Vilassa käynnin lopettanut vuosia sitten. Olin kokeilemassa joskus mekkoja sovituskopissa, ja kesken kaiken myyjä työntää päänsä verhon yli kaakattaen olisiko täälä kaikki hyvin?! Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän myymälässä on selvä ohjeistus, että vain katselemaan tulleelle asiakkaalle, joka ei todennäköisesti tuo rahaa kassaan, pidetään aina kunnon esittely- ja mainospuhe. Jokainen minuutti käytetään tehokkaaseen ilmaiseen mainontaan, mitään turhia kierroksia ei sallita kaupassa. Kaikki otetaan irti sisällä olevasta asiakkaasta.
Mä en ymmärä miten kukaan myyjä voisi ennalta tietää ostanko mitään vai en. Käytän rahaa vaatteisiin parista sadasta tonniin kuussa mutta harkiten. Siis katselen, kiertelen ja kokeilen. Joskus saatan käydä Vilassakin ja olla ostamatta mitään, toisaalta taas jos löydän mieleistä niin voin ostaa vaikka useamman vaatteen enkä välitä hinnasta. Yleensä silloin jää ostamatta jos myyjä tulee väkisin tuputtamaan, menee vain hermo.
Huh, aika paljon menee rahaa joka kuukausi. Etkö huku vaatteisiin?
Hahah ei oo totta! Oon aatellut että mä oon vaan itse outo kun koen juuri nimenomaan Vilassa asioinnin aina niin epämiellyttävänä ja siitä syystä ruvennut karttaa siellä käyntiä Kuopiossa shoppaillessa - mutta selvästi tää onkin ihan yleinen ongelma! Sääli, koska itse pidän kyllä Vilan vaatteista, mutta myyjien tapa tehdä kauppaa on niin ahdistava, että mielummin jättää menemättä, vaan kiertelee ja katselee rauhassa ihan muualla. Myyjiä en henkilökohtasesti syytä, koska minkäs he sille voivat jos liikkeen strategia on mitä on... Itse olin myyntityössä toisessa, tässäkin ketjussa mainitussa "tuputus"-liikkeessä ja inhosin joka ikinen kerta kun joutui tyrkyttämään jotain ylimääräistä pakon edessä, koska joka päivä piti saada tietyn summan edestä myytyä extraa, ja työntekijöistä pidettiin ihan rangingia. Viikoittain. Ei varmaan tarvitse mainita etten työssä viihtynyt kovin kauaa, vaikka asiakaspalvelusta tykkäänkin. Tollanen on stressaavaa työntekijälle ja ahdistavaa asiakkaalle, kaikki kärsii. Herätys Vila!
Olin töissä Vilalla kuukauden, sitten irtisanouduin. Jo perehdytyksessä heräsivät epäilykset, kun asiakaspalvelu oli heille yhtä kuin rahakas myynti. Kassalla piti tyrkyttää jotain samoja huiveja joka ikiselle asiakkaalle ja yhtä pientä tuotetta hakevat asiakkaat jätettiin kassalle yksin seisomaan, kun kukaan myyjistä ei halunnut pientä myyntiä omalle saldolleen.
Vaihdoin sitten firmaa, nykyisessä työssäni saan todella keskittyä asiakaspalveluun. Mitään ei tarvitse tuputtaa. Myyntisaldoni ovat moninkertaisesti paremmat kuin Vilalla ja teen lisämyyntiä lähes jokaisen asiakkaan kohdalla, kun ehdin oikeasti miettimään mitä juuri tämä asiakas tarvitsisi.
Mistäköhän löytäisi Vilan suomen konttorin sähköpostin. Voisin linkata tämän ketjun sinne, eikä varmaan haittaisi vaikka sama viesti tulisi useammaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä Vilalla kuukauden, sitten irtisanouduin. Jo perehdytyksessä heräsivät epäilykset, kun asiakaspalvelu oli heille yhtä kuin rahakas myynti. Kassalla piti tyrkyttää jotain samoja huiveja joka ikiselle asiakkaalle ja yhtä pientä tuotetta hakevat asiakkaat jätettiin kassalle yksin seisomaan, kun kukaan myyjistä ei halunnut pientä myyntiä omalle saldolleen.
Vaihdoin sitten firmaa, nykyisessä työssäni saan todella keskittyä asiakaspalveluun. Mitään ei tarvitse tuputtaa. Myyntisaldoni ovat moninkertaisesti paremmat kuin Vilalla ja teen lisämyyntiä lähes jokaisen asiakkaan kohdalla, kun ehdin oikeasti miettimään mitä juuri tämä asiakas tarvitsisi.
Mun olet just ytimessä sen suhteen mitä eroa on asiakaspalvelulla ja asiansa osaavalla myyjällä verrattuna Vilan myyjään. Asiakaspalvelua ei ole se, että asiakas saadaan ostamaan mahdollisimman paljon tuotteista riippumatta vaan asiakaspalvelua on se, että asiakaan ongelma ratkaistaan. Itse ainakin tulkitsen tän ketjun niin, että kirjoittajat ovat tympääntyneitä Vilan kulttuuriin, ei asiakaspalveluun yleensä, vaikka muutama (vilan myyjä?) onkin nämä sekoittanut mielessään.
Kuten mini on maininnut, emme moiti Vilan myyjiä vaan sitä että heidät pakoitetaan pakkomyymään asiakkaille ja se on vastenmielistä.
En mene vilaan jos olen pahalla tulleella tai olo on epävarma. Viimeksi sain hyvää palvelua ja käytin hyväkseni sen että myyjä oli käytettävissä. Sanoin mitä etsin ja myyjä toi minulle muutaman vaihtoehdon, joista valitsin parhaan. Säästin aikaa ja pääsin helpommalla. Kassalla myyjä kysyi tarvitsenko korua, ja kohteliaasti sanoin etten tarvitse. Jäi hyvä mieli. Osaan sanoa ei ja tähän asti minua on ymmärretty.
Vierailija kirjoitti:
En mene vilaan jos olen pahalla tulleella tai olo on epävarma. Viimeksi sain hyvää palvelua ja käytin hyväkseni sen että myyjä oli käytettävissä. Sanoin mitä etsin ja myyjä toi minulle muutaman vaihtoehdon, joista valitsin parhaan. Säästin aikaa ja pääsin helpommalla. Kassalla myyjä kysyi tarvitsenko korua, ja kohteliaasti sanoin etten tarvitse. Jäi hyvä mieli. Osaan sanoa ei ja tähän asti minua on ymmärretty.
Minäkin osaan sanoa ei, mutta Vilan myyjä ei minua ymmärtänyt. Etsin valkoista neulepaitaa ja poimin vaaterekistä valkoisen neulepaidan, jota oli menossa sovittamaan. Myyjä pysäytti minut ja kysyi voiko auttaa. Kerroin, että ei kiitos, löysin jo etsimäni ja näytin paitaa. Myyjä ymmärsi tämän niin että esitteli minulle pari muuta paitaa ja takkia ja vielä sopituskoppiin kävi työntämässä sovittamani paidan toisessa värissä. Ei jäänyt hyvä mieli ja valkoinen neulepaita löytyi lopulta toisesta liikkeestä
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston apteekissa täytyy kuulema kohta (en tiedä onko voimassa jo) farmaseutin esitellä itsensä nimeltä. Aikas vaivaannuttavaa, näin suomalaisittain.
Joo, tähän törmäsin uutena vuotena kun kävin ostamassa lääkkeitä. Oli vähän hämmentävää :D "Hei, mä olen Hanna. Onko sulla Kela-korttia?"
Oulun Vilassa on tuputettu jo 10 vuotta, ahdistaa kun Stocka loppuu olen ostanut melkein aina Vilaa sieltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on vila?
Halpisvaatemerkki. Niillä on omia myymälöitä.
Halpisvaate? Mielestäni normaalihintaisia, H&M ja Gina ovat niitä oikeita "halpismyymälöitä".
No, minä olenkin opiskelija. Mutta ihan mielenkiinnosta, jos Vilan vaatteet kerran ovat halpoja, niin mitkä liikkeet sitten mielestänne myyvät normaalihinnoin?
Samaa pohdin. Varmaan Stockmann? Sieltä minulla ei ole varaa ostaa edes hanskoja.
Niin varmaan. Et vain halua maksaa sitä hintaa mitä Stockmann pyytää esim kotimaisen Sauson hanskoista, vaikka varaa olisi. H&Mstä saa sopivaan hintaan, eikö niin?
Mikä ihmeen kermaperse se siellä vikisee? :D
Tykkään Vilan vaatteista, mutta en siitä tuputtamisesta. Kun menen siihen myymälään, teen heti selväksi, että oikeasti vaan katselen. Ja saankin sitten yleensä olla rauhassa.
Terveisin se opiskelija, jolla EI OLE VARAA mihinkään seitsemänkympin hanskoihin - jotka varmaan hukkaisin heti bileissä - tai 200 euron talvitakkeihin. Olen ihan tyytyväinen Vilan vaatteiden hintaluokkaan, kiitos vaan. Mutta onnea teille, joilla on :)
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten saa t. Entinen myyjä
Siis provikkaa tai lisäpalkkaa.
Vilalla on nettikauppa, muuten hyvä mutta ei voi sovittaa, tietenkään :D