Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset kielioppivirheet ärsyttävät sinua?

Vierailija
10.01.2017 |

Itsekin teen virheitä, mutta silti minua ärsyttää suunnattomasti esim."Keltaiset autot näkyvät liikenteessä paljon paremmin, kuin mustat."

Mitkä virheet ärsyttävät sinua?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lauseen alkuosan pois ja joutuu arvailemaan mistä tuo kirjoitti.

Eli, siedän kielioppivirheitä melko pitkälle, mutta täällä av:llä ärsyttävät nämä kesken lauseen aloitetut kirjoitukset. Tai ainakin ihmetyttävät, miksi joku kirjoittaa noin.

Vierailija
82/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kielioppimokissa eniten konteksti. Asiayhteyksissä pitäis olla asiallista kieltä niin, et minkä tahansa yrityksen/yhteisön/minkä vaan viestintä ei olis semmosta "enään pelaajat ei lihonnu, kuin sydämmestä" -tyyppistä shaibaa.

Eli mua ei vituta (eniten) kielitaidottomuus sinänsä vaan se, että kielitaidottomat ihmiset eivät oikoluetuta tekstejään kirjoittaessaan vähän muodollisempiin yhteyksiin.

Entäs ne bloggaajat, jotka perustelevat kielioppi- ja kirjoitusvirheensä kiireellä? "Kirjoitan aina nää blogini viidessä minuutissa enkä jaksa oikolukea niitä! :D "

Joopa joo. On siis kokonainen ryhmä bloggaaja, jotka eivät jaksa oikolukea tekstejään. Sama kuin ryhmä partureita, jotka eivät "jaksa" leikata hiuksia kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli, siedän kielioppivirheitä melko pitkälle, mutta täällä av:llä ärsyttävät nämä kesken lauseen aloitetut kirjoitukset. Tai ainakin ihmetyttävät, miksi joku kirjoittaa noin.

Luet liian vanhoja ketjuja. Ja jotkut ääliöt nostelevat niitä, vaikkei niistä enää ymmärrä mitään.

Vierailija
84/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harmi, että kielinatseus vie pois kyvyn ymmärtää väärin kirjoitettua tekstiä.

Äyläks ihimenn oasa lkuea tyäisn väräin krijoiettuta tketsiä, päaäisa, että esnimämienn ja vimiieenn krijian on okiien!

Vierailija
85/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natseus.

Juntteus.

Piheys.

Ym. ääliötaivutukset. Ei voi olla niin vaikeaa!

Vierailija
86/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kielioppivirheet ärsyttävät. Suomessa on sentään maksuton peruskoulu, jossa opetetaan perusasiat ihan jokaiselle. 

Vierailija
87/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää maalailevat ja liioitellut tekstit. Täällä näkee usein, kun joku kirjoittaa vähän liian tosissaan.

Esim. Minä tarjoilin hienon aterian perunoineen, pastoineen ym.

Kyllä sana lauseessa korostamassa.

Muka ja sitten lauseissa

Vierailija
88/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en omista mielenkiintoista elämää.

Millaisen miehen sinä omistat?

Minä omistan vaaleat hiukset.

Minä omaan ison nenän

Vierailija
89/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdys sanojen oikein kirjoitus on tärkeä. Vaikuttaakseen pätevältä, kirjoittajan on vältettävä lauseenvastikkeiden pilkuttamista.

Vierailija
90/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikea lukihäiriö. En ihan oikeasti voi sille mitään. Kirjoittaminen, lukemisen ymmärtäminen sekä siis kaikki mitä vaan siihen liittyy tuottaa päänvaivaa. Asia on arka sillä olen joutunut hyvin noloihin tilanteisiin ja kiusattu koko elämäni. Yrittäkää ymmärtää meitä kellä on lukihäiriö..

siinä on haastetta ihan riittävästi.

Vierailija
91/109 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin täällä piti olla joka viestissä otsikko, ja moni aloitti viestin kirjoittamisen siitä otsikkokentästä. Sitten jonkun päivityksen jälkeen otsikot jäivät pois ja moni vanha viesti muuttui lukukelvottomaksi.

Vierailija
92/109 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä, mikä juuri tv:ssä: "Pystyä laskeutua." (Tommy Fränti)

Vierailija
93/109 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella harmi, että kielinatseus vie pois kyvyn ymmärtää väärin kirjoitettua tekstiä.

Äyläks ihimenn oasa lkuea tyäisn väräin krijoiettuta tketsiä, päaäisa, että esnimämienn ja vimiieenn krijian on okiien!

Juu tämä on hyvä esimerkki siitä miten suomen kielen sanoissa on turhia kirjaimia. Varmaan muut kielet ovat tässä suhteessa enemmän kompakteja. Jälleen, jos ajattelemme optimointia, minkä tahansa yhden kirjaimen muuttamisen pitäisi muuttaa sana toiseksi oikein kirjoitetuksi sanaksi.

Vierailija
94/109 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aijon, meijän

empä, niimpä

sata varmasti

lauseessa  lukee on kun pitäisi olla ovat

kaikki englantilaiset sanat jotka on muka muutettu yleissanoiksi esimerkiksi  sniikkerit

takahikiällä grillin ulkopuolella lukee open

Vierailija
95/109 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sananmerkitys on muuttunut kirjoitti:

Sana "haastava" on tullut käytäntöön, joka on korvannut sanan "vaikea". Vaikeita asioita ei haluta käsitellä missään eikä vaikeita ihmisiä, mutta haastavia kyllä!

Vaikea ja hankala ovat leimaavia sanoja. Joku voi pahoittaa mielensä. Jos lapsi on  vaikea, hänet on leimattu. Jos lapsi on haastava hän vain asettaa aikuiselle haasteen olla ja toimia paremmin.

Asioista puhuttaessa sanalla vaikea on negatiivinen sävy. Haasteellisen sävy on positiivinen koska kyse on vain pienestä hidasteesta.

Vierailija
96/109 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä jo mainittu (juuri äsken luin iltapäivälehdestä TAAS): "Pystyn tuoda leipää pöytään."

"Minä osaan uida" , mutta: "Pystyn uimaan 200 metriä".

Slangi slangina, mutta toivon että kirjoitettaisiin oikein.

Vierailija
97/109 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielinatsit ovat rasisteja. Eihän maahanmuuttajatkaan osaa kirjoittaa, miksi normikansankaan pitäisi osata?

Jos ei muuten, niin koululaisten takia, jotka tekstejä lukevat.

Jos he ottavat mallia ja kirjoittavat väärin koulutehtäviinsä, niin saavat heikomman arvosanan.

Minua ärsyttää usein lehdissäkin nähty "mitä ilmeisemmin".  Eivätkö toimittajat voisi googlata, jos ovat epävarmoja. Vastaus löytyy "Kuukkelista".

Vierailija
98/109 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivoimaisesti ärsyttävin on ketä-sanan käyttö kuka-sanan tilalla. 

Vierailija
99/109 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään.

Vierailija
100/109 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielinatsit ovat rasisteja. Eihän maahanmuuttajatkaan osaa kirjoittaa, miksi normikansankaan pitäisi osata?

Jos ei muuten, niin koululaisten takia, jotka tekstejä lukevat.

Jos he ottavat mallia ja kirjoittavat väärin koulutehtäviinsä, niin saavat heikomman arvosanan.

Minua ärsyttää usein lehdissäkin nähty "mitä ilmeisemmin".  Eivätkö toimittajat voisi googlata, jos ovat epävarmoja. Vastaus löytyy "Kuukkelista".

Tuo voi olla puhtaasti kirjoitusvirhekin. Ei niitä juttuja aina niin tarkkaan oikolueta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi