Millaiset kielioppivirheet ärsyttävät sinua?
Itsekin teen virheitä, mutta silti minua ärsyttää suunnattomasti esim."Keltaiset autot näkyvät liikenteessä paljon paremmin, kuin mustat."
Mitkä virheet ärsyttävät sinua?
Kommentit (109)
Lie-sanan väärinkäyttö, esim. Hän lie menee kotiin
Ketä
Puollustaa, kuullostaa, erinlainen
Koiranpentuilmoituksissa väärin kirjoitetut rotujen nimet.
Virheet joissa ei ole järkeä. Voin ymmärtää, miksi joku kirjoittaa "enään" koska se kuulostaa helposti jonkun korvaan oikealta. Sen sijaan sanaa "kuullostaa" en voi ymmärtää. Miten kenellekään tulee mieleen että kuulostaa kuulostaa "kuullostaalta"????
Mua ärsyttää se, että 'lihota' sanaa pidetään kieoppivirheenä, vaikka se on täysin sallittu muoto.
Juuri nämä: Millaiset? Oikea sanamuoto on "Minkälaiset.....?
Millainen on kuin Milla Alftanin mainoslause.
Vierailija kirjoitti:
Sanojen väärinkäyttö:
Kiusaus = houkutus, mieliteko
Kiusaaminen = toistuvaa samaan henkilöön kohdistuvaa häirintää (sanallista, eristämistä...)
Koulukiusaamiskeskusteluissa usein näkee tuota kiusaus-sanaa kiusaamisen tilalla ja se suututtaa. Vie pohjan koko vakavalta aiheelta ja on melkoista kiusattujen pilkkaamista.
Mietinkin tätä kerran kun kuuntelin Ylen uutisia. Toimittaja käytti sanaa koulukiusaus, särähti korvaani ja jäinkin miettimään menikö oikein, no ylläoleva selvensi asian.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin. Pilkku ennen kuin-sanaa. Yhdyssanavirheet aina. Opiskelia vartia tarjoilia. Aijon. Enään.
Pitäiskö mun vaihtaa sukunimeni, kun se on kieliopillisesti väärin?
T. Vartia
Pistin vaatteet kaappiin.
Laitoin koiran tarvikkeet laatikkoon.
Kätevä muistisääntö on "ruokaa laitetaan, piikillä pistetään ja kaikkea muuta pannaan".
Oma inhokkini on kaksi pistettä lauseen perässä. Se.. Ei.. Tarkoita.. Mitään..
Voit laittaa pisteen tai kolme pistettä, et kahta pistettä. Piste.
your/you're
its/it's
then/than
"a women"
Ai suomeksi? Ei mitään väliä.
Yhdyssana- tai pilkkuvirheet eivät ärsytä itseäni, mutta kun joku ei laita edes lauseen alkuun isoa kirjainta ja kirjoittaa jopa erisnimetkin pienellä, ärsytyskäyräni nousee kattoon. Epäkunnioittavaa mun mielestäni. Siihen päälle vielä täysi välimerkittömyys ja intenetlyhenteet, ja on kuin juttelisi jonkin pikkulapsen kanssa. Tyyliin: "tää on hauska lol kaupassa kävin annan ja jukan kanssa unohtu ostaa se dödö käyn aamulla"
Eräässä tehtaassa oli kirjoitettu "liimuu". Kesti hetken tajuta, että kyse oli liimauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin. Pilkku ennen kuin-sanaa. Yhdyssanavirheet aina. Opiskelia vartia tarjoilia. Aijon. Enään.
Pitäiskö mun vaihtaa sukunimeni, kun se on kieliopillisesti väärin?
T. Vartia
Kyllä, ellet ole Irina Vartia
Vierailija kirjoitti:
Itsekin teen virheitä, mutta silti minua ärsyttää suunnattomasti esim."Keltaiset autot näkyvät liikenteessä paljon paremmin, kuin mustat."
Mitkä virheet ärsyttävät sinua?
'
Vielä tuotakin esimerkkiä enemmän ärsyttää tämä: "Keltaiset autot näkyvät liikenteessä paljon paremmin, mitä mustat."
Tätä näkee nykyään ihan päivittäin Facebookissa, AV:lla ja vaikka missä.
Yhdyssanavirheet, etenkin ne hyvin selvät yhdyssanavirheet!! Muutama esimerkki mitä somessa tullut vastaan hiljattain: ryhmäliikunta tunti, jännitys elokuva, arpajais voitto.
Täällä asuu Suomalaisia ja täällä puhutaan Suomea ja Ruotsia. Jotkut ehkä osaavat Englantia, Saksaa, Espanjaa ja Ranskaakin.
Mua ärsyttää kielioppimokissa eniten konteksti. Asiayhteyksissä pitäis olla asiallista kieltä niin, et minkä tahansa yrityksen/yhteisön/minkä vaan viestintä ei olis semmosta "enään pelaajat ei lihonnu, kuin sydämmestä" -tyyppistä shaibaa.
Eli mua ei vituta (eniten) kielitaidottomuus sinänsä vaan se, että kielitaidottomat ihmiset eivät oikoluetuta tekstejään kirjoittaessaan vähän muodollisempiin yhteyksiin.
Ilma tuntuu raskaalle, koira tuntuu pehmeälle.