Teinisarja Skam
Tääl 3-kymppinen mamma kehtaa anonyyminä myöntää seuraavansa Skam-sarjaa ja oon niin koukussa! Katoin kaks ekaa kautta ku ne löyty Areenasta ja kolmonenki löytyy google drivesta englanninkielisellä tekstityksellä, joten sen pariin seuraavaksi. Onko täällä muita sarjaa seuraavia? Tunnustakaa! :D
Kommentit (2202)
Hauska muuten tuo lokerojuttu kolmoskaudella! Kauden alussa Isakin koululokero on ihan ylitäynnä tai lukko ei toimi, Isak tappelee kaapin kanssa joka välissä ja tunkee sinne tavaraa väkisin. Sitten viimeisessä jaksossa asioiden selvittyä hän menee taas lokerolle, joka toimiikin kuin rasvattu. ;) Jossain jaksossa myös Even läimäyttää lokeron oven auki... Aika ilmeinen vertauskuva kaapissa olemiselle, mutta mielestäni kiva yksityiskohta.
Skam on kyllä ehdottomasti paras katsomani sarja. Aloitin 2 kaudesta koska kiinnostuin Noorasta kuulemieni juttujen perusteella ja katsoin koko kauden päivässä. Seuraavina päivinä meni 3kausi ja nyt 1kausikin katsottu. Aivan mahtava sarja ja itse toivoisin 4 kauden päähenkilöksi Eveniä tai Chrissiä sillä Chrisin ja Evan suhteen kehittymistä haluaisin seurata
Olen tosiaan 14 ja tämä sarja on saanut minut täysin koukkuun. Parasta ikinä. Eniten tykkäsin 3 kaudesta koska evak on aivan ihana pari <3
Virallisella Facebook-sivulla on esitelty 2 uutta hahmoa, Yousef ja Mikael. :O Molemmat Evenin kavereita vanhasta koulusta. Yousefilla saattaa kuulemma olla juttua Sanan kanssa, mutta toisaalta tuon Mikaelin kuvassa oli tekstinä "we're so excited to know his story" joten voisiko olla, että neloskausi kohdistuisikin kokonaan uuteen hahmoon..? Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että Evenin lähipiirissä tullaan pyörimään.
Täytyy kyllä sanoa et minäkin, kohderyhmää huomattavasti/paljon vanhempi, olen nyt aivan koukussa tähän sarjaan. Ekasta kaudesta näin aikoja sitten pari ekaa jaksoa, jotka eivät mitenkään älyttömästi säväyttäneet. Jotenkin palasin kuitenkin katsomaan sarjaa ja jaksot olivatkin parempia kuin olin odottanut. Eka ja toka kausi meni hyvinä ja kiinnostavina, mut kyllä kolmonen räjäytti nyt potin.
Evak on kauneimmin kuvattu rakkaustarina, jonka olen ikinä nähnyt.
Niin todentuntuinen, että se tuntuu koko kropassa. Ja jo ekasta kaudesta alkava Isakin kasvukertomus on upeasti käsikirjoitettu.
Mielestäni Isakin hahmoa ja tekemisiä on ainakin toistaiseksi avattu paljon koko sarjan aikana ja olen miettinyt, että mitä jos koko Skam onkin itse asiassa Isakin (nuoren teinipojan) tarina - että vaikka pari ekaa kautta onkin näennäisesti tyttöjen, niin ne pohjustavat kuitenkin myös paljon Isakin hahmoa. Kolmoskaudella varmistuva Isakin homous on kuitenkin varmasti koko sarjan eniten keskustelua aiheuttava juonenkäänne ainakin tähän mennessä ja sellaista mitä ei ole fiktiivisessä populaarikulttuurissa näytetty paljoa ainakaan näin positiivisessa ja kiihkottomassa valossa. Ehkä sarjalla halutaan nostaa esiin teinipojat, jotka jäävät monesti yhteiskunnassa (tyttöjen) jalkoihin ja joiden viha on selkeä uhka yhteiskuntarauhalle koko maailmassa - myös vauraissa Pohjoismaissa. Itse asiassa yhdessä jaksossa joku kommentoi (olikohan Vilde), että ekaluokkalaiset pojat on koulun aliarvostetuin ryhmä.
Kun katsoo sarjaa uudelleen alusta alkaen, on mahtavaa nähdä hahmojen kehityskaari eri valossa kuin ekalla kerralla. Ja ne kaikki miljoonat pienet nerokkaat yksityiskohdat, viittaukset ja musiikki millä tämä tehdään - todella vaikuttavaa. En muista milloin olen viimeksi nauranut ja itkenyt (joskus jopa yhtä aikaa :D) yhtä spontaanisti kuin sarjaa katsoessani.
Alt er love <3
Vierailija kirjoitti:
Virallisella Facebook-sivulla on esitelty 2 uutta hahmoa, Yousef ja Mikael. :O Molemmat Evenin kavereita vanhasta koulusta. Yousefilla saattaa kuulemma olla juttua Sanan kanssa, mutta toisaalta tuon Mikaelin kuvassa oli tekstinä "we're so excited to know his story" joten voisiko olla, että neloskausi kohdistuisikin kokonaan uuteen hahmoon..? Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että Evenin lähipiirissä tullaan pyörimään.
Skamilla ei ole virallisia facebook-sivuja. Kaikki facebookista löytyvät sivut ovat fanejen tms. pyörittämiä. Myös se suurin, jolla on eniten tykkääjiä. (Info-osiossa lukee lopussa "ikke offisiell side".)
Ulrikken sanoin: "Be smarter." :)
Aloin katsoa kolmoskautta alusta, kun mulla on ollut mieli vähän maassa. Ihana katsoa Isakin ja Evenin rakkaustarinaa, vaikka omat tunteet onkin yhtä sekamelskaa <3
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että Jonaksella oli aavistus Isakin homoudesta? Mun mielestä jotenkin siinä kohtauksessa kun ovat Kebabilla ja Isak pyytää arvaamaan; ihan kun Jonas miettis sitä, muttei vaan kehtaa sanoa :) siksi ehdottaa vaan jotain Vildeä vaikka varmasti tietää että se veikkaus on ihan metsään :D Kovin ylättyneeltä Jonas ei sitten vaikuttanut, kun taas Mahdi ja Magnus ovat hieman ällistyneen oloisia kun Isak kertoo heille.
Mullekkin jäi fiilis että Jonas tiesi. Ensimmäinen tuotantokausihan vihjaa vahvasti siihen että Isak olisi ollut ihastunut Jonakseen; ehkä Jonas on tämän silloin huomannut ? Sen takia veikkaa heti ekana itseään Isakin ihastuksen kohteeksi kun Isak sanoo ettei kyseessä ole tyttö :)
Vierailija kirjoitti:
3. kauden ekan jakson alussa olevan kylppärikohtauksen lopussa Emman kaveri palaa hakemaan Emmaa sanoen "Yousef on täällä" . Sattumaa?
Mulle Skam on ku uus Frendit; pyörii 24/7 telkkarissa, en vaan kyllästy näihin jaksoihin :D oon nähny Isakin tuotantokauden ainakin kymmenen kertaa<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että Jonaksella oli aavistus Isakin homoudesta? Mun mielestä jotenkin siinä kohtauksessa kun ovat Kebabilla ja Isak pyytää arvaamaan; ihan kun Jonas miettis sitä, muttei vaan kehtaa sanoa :) siksi ehdottaa vaan jotain Vildeä vaikka varmasti tietää että se veikkaus on ihan metsään :D Kovin ylättyneeltä Jonas ei sitten vaikuttanut, kun taas Mahdi ja Magnus ovat hieman ällistyneen oloisia kun Isak kertoo heille.
Mullekkin jäi fiilis että Jonas tiesi. Ensimmäinen tuotantokausihan vihjaa vahvasti siihen että Isak olisi ollut ihastunut Jonakseen; ehkä Jonas on tämän silloin huomannut ? Sen takia veikkaa heti ekana itseään Isakin ihastuksen kohteeksi kun Isak sanoo ettei kyseessä ole tyttö :)
Monestihan ympäristö on jo aavistanut asian.
Mut mä oon jotenkin aina ajatellut, että Isak on ollu kateellinen Jonakselle. Oli kolmas pyörä suhteessa Evaan eikä pitänyt Jonaksen kavereista (vrt. esim. kun tää yks tyyppi tuli sinne mökille). Jonaksella oli tyttöystävä, jonka kanssa viettää aikaa ja ketä rakastaa. Isak taas oli paljon yksin ja yksinäinen. Ajattelen, Isak et halusi rikkoa Evan ja Jonaksen suhteen et sais enemmän Jonaksen aikaa ja huomiota eikä suinkaan mitään seksuaalista. Tätä oon huomannu IRL ainakin ihan tyttöjen välisessä puhtaassa ystävyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut mä oon jotenkin aina ajatellut, että Isak on ollu kateellinen Jonakselle. Oli kolmas pyörä suhteessa Evaan eikä pitänyt Jonaksen kavereista (vrt. esim. kun tää yks tyyppi tuli sinne mökille). Jonaksella oli tyttöystävä, jonka kanssa viettää aikaa ja ketä rakastaa. Isak taas oli paljon yksin ja yksinäinen. Ajattelen, Isak et halusi rikkoa Evan ja Jonaksen suhteen et sais enemmän Jonaksen aikaa ja huomiota eikä suinkaan mitään seksuaalista. Tätä oon huomannu IRL ainakin ihan tyttöjen välisessä puhtaassa ystävyydessä.
Hyvä pointti, olisikohan ollut sitten näin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti, olisikohan ollut sitten näin :)
Ihan saa tulkita miten haluaa, itse vain koin sen näin :) Olen nimittäin omassa elämässäni ollut joskus juuri se seurusteleva kaveri.
Russebuss oli mulle ihan uusi konsepti. Ihmettelin miksi se on niin tärkeä, ja ajattelin kyseessä olevan jokin abirekkamainen juttu, mutta Norjassa abit siis vetävät bussikaljaa pitkän kaavan kautta. Olisipa Suomessakin tuollainen kulttuuri! Tosin omasta abivuodesta on jo 13 vuotta. :)
Vierailija kirjoitti:
Russebuss oli mulle ihan uusi konsepti. Ihmettelin miksi se on niin tärkeä, ja ajattelin kyseessä olevan jokin abirekkamainen juttu, mutta Norjassa abit siis vetävät bussikaljaa pitkän kaavan kautta. Olisipa Suomessakin tuollainen kulttuuri! Tosin omasta abivuodesta on jo 13 vuotta. :)
Mulla tulee tästä Norjan russebuss-hommasta mieleen vähän teekkareiden vappu. Sehän kestää kai useamman viikon, ainakin joillakin. Muutenkin siinä on enemmän sen tyylistä biletystä, mitä Suomessa on enemmän korkeakoulujen eri tapahtumissa. Mitä näitä eri kaupunkien baarikierroksia yms onkaan. Poronkusema Rovaniemellä! Aivan paras reissu, kun Helsingistä mentiin junalla sinne.
Mulle on silti epäselvää esim. se, onko Norjassa kirjoitukset. Jotkut loppukokeet taitaa olla, mutta onko ne samalla tavalla valtakunnalliset kuin ylppärit? Ruotsissahan ei kirjoituksia ole ollut enää vuosikymmeniin, eikö vaan. Miten russebuss suhtautuu abivuoden opintoihin, olisi kiinnostava tietää. Onko ensin jotkin kokeet ja sitten monta viikkoa russebusseilua. (En jaksa alkaa googletella...)
Vierailija kirjoitti:
Kokeet on russen jälkeen.
Niin ja juhlinta alkaa huhtikuun puolella, päättyy itsenäisyyspäivään (17.5.).
- sama
Vierailija kirjoitti:
Kokeet on russen jälkeen.
Mikähän pointti tuossa on? No joo, onhan meilläkin tietty penkkarit ensin, mutta ne nyt ei kestä ainakaan muutamaa päivää pidempään. Jos joku tietää tarkemmin noista kokeista, olisi kiva kuulla 😊
Olin näkevinäni jossain maininnan treffiraiskauksesta sarjan aikana. Kenen kimppuun yritettiin hyökätä ja missä jaksossa? Muistan, että Sanalle kuittailtiin bussissa ja puhuttiin härskejä, mutta ymmärtääkseni häntä ei yritetty kähmiä.
Toivottavasti Evak pian taas näkyy Skamissa yhdessä 😍