Teinisarja Skam
Tääl 3-kymppinen mamma kehtaa anonyyminä myöntää seuraavansa Skam-sarjaa ja oon niin koukussa! Katoin kaks ekaa kautta ku ne löyty Areenasta ja kolmonenki löytyy google drivesta englanninkielisellä tekstityksellä, joten sen pariin seuraavaksi. Onko täällä muita sarjaa seuraavia? Tunnustakaa! :D
Kommentit (2202)
Täällä on niin paljon hyviä huomioita sarjasta, et mun pitää kohta katsoa kaikki kaudet uudestaan. Eka kierros meni ihan ahmimiseksi.
Ei olisi suomi-versio varmasti yhtä hyvä. Miettikää vaikka uusi päivä -sarjaa tai salkkareita. Ellei sitten jostain saisi kaivettua yhtä hyviä näyttelijöitä, käsikirjoittajia ja ohjaajia.
Vierailija kirjoitti:
Mietin juuri mahtaisiko suomalainen versio toimia jos semmoinen tehtäisi.
En usko. Tosin jos löytäisi rautaisen tekijätiimin, joka ei ajattelisi lähtökohtaseisti tekevänsä tv-viihdettä ja rahaa, niin ehkä se vois onnistua. Varmasti suomalaisista nuoristakin löytyy vastaavia helmiä näyttelijöiksi, enempi epäilen sitä muuta tekijätiimiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi suomi-versio varmasti yhtä hyvä. Miettikää vaikka uusi päivä -sarjaa tai salkkareita. Ellei sitten jostain saisi kaivettua yhtä hyviä näyttelijöitä, käsikirjoittajia ja ohjaajia.
Mä luulen, että ainakin näyttelijöitä löytyis varmasti. Mut koska raha ratkaisee, niin täällä tehdään vaan tommosta salkkareiden kaltaista huttua telkkariin.
Haluaisin kirjoittaa yhtä hyvän sarjan, tosin aika mahdotonta on enää Skamia ylittää... :D
Minusta tämä sarja ei ehkä ole 13-vuotiaalle niin iskevä kuin lukioikäiselle/vanhemmalle yläkoululaiselle. Niin nuori ei välttämättä osaa nauttia sarjasta sillä tavalla kuin vanhempi katsoja. Eli siis lyhyesti: 13-vuotias ei ole kohderyhmää. En tosin kieltäisi katsomista.
Itse olen samanikäinen kuin sarjan hahmot (-99), ja täytyy sanoa, että samaistun tunteisiin, mutta en tekoihin. Eivät kaikki nuoret harrasta seksiä/juo/käytä huumeita/petä ystäviään, mutta nimenomaan sarjan ydinajatus, häpeä, on "nuoruuden suola". Ehkä juuri emotionaalinen uskottavuus on tehnyt sarjasta ikuisen suosikkini.
Tämä keskustelu on todella mielenkiintoinen. Kiitos vaan AV, nyt mun on pakko katsoa kaikki kaudet uudestaan!
Täällä oli tuosta 21.21 kellonajasta puhetta, ja en ainakaan huomannut samaa selitystä, kuin minkä olin itse lukenut. Niin Raamatussa 1. Mooseksen kirjassa luku 21 alkaa otsikolla Iisakin syntymä :) Toki voi olla useita selityksiä tuon numerosarjan toistelulle, mutta tuo vaikuttaa minusta yhdeltä todwnnäköisimmistä.
Sehän toistuu ainakin kolmessa kohdassa: etkoilla Evenin kysyessä aikaa ja päättäessä karata tyttöystävänsä luota Isakin kanssa, Isakin äidin tekstarissa (Isak on syntynyt 21.1.1999 klo 21.21) ja tokavikassa jaksossa, kun Even sanoo tekstarissa kellon olevan _pian_ 21.21, mikä on hieman outo ilmaisu eli selkeästi sillä kellon ajalla on joku merkitys hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi perse, areenassa ykköskausi alkaa nelosjaksosta eikä aiempia enää nähtävillä, mistähän näitä voisi nähdä?
Ekat jaksot näkyy vielä vajaat 5 kuukautta. Paina näytä lisää, niin saat ne ensimmäisetkin jaksot näkyville.
Tästä olen laittanut ylelle palautetta, kun on niin hankalaa etsiä useita tuotantokausia peräkkäin olevia jaksoja, kun eivät saa niitä näkyviin kausittain, vaan juurikin pitää "lypsää" vanhimmat jaksot näkyviin. Itsekin katsoin ensin toisen kauden ja sitten ymmärsin vasta, että ekan kauden sai näkyviin " näytä lisää" painikkeesta.
Onkohan Vilden häpeä sitten koti/vanhemman, ku sinne ei halua ketään viedä.. Häpeää myös ulkonäköään, Nooraan vertaa ym..
Joku ahkerasti käy poistamassa viestejä. Miksei sarjalle saa antaa kritiikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Ykkös- ja kolmoskaudet oli ihan loistavia, kakkosesta en tykännyt. Se oli tosi pitkäveteinen ja ärsytti 99% ajasta se Nooran ja mulkku-Williamin välppäys. Ekalla kaudella Noora oli vielä mielenkiintoinen hahmo, joka ei ollut riippuvainen pojista kuten ystävänsä, mutta pitihän sekin sitten pilata tuollaisella kliseepaskalla. Olisin katsellut mielummin noita tunnin jaksoja muilla kausilla.
Joo, mä olen katsellut kakkoskaudesta uudestaan ainoastaan noita tyttöporukkakohtauksia, kuten mökkireissua sun muuta. Skippaan kaikki William&Noora -kohtaukset. Ei vaan kiinnosta. Tuommoinen paha poika ja kiltti fiksu tyttö tapaavat toisensa -asetelma on nähty niin tuhat ja sata kertaa tusinaromcomeissa eikä itseä sytyttänyt yhtään ylimielinen William ja asenteensa miehen myötä menettänyt Noora.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa tv-sarjoissa ja leffoissa on usein omasta mielestäni se ongelma, että se näytteleminen ei ole tarpeeksi eleetöntä ja hienosääteistä telkkariin tai valkokankaalle. Eli selvästi Suomessa osataan ottaa teatterilavat haltuun, missä pitää näytellä hieman "yli", jotta tunteet ja eleet välittyvät peräpenkinkin katsojalle. Mutta se ei toimi tv:ssä eikä valkokankaalla, joka tuo jo itsessään hahmot lähemmäksi katsojaa. Siksi suomalaisia tv-sarjoja ja elokuvia katsellessa mä en pääse siitä ajatuksesta eroon, että siinä se Niina Näyttelijä nyt näyttelee teini-ikäistä kapinallista. Lisäksi suomen kieli taipuu jotenkin huonosti puhekieleksi tv-sarjoissa ja leffoissa. Se ei vaan kuulosta luonnolliselta. Kirjakielen käyttäminen taas etäännyttää automaattisesti tv- tai elokuvahahmot reaalielämästä. Eli samanlaista aitousefektiä kuin Skamista välittyy, en ole ikinä saanut suomalaisesta tv- ja elokuvatuotannosta.
Jos joku olisi Suomessa valmis panostamaan niin paljon kuin Skamin tekijät, olisin oikeasti innoissani ja saattaisi siitä jotain tullakin. Ei ehkä yhtä hyvää, kuin Skamista, mutta kuitenkin. Suomessa on vain tapana tehdä tv-sarjat jotenkin puolivillaisesti.
Voi teitä minkä menitte tekemään! Avasin keskustelun kun en ollut koskaan sarjasta kuullutkaan ja katsoinkin sitten yhdellä istumalla koko kolmannen kauden :D että tack ska du ha vai miten se menikään, jospa tästä lähtisi koiraa lenkille viemään ja tekisi paluun tähän oikeaan maailmaan... 😂
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä minkä menitte tekemään! Avasin keskustelun kun en ollut koskaan sarjasta kuullutkaan ja katsoinkin sitten yhdellä istumalla koko kolmannen kauden :D että tack ska du ha vai miten se menikään, jospa tästä lähtisi koiraa lenkille viemään ja tekisi paluun tähän oikeaan maailmaan... 😂
Hahhahhaaaa! :D :D Eikö ole koukuttava?
Tervetuloa joukkoon mukaan! Sulla on se hyvä tilanne, että on vielä sitten uuttakin mariaalia ykkös- ja kakkoskauden muodossa tsekattavana. Ja sitten tietty voit kattella uudemman kerran kolmannen kauden! Ja taas alusta... ;) Me muut täällä jyrsitään hermona kynsiämme, että milloin saadaan jatkoa neloskauden muodossa.
Kiitti vinkistä! Tosi hyvä sarja ja koukuttava ;)
Tökkiikö kenelläkään muulla näiden jaksojen toistaminen yle areenasta? Mulla pätkii jatkuvasti ja kuva menee sumeaksi. Todella ärsyttävää ja turhauttavaa, just aloitin kolmoskauden ja olen ihan koukussa...
Vierailija kirjoitti:
Tökkiikö kenelläkään muulla näiden jaksojen toistaminen yle areenasta? Mulla pätkii jatkuvasti ja kuva menee sumeaksi. Todella ärsyttävää ja turhauttavaa, just aloitin kolmoskauden ja olen ihan koukussa...
Sulla on netissä jotain häikkää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vinkistä! Tosi hyvä sarja ja koukuttava ;)
En ole siis ap. Mutta mukava, että ketjun kautta ovat muutkin löytäneet sarjan. Itse kans löysin sarjan ulkomaisen keskustelupalstan kautta. Somen puskaradio toimii hyvin. :)
Mietin juuri mahtaisiko suomalainen versio toimia jos semmoinen tehtäisi.