Anopin käsittämätön suhtautuminen siihen, ettei lapsia ole tulossa
Taustana, olen 33v ja mieheni 36v. Olemme olleet naimisissa kuusi vuotta.
Heti häiden jälkeen alkoi se lapsihössötys sukulaisten taholta, mutta tähän asti on riittänyt ihan asiallinen toteamus ettei lapsia ole tulossa. Minua ja miestäni kiinnostaa parisuhde ja ura lisääntymistä enemmän. Pidän kuitenkin lasten kanssa olemisesta vaikka omia en halua, eli en todellakaan ole mikään lapsivihaaja.
Käytiin viikonloppuna appivanhemmillani ja taas vaihteeksi alkoi anopin taholta kamala valitus siitä miten he eivät sitten vissiin saa lapsenlapsia (mieheni on ainoa lapsi, ilmeisesti anopin keho kärsi synnytyksessä niin pahasti ettei uskaltanut enää raskautua kun riskit olivat niin suuret tms. Miehen mukaan iso trauma hänelle).
Meni hermo ja oli pakko äyskäistä "kuule kun ne lapsenlapset ei oo mikään ihmisoikeus, eikä ole mun vika ettei sulla ole enemmän lapsia. Mä en ole sulle velkaa yhtään mitään."
En olisi muuten sanonut noin ilkeästi, mutta ollaan tosiaan kuusi vuotta kuunneltu sitä vauvavihjailua ja alkaa vähitellen mennä hermo tungetteluun. Nyt on sitten välit aika kireät, kahviteltiin loppuun ja lähdettiin aika pikaisesti. Mies ei taas tapansa mukaan sanonut yhtään mitään.
Onneksi syyni lapsettomuuteen ei ole se, etten kykenisi lapsia saamaan. Tuntuisi varmaan ihan kamalalta, kun tuo on äärettömän epäkohteliasta tungettelua muutenkin.
Kommentit (590)
Voi olla, että sä menet vaihtoon tota menoa. Näyttää siltä, että miehellesi kyllä kelpaisi lapset.
Jos olet itsekäs, niin kasvatat itsesi ulos itsekkyydestäsi ja kehityt paremmaksi ihmiseksi. Inhottaa ihmiset, jotka luovuttavat tai pelkäävät elämän edessä! Liikaa nähnyt heitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sulla on kokemus itselle elämisestä ja urasta ja rahasta.
Äidillä on kokemus itselle elämisestä, urasta ja rahasta sekä siitä maailman suurimmasta lahjasta ja rakkaimmasta.
Kummalla on enemmän kokemusta?
Kumpi on viisaampi, sinä vai äiti?Jos minä olen kerta niin käsittämättömän itsekäs, niin eikö olisi parempi etten hanki lapsia kun olisin varmaan itsekäs heitäkin kohtaan? Huomaatko itse, että logiikkasi ontuu? Miten sinua haittaa, etten hanki lapsia?
Ap
Olenko minä sanonut sinua itsekkääksi? :D
Vierailija kirjoitti:
Äidillä on kokemus itselle elämisestä, urasta ja rahasta sekä siitä maailman suurimmasta lahjasta ja rakkaimmasta.
Kumpi on viisaampi, sinä vai äiti?
Viisas on se, joka ei kirjoita tai mieluiten edes ajattele tuollaista roskaa. Viisas on se, joka ymmärtää, että äideillä ja lapsettomilla molemmilla on hallussaan paljon sellaista tietoa ja taitoa, jota toinen ei valintansa vuoksi voi saavuttaa. Lisäksi pelkästään tämän ketjun lukeminen osoittaa sen, ettei äitiys tosiaankaan tee kaikista ihmisistä älykkäitä tai viisaita.
Hienoa vaan, että sanoit suoraan. Tuntuu, että vihjailu ei vaan koskaan mene perille vaan pakko sanoa suoraan. Itseäni harmittaa, että en vaan nössöyttäni uskalla sanoa suoraan kun anoppi tungettelee ja vänkää lapsista. Meistä ei siis kumpikaan halua lapsia. Vähän kauhistuttaa millaista vauvalässytystä sitä saa häiden jälkeen kuulla...
Itseäni ei haittaa lainkaan jos itsestäni ei tähän maailmaan mitään sen kummempaa jää. Jokainen meistä häviää historian havinaan hetkenä tai toisena. Jos ollaa ihan rehellisiä niin itse en juuri isovanhempianikaan ajattele koska en heitä muista (suurinosa kuoli jo ennen syntymääni).
Onneksi olkoon.Vapaaehtoisesti lapsettomat ovat tutkitusti keskivertoa älykkäämpiä.Toivottavasti tämä tieto lohdutti hiukan.Itseäni se ilahdutti ja tilanne vähän samanlainen, kuin teillä.Anoppia et voi valita joten pidä asialliset välit ja helpointa lienee jos et vaan kommentoi.
Musta on kauhean vaikea uskoa, että normaalijärkinen 33- vuotias pitäisi tälläistä räyhäämistä.
Räyhäät anopille ja sitten täällä...
Tätini pojan exä oli tuollainen. Serkku oli ainoa lapsi ja vaimonsa ilmoitti, että lapsi ei tule. Se on heidän oma valintansa. Täti ei urkkinut sen enempää, mutta otti minun ja siskoni perheet "varaperheiksi", oma äitimme on kuollut viitisen vuotta sitten. Käymme tätilässä usein ja tästä serkun exä sai aiheen syytellä meitä siitä, että viemme tädin rahat ja tahallamme ärsytämme heitä ja osoitamme, että emme kunnioita valintaansa. Tätä kesti vuoden verran, sitten serkku ilmoitti saavansa perheenlisäystä. Oli vielä valmis jatkamaan vaimon kanssa lapsetonta liittoa, mutta pitäisi siinä sivussa uuden perheensä. Outo juttu, että tämä oma valinta ei kelvannut vaimolle.
HERÄTYS. Lukekaapa noita aiempia viestejä, ennen kuin tulette huutelemaan mieheni lapsihaaveista ja siitä, miten lähden varmasti vaihtoon. Mieheni on meistä se, joka pitää lapsista paljon vähemmän ja priorisoi uransa vielä monen muunkin asian esille.
Joku järjen jättiläinen kyseli, että olenko minä tutkija, hallitsija tai taiteilija, joita käytin esimerkkinä, kun hän sanoi ettei ihmisestä jää maailmaan muuta kuin hänen lapsensa. Ihanko oikeasti ihmisen elämä, hänen tekonsa ja vaikkapa ystävyyssuhteensa eivät ole yhtään mitään? Lapseton ihminen on kuoltuaan unohdettu ja mitätön? Aika järkyttävästi sanottu, kun pitää mielessä että on myös paljon lapsista haaveilevia, jotka eivät syystä tai toisesta pysty lapsia saamaan.
Ap
Näyttää vaivaavan sinua, kun ei ole omia lapsia, koskapa noin olet huonotapainen, moukkamainen ja kaiken kukkuraksi vielä kärtykin!
Vierailija kirjoitti:
Musta on kauhean vaikea uskoa, että normaalijärkinen 33- vuotias pitäisi tälläistä räyhäämistä.
Räyhäät anopille ja sitten täällä...
jahas, räyhäämisano taas paikalla :D
Kenenkään elämän tarkoitus ei ole tehdä anoppia onnelliseksi. Jokainen vastaa itse omasta onnellisuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi tehdä lasta? Luuletko että se sun uskomaton uras kaatuisi siihen? Tai parisuhde? Naurettavaa. Sinuna harkitsisin vielä. Töitä kerkeät tekemään 40 vuotta vielä. Lapsen voit tehdä nyt, ja se saattaa olla sun elämäsi paras asia. Lapset on ihania, ja omat lapset parasta, mitä olla voi. Mikään raha tai ura ei voi korvata lasta. Mieti asiaa vielä.
Toivon todella, että tää on provo. Toivottavasti kukaan av:n anonyymi ei kuvittele, että heidän sanomisillaan voi olla painoa tuntemattomien lapsiasioissa. Arvostan parisuhdettani ja minulla on ura hyvällä mallilla, samoin kuin miehelläni. Me priorisoidaan eri asiat kuin ilmeisesti sinä ja se sun on vaan hyväksyttävä.
ApNo kannattaa asiaa kuitenkin vielä harkita. Oma lapsi on ihanin asia maailmassa. Kyllä meillä on hyvät työt, talo ja parisuhde sekä maailman paras asia, lapset. Vaikka kaikki maallinen katoaisi, meillä on toisemme ja perhe.
Älä turhaan asettele työtä ja kaikkea muuta lasta vastaan.
Harkitse vielä.
Mitään muuta susta ei maailmaan jää, kuin se jälkikasvu.Miksi itsestään pitäisi jäädä jotain maailmaan? Ne sinun lapsesi ja heidän lapsensa ovat sitä paitsi pelkkä kärpäsen paska tässä universumissa, eikä sinun persoonasi jatku heissä millään tavalla. Muutaman sukupolven kuluttua kukaan ei enää muista sinua tai olemassaoloasi.
(Tiedäthän muuten, että perhe on perhe, vaikkei siihen lapsia kuuluisikaan.)
Kyllä se jatkuu, olemme sellainen porukka, joka arvostaa menneitä sukupolvia ja olemme hustoriastamme kiinnostuneita. Olemme edelleen samalla paikalla, kuin sukumme 1800- luvulla. Haluamme, että lapsemme jatkavat tätä perinnettä.
Toisekseen, ei ihminen voi mitenkään kuin lapsien myötä, kokea täyttä rakkautta.
Mitä varten sitä perinnettä tulee jatkaa? Kai tiedät, ettei tämä maapallo tule kestämään loputtomiin. Maailmanloppu on tieteellisesti todistettu, joskin vielä hyvin kaukainen fakta. Mutta kaukainen tai ei, se sinun sukupolviesi ketju ja historia tulee katkeamaan, eikä sitä jää tänne kukaan lopulta muistamaan. Vaalimasi perinne tulee joka tapauksessa katkeamaan ja katoamaan lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on viisaampi, sinä vai äiti?Viisas on se, joka ei kirjoita tai mieluiten edes ajattele tuollaista roskaa. Viisas on se, joka ymmärtää, että äideillä ja lapsettomilla molemmilla on hallussaan paljon sellaista tietoa ja taitoa, jota toinen ei valintansa vuoksi voi saavuttaa. Lisäksi pelkästään tämän ketjun lukeminen osoittaa sen, ettei äitiys tosiaankaan tee kaikista ihmisistä älykkäitä tai viisaita.
Mikä tuossa oli roskaa? Kyllä moni äiti on kerennyt työskentelemään ja elämään itselleen ja saanut kokea vielä päälle maailman hienoimman asian, lapsen.
Ja kaikille miehille se isyys on parasta, mitä tietävät. On ollut ihanaa nähdä, kuinka se rakas puoliso on täydentynyt ja tullut onnellisemmaksi lasten myötä.
Miksi täällä hyökätään ap:ta vastaan? Minusta hän vaikuttaa viesteissä fiksulta. En yhtään ihmettele, jos hermostuu anopin jatkuvasta utelusta tai tämän ketjun urpoista.
Vierailija kirjoitti:
Millainen töppönen miehesi on, ap, kun ei suutaan avannut, kun äitinsä taas kerran alkoi udella teidän yksityisasiaanne eli lapsettomuuttanne? Minun mielestäni juuri miehesi pitäisi tehdä äidilleen selväksi, mitä olette päättäneet lasten suhteen. Pelkääkö hän äitiään? Ollut mamman tossun alla ikänsä, niinkö?
Toisaalta ymmärrän myös anoppiasi. Lapsenlapset ovat hänen ikäistensä keskuudessa se ykkösasia, ja jos niitä ei ole, on heti piirin ulkopuolella. Kai sinäkin tiedät, mikä on maailman nopein liike. Ennen se oli lompakon esiin veto ja kuvien esittely. Nyt se on vaihtunut älykännykäksi ja sen galleriaksi. Millä lapsenlapseton isoäiti-ikäinen pätee?
Eikä pelkästään päde, vaan sydän voi olla oikeasti tyhjä. Moni haaveilee ja isovanhemmuudesta. Silloin on aikaa ja usein taloudellisiakin resursseja panostaa lapseen.
Omat lapsemme on toisille isovanhemmilleen ainoat lapsenlapset ja he ovat tärkeämpiä kuin omat lapset. Mieheni on sisaruksistaan ainoa lisääntynyt. Muut eivät hanki lapsia omasta tahdostaan. Lapsen ja isovanhemman suhdetta olen kiitollisena seurannut. Niin paljon se antaa molemmille, että ei ihmekään, jos moni lapsenlapsista, mummutettavista ja vaaritettavista, haaveilee. Ja ainakin omalla kohdalla on selvää, että nämä suhteet ovat elämän mittaisia - varmasti omat lapsemme ovat yhteydessä ja tuovat iloa isovanhemmilleen vielä vanhuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi tehdä lasta? Luuletko että se sun uskomaton uras kaatuisi siihen? Tai parisuhde? Naurettavaa. Sinuna harkitsisin vielä. Töitä kerkeät tekemään 40 vuotta vielä. Lapsen voit tehdä nyt, ja se saattaa olla sun elämäsi paras asia. Lapset on ihania, ja omat lapset parasta, mitä olla voi. Mikään raha tai ura ei voi korvata lasta. Mieti asiaa vielä.
Toivon todella, että tää on provo. Toivottavasti kukaan av:n anonyymi ei kuvittele, että heidän sanomisillaan voi olla painoa tuntemattomien lapsiasioissa. Arvostan parisuhdettani ja minulla on ura hyvällä mallilla, samoin kuin miehelläni. Me priorisoidaan eri asiat kuin ilmeisesti sinä ja se sun on vaan hyväksyttävä.
ApNo kannattaa asiaa kuitenkin vielä harkita. Oma lapsi on ihanin asia maailmassa. Kyllä meillä on hyvät työt, talo ja parisuhde sekä maailman paras asia, lapset. Vaikka kaikki maallinen katoaisi, meillä on toisemme ja perhe.
Älä turhaan asettele työtä ja kaikkea muuta lasta vastaan.
Harkitse vielä.
Mitään muuta susta ei maailmaan jää, kuin se jälkikasvu.Miksi itsestään pitäisi jäädä jotain maailmaan? Ne sinun lapsesi ja heidän lapsensa ovat sitä paitsi pelkkä kärpäsen paska tässä universumissa, eikä sinun persoonasi jatku heissä millään tavalla. Muutaman sukupolven kuluttua kukaan ei enää muista sinua tai olemassaoloasi.
(Tiedäthän muuten, että perhe on perhe, vaikkei siihen lapsia kuuluisikaan.)
Kyllä se jatkuu, olemme sellainen porukka, joka arvostaa menneitä sukupolvia ja olemme hustoriastamme kiinnostuneita. Olemme edelleen samalla paikalla, kuin sukumme 1800- luvulla. Haluamme, että lapsemme jatkavat tätä perinnettä.
Toisekseen, ei ihminen voi mitenkään kuin lapsien myötä, kokea täyttä rakkautta.Mitä varten sitä perinnettä tulee jatkaa? Kai tiedät, ettei tämä maapallo tule kestämään loputtomiin. Maailmanloppu on tieteellisesti todistettu, joskin vielä hyvin kaukainen fakta. Mutta kaukainen tai ei, se sinun sukupolviesi ketju ja historia tulee katkeamaan, eikä sitä jää tänne kukaan lopulta muistamaan. Vaalimasi perinne tulee joka tapauksessa katkeamaan ja katoamaan lopullisesti.
Sun täytyy olla sisältä jotenkin tosi rikki, että jaksat kantaa tuollaisen lopullisen lopun lamauttavaa taakkaa. Tottakai tiedän, että kaikki alkaa ja loppuu. Niin pienet kuin suuretkin asiat. Ei kuitenkaan elämäänsä voi elää noin, miettimällä maailmanloppua!:D
Eihän täällä kukaan tekisi mitään, jos olisivat noin mustia mieleltään
Täällä on kyllä aika anoppivihamielinen ilmasto. Huh!
Pojan äitinä voin vain toivoa, että ilmasto hieman lämpenee. Ei itsellänikään mikään ihanneanoppi ole, samalla tavalla hössöttää, utelee ja tahtoo osallistua ja hoitaa. Mutta miten muutenkaan se menisi? Oma äitini kun sanoo, että minun lapset on yhtä rakkaita kun me veljeni kanssa (=omat) olimme hänelle. Kai sitä siinä vähän hössöttää ja höseltää jos rakkaat ihmiset asuu matkan päässä.
Oikeasti ikävä anoppi on sellainen jota ei miniä ja lapset kiinnosta yhtään. Vain perheen mies (=oma poika) on kiinnostava. Tällaiseen olen tutustunut ystäväni kautta....jäätävä ihminen.
Noille utelijoille pitää sanoa suoraan, miten asia on ja valitettavasti korottaa ääntään. Joillekin ei vain mene se viesti sinne pikku papuseen normaalilla volyymillä.
Toisekseen, ei ihminen voi mitenkään kuin lapsien myötä, kokea täyttä rakkautta.