Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin käsittämätön suhtautuminen siihen, ettei lapsia ole tulossa

Vierailija
09.01.2017 |

Taustana, olen 33v ja mieheni 36v. Olemme olleet naimisissa kuusi vuotta.
Heti häiden jälkeen alkoi se lapsihössötys sukulaisten taholta, mutta tähän asti on riittänyt ihan asiallinen toteamus ettei lapsia ole tulossa. Minua ja miestäni kiinnostaa parisuhde ja ura lisääntymistä enemmän. Pidän kuitenkin lasten kanssa olemisesta vaikka omia en halua, eli en todellakaan ole mikään lapsivihaaja.
Käytiin viikonloppuna appivanhemmillani ja taas vaihteeksi alkoi anopin taholta kamala valitus siitä miten he eivät sitten vissiin saa lapsenlapsia (mieheni on ainoa lapsi, ilmeisesti anopin keho kärsi synnytyksessä niin pahasti ettei uskaltanut enää raskautua kun riskit olivat niin suuret tms. Miehen mukaan iso trauma hänelle).
Meni hermo ja oli pakko äyskäistä "kuule kun ne lapsenlapset ei oo mikään ihmisoikeus, eikä ole mun vika ettei sulla ole enemmän lapsia. Mä en ole sulle velkaa yhtään mitään."
En olisi muuten sanonut noin ilkeästi, mutta ollaan tosiaan kuusi vuotta kuunneltu sitä vauvavihjailua ja alkaa vähitellen mennä hermo tungetteluun. Nyt on sitten välit aika kireät, kahviteltiin loppuun ja lähdettiin aika pikaisesti. Mies ei taas tapansa mukaan sanonut yhtään mitään.
Onneksi syyni lapsettomuuteen ei ole se, etten kykenisi lapsia saamaan. Tuntuisi varmaan ihan kamalalta, kun tuo on äärettömän epäkohteliasta tungettelua muutenkin.

Kommentit (590)

Vierailija
41/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun saa lukea näitä parisuhteeseen ja uraan panostavista veloista, tulee mieleen enste filosofipariskunta Häyry, joka julisti ilosanomaansa, kunnes mies otti eron ja perusti perheen nopeaan tahtiin uuden naisen kanssa. Toiseksi tulee mieleen se mikäliepariskunta, jolle oli tärkeää, että työpäivän jälkeen voi istua viinilasin kera pöydän ääressä keskustelemassa miehen kanssa työpäivästä ilman häiriötekijöitä. Tulikohan siinä ammattisalaisuudetkin jaettua. Ja kolmanneksi pariskunta, jolle lapsi olisi merkinnyt sitä, ettei viikonlopulla olisi pystynyt golffaamaan ja valmistamaan burgundinpataa rauhassa.

Ei "lisääntyminen" sulje pois parisuhdetta eikä uraa.  

Ai ei sulje kun seksiä on kerran kolmessa kuukaudessa eikä rahat riitä mihinkään.

Meillä on seksiä 3 krt/ viikko ja rahaa ja omaisuutta ihan omiin tarpeisiin. Ja silti se maailman ihanin ja pysyvin ja pitävin juttu, perhe ja lapset.

On tullut ihan uusi syy pitää maailmaa pystyssä, kun sen tekee omien rakkaimpiensa takia.

Vierailija
42/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi tehdä lasta? Luuletko että se sun uskomaton uras kaatuisi siihen? Tai parisuhde? Naurettavaa. Sinuna harkitsisin vielä. Töitä kerkeät tekemään 40 vuotta vielä. Lapsen voit tehdä nyt, ja se saattaa olla sun elämäsi paras asia. Lapset on ihania, ja omat lapset parasta, mitä olla voi. Mikään raha tai ura ei voi korvata lasta. Mieti asiaa vielä.

Toivon todella, että tää on provo. Toivottavasti kukaan av:n anonyymi ei kuvittele, että heidän sanomisillaan voi olla painoa tuntemattomien lapsiasioissa. Arvostan parisuhdettani ja minulla on ura hyvällä mallilla, samoin kuin miehelläni. Me priorisoidaan eri asiat kuin ilmeisesti sinä ja se sun on vaan hyväksyttävä.

Ap

No kannattaa asiaa kuitenkin vielä harkita. Oma lapsi on ihanin asia maailmassa. Kyllä meillä on hyvät työt, talo ja parisuhde sekä maailman paras asia, lapset. Vaikka kaikki maallinen katoaisi, meillä on toisemme ja perhe.

Älä turhaan asettele työtä ja kaikkea muuta lasta vastaan.

Harkitse vielä.

Mitään muuta susta ei maailmaan jää, kuin se jälkikasvu.

Ihanko oikeasti vaikkapa kuuluisista tutkijoista, hallitsijoista tai taiteilijoista ei ole jäänyt tähän maailmaan muuta kuin heidän lapsensa?? Lapsi ei ole vanhempiensa jatke tai jäänne, vaan erillinen ihminen.

Minulla on oikeus omiin päätöksiini, ja siten myös sinulla omiisi. Miksi sinua haittaa, etten lisääntymällä rasita maapalloa enää enempää?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi syyni lapsettomuuteen ei ole se, etten kykenisi lapsia saamaan. Tuntuisi varmaan ihan kamalalta, kun tuo on äärettömän epäkohteliasta tungettelua muutenkin.

Mistä tiedät, että kykenet saamaan täysaikaisen lapsen? Oletko kokeillut? Miksi se on onni?

Vierailija
44/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sustakin tulisi vähän pehmeämpi ja kiltimpi ja empaattisempi lasten myötä.

Olet nyt haukkunut kaikki läheisesi viidessä minutissa.

Vierailija
45/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen töppönen miehesi on, ap, kun ei suutaan avannut, kun äitinsä taas kerran alkoi udella teidän yksityisasiaanne eli lapsettomuuttanne? Minun mielestäni juuri miehesi pitäisi tehdä äidilleen selväksi, mitä olette päättäneet lasten suhteen. Pelkääkö hän äitiään? Ollut mamman tossun alla ikänsä, niinkö?

Toisaalta ymmärrän myös anoppiasi. Lapsenlapset ovat hänen ikäistensä keskuudessa se ykkösasia, ja jos niitä ei ole, on heti piirin ulkopuolella. Kai sinäkin tiedät, mikä on maailman nopein liike. Ennen se oli lompakon esiin veto ja kuvien esittely. Nyt se on vaihtunut älykännykäksi ja sen galleriaksi. Millä lapsenlapseton isoäiti-ikäinen pätee?

Vierailija
46/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät tiedä mitä tekevät. Siis he, joilla ei ole lapsia, eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Jos syynä ei ole tahaton lapsettomuus, niin en pitäsi pahana selkeää kysymystä, johon olisi hyvä saada selkeä, hyvin perusteltu, vahva vastauskin. Naisen täytyy itse seistä päätöksensä takana, että ei tahdo lapsia. Miehellä on aikaa muuttaa mielensä myöhemminkin. Mies voi tulla isäksi joskus hyvinkin vanhana. Lastensantiin laitetaan paljon paukkuja ja se on yhtä tärkeää, jopa tärkeämpääkin, joillekin tulla isovanhemmaksi, kuin jollekin toiselle ura. Silti isovanhemmilla ei ole päätösvaltaa lapsiasiassa. Kuinka paljon isovanhemmat osallistuisivat lastenlastensa varahoitojärjestelyihin, jotta vanhemmilla olisi paremmat mahdollisuudet uran jatkamiseen? Moni isovanhempi on sopinut, että jos lapsenlapsia tulee, niin auttavat. Tämä päätös on helpottanut päätöstä yrittää saada lapsi. Kuinka moni onkaan saanut yhden lapsen ja sen jälkeen onkin tahtonut useita, vaikka olikin vasta vannoutunut lapseton? 

Vierailija
47/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikki! Tosiaan varmaan koko hössötys on vielä moninkertaistunut, kun mies on ainoa lapsi. Ymmärrän sinänsä anopin trauman, mutta se ei oikeuta ahdistelemaan mua vauvakysymyksillä.

Ja sille joka oli olevinaan niin kovin varma siitä, että mieheni haluaisi oikeasti lapsia: hän on itse sanonut että keskittyy mieluummin uraansa eikä voisi olla hyvä isä ja samalla tuossa työssä (todella paljon työmatkoja). Enemmän minä lapsista pidän kuin hän, mies ei oikein osaa olla lasten kanssa.

Ap

Miehesi ehtii tulla isäksi vielä 20 vuoden päästäkin, joten hänellä ei ole mikään kiire.

Vierailija
48/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi tehdä lasta? Luuletko että se sun uskomaton uras kaatuisi siihen? Tai parisuhde? Naurettavaa. Sinuna harkitsisin vielä. Töitä kerkeät tekemään 40 vuotta vielä. Lapsen voit tehdä nyt, ja se saattaa olla sun elämäsi paras asia. Lapset on ihania, ja omat lapset parasta, mitä olla voi. Mikään raha tai ura ei voi korvata lasta. Mieti asiaa vielä.

Toivon todella, että tää on provo. Toivottavasti kukaan av:n anonyymi ei kuvittele, että heidän sanomisillaan voi olla painoa tuntemattomien lapsiasioissa. Arvostan parisuhdettani ja minulla on ura hyvällä mallilla, samoin kuin miehelläni. Me priorisoidaan eri asiat kuin ilmeisesti sinä ja se sun on vaan hyväksyttävä.

Ap

No kannattaa asiaa kuitenkin vielä harkita. Oma lapsi on ihanin asia maailmassa. Kyllä meillä on hyvät työt, talo ja parisuhde sekä maailman paras asia, lapset. Vaikka kaikki maallinen katoaisi, meillä on toisemme ja perhe.

Harkitse vielä.

Ihanko oikeasti vaikkapa kuuluisista tutkijoista, hallitsijoista tai taiteilijoista ei ole jäänyt tähän maailmaan muuta kuin heidän lapsensa?? Lapsi ei ole vanhempiensa jatke tai jäänne, vaan erillinen ihminen.

Minulla on oikeus omiin päätöksiini, ja siten myös sinulla omiisi. Miksi sinua haittaa, etten lisääntymällä rasita maapalloa enää enempää?

Ap

Ymmärrät kai että näitä ei ole edes 1/1000? Lapsettomat tavisihmiset unohtuvat jo parissa vuosikymmenessä.

Vierailija
49/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minkälsinen ura sulla on? Haluaisin vertailla samanikäisten äitien cv:hen? Tiesithän, että naise aivot kehittyvät, kun hän tulee äidiksi?

Vierailija
50/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että kykenet saamaan täysaikaisen lapsen? Oletko kokeillut? Miksi se on onni?

Siksi, että voin vaan kuvitella miten kammottavalta tuntuu kun udellaan lapsista, vaikka pari kärsii lapsettomuudesta. Tuntuisi paljon pahemmalta, kuin se ettemme vaan lapsia halua. Minun syyni lapsettomuuteen on se, etten niitä halua. Jos minusta löytyisi jotain vikaa, se ei heilauttaisi tilannetta suuntaan tai toiseen.

Ap

Vierailija
51/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Harkitse vielä.

Ap

Aha, nyt vedettiin esiin maapallon kuormituskin. 

Onko ap kuuluisa tutkija, hallitsija vai taiteilija? Leena Palotielläkin oli perhe.  Marita Kattila miehineen valitsi lapsettomuuden, mutta maailmassa on tuskin on montakaan vanhempaa, joka pistää ko. taiteilijan taiteen omien lastensa edelle arvostusasteikossaan. 

Vierailija
52/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Harkitse vielä.

Miksi itsestään pitäisi jäädä jotain maailmaan? Ne sinun lapsesi ja heidän lapsensa ovat sitä paitsi pelkkä kärpäsen paska tässä universumissa, eikä sinun persoonasi jatku heissä millään tavalla. Muutaman sukupolven kuluttua kukaan ei enää muista sinua tai olemassaoloasi.

(Tiedäthän muuten, että perhe on perhe, vaikkei siihen lapsia kuuluisikaan.)

Vierailija
53/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin ärähtänyt jo vuosia sitten. Meillä tosin on jo lapsi, mutta nyt vingutaan jatkuvasti näkemistä ja että saisi hoitaa jne, välimatkaa luojan kiitos reilu 200km.

Nyt silti saa ärähtää joka kerta kun lasta näkee, kun ei usko mitä sanotaan. Pitäisi saada syöttää, vaikka lapsi vierastaa ihan hirveästi, pitäisi saada ottaa syliin väkisin, pitäisi saada pussata, vaihtaa vaippa, pukea, riisua, kylvettää, päättää ruoan määrästä ja vaihdella mielivaltaisesti esim. ruoka sose makeaan soseeseen, antaa pullaa, karkkia, (lapsi alle 1v) mehua, ihan kaikkea. Onneksi mieheni ärähtää ihan yhtä lailla, itse asiassa pahemmin kuin minä.

Anoppi on aina ollut tosi vaikea, mutta helpotti kummasti tämä välimatka. Kun välimatkaa oli vielä n.60km, ilmestyi aina ilmoittamatta yhtäkkiä pihaan. Ihana rauha! Paitsi että soittelee jatkuvasti vaikkei ole mitään asiaa. Asiansa on tämä: "Mitä teille kuuluu, mulla on ikävä." Ja jaarittelee ummet ja lammet ja kaikilla verukkeilla yrittää pitkittää puheluita. Jos ei vastata niin soittelee päiviä tunnin (tai vajaan) välein. Onneksi on äänetön vaihtoehto.

Vierailija
54/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

46:lle. Ei siinä ole kyse piirin ulkopuolela olemisesta, jos ei saa lapsenlapsia, vaan tarve on sisäsyntyinen, sitä vain tahtoo, että oma lasten kasvatustyö ei ollut siinä mielessä hukkaan mennyttä, että itsekkäät ihmiset unohtavat jatkaa ihmiskunnan historiaa, luoda seuraavaa sukupolvea, siirtää geenejään ja kasva aikuisena vanhemmaksi!

Ura on ollutta ja mennytt, omaisuus kuluu pois, lapset ja heidän mukanaan toivo  ja muistot jäävät. Lapset ovat arvokkainta mitä voi olla! Kaikki tulevat vanhoiksi ja plastiikkakirurgia ja työlleen omistautuminen ei siinä auta!

Vierailija
55/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sulla on kokemus itselle elämisestä ja urasta ja rahasta.

Äidillä on kokemus itselle elämisestä, urasta ja rahasta sekä siitä maailman suurimmasta lahjasta ja rakkaimmasta.

Kummalla on enemmän kokemusta?

Kumpi on viisaampi, sinä vai äiti?

Vierailija
56/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Minä olen anoppi, joka ei ole kertaakaan kysellyt vauvojen perään, vaikka poika ollut parisuhteessa noin 5v. Mutta tämäkin on pahasta, koska miniä on kertonut tyttärelleni, että en suhtaudu lainkaan vakavasti heidän vauvahaaveisiinsa, vaan aina ohitan ne. En puhu vauvoista, ei haikaile isoäidiksi, en tarjoa etukäteen apua vaan jätän nuoret ihan keskenään taistelemaan tämän vaikean asian kanssa.

Vierailija
57/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olettehan siis näiden kuuden vuoden aikana kertoneet toistuvasti, ettette halua lapsia? Kun tuossa avausviestissä puhuit siitä kuuden vuoden vihjailusta? Minä olin se, joka sanoi, ettei anopin käytös ole käsittämätöntä, tarkoitin, että ymmärrän kyllä että pettynyt ihminen jatkaa painostamista, jos hänellä ei ole riittävän hyviä vuorovaikutustaitoja. Ei se ole käsittämätöntä. Mutta huonoa käytöstä se on, jos hänelle on kerrottu, ettette te halua saada lapsia. Tai jos te ette voisi saada lapsia, halusitte tai ette. Eikö sekin olisi hyvä kertoa, jos asia olisi niin? (siis yleisellä tasolla, ihmisten olisi hyvä sanoa niille, joille asia edes jossain määrin "kuuluu"?)

Joo, valitettavasti ollaan kyllästymiseen asti vastattu aina että omat lapset ei tule meidän elämään kuulumaan. Eli kyllä anoppi tämän tietää harvinaisen hyvin.

Ap

Jotenkin käsitin, että olette niin kovin kiireisiä ihmisiä (varsinkin mies työmatkoineen), ettette yksinkertaisesti ehdi tapailemaan anoppia kovin usein, saati vastailemaan häneen kysymyksiinsä.

Vierailija
58/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen töppönen miehesi on, ap, kun ei suutaan avannut, kun äitinsä taas kerran alkoi udella teidän yksityisasiaanne eli lapsettomuuttanne? Minun mielestäni juuri miehesi pitäisi tehdä äidilleen selväksi, mitä olette päättäneet lasten suhteen. Pelkääkö hän äitiään? Ollut mamman tossun alla ikänsä, niinkö?

Toisaalta ymmärrän myös anoppiasi. Lapsenlapset ovat hänen ikäistensä keskuudessa se ykkösasia, ja jos niitä ei ole, on heti piirin ulkopuolella. Kai sinäkin tiedät, mikä on maailman nopein liike. Ennen se oli lompakon esiin veto ja kuvien esittely. Nyt se on vaihtunut älykännykäksi ja sen galleriaksi. Millä lapsenlapseton isoäiti-ikäinen pätee?

Mieheni on hiljainen ja konflikteja viimeiseen asti välttelevä, kuten jo aiemmin sanoin. Se ärsyttää minuakin, ja hänen suhteensa äitiinsä on jonkinlainen viha-rakkaussuhde.

Maailmaan ei tehdä uutta kokonaista ihmistä siksi, että isoäiti voisi päteä hänen valokuvillaan. Isoäidin halu saada lapsenlapsi ei paljoa paina vaakakupissa, jos potentiaaliset vanhemmat eivät halua lasta.

Ap

Vierailija
59/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sulla on kokemus itselle elämisestä ja urasta ja rahasta.

Äidillä on kokemus itselle elämisestä, urasta ja rahasta sekä siitä maailman suurimmasta lahjasta ja rakkaimmasta.

Kummalla on enemmän kokemusta?

Kumpi on viisaampi, sinä vai äiti?

Jos minä olen kerta niin käsittämättömän itsekäs, niin eikö olisi parempi etten hanki lapsia kun olisin varmaan itsekäs heitäkin kohtaan? Huomaatko itse, että logiikkasi ontuu? Miten sinua haittaa, etten hanki lapsia?

Ap

Vierailija
60/590 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ajattelee, että yrittää lasta myöhemmin toisen naisen kanssa, jos sinä päätät että et tahdo. Vai saatko miehesi sanomaan vanhemmilleen ettei hän ikinä tahdo isäksi?

syy sille miksi ei sano

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä