"Lapsi saa olla ujo – vanhemman tehtävä on puolustaa häntä eikä patistaa reippaammaksi, neuvoo emeritaprofessori"
Samaa mieltä! Ujojen syyllistäminen lopetettava!
Kommentit (45)
Minä opin siitä kaikesta rohkaisusta ja reippauden vaatimisesta, että minussa joku hirveä vika kun en osaa olla sellainen kuin pitää olla.
Luulin pitkään että elämä on esittämistä, että ihmisten kuuluu tehdä asiat niinkuin jossakin on määrätty ja koko elämä on kuin teatteria jossa jokainen esittää omaa rooliaan.
Olipahan vaan hirveä järkytys kun myöhemmin alettiin vaatimaan että ole oma itsesi. Siis mikä? Kuka? Onko sellainenkin vaihtoehto olemassa?
On ollut kovin työlästä selvittää aikuisena millainen ihminen olen itse, oikeasti, silloin kun ei tarvitse esittää. Vieläkin on vaikea olla oma itsensä. Sen esittämisen on oppinut niin hyvin kun sitä on taaperosta asti opetettu.
Sitäkin on pitänyt kerrata monet kerrat (ja varmasti koko loppuelämän ajan) että en ole viallinen vaikka en tykkää esiintymisestä, small talkista enkä puhelimista. Ja että kiinnostuksenkohteeni ja harrastukseni ovat ihan yhtä hyviä ja tärkeitä kuin sellaiset aktiivisemmat ja äänekkäämmät harrastukset joista muut, ne oikeanlaiset ihmiset, tykkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse ujo lapsi, ja samoin on esikoiseni. Olen kyllä reipastuttanut häntä puoliväkisin, eli pitää mennä kavereiden kanssa ja jutella heille jne. Ja meneekin nykyään.
Kaverillani on vastaava tilanne, mutta hän ei pakota lasta mihinkään. Tokaluokkalaisella ei siksi ole eläissään ollut yhtään kaveria.
Kumpi sitten lienee parempi, mutta en kadu...
Minäkään en ole reipastuttanut enkä pakottanut.
Uimakoulussa lapsi sai istua ensimmäiset tunnit altaan reunalla, meni kyllä myöhemmin mukaan.
Äiti-lapsi-jumpassa lapsi jumppasi sylissäni. Ei halunnut muiden lasten kanssa jumppaamaan mutta tykkäsi käydä siellä jumpassa kaikesta huolimatta. Muutenkin olin hänen tukenaan tilanteissa jotka hän koki pelottavasti.
Lapsesta kasvoi sosiaalisesti taitava. Sai jopa hyvän kaverin stipendin ja hymypoikapatsaan ala-asteen lopulla.
Nyt on yläasteella. Soittaa orkesterissa ja bändissä ja hänellä on paljon kavereita.
En kadu hetkeäkään sitä että en reipastuttanut ujoa lastani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tähän kansaan ymmärrystä taas mahtuu.. Ymmärretään vain kaikkia maailman tappiin, kohta kaikki ovat jollakin lailla spessuja ja heiltä ei voi vaatia mitään. Niinpä me kolme jäljelle jäänyttä törkeää, ulospäinsuuntautunutta mölisijää saamme luvan elättää kivalla työnteolla muiden viiden miljoonan ymmärtämisen ja loisimisen.
Niinpä niin ja joopa joo. Tämä palsta on niin paska kaikkine jankutuksineen ettei mitään rajaa. Yök. Mun ujo mies tienaa yli satatonnia vuodessa, sen rahoillako siellä uliset?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tähän kansaan ymmärrystä taas mahtuu.. Ymmärretään vain kaikkia maailman tappiin, kohta kaikki ovat jollakin lailla spessuja ja heiltä ei voi vaatia mitään. Niinpä me kolme jäljelle jäänyttä törkeää, ulospäinsuuntautunutta mölisijää saamme luvan elättää kivalla työnteolla muiden viiden miljoonan ymmärtämisen ja loisimisen.
Äitis oli jälkeen jäänyt kun sua teki. Tekisit niitä töitä etkä notkuisi vauvapalstalla. :)
Juttu on maksullinen. Voiko joku tiivistää tai kopioida tänne?