"Se on aika pitkä matka ajaa edestakaisin yhden päivän takia"
Sanoi anoppi, kun mies kutsui appivanhemmat lapsen 3-vuotissynttäreille. Etäisyyttä 160 km, appivanhemmat juuri eläköityneitä aktiivisia ihmisiä ilman merkittäviä perussairauksia.
Kumma kyllä, tuon matkan pituus ei ole vaivannut heitä silloin, kun on täysin estoitta kutsuttu meitä päivävisiiteille ja vielä ihmetelty, miksei käydä useammin (nyt nähdään keskimäärin kerran 1-2 kuussa, ja useimmiten niin, että me matkustamme). Väittäisin sitä paitsi, että kaksi aikuista matkustaa aika paljon helpommin kuin nelihenkinen vauvaperhe.
Kommentit (101)
Ap, joko se 160km edestakaisin ja koko päivä kylässä on liian rasittavaa, mikä varmaan todellisin syy tässä tai sitten eivät halunneet jostain muusta syystä tulla ja vetosi matkanpituuteen. Mun mielestä ei pitäis vetää hernettä nenään moisesta.
Kesällä ajoin 200km edestakaisin saman päivän aikana yksin ja vielä useampana päivänä :D
Ja toisten synttäreille meneminen kertoo mielestäni arvostuksesta sitä synttärisankaria kohtaan, onpa itsekästä porukkaa, kun eivät mene toisen synttäreille kun "ei se kuitenkaan muista sitä". Just. Tarvitseeko sitä isovanhempienkaan synttäreille sitten mennä, kohta kuitenkin iskee joku dementia heihin, eivätkä sitten muista miten MINÄ uhrauduin ja menin uppotylsille kakku-kutsuille. Tai vielä tylsempää, kuolevat kokonaan pois, onko mitään järkeä enää pitää minkäänlaista suhdetta yllä? Kuolevat kuitenkin, eikä kukaan sitten muistele, miten olen joka synttäreillä ollut läsnä.
On kyllä taas idiootteja ihmisiä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 49-vuotias ja 300 kilometriä autolla ajaessa aljaa tuntumaan rosi kipeäsri mun selässä, lisäksi hämärässä nöen nykyään aika huonosti, eli haluan ajaa valoisaan aikaan. Voin hyvin kuvitella, että erityisesti talviaikaan eläkeikäisille se ajaminen ei todellakaan ole mitenkään helppoa.
Minä olen 24 vuotias eikä 300 kilometriä ole mikään ongelma, edes talvella ja pimeällä. En oikein ymmärrä ihmisiä, joille auton ajaminen on jotenkin rasittavaa tai raskasta? Minusta se on ihan mukavaa. Jos selkä tai jokin muu paikka kipeytyy niin kannattaa tutkia omaa ajoasentoaan ja istuimen säätömahdollisuuksia.
Jotkut esimerkiksi ajaa ns. naama kiinni tuulilasissa ja varmaan jännittää jatkuvasti monia lihaksia, en ihmettele yhtään että paikat kipeytyy.
Ei nuorelle ihmiselle olekaan. Mutta 60 vuotiaalle se voi olla melkoinen koitos eikä tarvitse ollan ihan niinkään vanha. Minulle nelikymppisenä pidemmät ajomatkat etenkin pimeällä ja huonolla säällä on rasittavia.
Ei sitä oikein ymmärrä ennenkuin itse kokee. Minullekin työpaikan reissulla eräs nuorehko työkaveri aidosti ihmetteli, kun perille päästyämme valittelin miten oli hirveä ajokeli (sysipimeää ja räntäsadetta tänä syksynä). Hänen mielestään oli melkein kuin "kesäkeli", ei liukasta eikä mitään ja ihmetteli mistä valitan. No, hän sitten sai ajaa sen auton takaisintulomatkan eikä siinä mitään, hyvin ajoi eikä valittanut.
Kuitenkaan esimerkiksi kyseistä henkilöä ei ollut siinä vaiheessa erityisemmin kiinnostanut kun kuskeja matkalle arvottiin. Niin sanoisin, että koittakaa ymmärtää ja tarjoutukaa vastaavanlaisissa tilanteissa ajamaan jos se on mukavaa, jollekin toiselle se voi oikeasti olla rasittavaa.
En kyllä ymmärrä, miten voi 170 kilometriä olla noin vaikeaa joillekin. Mun 60-vuotiaat vanhemmat tekevät kesällä autoreissuja, pisin matka päivän aikana on ollut Lapissa melkein 1000 kilometriä. Ja jos mun 44-v. Mies alkaisi valittamaan, että noin "vanhana" ei pysty enää ajamaan pitkää matkaa/ pimeällä / muut tekosyyt, veisin sen hoitoon. No, Pohjois-Suomessa kilsatkin on lyhyempiä.
160 km ajettu jo tänä aamuna. Mikä siinä muka on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa koko sukua pyytää 3-vuotiaan juhliin. Se ei merkkaa taaperolle yhtikäs mitään.
Meillä on suvun lasten synttäreitä aina juhlittu porukalla. Kaikki lapset on tottuneet siihen että heidän takia todella kaikki ajaa 200 km, ja tottuneet että on juhlia. Samoin suku on tottunut siihen että tavataan säännöllisesti tiettyinä päivinä, ja osaa varautua ja laittaa kalenteriin. Ne toimii vähän niinkuin sukutapaamisina.
En minäkään yksien 3v. synttäreiden takia ajaisi 2 x 160 km talvikelillä, kun tähän aikaan vuodesta päivänvaloa on todella vähän ja hämärällä ajo vaatii erityistä tarkkuutta.
Ja miksi ihmeessä et pyydä yökylään ja tarjoa omaa vuodettanne, jos heillä on hankala nukkua vuodesohvalla.
Ja eläkeikäisillä lähes aina on näkökyky ja reagointikyky alentunut ja on ymmärrettävää, etteivät päiväseltään lähde ajamaan noin pitkää matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 49-vuotias ja 300 kilometriä autolla ajaessa aljaa tuntumaan rosi kipeäsri mun selässä, lisäksi hämärässä nöen nykyään aika huonosti, eli haluan ajaa valoisaan aikaan. Voin hyvin kuvitella, että erityisesti talviaikaan eläkeikäisille se ajaminen ei todellakaan ole mitenkään helppoa.
Kyseisen matkan pääsee kyllä helposti junallakin.
Junalla matkustaminen ei onnistu helposti kaikkialla Suomessa.
Ovatko olleet teillä yötä koskaan? Ehkä eivät ole viihtyneet? Ihan turha syyllistää heitä jos eivät jaksa ajaa tai eivät pysty kunnolla nukkumaan vieraassa paikassa.
Tajuatteko miten rasittavaa (itselle) on olla noin herkillä ja loukkaantua synttäreiden huomioinnista? Ainainen vastavuoroisuuden odotus ja oletus että vanhat ihmiset pystyy yhtä briljantteihin suorituksiin kuin itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun kyllä tekis mieli nukkua jonkun avioparin sängyssä ja miettiä, miten ne normaalisti likaa sen saastaiseksi panemalla siinä :D Heille ei likaista, meille muille ajatuskin heidän seksitouhuistaan on ällö :) Tai päästää muita meidän vuoteeseen tällaista miettimään :D
Pystytkö nukkumaan hotellissa vai saatko aina aivan uuden sängyn ja patjan? Lomallahan sitä kuitenkin sekstaillaan siellä hotellissakin, eikös? Vai pystytkö ollenkaan, kun mietit mitkä ihramahat ovat siinä äheltäneet :D
Se on eri asia, kun niitä ihmisiä ei tunne. Ja aika moni on hotellissa vain ohikulkumatkalla, eikä tullut sinne panemaan. Voin ajatella sitä. Ja siis ne sängyt eivät ole kenenkään "omia" se on aivan eri asia seksiajatuksen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun kyllä tekis mieli nukkua jonkun avioparin sängyssä ja miettiä, miten ne normaalisti likaa sen saastaiseksi panemalla siinä :D Heille ei likaista, meille muille ajatuskin heidän seksitouhuistaan on ällö :) Tai päästää muita meidän vuoteeseen tällaista miettimään :D
No tottahan sitä laitetaan uudet lakanat ja meillä on erikseen myös vierastyynyjä ja peitto, mutta patja on kyllä sama. Minä en usko, että kukaan miettii tuollaisia, esim. kuten joku tos kirjoittikin niin sama sit koskis hotelleja jne.
Sitä paitti jos on suht monipuolinen seksielämä ni sinä et sitten valitettavasti voisi meillä myöskään istua sohvalla tai kävellä matolla, etkä ainakaan saunoa mein kotona etkä mökkisaunassa, just saying :)
t. se kuka kertoi just majoittaneensa puolison mummin meidän makkariin
Hyi sä olet oksettava. Miksi et varoita tosiaan vieraitasi tuosta, ettei he kuvittele istuvansa teillä vain sohvalla tai kävelevänsä vain matoilla? Yääääk...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 24 vuotias eikä 300 kilometriä ole mikään ongelma, edes talvella ja pimeällä. En oikein ymmärrä ihmisiä, joille auton ajaminen on jotenkin rasittavaa tai raskasta? Minusta se on ihan mukavaa. Jos selkä tai jokin muu paikka kipeytyy niin kannattaa tutkia omaa ajoasentoaan ja istuimen säätömahdollisuuksia.
Jotkut esimerkiksi ajaa ns. naama kiinni tuulilasissa ja varmaan jännittää jatkuvasti monia lihaksia, en ihmettele yhtään että paikat kipeytyy.
Ei nuorelle ihmiselle olekaan. Mutta 60 vuotiaalle se voi olla melkoinen koitos eikä tarvitse ollan ihan niinkään vanha. Minulle nelikymppisenä pidemmät ajomatkat etenkin pimeällä ja huonolla säällä on rasittavia.
Ei sitä oikein ymmärrä ennenkuin itse kokee. Minullekin työpaikan reissulla eräs nuorehko työkaveri aidosti ihmetteli, kun perille päästyämme valittelin miten oli hirveä ajokeli (sysipimeää ja räntäsadetta tänä syksynä). Hänen mielestään oli melkein kuin "kesäkeli", ei liukasta eikä mitään ja ihmetteli mistä valitan. No, hän sitten sai ajaa sen auton takaisintulomatkan eikä siinä mitään, hyvin ajoi eikä valittanut.
Kuitenkaan esimerkiksi kyseistä henkilöä ei ollut siinä vaiheessa erityisemmin kiinnostanut kun kuskeja matkalle arvottiin. Niin sanoisin, että koittakaa ymmärtää ja tarjoutukaa vastaavanlaisissa tilanteissa ajamaan jos se on mukavaa, jollekin toiselle se voi oikeasti olla rasittavaa.
En kyllä ymmärrä, miten voi 170 kilometriä olla noin vaikeaa joillekin. Mun 60-vuotiaat vanhemmat tekevät kesällä autoreissuja, pisin matka päivän aikana on ollut Lapissa melkein 1000 kilometriä. Ja jos mun 44-v. Mies alkaisi valittamaan, että noin "vanhana" ei pysty enää ajamaan pitkää matkaa/ pimeällä / muut tekosyyt, veisin sen hoitoon. No, Pohjois-Suomessa kilsatkin on lyhyempiä.
Niin se, että sinun vanhemmat ajaa 1000km päivässä tarkoittaa että kaikki 60-vuotiaat ajokortilliset voi tehdä niin ihan tuosta vaan? Kesällä lapissa, valoisaa ja hyvä keli, pitkät suorat tiet ja vähän liikennettä, se on eri asia kuin jossain ruuhkaliikenteessä talvipimeällä.
Eikä se pelkkä ikä ole mikään yksiselitteinen ajokyvyn mittari, eiköhän siihen vaikuta moni muukin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan sitä laitetaan uudet lakanat ja meillä on erikseen myös vierastyynyjä ja peitto, mutta patja on kyllä sama. Minä en usko, että kukaan miettii tuollaisia, esim. kuten joku tos kirjoittikin niin sama sit koskis hotelleja jne.
Sitä paitti jos on suht monipuolinen seksielämä ni sinä et sitten valitettavasti voisi meillä myöskään istua sohvalla tai kävellä matolla, etkä ainakaan saunoa mein kotona etkä mökkisaunassa, just saying :)
Hyi sä olet oksettava. Miksi et varoita tosiaan vieraitasi tuosta, ettei he kuvittele istuvansa teillä vain sohvalla tai kävelevänsä vain matoilla? Yääääk...
Ohis, mutta täytyisikö tuosta tosiaan eriksekseen varoittaa? Siis kun tullaan avioparin kotiin niin tosiaanko joku kuvittelee, että seksiä harrastetaan ainoastaan sängyssä :D
Mä oon niin ihmeissään , omat vanhemmat, ton verran välittää. Oli sitten puolison tai omat vanhemmat.
Meillä aina mun vanhemmat ovat vähintään yhden yön, yleensä 2. Autopaikka on täällä heikkoa, joten mieheni köy viemässä heidän autonsa työpaikalleen, itse seuraan omalla autolla perässä. Kun lähtevät , tuo mieheni samalla tavalla takaisin.
Meillä on 97 neliötä, kolmio mutta keittiössä on alkovi. Joten olemme ostaneet sinne kunnon parisängyn. Alkovi ei ole mikään tilaihme, siellä on sänky, päällä pari hyllyä ja alkovin vieressä on iso kaappi, jonne voi laittaa mitä mukanaan tuo.
Alkovissa on verhot, ovat omassa rauhassa kun menemme nukkumaan.
Appeni on entinen kuski, toimi henkilökohtaisena kuljettajana uransa. Kun täytti 70 v, meni tarkempiin tutkimuksiin ja itse oli sitä mieltä että ajokyky on heikentynyt . Lääkäri vakuutti kaikki on hyvin, hän kun on ajanut paljon, tuntee hyvin itsensä, tajuaa eron. Kun täytti 75 v, myi autonsa pois ja luovutti parkkipaikan.
Mielummin ajaa taksilla ja käyttää julkisia kun vaarantaa oman ja mahdollisesti muiden hengen.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko olleet teillä yötä koskaan? Ehkä eivät ole viihtyneet? Ihan turha syyllistää heitä jos eivät jaksa ajaa tai eivät pysty kunnolla nukkumaan vieraassa paikassa.
Tajuatteko miten rasittavaa (itselle) on olla noin herkillä ja loukkaantua synttäreiden huomioinnista? Ainainen vastavuoroisuuden odotus ja oletus että vanhat ihmiset pystyy yhtä briljantteihin suorituksiin kuin itse?
No mutta meille tämä oli ihan hyvä muistutus. Jos on heille rankkaa eivätkä ehdi/pysty/jaksa, niin mietitään mekin varmaan jatkossa tarkemmin, mitä ehditään/pystytään/jaksetaan. Ikä ei myöskään estä kyseisiä appivanhempia tekemästä muita reissuja, mutta jostain syystä nämä lapsenlapsen synttärit tökkivät, kun kerrankin he joutuisivat tulemaan tänne eikä me oltaisi se osapuoli, joka joutuu kokemaan reissaamisen vaivan.
Ja tämän nimenomaisen välin pääsee erinomaisen hyvin junalla.
T. AP
Toi on kyllä ihan yksilöllistä, että kenelle on pitkä matka ja kelle ei. Joku ajaa yhdeltä istumalta helposti vaikka 1000 km ja toisille tunninkin autossa istuminen on liian pitkä.
Mun isällä tuli vanhemmiten hämäränäköongelma, vaikka ajaa tosi paljon kun on työmatkoja eri puolilla Suomea. Näin talvella hämärä tulee aika pian niin itse ymmärtäisin jos hän kokisi, ettei viitsis edestakaisin ajella. Äiti taitaa muuten vierastaa talvikeleillä pimeässä ajamista, isä aina kuskina. Minusta se ei vertaudu siihen, että mekään ei sitten ajeltaisi, koska meiltä molemmilta se ajaminen sujuu hyvin pimeässäkin. Tämä voi tulla ihan perusterveelle ja aktiivisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyytäkää jäämään yöksi :)
Ei oikein ole mahdollisuuksia, kun kysymättäkin tiedän, etteivät kyllä lattialle laitetulla patjalla ja sohvalla (ei vuodesohva) nuku :/.
Meillä kun pojan perhe tulee yöksi,nukkuvat meidän parisänkyssä. MInä nukun välihuoneessa ja mies sohvalla tai yläkerrassa ja reilu 100kl matka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta täytyisikö tuosta tosiaan eriksekseen varoittaa? Siis kun tullaan avioparin kotiin niin tosiaanko joku kuvittelee, että seksiä harrastetaan ainoastaan sängyssä :D
Niin, se keskustelu voisi olla hieman mielenkiintoinen: "hei appivanhemmat, huomioittehan, että harrastamme seksiä poikanne kanssa joskus sohvalla ja muutaman kerran matollakin, mutta ei hätää, suositan tätä toista sohvaa ja tämä on juuri se matto jonka yli voitte hypähtää". Semmonen kiva keskustelunavaus josta mukava jatkaa juttelua arjen kuulumisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta meille tämä oli ihan hyvä muistutus. Jos on heille rankkaa eivätkä ehdi/pysty/jaksa, niin mietitään mekin varmaan jatkossa tarkemmin, mitä ehditään/pystytään/jaksetaan. Ikä ei myöskään estä kyseisiä appivanhempia tekemästä muita reissuja, mutta jostain syystä nämä lapsenlapsen synttärit tökkivät, kun kerrankin he joutuisivat tulemaan tänne eikä me oltaisi se osapuoli, joka joutuu kokemaan reissaamisen vaivan.
Ja tämän nimenomaisen välin pääsee erinomaisen hyvin junalla.
T. AP
Kuulostatapa lapselliselta ja ikävältä ihmiseltä. Miksi appivanhempien pitäisi edes tulla päivältään käymään jonnekin 3-v. synttäreille? Paljon melua ja muita ihmisiä (ei siis ehdi edes kunnolla nähdä lapsenlapsia) ja tarjoilut varmaan sitä kakkukahvien luokkaa (eli syömässä pitäisi käydä jossain muualla). Onhan se ihan eri asia lähteä vaikka pariksi päiväksi lomalle jonnekin kuin ajaa tuo matka parin tunnin pyörähdyksen takia.