Apua hiivatulehduskierteeseen!??
Tulen kohta hulluksi!
joka kuukausi , muutama päivä menkkojen jälkeen, alkaa uusi tulehdus. Papa oli puhdas ,juuri otettu.
Onko joku saanut nämä loppumaan??!?
kaipaan neuvoja niiltä ,jotka ovat oikeasti saaneet tulehduskierteen loppumaan.
En kestä enää.
Diflucan ei minulle sovi, siitä tulee oksetusta ja kauheat vatsavaivat.
Kommentit (48)
Minulla ollut krooninen hiivatulehdus ennen. Nämä toimivat kohdallani;
-lactolady 2 x vrk
-sokeri pois
-leipää hyvin vähän
-kosteuttava emätinvoide päivittäin
Jos tuntui että hiiva alkoi yllättää
-sokeritonta puolukka mehua
-canestenia toosaan
-nestettä elimistöön hitosti
Jos et kuppia halua käyttää niin miten olis kestositeet? Mulla helpotti hiiva jo sillä. Kokeilla voi sokerittoman ruokavalion lisäksi Candida forte tabletteja luontaistuotteista. Mulla hiiva lähti siis yhdistelmällä; ei ruokita hiivaa sokerilla ja vehnällä, käytetään kestositeitä, Candida forte -kuuri.
Ei sokeria, ei hedelmiä, sokeroimatonta karpalo- tai tyrnimehua, Gefilus-tuotteita, maitohappobakteereja, Molkosania, Candida forte- kuuri, Iherbin tea tree-emätinpuikkoja. Nämä on auttaneet mun hiivasyndroomaan.
Sitten muistutan vielä että hiivatulehdukseen kuuluu oleellisesti kaksi osaa: kokkareinen valkovuoto JA kutina. Jos jompi kumpi puuttuu, kyse ei ole hiivasta.
Eli kaikki kutina ei ole hiivaa, vaan limakalvojen kuivumista, ärtymistä tai bakteeriepätasapainoa.
Minulla myös oli tulehduskierre joskus. Se loppui kuin seinään, kun siirryin käyttämään kuukuppia terveyssiteiden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten muistutan vielä että hiivatulehdukseen kuuluu oleellisesti kaksi osaa: kokkareinen valkovuoto JA kutina. Jos jompi kumpi puuttuu, kyse ei ole hiivasta.
Eli kaikki kutina ei ole hiivaa, vaan limakalvojen kuivumista, ärtymistä tai bakteeriepätasapainoa.
Ei muuten pidä aina paikkaansa vaikka yleisimpiä oireita ovatkin. Mulla ei ollu kumpaakaan,vaan kaikkia muita epämääräisiä oireita, jonka vuoksi gynellä otettiin papa, ultrattiin ja testattiin liuta sukupuolitauteja. Muuta ei löytyny ku papasta sienirihmaa (=hiiva). Gyne määräs flukonazolia (halvempaa reseptillä ku käsikauppalääkkeenä) ja oireet hävis.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla se vuoto ei ole kokkareista, vaan tuoksutonta ja hyvin vetistä.
"Mihin oireeni viittaavat?
Hiivatulehdus
Sinulla on…
• Kutinaa
• Voimakasta kirvelyä emättimen alueella
• Vaaleaa, kokkaremaista, tuoksutonta valkovuotoa tai tasaista, harmaata ja jopa vetistä valkovuotoa
• Mahdollisesti myös pieniä haavaumia ja punoitusta ulkosynnyttimissä"
Lähde: https://naistenalakerta.fi/epailyttavat-oireet-milloin-laakariin/
Vetinen vuoto voi viitata myös herpekseen ja joihinkin bakteeritulehduksiin, joten lääkärillä käynti on tarpeen.
Minulla on ollut elämäni aikana useita hiivatulehduksia antibioottikuurien jälkeen, mutta vuoto ei ole ollut koskaan kokkareista.
Kärsin tuosta kierteestä 2 vuotta. Lähes joka kuukausi. Tutkimusten mukaan hiivatulehuskierre on yleistyvä idiopaattinen vaiva etenkin 25-35 v. naisilla. Ruokavalio oli jo valmiiksi sokeriton ja askeettinen. Ei johtunut minulla siis siitä sillä olen aika terveysfriikki. Laihdunkin kovasti kun luulin, että lisäkikkailusta ja hedelmien täydellisestä välttelystä on apua. Olin jo valmiiksi laihakin 50kg. Ei ollut kivaa kuihtua tuon vaivan takia lisää.
Sinulla kierrettä voi pahentaa siteiden käyttö ja kuparikierrukka. Varmista myös että olet perusterve (sokeriarvot jne).
Jos olet perusterve
Tärkein juttu mitä voisit kokeilla: Suosittelen mietoa estrogeenivoidetta. Siis sitä apteekin "mummovoidetta" mutta miedompaa versiota jos olet nuori. Sillä katkesi minun kierre kuin seinään, sillä se hoitaa kierteestä kärsineet limakalvot kuntoon ja näin ollen vahvistaa emättimen suojaa. Estrogeeni paksuntaa limakalvoa. Tulehdus ja hiivojen rihmat rikkovat ja kuihduttavat limakalvoa, jolloin hyvät bakteerit häviävät hiivoille elintilan puutteessa.
Lisäksi suosittelen maitohappobakteerien käyttöä. Säännöllisesti. AB jugurtti välipalana käy myös.
Flukonatsolia tuli vedeltyä satojen eurojen edestä, mutta huomasin että se tepsii paremmin spontaaniin tulehdukseen kuin vuosien kierteeseen. Saattaa jopa pitkään käytettynä pahentaa sitä huonoa hiivakantaa kun tapetaan osa flukonatsolilla ja jää sitkeimmät kaverit sinne pyörimään. Ja uusi kuuri ja taas valikoituu sinne sitkeimmät jne. Spontaaniin tulehdukseen se toimii kyllä hyvin joten en väitä ettei se toimi. Lähinnä että se ei korjaa pitkän tulehduskierteen syitä.
Eli vahvista emättimen _omaa_ puolustusta = bakteerit ja limakalvo. Parasta mitä voit tehdä.
Suosi myös muita alkkareita kuin stringejä ja käytä housuja jotka hengittävät. Myös vähemmän tiukkoja farkkuja!
Tässä erään kärsineen terveystieteilijän näkemys. En paljasta minkä alan 😁. Oli vuosien taisto ja tietoa tuli hankittua! Nyt tiedän miten saan homman, ainakin omalla kohdallani hoidettua. Voimia kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti hiivatulehdus kun karppasin ja lopetin alkoholin, sokerin ja viljat
Mulla lähti hiivatulehdus, kun heitin miehen pihalle.
Karppaus ja maitohappobakteerituotteiden säännöllinen käyttö on pitänyt aiemmin jatkuvan hiivatulehduksen pois jo 20 vuotta.
Tee turkkilaisesta jukurtista naamio pimppiin vähäksi aikaa ennen suohkua tai vaikka koko yöksi.
Oletko käynyt gynellä asian vuoksi? Käy varmuuden vuoksi ja sukupuolitautitestitkin kannattaa tehdä. Joskus toistuva hiivatulehdus paljastuukin joksikin muuksi.
Juo piimää. Valkoinen vilja pois kokonaan ja sokeri myös tosi vähiin.
Canesten on hyvä lääke, googlaile
Ja nuku ilman alushousuja, oikeasti auttaa sekin.
Seksin jälkeen aina alapesu, piimää ja hapantuotteita sekä sitruksia ruokavaliossa, kotona ja etenkin öisin aina ilman alushousuja jotta tuulettuu. Korkeintaan väljät kangashousut tai hame.
Tällä reseptillä ei ole ikinä ollut hiivaa. N32
Vierailija kirjoitti:
Seksin jälkeen aina alapesu, piimää ja hapantuotteita sekä sitruksia ruokavaliossa, kotona ja etenkin öisin aina ilman alushousuja jotta tuulettuu. Korkeintaan väljät kangashousut tai hame.
Tällä reseptillä ei ole ikinä ollut hiivaa. N32
Ja lisäämpä vielä että kuitua ruokavalioon, nämä karppi-viljattomat on ihan huuhaata. Mitään vehnäpullaa ei pidä vetää mutta muuten terveellisesti ja monipuolisesti. Jopa sen aamupuuron voi siis vaikka itse fermentoida hapantuotteeksi, niin koko kehon terve mikrobisto tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa nyt hyvät ihmiset se alapään PH-tasapaino ekaksi kuntoon. Eli kuuri maitohappobakteeri-emätinpuikkoja/kapseleita ensin 7 vuorokauden ajan (esim. Lactal tms.) jatkoon vaikka Multi-Gyn geeli aina yhdyntöjen ja menkkojen jälkeen. Pesu kerran päivässä happamalla pesunesteellä (esim. Avecyd tai Multi-Gyn femi-wash).
Kierukka altistaa tulehdukselle. Kannattaa myös pitää huolta siitä että limakalvot on kunnolla liukkaat seksin yhteydessä. Jos käyttää kondomeja, kannattaa kokeilla lateksittomia. Ja sitä Canesten-voidetta kannattaa pitää varalla jos alkaa kutiamaan, yleensä se on enemmän ärsytystä kuin hiivaa. Canesten helpottaa sitä kutinaa.
Näillä konsteilla olen saanut oman monivuotisen hiivaongelman talttumaan, viimeisen 7 vuoden aikana on ollut 2 kertaa hiiva (molemmilla kerroilla antibioottikuurin vuoksi).
Totta! LactoLine edullinen, hapan pesuneste koko kropalle. Löytyy marketeista.
+1 Fluconazol - https://ibright.lv/fluconazolfi.htm Täällä myös hiivasieni vaivaa ajoittain ja kyseistä lääkettä kokeilleena tulehdus meni ohitse vaivattomasti tablettimuodossa! Ei tarvitse puikkojen ja voiteiden kanssa värkätä.
Maitohappobakteerit esim. Gefilustuotteet pitkäaikaiseen käyttöön!