Halvaantunut huippuvoimistelija Jari Mönkkönen: olen erittäin huolissani trampoliineista
Hyvin puhui kesällä halvaantunut entinen huippuvoimistelija Jari Mönkkönen (Urheiluruutu TV1 äsken)
Lapset ja nuoret "pompauttavat" toisiaan kolmois- ja jopa neloisvolttiviritelmiin pihatrampoliineilla. Välillä kun videoita katsoo, niin aivan holtittomia "sinkoamisia". Vanhemmat uskovat, että homma on täysin turvallista, kun ympärillä on turvaverkko.
Jari halvaantui tulemalla kaksoisvoltista niskoilleen trampoliinia muistuttavalla ilmavolttiradalla. Hän taatusti osa tempun ja on tehnyt sen varmasti kymmenentuhatta kertaa toistona. Silti kävi kuin kävi. Niskoilleen tuleminen pihatrampoliiniin jostain kolmoisvolttiviritelmästä on kohtalokasta. Pienempiä vammoja syntyy mm. polviin, kun alas tullaan yliojentuneelle jalalle.
Vaikka on sydäntalvi ja trampat talviteloilla, toivon että vanhemmat kiinnittäisivät huomiota tramppahyppelyyn. Onhan noita sisäpaikoissakin.
T:Lääkäri
Kommentit (30)
Aika harvoin kuitenkin käy noin. Jollekinhan huono tuuri aina napsahtaa, eikä elämästä selviä hengissä.
Meidän pihapiirissä trampoliineista on tullut maanpäällisen helvetin kaltainen riesa ja metelihaitta. Jospa sielläkin tapahtuisi edes yksi halvaantumisonnettomuus, niin ehkä ne trampoliinitkin laskeutuisivat takaisin helvettiin, mistä ovat nousseetkin.
Minä en mielelläni edes katso, kun joku pomppii trampoliinilla. Pelkään että jotain sattuu. Sama tunne tulee, jos näen jonkun ottavan pienen lapsen huterasti olkapäilleen. Aniharvoin onneksi mitään pahaa sattuu, mutta en halua nähdä mahdollisia läheltä piti -tilanteita.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ja näin viedä pojilta heidän rakastamansa liikuntaharrastus? Kun oikein mikään muu ei kiinnosta? Ei kai nämä asiat mitenkään yksiselitteisiä ole. Minun lapseni saavat kesäaikaan liikuntaa tunteja päivässä trampoliinilla.