Halvaantunut huippuvoimistelija Jari Mönkkönen: olen erittäin huolissani trampoliineista
Hyvin puhui kesällä halvaantunut entinen huippuvoimistelija Jari Mönkkönen (Urheiluruutu TV1 äsken)
Lapset ja nuoret "pompauttavat" toisiaan kolmois- ja jopa neloisvolttiviritelmiin pihatrampoliineilla. Välillä kun videoita katsoo, niin aivan holtittomia "sinkoamisia". Vanhemmat uskovat, että homma on täysin turvallista, kun ympärillä on turvaverkko.
Jari halvaantui tulemalla kaksoisvoltista niskoilleen trampoliinia muistuttavalla ilmavolttiradalla. Hän taatusti osa tempun ja on tehnyt sen varmasti kymmenentuhatta kertaa toistona. Silti kävi kuin kävi. Niskoilleen tuleminen pihatrampoliiniin jostain kolmoisvolttiviritelmästä on kohtalokasta. Pienempiä vammoja syntyy mm. polviin, kun alas tullaan yliojentuneelle jalalle.
Vaikka on sydäntalvi ja trampat talviteloilla, toivon että vanhemmat kiinnittäisivät huomiota tramppahyppelyyn. Onhan noita sisäpaikoissakin.
T:Lääkäri
Kommentit (30)
Etenkin naiset haluavat pompottavaa lapsiaan näillä vehkeillä. Koska naapurillakin on sama härpäke. Meidän lapset pomppaa korkeammalle!
Ja someen saa somia kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin naiset haluavat pompottavaa lapsiaan näillä vehkeillä. Koska naapurillakin on sama härpäke. Meidän lapset pomppaa korkeammalle!
Joo, kyllä kaikki on aina naisten vika. Hyvä että saatiin syylliset taas selvitettyä.
Muutama vuosi sitten Norjassa kuoli 11-vuotias, kun putosi trampoliinilta. Ei ollut tosin turvaverkkoa.
Minäkin olen huolissani. Mulla on 3 poikaa, jotka tekevät mitä hurjempia temppuja trampalla. Mutta miten noita estätkään, enhän minä voi niitä sisälle lukita.
Surkea kohtalo Mönkkösellä, kun uransa jälkeen vaarattomassa hypyssä tulee vakava loukkaantuminen.
Tuttavaperheet mukulat pomppivat trampalla joskus kaikki neljäkin yhtä aikaa ja touhu on kaamean näköistä. Kielsin näitä kerran, kahdesti ja kolmannenkin kerran, mutta ei vaikutusta. Heillä kuulemma on lupa pomppia yhdessä.
Mutta eikö sen järkikin ja käyttöohjeetkin sano, että yksi kerrallaan?!
Naapurissa on koko suku trampoliinissa yhtä aikaa. Ihmeen kaupalla pahemmilta vammoilta vältytty.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla huippuvoimistelija jos on halvaantunut? Joku tässä jutussa nyt haiskahtaa.
Meinaatko ettei paraolumpialaisten voimistelijat ole huippuvoimistelujoita?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen huolissani. Mulla on 3 poikaa, jotka tekevät mitä hurjempia temppuja trampalla. Mutta miten noita estätkään, enhän minä voi niitä sisälle lukita.
Jos ei noudateta turvasääntöjä niin tramppa lähtee myyntiin. Näin meillä.
Olen aikuinen eli vastuu on lapsieni turvallisuudesta ja turvallisesta kotiympäristöstä on minulla. Eri asia jos kaatuu pihakiveen juostessa ja lyö päänsä kuin että teen tietoisen valinnan asettaa lapset alttiiksi ison riskin onnettomuudelle omassa kodissa.
Joka hyppy trampoliinilla on mahdollisuus loukkaantumiseen. Kyllä siinä järkeä kannattaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä kaikki on aina naisten vika. Hyvä että saatiin syylliset taas selvitettyä.
Anteeksi anteeksi! Tarkoitin tietysti miehiä, hölmö kirjoitusvirhe!
Nyt meni oikein!
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla huippuvoimistelija jos on halvaantunut? Joku tässä jutussa nyt haiskahtaa.
Sun tietämys urheilijoista?
Varma kevään merkki: trampoliinilla pomppimisesta aiheutuneet erilaiset murtumat. T. Röntgenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei noudateta turvasääntöjä niin tramppa lähtee myyntiin. Näin meillä.
Olen aikuinen eli vastuu on lapsieni turvallisuudesta ja turvallisesta kotiympäristöstä on minulla. Eri asia jos kaatuu pihakiveen juostessa ja lyö päänsä kuin että teen tietoisen valinnan asettaa lapset alttiiksi ison riskin onnettomuudelle omassa kodissa.
Pojat ovat erittäin tarkkoja säännöistä, eivät pompi yhtä aikaa tms. Ovat kouluikäisiä ja fiksuja. Lähinnä huolestuttaa nuo temput. Ei tuon ikäiselle voi sanoa, että hypit sitten vaan ylös alas.
Kevään tullessa trampoliinionnettomuuden näkyy päivystyksessä. Lasten lisäksi aikuisia miehiä humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Kantsisko vaikka purkaa se tramppis?
Vierailija kirjoitti:
Itse haiskahdat, katso se haastattelu, niin tiedät ennenkuin kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät kuolee? Hyvä juttu :D:D
Olethan itsekin vielä jotenkuten elossa, vai kirjoitatko haudan takaa.
Haastattelu näky kokonaisuudessaan tuolla.
http://yle.fi/urheilu/3-9387870