Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini on varaton ja lainoissa, mitä käy jos hän kuolee?

Vierailija
06.01.2017 |

Eli otsikossa olikin kysymys. Hänellä on ulosotossa laskuja ja luottotiedot menny. Asuu vuokralla. Hän on alkoholisoitunut ja käyttää lääkkeitä väärin. On yrittänyt usein itsemurhaakin mutta nyt viimeaikoina ei ole.
Olen yrittänyt tehdä kaikkeni auttaakseni häntä mutta mikään ei ole auttanut :( tätä on jatkunut jo lähes 20v.
Mua ahdistaa tosi paljon että miten käytäänössä kun olen ainut lähiomainen niin hautajaiset, asunto, tavarat, velat ym hoidetaan kun rakas äitini kuolee.
Minulla on pari tuhatta säästössä, riittääkö se? :(

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi mitään maksaa, ellet ota vastaan perintöä. Hautajaisiinkin saa varmaan jotain.

Vierailija
2/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, paska nakki. perit myös hänen velat mutta en henkilökohtaista ulosottoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausavustusta saa sossusta varattomalle vainajalle.

Vierailija
4/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne velat sun vastuulle mene. Ei kannata olla kuolinpesän omaisuuden kanssa missään tekemisissä, jos siellä jotain on, niin ei katsota, että olisi ottanut perinnön vastaan. Ilmoittaa vain, että luopuu perinnöstä. Irtaimistoakaan ei tällöin myöskään itselleen saa.

Käsittääkseni hautajaiset jos haluaa järjestää niin ne pitää sitten maksaa omasta pussista, oletettaisin ainakin (joku voi korjata), että pesän varoja ei voi siihenkään käyttää jos on velkoja vastattavana.

Vierailija
5/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesä haetaan konkurssiin. Sun ei pidä maksaa yhtäkään laskua/velkaa. Hautajaiset toki täytyy maksaa.

Vierailija
6/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) jos et ole mennyt takaamaan, velat eivät periydy ellet ota perintöä vastaan mikäli sellaista on tietämättäsi

b) hautajaiskuluista:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/28/hautaus-voi-olla-myos-edullista

http://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/hautajaisista-voi-tulla-jopa-10-00…

Vierailija
7/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksaa perushautajaiset. Kysy ennen kuin tilaat mitään että tiedät pysyä kohtuudessa. Perinnöstä kieltäydyt niin et joudu maksajaksi vaan menee fimoissa luottotappioihin.

Vierailija
8/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovu perinnöstä, niin et saa velkoja maksettavaksi. Perinnöstä on luovuttava kokonaan eli et saa ottaa kuolinpesästä mitään pikkuirtaimistoa lukuunottamatta. Tässä tapauksessa mitään perintöä velkojen lisäksi ei olekaan kai jäämässä. Sosiaalitoimi hoitaa hautauksen (halvimmalla tavalla tietysti), jos vainaja on varaton.

Vierailija
9/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole huoleti, et peri velkoja.

Hautajaisiin voi saada varaton vainaja hautajaisavustusta. Kuolinilmoitus, hautamuistomerkki ja muistotilaisuus jää omaisen maksettavaksi, jos sellaiset halutaan.

Voimia!

Vierailija
11/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi kuoltua velat peritään hänen jäljelle jääneestä omaisuudestaan. Sinun maksettavaksesi jää vain hautajaismenot. 

Ja ihan vinkkinä, kiva että autat mutta jos 20 vuotta olet sitä tehnyt, anna olla. Ala elämään oma elämääsi äläkä tuhlaa sitä enää äitiisi. Jos hän haluaisi parantua, hän olisi sen päätöksen jo tehnyt. Alkoholismista parantuminen vaatii omaa tahtoa. Lisäksi alkoholisti on pahemman luokan valehtelija ja manipuloija. (Kuten oma äitini). Raaka ratkaisu mutta niin se vain on. 

Vierailija
12/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat kuitataan vainajan varoista, ja jos jotain jää jäljelle, voit periä. Jos velat ovat suuremmat kuin varat, sinun kannattaa toimia näin:

"Perintökaaressa on useita henkilökohtaisen velkavastuun synnyttäviä perusteita. Näitä ovat etupäässä perunkirjoitusvelvollisuuden tai pesän virallisselvitykseen luovuttamisen laiminlyönti. Velkavastuun voi välttää luovuttamalla pesä virallisselvitykseen kuukauden kuluessa perunkirjoituksen toimittamisesta. Kuolinpesän osakas kuitenkin välttyy henkilökohtaiselta velkavastuulta, jos kuolinpesässä on niin vähän varoja, että ne riittävät vain kohtuullisiin hautaus- ja perunkirjoituskustannuksiin. Ja jos omaisuutta on vain vähän tätä enemmän, tuomioistuimella on valta vapauttaa osakas velkavastuusta."

http://www.laki24.fi/pepe-kuolinpesavelat-vainajavelka/

Jos kuolinpesä on varaton, kannattaa kääntyä äidin kotikunnan puoleen. Se maksaa viulut, mutta siis vaatimattomimman vaihtoehdon mukaan.

http://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/kuka-saa-rahaa-hautajaisiin-sossus…

Vierailija
13/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli otsikossa olikin kysymys. Hänellä on ulosotossa laskuja ja luottotiedot menny. Asuu vuokralla. Hän on alkoholisoitunut ja käyttää lääkkeitä väärin. On yrittänyt usein itsemurhaakin mutta nyt viimeaikoina ei ole.

Olen yrittänyt tehdä kaikkeni auttaakseni häntä mutta mikään ei ole auttanut :( tätä on jatkunut jo lähes 20v.

Mua ahdistaa tosi paljon että miten käytäänössä kun olen ainut lähiomainen niin hautajaiset, asunto, tavarat, velat ym hoidetaan kun rakas äitini kuolee.

Minulla on pari tuhatta säästössä, riittääkö se? :(

Et sinä ole vastuussa äitisi hautajaiskuluista tai mistään hänen veloistaan. No sitten olet veloista vastuussa JOS yhdyt kuolinpesään eli otat sieltä omaisuutta tai ennakkoa perinnöstä. No esim. astioiden tai vaatteiden ottoa kuolinpesästä ei katsota yhtymiseksi kuolinpesään.

Minun äiti kuoli yllättäen ja oli yrittäjä... Pesänselvitys vei 4 vuotta ja velkojia oli n. 150 kpl.  No aika laihaksi heidän saldonsa jäi kun kuolinpesä oli lopulta noin 250000 euroa velkaa...

Joo en saanut perintöä.

Mutta äitini varoista meni ensin hautauskulut ja sitten pesänselvitys palkkiot.

Vierailija
14/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi kuoltua velat peritään hänen jäljelle jääneestä omaisuudestaan. Sinun maksettavaksesi jää vain hautajaismenot. 

Ja ihan vinkkinä, kiva että autat mutta jos 20 vuotta olet sitä tehnyt, anna olla. Ala elämään oma elämääsi äläkä tuhlaa sitä enää äitiisi. Jos hän haluaisi parantua, hän olisi sen päätöksen jo tehnyt. Alkoholismista parantuminen vaatii omaa tahtoa. Lisäksi alkoholisti on pahemman luokan valehtelija ja manipuloija. (Kuten oma äitini). Raaka ratkaisu mutta niin se vain on. 

Ei jää.

Vierailija
15/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ota perintöä vastaan niin ei tarvi mitään maksaakkaan. Vaikka laki sanoisi ja testamentti sanoisi että sinä saat omaisuuden, ei sitä silti ole koskaan pakko ottaa vastaan.

Vierailija
16/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikki vastauksista. Entä hänen vuokra-asunto? Se on kunnan kämppä. Täytyykö mun käydä tyhjentää ja siivomassa se?

ap

Vierailija
17/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et joudu vastuuseen veloista, kunhan et ota pesästä yhtään mitään (et edes valokuvaa muistoksi), pidät huolen siitä, että perunkirjoitus tehdään ajoissa ja pesä haetaan konkurssiin. Täällä annettu neuvo olla ottamatta perintöä vastaan ei ole täsmälleen oikea, vaan oikea menettely on hakea oesä konkurssiin. Kannattaa käyttää asiantuntijaa, jotta kaikki tulee vatmasti tehtyä oikein etkä joudu vastuuseen veloista.

Vierailija
18/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikki vastauksista. Entä hänen vuokra-asunto? Se on kunnan kämppä. Täytyykö mun käydä tyhjentää ja siivomassa se?

ap

No onko sinun nimi vuokrasopimuksessa?

Vierailija
19/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luopuu perinnöstä, niin siitä pitää kai laatia kirjallinen ilmoitus. Kenelle se toimitetaan? Kuka sitten tyhjentää asunnon ja saako sieltä hakea mitään, esim.valokuvia? En ole ap, muuten vaan kyselen.

Vierailija
20/55 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No onko sinun nimi vuokrasopimuksessa?

Ei ole.