Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bravo tämä bussikuski, uhkasi häätää karjuvan kakaran bussista

Vierailija
05.01.2017 |

Olisinpa sattunut samaan bussiin niin olisin alkanut heti taputtamaan ja nostattanut hurraa-huudot. Pieni oleskelu pakkasessa olisi ollut juuri hyvä opetus pikku kiljukaulalle.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005034792.html

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varmaan 20 vuoteen nähnyt bussissa äitiä tai iskää, joka "varmasti on tehnyt kaikkensa, että lapsi rauhoittuisi". Yleensä joko suu supussa naputellaan puhelinta tai puhutaan siihen. 

Ja täällä sujuvasti sotketaan lapsen temperamentti ja käytöstapojen opettelu. Äidin duuniin kuuluu mm. sen opettaminen, miten bussissa käyttäydytään. Ja kyllä, pari-kolmivuotiaskin kykenee hanskaamaan ne yksinkertaiset perusteet, joita bussissa matkaamiseen tarvitaan. Meidän koiratkin osaa! 

Näiden perusteiden oppimiseen tarvitaan harjoittelua eli pari pieleen menevää bussimatkaa ja eilinen taisi olla sellainen. Parivuotias ei opi käyttäytymistä teoriapohjalta, vaan kokemuksen kautta.

Eikä tarvitse olla pieleen meneviä bussimatkoja! Hyvin menneet riittää ihan yhtä lailla.  Enste etukäteen käydään läpi, mitä tehdään ja miten ollaan. Jos se menee hyvin, kiitellään kovasti ja ehkä palkataankin ja kerrataan, että hienosti osasit. Sama pätee koiriakin opetettaessa, sitä sanotaan positiiviseksi vahvistamiseksi. 

Jos homma menee pieleen, huijataan lapsi takaisin ruotuun (kokenut mutsi kyllä tietää konstit)  ja myöhemmin kerrataan, että se ja se meni tosi hyvin, hienosti osasit, ja sitten siinä pieleen menneessä asiassa mietitään, mikä meni pieleen ja miten seuraavalla kerralla tehdään. 

Vierailija
102/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä arvon av-mammat työkseen tekevät, mutta jos joku toisi vieraan, rääkyvän kakaran työpisteellesi kirkumaan vaikkapa vartiksi, ja hokisi että sorry, sillä on vaan uhmaikä, niin voitteko rehellisesti sanoa, että ei vituttaisi siinä vaiheessa?

Mun sympatiat ovat kuskin puolella, en pidä kersoista, en aio niitä koskaan hankkia enkä jaksa kuunnella niiden rääkymistä sekuntiakaan.

Ja ennen kuin joku viisas tulee muistuttamaan, että olen ollut kirkuva kakara itsekkin, totean vaan että tiedetään, onneks mutsi oli parempi ihminen kuin minä.

Olipa taas hölmö rinnastus. Bussikuskin työssä on mahdollista, että joskus joku lapsi siellä työpaikalla kiukuttelee, humalainen rähjää, nuoriso mellastaa, joku kailottaa kännykkään jne. Niiden sietäminen kuuluu toimenkuvaan. Yhtä hyvin voisi höpöttää lääkäreistä, että mitä jos sun työpaikalle tuotais huutava ja oksenteleva ihminen. Niin, mitäpäs muuta kuin yrittää hoitaa tilanne parhaalla mahdollisella tavalla. Itkupotkuraivarit ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaapa, miten väsynyt ja nälkäinen 2v lopettaa  huutamisen kun ei suostu nukahtamaan rattaisiin eikä  huoli välipalaa? en tiedä, miksi jutun lapsi huusi tai mitä tämän äiti teki rauhoitaakseen, mutta...

Vierailija
104/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä arvon av-mammat työkseen tekevät, mutta jos joku toisi vieraan, rääkyvän kakaran työpisteellesi kirkumaan vaikkapa vartiksi, ja hokisi että sorry, sillä on vaan uhmaikä, niin voitteko rehellisesti sanoa, että ei vituttaisi siinä vaiheessa?

Mun sympatiat ovat kuskin puolella, en pidä kersoista, en aio niitä koskaan hankkia enkä jaksa kuunnella niiden rääkymistä sekuntiakaan.

Ja ennen kuin joku viisas tulee muistuttamaan, että olen ollut kirkuva kakara itsekkin, totean vaan että tiedetään, onneks mutsi oli parempi ihminen kuin minä.

Vahvasti samaa mieltä tuosta työpaikka-asiasta.  Symppaan kuskia. Omista lapsistani tykkään, mutta vieraista, etenkin kiukkuhuutajista, en tykkää.

Vierailija
105/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi tdella pelottavaa olla noin hermoheikon kuskin kyydissä. Että ihan "ei kestä" vauvan itkua. Mistähän muusta syystä hänellä kestokyky romahtaa.

Mikä hiton vauva 2-3v on? En mäkään jaksa työpaikallani kuunnella semmosen itkupotkuraivareita, se on oikeesti ihan hirveää, kun kakara huutaa ilman mitään syytä ku palosireeni. Ja nää vanhempien "kaikkensa että rauhoittuu" - keinot on supinaa "no pirkkoirmeli äläs nytte, ei saa" tai sitten tuijotetaan kännykkää tyylillä "ei oo mun lapsi".

Vierailija
106/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ihan arkipäivää, että syksyllä päikkärit pois jättänyt 2-v huutaa kuin tapettava bussissa, kaupassa...  kun tarvitsisi  ne päikkärit.  ja siihen huutoon ei auta MIKÄÄN! ei halua olla sylissä, ei katsoa bussin ikkunasta,ei  mitään. vetää semmoiset parin tunnin huutomaratonit kunnes ei ääntä irtoa  :/

Vierailija
107/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tätä juttua taas paisutellaan niin idioottimaisesti. Melko harvoin noissa julkisissa esiintyy noita pikkulasten parkukohtauksia. Saattaa se käydä pitempään jatkuessaan hermoille mutta terve ihminen selviytyy tilanteesta vaurioitta. Ainoa, jonka käytös tuossa ansaitsee moitteita, on bussikuski, joka ilmeisesti ja aivan aiheesta saa työnantajalta huomautuksen. Rauhoittukaa siis, te pösilöt, jotka mässäilette lapsivihassanne.

Vierailija
108/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi tdella pelottavaa olla noin hermoheikon kuskin kyydissä. Että ihan "ei kestä" vauvan itkua. Mistähän muusta syystä hänellä kestokyky romahtaa.

Mikä hiton vauva 2-3v on? En mäkään jaksa työpaikallani kuunnella semmosen itkupotkuraivareita, se on oikeesti ihan hirveää, kun kakara huutaa ilman mitään syytä ku palosireeni. Ja nää vanhempien "kaikkensa että rauhoittuu" - keinot on supinaa "no pirkkoirmeli äläs nytte, ei saa" tai sitten tuijotetaan kännykkää tyylillä "ei oo mun lapsi".

Minkäs ikäinen itse olet? Taidat jäädä valovuoden päähän hyvässä käytöksessä parivuotiaalle.

Vierailija
109/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kertokaapa, miten väsynyt ja nälkäinen 2v lopettaa  huutamisen kun ei suostu nukahtamaan rattaisiin eikä  huoli välipalaa? en tiedä, miksi jutun lapsi huusi tai mitä tämän äiti teki rauhoitaakseen, mutta...

No juuri tämän vuoksihan olisi tehnyt hyvää puhaltaa peli poikki ja mennä pysäkille odottelemaan, että raivokohtaus on ohi. Bussiin pääsee takaisin kun osataan käyttäytyä.

Vierailija
110/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäs ikäinen itse olet? Taidat jäädä valovuoden päähän hyvässä käytöksessä parivuotiaalle.

En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta minä olen juurikin parivuotiaan äiti, jos iällä on merkitystä niin lähemmäs kolmekymppinen.

Ja kyllä minun lapsellani on ehdoton kielto karjua tai muuten käyttäytyä huonosti julkisilla paikoilla. Toki mulla on käynyt varmasti mieletön tsägä, kun lapsi on hyvin tottelevainen ja ymmärtää nopeasti asioita. Hän esimerkiksi ilmaisee itseään verbaalisesti ("mä oon tosi vihainen!"), mutta joskus meinaa kiukku puskea pintaan esim. bussissa tai kaupassa. Tähän laitan heti stopin, sanon että täällä ei voi nyt huutaa, on muitakin ihmisiä, kaupassa/bussissa ollaan kauniisti ja kotona voit sitten karjua.

Ja olen kyllä itsekin uhkaillut lastani esim. kaupassa, jos hänellä on meinannut hermo mennä. Olen sanonut tyyliin "nyt sinun pitää olla kauniisti, mutta jos et kykene siihen niin lähdetään sitten pois". Koskaan ei ole tarvinnut poistua.

Kyllä, koen olevani hyvä esimerkki parivuotiaalle. Hän tietää, että julkisilla paikoilla itseä hillitään ja vaikka hermo menee, voi sen sanoa verbaalisesti. Tosin vahvistan hänen käytöstään JOKA IKINEN KERTA sanomalla välillä "oletpa sä tosi reipas, äiti on niin iloinen kun käyttäydyt niin kauniisti".

Vierailija
111/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näitä "mun lapsi saa kiljua bussissa" äitejä/isiä.

Minusta on päivän selvä asia, että jos lapsi ei pysty olla kiljumatta bussissa niin silloin siitä poistutaan itse.

Vierailija
112/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa taas hölmö rinnastus. Bussikuskin työssä on mahdollista, että joskus joku lapsi siellä työpaikalla kiukuttelee, humalainen rähjää, nuoriso mellastaa, joku kailottaa kännykkään jne. Niiden sietäminen kuuluu toimenkuvaan. Yhtä hyvin voisi höpöttää lääkäreistä, että mitä jos sun työpaikalle tuotais huutava ja oksenteleva ihminen. Niin, mitäpäs muuta kuin yrittää hoitaa tilanne parhaalla mahdollisella tavalla. Itkupotkuraivarit ei auta.

Mun mielestäni rinnastuksessa ei ollut mitään hölmöä. Ovatko bussikuskit jotain yli-ihmisiä, joiden pitäisi sietää kaikenlainen paskakäytös vaan sen takia, että ovat bussikuskeja? Nuo listaamasi asiat voivat tapahtua nykyään missä vain. Pitäisikö niistä silti tykätä?

Vierailija
113/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni rinnastuksessa ei ollut mitään hölmöä. Ovatko bussikuskit jotain yli-ihmisiä, joiden pitäisi sietää kaikenlainen paskakäytös vaan sen takia, että ovat bussikuskeja? Nuo listaamasi asiat voivat tapahtua nykyään missä vain. Pitäisikö niistä silti tykätä?

Bussikuski on itse valinnut ammattinsa ja tietää, että siinä toimiessaan kohtaa erilaisia ihmisiä, kuten juoppoja, lapsia jne. (Todella harvoin olen nähnyt, että esim. narkkareille huudetaan tai heitä poistetaan busseista Helsingissä.) Bussikuski on aikuinen ja saa työstään ok palkkaa.

Lapsi ei ole omasta aloitteestaan bussissa ja on vasta opettelemassa käytössääntöjä.

Joten kummankohan käytös tässä on mennyt täysin alta riman.

Vierailija
114/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa paistaa lapsettomien tietämättömyys ja etenkin vätysmäisyys yhteiskunnan tärkeimpiä kohtaan, eli juurikin niihin jotka pitää yhteiskuntaa elossa ja luo uusia kansalaisia. Ilman niitä ei eläkkeitä tule.

Kannattaa katsoa kunnioituksella sitä naama punaisena huutavaa räkänokkaa. Se luultavasti johtaa tätä maata pääministerinä tai maksaa osaltaan sinunkin eläkkeet.

Toinen porukka joka loistaa nimettömänä mutta erinomaisten lasten kasvattajina on ne onnekkaat joiden lapset olivat passiivisia. Hyvä teille. Moni meistä olisi toivonut samalaisia lapsia.

Onneksi meidän nuorin oli helvetin helppo kaiken suhteen. Tai no, onhan vielä tulossa murrosikä. Saa nähdä näyttääkö kusipäisyytensä viellä.

t. 7 lapsen ammattilainen ja kansalaistiedon maisteri

"Yhteiskunnan tärkeimpiä kohtaan", wtf?! Minun lapseni ovat minulle tärkeintä maailmassa, mutta en odota heidän olevan sitä muulle maailmalle.

Valitettavasti maailma ei pyöri meidän lastemme ympärillä. 😞

Vierailija
115/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussikuski on itse valinnut ammattinsa ja tietää, että siinä toimiessaan kohtaa erilaisia ihmisiä, kuten juoppoja, lapsia jne. (Todella harvoin olen nähnyt, että esim. narkkareille huudetaan tai heitä poistetaan busseista Helsingissä.) Bussikuski on aikuinen ja saa työstään ok palkkaa.

Lapsi ei ole omasta aloitteestaan bussissa ja on vasta opettelemassa käytössääntöjä.

Joten kummankohan käytös tässä on mennyt täysin alta riman.

Minäkin olen ihmetellyt miksi parimetriset teinit saavat huudattaa musiikkia ja kukaan ei uskalla puuttua hommaan ja kerran eräs päihdeongelmainen pisti tupakaksi bussissa. Itse tarkkailin ettei torkahda savukkeensa kanssa siten että polttaa koko bussin. Huumeet taisi väsyttää kovasti. Kävin ilmoittamassa tyypistä ja tyypeistä mutta bussikuskia ei kiinnostanut kun kukaan ei huutanut.

Minulla ei siis ole mitään huumeiden käyttäjiä vastaan, mutta tupakointi julkisissa on kiellettyä.

Joo. Lapsille uskalletaan huutaa naama punaisena, mutta ei isommille...

Vierailija
116/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon monesti miettinyt et entäpäs jos joka kerta kun joku kakara ulvoo korviavihlovasti bussissa, menisikin kirkumaan samalla volyymilla sen kakaran korvaan. Ja nyt en puhu vauvoista vaan nimenomaan näistä uhmaikäisten turhista kitinöistä. Saisiko sillä kiljukaulan hämmentymään ja hiljentymään? Jos karjuminen on yhdelle matkustajalle sallittua, on sitten varmaan kaikille.

Vierailija
117/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa paistaa lapsettomien tietämättömyys ja etenkin vätysmäisyys yhteiskunnan tärkeimpiä kohtaan, eli juurikin niihin jotka pitää yhteiskuntaa elossa ja luo uusia kansalaisia. Ilman niitä ei eläkkeitä tule.

Kannattaa katsoa kunnioituksella sitä naama punaisena huutavaa räkänokkaa. Se luultavasti johtaa tätä maata pääministerinä tai maksaa osaltaan sinunkin eläkkeet.

Toinen porukka joka loistaa nimettömänä mutta erinomaisten lasten kasvattajina on ne onnekkaat joiden lapset olivat passiivisia. Hyvä teille. Moni meistä olisi toivonut samalaisia lapsia.

Onneksi meidän nuorin oli helvetin helppo kaiken suhteen. Tai no, onhan vielä tulossa murrosikä. Saa nähdä näyttääkö kusipäisyytensä viellä.

t. 7 lapsen ammattilainen ja kansalaistiedon maisteri

"Yhteiskunnan tärkeimpiä kohtaan", wtf?! Minun lapseni ovat minulle tärkeintä maailmassa, mutta en odota heidän olevan sitä muulle maailmalle.

Valitettavasti maailma ei pyöri meidän lastemme ympärillä. 😞

Väärin.

Kyllä kaikki pyörii iloisesti toisten kanssa yhdessä symbioosissa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos ympäristö heijastaa vihamielisyyttä lapsiin niin ne aistii sen ja hermostuu. Eli suurin vastuu on tässä matkustajilla ja kuskilla. Yhteisössä on pahasti vialla jos se kokee lapset eli tulevat kansalaiset uhkana.

Sosiaalinen järjestelmä on rakentunut yhtä hienosti kuin ekosysteemi.

Tavallaan voidaan oikeastaan syyttää bussin matkustajia siitä että lapsi huutaa. Ei lasta.

Minä olen oppinut ihminen eli sivistynyt kansanakynttilä. Tiedän nämä asiat ehkä vähän enemmän kuin sinä tiedät. Voit luottaa asiantuntijuudessa minuun ja tee se levollisin mielin.

Minä taas vuorostaan lupaan luottaa sinuun sinun erikoisalallasi enkä kyseenalaista taitojasi.

Vierailija
118/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon monesti miettinyt et entäpäs jos joka kerta kun joku kakara ulvoo korviavihlovasti bussissa, menisikin kirkumaan samalla volyymilla sen kakaran korvaan. Ja nyt en puhu vauvoista vaan nimenomaan näistä uhmaikäisten turhista kitinöistä. Saisiko sillä kiljukaulan hämmentymään ja hiljentymään? Jos karjuminen on yhdelle matkustajalle sallittua, on sitten varmaan kaikille.

Ei lasta tarvitse pelätä.

Yleisesti hyvänä keinona on mennä moikkaamaan lasta. Yleensä ulkopuolisen iloinen tervehdys saa lapsen hämmiltään hiljaiseksi.

Miksi huutaisit? Lapsihan vain säikähtäisi huutamaan enemmän. Huutaisitko isolle miehelle samalla tavalla. Lapsia ne ihmisetkin on.

Vierailija
119/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo lapsiki huutaa ni aikuineki saa huutaa höhöhö höhö

ootko oikeesti tyhymä =)

tajuutko miten tyhyhmä oot

miksi nimittelet pientä lasta kiljukaulaksi?

tajuat kait ettei karjuminen aikuiselta ole niin sopivaa ja normaalia käytöstä edes lapselle esimerkiksi?

T: Raavas isä

Vierailija
120/147 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto! Aikuinen nainen odotti taaperolta itsehillintää, mutta itse ei siihen kyennyt??? Jep jep.

2-3 vuotias ei osaa vielä kertoa, mikä on hätänä ja itsesäätelykeinoja vasta harjoittelee. Jokin mielipaha menee helposti tuon ikäisellä yli ja sit huudetaan. Tai jos on kipuja, niin huudetaan. On väsynyt, niin huudetaan. Joku enempi, toinen vähempi. Johtuu ihan tilanteesta (onko ollut huonot yöunet esim korvakivun vuoksi ja raskas päivä) ja lapsen temperamentista, miten noin pieni reagoi eri asioihin. Kun lapselle huutaa, lapsi säikähtää ja huutaa vielä lujempaa.

Että on hienoa olla aikuinen ja bussikuski. Voi säikytellä lapsia. Hienoa toimintaa.

No osaahan se 2-3 vuotias jo tunteitaan ilmaista muuten kuin rääkymällä, ellei ole erityislapsi.

Ja teille jotka valitatte, että pakkaseenko olisi pitänyt mennä odottamaan. Luulisi äidin pukeneen lapselle ja itselleen tarpeeksi päälle jos bussilla on liikenteessä. Ikinä ei voi tietää onko bussi myöhässä, myöhästyykö itse tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä