Mikä yllätti Saksassa?
Mikä sinut yllätti?
Itseni yllätti se miten tuo maa tuntui oikein sydämessä asti rakkaalta, kuin olisi kotiin palannut!
Kommentit (46)
Internet-yhteyksien huonous, käteisen käyttö, järkyttävä paperisota eikä melkein mitään voi hoitaa netissä, juomakelvoton vesi ja veden kalkkisuus (Düsseldorf), kaukojunamatkat todella kalliita, sunnuntaina melkein kaikki kiinni.
Eniten tunteisiin menevä asia on se, miten surkeasti ihmiset osaavat englantia ja osan asenne onkin että "ei mun tartte koska osaan saksaa". Itse taas ajattelen että englanti on hyvä yleiskieli ja se tuo ihmisiä yhteen, kun yhteinen kieli löytyy. Saksalaislapset kuitenkin opiskelevat englantia kouluissa, joten ehkä muutos tapahtuisi pikkuhiljaa. Olen 21-vuotias ja kaikki saksalaiset ystäväni osaavat saksaa todella hyvin yhtä lukuunottamatta.
Ihmiset ovat pääasiassa mukavia ja avuliaita, mutta jos saksalainen ei ole hyvällä tuulella niin sen kyllä sitten huomaa... Idiootteja tosin löytyy jokaisesta maasta.
Berliinissä ainakin tuntui että kaikki autot ovat joko mersuja tai bemareita. Volkswageneita tai audeja en muista että näkyikö, mutta muuten autokanta oli hyvin saksalaista.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti ekologisuus pinnalla, mutta taloissa ei ole ilmastointia eikä lämmön talteenottoa. Ikkunan avaaminen on ainoa tapa tuulettaa. Perusteluna ilmastoinnin kalleus.
Miksi rakentaa ylimääräistä, kun se noinkin toimii. Saksalaiset tunnetaan tehokkaana ja myös hieman nuukana kansana.
Miten on tupakoinnin laita Saksassa nykyään, saako baareissa ja ravintoloissa polttaa?
Hämmästyin joulureissulla, kun todella moni pikkulapsi ja -vauva oli ilman tumppuja, vaikka ulkona oli tosi kylmä (muutamasta pakkasasteesta max pariin plus asteesen). Vanhemmilla saattoi olla hanskat, mutta lapset oli rattaissa paljain käsin. Eikä kyse ollut muutamasta satunnaisesta lapsesta, vaan eka kerran kun pisti silmään, niin aloin kiinnittää enemmän huomiota asiaan ja aika harvalla vastaan tulevalla lapsella oli tumput kädessä. Osa lapsista itki rattaissa ja luulen, että aika moni itki, koska paleli. :-( Äidit vaan yritti hyssyttää ja osa koitti vähän hieroa punaisia käsiä. :-( Sääliksi kävi!
Itseä joskus vähän rasittanut isovanhemmat, jotka hyökkää aina kokeileen vauvan käsiä heti, kun sisään päästään, että ei kai vain ollut pikkuisella liian ohuet tumput ja onko äiti nyt osannut varmasti pukea riittävän lämpimästi... Nyt sorruin itse samaan, mutta tuolla kyllä oikeasti olisi jollain tumppupoliisilla töitä! Mistä tuo johtuu? Tiedosta, kulttuurista..? Eikä ollut kaikilla kyse siitä, että olisivat tulleet juuri jostain kaupasta ja menossa vain äkkiä kadun yli U-Bahnille, vaan osa käveli pitkiäkin matkoja esim. meidän edellä kävelykadulla ja puistossa ym.
Aina kuulee tuosta kuinka huonosti saksalaiset puhuu englantia eivätkä halua puhua sitä. Meillä on lähinnä päinvastainen kokemus. Joskus aina jossain saksaksi asioidessa saksalaiset itse kääntää keskustelun englanniksi. Puhutaankohan me sitten niin huonoa saksaa...? :-D
Ihmisten urheilullisuus. Melkein jokainen tapaamani saksalainen (laiha tai vähän lihava) harrasti jotain liikuntalajia, usein pelasivat jossakin joukkueessa, kävivät vaeltamassa, melomassa jne. Ja melkein joka toisella vastaantulevalla oli käytännöllinen Jack Wolskinin veden- ja tuulenpitävä ulkoilutakki päällään, myös kaupungissa.
Moselin laakso. Se oli kuin suoraan sadusta, ihanampi kuin osasin odottaakaan.
Liikenne todellakin sujuu, jopa karavaaria kohdellaan kauniisti :) Ruoka on halpaa. Yleisissä uimahalleissa ei peseydytä vaan täydessä tällingissä nahka kuivana pulikoimaan.
Lämmitys on todella kallista, naisten asema yhä vanhanaikainen (hienoa jos kotirouvuus on oma valinta, mutta valitettavasti tasa-arvo työmarkkinoilla utopiaa).
Johtamiskulttuuri jostain 1950-luvulta mukaan lukien kalliit ja hitaat organisaatiot.
Ilmanvaihdosta ei ihmisillä mitään hajua; ikkuna on ainoa ilmanvaihtolaite. Paskapäitä runsaasti kuten asukkaita.
Kokemusta n. 10 vuotta Saksassa asumisesta. Onneksi ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Aina kuulee tuosta kuinka huonosti saksalaiset puhuu englantia eivätkä halua puhua sitä. Meillä on lähinnä päinvastainen kokemus. Joskus aina jossain saksaksi asioidessa saksalaiset itse kääntää keskustelun englanniksi. Puhutaankohan me sitten niin huonoa saksaa...? :-D
Johtuisiko siitä, että ovat mielissään, kun puhutte ensin saksaa?
Vierailija kirjoitti:
se että saksalaisessa isohkossa kaupungissa oli todella surkea joukkoliikenne, kaupat menivät kiinni kuten suomessa aikanaan eli kolmen jälkeen lauantaina kaikki oli seis, se että eteläsaksan puheesta ei ymmärtänyt juuri mitään
huom, kauppojen aukiolo on vapautunut hieman sen jälkeen kun kävin siellä :)
toisaalta kaupat on kuulemma keskittyneet vielä enemmän supermarkettityyliin eli ei aivan keskustaan
Käynnistäsi lienee jo aikaa. Kaupat ovat Etelä-Saksassa pidempään auki kuin Suomessa. Ruokakaupat lauantaisin 21 tai 22 saakka jne. Tosin su kiinni.
Yllätyin että täällä saksassa hyväksytään paremmin minun erilaisuuteni kuin suomessa.
Eli juu, asun saksassa...
Siisteys, kohteliaat ihmiset, kauniit vanhat linnat. Ajattelin aikaisemmin että Saksa on tylsä matkakohde mutta olinkin tosi positiivisesti yllättynyt ja käynyt Saksassa lomalla useamman kerran.
Jotenkin ajattelin, että Saksa on ruma maa. Olin käynyt vain Berliinissä. Sitten vierailin keski-euroopan reissullani Saksan eteläisissä osissa ja olin ihan myyty. Ne vuoret, metsät ja järvet. Talotkin olivat niin kauniita ja värikkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Saksa on aina ollut Suomen paras ja lähin liittolainen.
Kyllä vaan ja tämän lämpimän ystävyyden osoituksena ovat mm. Saksan takavarikoimat aselähetykset Suomeen talvisodan aikana, Suomen myynti Neuvostoliiton etupiiriin ja rankaisuluonteinen pikkusota Lapissa 1945.
Mua yllätti eniten se, että Berliinin keskusta-alueellakin kaikki koirat on vapaina ja seuraavat omistajaa nätisti ilman hihnoja. Myös se yllätti, miten siistejä ja tupakantumpittomia kadut on, vaikka kaikki polttaa kokoajan tupakkaa.
Minua yllätti pitkät ja komeat miehet, ja hyväkuntoisuus. Kun olin Englannissa, niin moni mies ja nainen olivat palleroita ja lyhyitä.
Deutschland Deutschland über alles..
Oisko se?
Olut tuoretta ja todella hyvää. Suomessa en oluesta välitä.