Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2vuotta vaivannut tuntematon sairaus

Nainen25vuotta
05.01.2017 |

Kaikki alkoi melkein 2vuotta sitten.
Yhtenä päivänä vaan heräsin ja kiinnitin huomiota outoon kutinaan. Ihoa kutisi paikkaa vaihdellen sieltä täältä aina muutaman sekunnin per kohta, ikäänkuin joku muurahainen juoksisi paidan alla. Kutina on luonteeltaan häiritsevää muttei sietämätöntä, voimakkuus 1-10 on vaihtelevasti 7-8. Harvoin tarvitsee alkaa raapimaan mutta kutinan kyllä huomaa ja häiritsevintä siinä ei ole itse kutina vaan se miten tuntuu kuin joku vipeltää/hyppii vaikka paidan alla paikasta toiseen. Kutina on kutinaa ja samalla sellaista hassua pienenlaista kipristelyä ihankuin joku hyppisi ja kipristelisi pitkin ihoa.
Iholla myös on näkynyt koko 2v ajan aina kutinakohtaa katsoessa tai sormella pyyhiessä pieniä mustia hippusia, max 1mm kokoisia pikimustia pyöreähköjä hippuja. Niitä on iholla kokoajan eri paikoissa, myös heti suihkun jälkeen ja aina niissä kohtaa missä kutisee. Jos rasvaan ihoa heti suihkun jälkeen niin noita mustia hippuja tuntuu jotenkin tulevan enemmän esiin ihoa rasvatessa.

Kutina on vähän sen tyylistä kuin joku hiljakselleen juoksuttaisi hiuskarvaa pitkin kasvoja ja vartaloa.

Kutinaa on joka paikassa varpaista päälakeen. Kuitenkin pahiten kutinaa on silmien sisä ja ulkonurkissa, kulmakarvojen lähellä, nenän sierainten sisäreunoissa (eli ei suoranaisesti nenän sisällä), päänahassa ja koko kasvojen alueella eli poskilla,leuassa, korvalehdet, otsa..
Vartalolla kutina on ehdottomasti pahinta kyljissä ja kutina on samanlaista kasvoilla ja vartalolla.
Iholla ei 2v aikana ole mitää  punoitusta tai näppyjä rai viiruja näkynyt. Ei jäljen jälkeä.

Kutinaa on ollut 2vuotta. Olen käynyt useilla yksityisillä ihotautilääkäreillä (3 tai 4 eri), julkisilla ihotautilääkäreillä (2 eri) ja terveyskeskuslääkäreillä 7eri ihmisen vastaanotolla. Kukaan ei ole osannut auttaa ja kertoa mistä voisi olla ylipäänsä kyse.

Ensimmäinen puolivuotta meni siihen että kokeiltiin eri antihistamiineja ja kortisoonirasvoja ja apteekin perusrasvoja ja käskeltiin kotona seurailla "kyllä se itsellään ohi menee parissa viikossa". Tein kotona omin nokkineni syyhyhoidonkin (syyhyvoide + koko kämpän perusteellinen siivous ja tekstiilien käsittely).
Syyhyvoitelun jälkeen kutina oli poissa 2 päivää ja palasi takaisin.

2v aikana olen kokeillut kaikkea. Mikään antihistamiini ei auta lainkaan, kortisoonirasva tai ihon rasvaaminen perusvoiteilla. Vaihdoin pyykinpesuaineet ja suihkusaippuan ja shampoon allergisiaystävällisiin, meikkien käytön lopetin...
 Olen tehnyt myös syyhyhoidon toiseenkin kertaan. Toisella rasvauskerralla otin myös suun kautta lääkkeen ja käytin myös nix shampoota ja siivosin huushollin kumihanskat kädessä pikkutarkasti ja kaikki tekstiilit verhoja myöden käsittelin ja lähdin kotoakin evakkoon viikoksi. Silti kutina ei lakannut ollenkaan.

Lääkärit ovat kokoajan sanoneet että kyseessä ei voi olla syyhy jota itse olen epäillyt. Kuulemma ihossa olisi 2vuodessa näkynyt jotain jälkiä jo. Syyhyhoidotkaan eivät ole auttaneet ja lääkäri ei ole löytänyt ihosta punkinkäytäviä.
Mustat hiput joita mulla on ollut ihossa lääkäri tutki mikroskoopin alla. Olin kerännyt niitä kiinni läpinäkyvään teippiin kiinni ja lääkäri totesi ettei osaa sanoa mitä ne ovat muttei mitään elollista.
Kutina ei ole 2vuodessa myöskään tarttunut kehenkään, esim samassa vuoteessa nukkuvaan puolisooni tai muuhun lähipiiriin.

Kaikki mahdolliset verikokeet on otettu moneen kertaan; kilpirauhaskokeet, maksakokeita, munuaiskokeita, allergiakokeita ja muita veriarvoja. Ja jopa erilaisia loisnäytteitä kerätty ulostenäytteestä. Kaikki arvot ovat olleet hyvät.

Mielenterveys on alkanut pahasti kärsiä enkä enää tiedä mitä teen.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tänne linkki aijaa.comiin ja kuva niistä hippusista?

Vierailija
22/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet tässä ovat aitoja ja fyysisiä. Johtuivat ne mistä syystä tahansa. Se on päivänselvää.

*

Jos kyseessä olisi Morgellos / Ekbomin syndrooma (myös yksi käytetty nimi), niin Duocedemin nimike on vähintään huono. Sairauden alkusyy on hämärän peitossa, oleellista on se, että keho saa signaalin, jolla se tuntee niin kuin tuntee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko käyny ennen oireita ulkomailla? Miehen työkaveri sai Thaimaasta tuliaisiksi jonkun ihonalaisen loistartunnan.

On se käynyt. Oireet alkoivat reissun jälkeen. Epäilee sieltä saaneensa jonkun loisen.

Vierailija
24/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ilmeisesti Morgellosin tauti, tunnetaan myös akarofobiana eli syöpäläisharhaluulona. Perusoire on tuntemus, että ihon alla on mönkiäisiä vaikkei syöpäläisiä ole. Duocedemissa on artikkeli aiheesta (haulla syöpäläusharhaluulo) ja sen perusteella suosittelisin hakeutumaan lääkärin pakeille. Vaivan alkusyytä ei tunneta, neurologisia syitä on esitetty.

Engl. Wikipediassa on myös perusartikkeli haulla Morgellos.

*

Tulosta jompikumpi kun menet lääkärille, mieluummin molemmat! Sairaus on sen verran tuntematon, että voit tarvita taustatuen sille, että tällainen oireisto on olemassa.

Olen kuullut taudista kyllä. Olen saanut sen käsityksen että tauti olisi luulotauti? Kutinani on kyllä aivan aitoa. Silti pohdin josko tämä olisi sitä syyhyä. Vaikken haluaisi usko siihenkään ettei se useasta kalliista ja tarkasta hoidosta huolimatta ole talttunut.

Tuo morgellons - mikä hoito sen aiheuttamaan kutinaan on?

Morgellosin etymologia on tuntematon, ainakin neurologisia, tulehduksia,sieniä ja autoimmuunisairautta on esitetty alkusyynä. Voi tietysti olla useampi. Voi tietysti olla molempia. Mikäli syy olisi autoimmuunisairaudessa, jotkin vasta-aineet olisivat tällöin seonneet -ei ihminen.

Varmaa ei voida sanoa. Sairaus, joka on vähän tunnettu tai lääketiede ei ymmärrä sitä, pidetään usein harhaluulona.

*

Morgellosiin ei tällä hetkellä ole yhtenäistä hoitolinjaa. Osa lääkäreistä lääkitsee antibiooteilla, osa pitää sieniperäisenä ja lääkitsee niiden vasta-aineilla ja osa käyttää esim. masennuslääkkeitä. Näin maailmalla. Suomessa lienee yleisin tuo masennuslääkelinja - niin kuin kaikkiin muihinkin vieraampiin sairauksiin.

Vaihtoehtoisena on sitten "voiteita ja desinfiointiainetta"-linja, ts. ihon kosteustasapaino.

Vierailija
25/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaöljyt vähentävät tulehdusreaktioita jos se nyt sellainen sattuisi olemaan.

Vierailija
26/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hippuset on edelleenkin kuollutta solukkoa + ihon likaa.

Vierailija
27/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat vaatteet ärsyttää ihoa?

Vierailija
28/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustat vaatteet ärsyttää ihoa?

Musta väri tehdään tosiaan raskasmetalleilla.

Mutta tuskin syynä tuossa ongelmassa.

Vierailija
29/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on sama tyyppi kuin se joka teki tuon linkatun aloituksen. Kirjoitustyyli on sama, mm numeron jälkeen unohtuu hänellä välilyönti. Mielenterveysongelmainen varmaan.

Usein käy niin, että kun sen hetkinen lääketiede ei löydy oireisiin syytä, niin sitten se on korvien välissä.

Muutamia vuosia myöhemmin sitten voikin käydä niin että löydetään jokin ihan uusi tauti, eikä se sitten enää olekaan mielenterveysongelma.

Edellisessä ketjussa ap sanoi saaneensa diagnoosin vaivalleen, mutta ei halunnut sitä kertoa.

Sain diagnoosin kyllä joka ei sitten ollutkaan oikea. Lääkäri väitti että ovat kirpun puremia ja hoitona lääkekuuri. Ei auttanut kuuri ja seuraava lääkäri kumosi diagnoosin.

Mustat hiput iholla ovat siis noin 1mm pikimustia pyöreitä mutuja jotka ovat ihosta irrallaan olevia. Ne eivät ole siis mitään nyppyjä tai jälkiä eivätkä mitään kuitumaista materiaalia. Ne tulevat ihoni sivan pintakerroksen alta etenkin ihon rasvasmisen yhteydessä kun ihoa hankaa edestakaisin kevyesti. Netistä suomeksi ja englanniksi olen koittanut selvitellä mitä ne voivat olla ja aina törmään syyhyy-selitykseen. Olisivat syyhypunkin ulosteita jotka nimenomaan saavat osalla aikaan allergisen reaktion:kutinan. Ja nimenomaan aina kun kutiaa niin aina siinä on sellainen musta hippu jonka kohdalta kutias.

On useita perusteita miksi kyseessä voisi olla syyhy ja useita selityksiä miksi ei voisi se olla.

Syyhy: koska kutina on samantyylistä kuin syyhyssä kuvattu. Myös mustat hiput sopivat syyhyyn. Ja ensimmäinen syyhyhoito vei kutinan hetkeksi pois.

Syyhyä vastaan kuitenkin sotivat se ettei 2v aikana ole ihossa ollut mitään näppyjä tai punkin käytäviä, lääkärit eivät ole sitä pystyneet diagnosoimaan koska iholla ei näy syyhylle tyypillisiä muutoksia ja kukaan tuttuni ei ole tarttunut.

Alkaa järki menemään. Lääkärissä käynnistä ei ole mitään apua. Kaikki kaipunkini yksityiset ihotautilekurit käyty läpi. Kaikilla ollut eri näkemys jotka aina seuraava kumonnut ja mikään määrätty antihistamiini tai voide ei ole auttanut. Haluaisin joko a) diagnoosin tai b) hoitokeinon kutinaan vaikka diagnoosi jäisi. Jos tietäisin edes syyn niin se helpottsisi jo oloani. Mikään ei ole pahempaa kuin jatkuva epätietoisuus.

Vierailija
30/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihosi kuiva? Mulla on, ja erityisesti suihkun jälkeen rasvatessa irtoaa pikkiriikkisiä tummia muruja. Tutkittuani asiaa tarkemmin, huomasin että ne ovat jonkinlaisia tukkeumia/kovettumia ihohuokosissa, johtuen varmaan ihon kuivuudesta. Ne myös ihan näkee vaikka reisien iholla, jos oikein tarkkaan katsoo. Suihkun lämpö irrottaa niitä, kun huokoset avautuvat.

Kuolleita mustapäitä?

Vierailija
31/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos kokeilisit vaikka kookosöljyä johon laitat tipan pari teepuuöljyä? Tietysti kun ihosi on jo varmasti kovin rikki/ herkkä, kannattaa kokeilla pienelle alueelle ensin. Teepuuöljy voi aiheuttaa allergiaa.

Vierailija
32/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en voi sanoa juuta enkä jaata ennen kuin olen nähny kuvan! Et varmaan käytä päihteitä tai kipulääkkeitä muuten? Kipulääkkeinä käytetyt panacodit yms voi aiheuttaa kutinaa.

Vierailija
33/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en voi sanoa juuta enkä jaata ennen kuin olen nähny kuvan! Et varmaan käytä päihteitä tai kipulääkkeitä muuten? Kipulääkkeinä käytetyt panacodit yms voi aiheuttaa kutinaa.

en tupakoi, ei alkoa, ei pillereita ....Minulla ei ole allergioita ollenkaan koskaan ollutkaan.

Vierailija
34/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin joskus muistaakseni "Diagnose me"-nimistä sarjaa, jossa eräällä miehellä oli samantyyppisiä oireita. Lopuksi selvisi, että hänellä oli elohopeamyrkytys ja oireet helpottivat, kun elohopeapaikat poistettiin hampaista.

Vierailija
35/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että nykyään on jo yleisesti ihan hyvin tiedossa, että psykosomaattinen sairaus (eli ns. luulosairaus) on ihan yhtä lailla sairaus ja otettava vakavasti ja hoidettava kuin ns. tavalliset, somaattiset sairaudetkin.

Samaten psyykkiset sairaudet, mielenterveyden häiriöt ja mielialahäiriöt. Olen luullut, että niihinkin suhtaudutaan nykyään jo rakentavasti. 

Elän ilmeisesti jonkinlaisessa edistyksen kuplassa, koska aina kun luen näitä tällaisia keskusteluja, en voi välttyä huomaamasta, miten tylysti, loukkaavasti ja halventavasti puhutaan "luulosairaista" ja "mt-ongelmaisista".

Kukaan ei kirjoita, että "höhöh, tyyppi taitaa olla ykköstyypin diabeetikko" tai "ole hiljaa, flunssapotilas" loukatakseen toista. Sen sijaan "mt-ongelmainen" ja "luulotautinen" ovat yleisiä haukkumasanoja.

Siirtykää pois 60-luvulta. 

Vierailija
36/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain epäillään borrelioosin aiheuttavan tuon tyyppisiä juttuja.

Kai siitä on sinulle tehty jo testi?

Vierailija
37/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki ap:n kertomuksessa viittaa luulotautiin, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Vierailija
38/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki ap:n kertomuksessa viittaa luulotautiin, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Minä olen siinä käsityksessä että luulotaudeista iso osa johtuu lääketieteen kehittymättömyydestä.

Itselläni on ollut jokin tuntematon virusinfektio, jonka lääkäri kyllä tunnisti sellaiseksi, muttei tiennyt mikä se oli.

Kysyin että milloin se paranee ja lääkäri huokaisi, että kyllä se joskus paranee ja lisäsi siihen hiljaa että toivottavasti.

No parani se itsekseen, mutta monta kuukautta kesti ja oli niin väsynyt olo että yhdet raputkin kotiin olivat jo iso suoritus.

Vierailija
39/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Criminal mind:ssa oli taannoin jakso, jossa murhaajalla oli kuvatun kaltaisia oireita. Olisiko ap katsonut myös jakson ja siltä pohjalta kirjoittanut aloituksen?

Vierailija
40/46 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin joskus muistaakseni "Diagnose me"-nimistä sarjaa, jossa eräällä miehellä oli samantyyppisiä oireita. Lopuksi selvisi, että hänellä oli elohopeamyrkytys ja oireet helpottivat, kun elohopeapaikat poistettiin hampaista.

Minä myös muistelen, että joskus olisin jossain kuullut tai jostain lukenut vastaavasta kuin ap kertoo. En vain ikävä kyllä muista, mistä oli kyse. :-( Taisin kyllä joskus myös katsella tuota ohjelmaa, niin olisikohan tuo ollut kyseessä?

Ainakin MDD Terveyspalveluiden kautta voi tehdä testejä, joissa tutkitaan eri juttuja. Muistaakseni elohopeankin määrä selviää niissä?

T. Terveysasioista hyvin kiinnostunut maallikko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan