2vuotta vaivannut tuntematon sairaus
Kaikki alkoi melkein 2vuotta sitten.
Yhtenä päivänä vaan heräsin ja kiinnitin huomiota outoon kutinaan. Ihoa kutisi paikkaa vaihdellen sieltä täältä aina muutaman sekunnin per kohta, ikäänkuin joku muurahainen juoksisi paidan alla. Kutina on luonteeltaan häiritsevää muttei sietämätöntä, voimakkuus 1-10 on vaihtelevasti 7-8. Harvoin tarvitsee alkaa raapimaan mutta kutinan kyllä huomaa ja häiritsevintä siinä ei ole itse kutina vaan se miten tuntuu kuin joku vipeltää/hyppii vaikka paidan alla paikasta toiseen. Kutina on kutinaa ja samalla sellaista hassua pienenlaista kipristelyä ihankuin joku hyppisi ja kipristelisi pitkin ihoa.
Iholla myös on näkynyt koko 2v ajan aina kutinakohtaa katsoessa tai sormella pyyhiessä pieniä mustia hippusia, max 1mm kokoisia pikimustia pyöreähköjä hippuja. Niitä on iholla kokoajan eri paikoissa, myös heti suihkun jälkeen ja aina niissä kohtaa missä kutisee. Jos rasvaan ihoa heti suihkun jälkeen niin noita mustia hippuja tuntuu jotenkin tulevan enemmän esiin ihoa rasvatessa.
Kutina on vähän sen tyylistä kuin joku hiljakselleen juoksuttaisi hiuskarvaa pitkin kasvoja ja vartaloa.
Kutinaa on joka paikassa varpaista päälakeen. Kuitenkin pahiten kutinaa on silmien sisä ja ulkonurkissa, kulmakarvojen lähellä, nenän sierainten sisäreunoissa (eli ei suoranaisesti nenän sisällä), päänahassa ja koko kasvojen alueella eli poskilla,leuassa, korvalehdet, otsa..
Vartalolla kutina on ehdottomasti pahinta kyljissä ja kutina on samanlaista kasvoilla ja vartalolla.
Iholla ei 2v aikana ole mitää punoitusta tai näppyjä rai viiruja näkynyt. Ei jäljen jälkeä.
Kutinaa on ollut 2vuotta. Olen käynyt useilla yksityisillä ihotautilääkäreillä (3 tai 4 eri), julkisilla ihotautilääkäreillä (2 eri) ja terveyskeskuslääkäreillä 7eri ihmisen vastaanotolla. Kukaan ei ole osannut auttaa ja kertoa mistä voisi olla ylipäänsä kyse.
Ensimmäinen puolivuotta meni siihen että kokeiltiin eri antihistamiineja ja kortisoonirasvoja ja apteekin perusrasvoja ja käskeltiin kotona seurailla "kyllä se itsellään ohi menee parissa viikossa". Tein kotona omin nokkineni syyhyhoidonkin (syyhyvoide + koko kämpän perusteellinen siivous ja tekstiilien käsittely).
Syyhyvoitelun jälkeen kutina oli poissa 2 päivää ja palasi takaisin.
2v aikana olen kokeillut kaikkea. Mikään antihistamiini ei auta lainkaan, kortisoonirasva tai ihon rasvaaminen perusvoiteilla. Vaihdoin pyykinpesuaineet ja suihkusaippuan ja shampoon allergisiaystävällisiin, meikkien käytön lopetin...
Olen tehnyt myös syyhyhoidon toiseenkin kertaan. Toisella rasvauskerralla otin myös suun kautta lääkkeen ja käytin myös nix shampoota ja siivosin huushollin kumihanskat kädessä pikkutarkasti ja kaikki tekstiilit verhoja myöden käsittelin ja lähdin kotoakin evakkoon viikoksi. Silti kutina ei lakannut ollenkaan.
Lääkärit ovat kokoajan sanoneet että kyseessä ei voi olla syyhy jota itse olen epäillyt. Kuulemma ihossa olisi 2vuodessa näkynyt jotain jälkiä jo. Syyhyhoidotkaan eivät ole auttaneet ja lääkäri ei ole löytänyt ihosta punkinkäytäviä.
Mustat hiput joita mulla on ollut ihossa lääkäri tutki mikroskoopin alla. Olin kerännyt niitä kiinni läpinäkyvään teippiin kiinni ja lääkäri totesi ettei osaa sanoa mitä ne ovat muttei mitään elollista.
Kutina ei ole 2vuodessa myöskään tarttunut kehenkään, esim samassa vuoteessa nukkuvaan puolisooni tai muuhun lähipiiriin.
Kaikki mahdolliset verikokeet on otettu moneen kertaan; kilpirauhaskokeet, maksakokeita, munuaiskokeita, allergiakokeita ja muita veriarvoja. Ja jopa erilaisia loisnäytteitä kerätty ulostenäytteestä. Kaikki arvot ovat olleet hyvät.
Mielenterveys on alkanut pahasti kärsiä enkä enää tiedä mitä teen.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on ulkona pakkasta niin kanna sänky, patjat, tyynyt, sänkyvaattteet päiväksi ulos pakkaseen niin pöpöt kuolee. Käy myös saunassa pesulla.
Mulla on pakastearkku ja petivaatteita siellä pakastettu ja on saunotettu ja käyn itse saunassa kerran viikkoon. Ei apuja. Mietein viimeksi tänään perin pohjin tätä kutinaa joka ollut viimeisen viikon tavallista pahempana ja keksein vain yhden poikkeavuuden muuhun. Kävin kylässä ystävällä 2 peräkkäisenä päivänä ennen kutinaa kenen luona en usein käy. Näiden käytien jälkeen kutina pahentunut. Tai en väitä että se johtuisi ystävåni kodista mutta osui samaan ajankohtaan...
Onko tilanteessasi tapahtunut muutosta? Onko asia selvinnyt mitenkään?
Minulla samankaltaisia oireita ja olisi mukava vaihtaa ajatuksia?
Hei, mikä teillä on tilanne? tarvitsisin vertaistukea! oletteko saaneet selvyyttä asiaan?
Vaihda kaikki pesuaineet ja ihonhoitotuotteet hajusteetomiin, allergia ystävällisiin merkkeihin. Asunnon sisäilma kannattaa myös tutkia. Mä epäilen kuivaa ja herkkää ihoa, iho voi reagoida myös homeille...
Hei; olisi tosi kiva saada tietää; että mitä kävi ja mikä sinun tilanteesi on nyt?
Nyt kun on ulkona pakkasta niin kanna sänky, patjat, tyynyt, sänkyvaattteet päiväksi ulos pakkaseen niin pöpöt kuolee. Käy myös saunassa pesulla.