Onko niin, että kouluttamattomat eivät saa käyttää sivistyssanoja?
Mieheni hermostuu mulle, jos käytän ns. sivistyssanoja. Hänen mielestään on irvokasta, että joku pienipalkkainen yliopisto-dropout käyttää sivistyssanoja tai sanoo jotain lennokasta/fiksua. Mies nöyryyttää mua nykyään lähes aina, jos sanon jtn älykästä, oivaltavaa tai fiksua tai käytän esim. sivistyssanoja.
Nuo sivistyssanat ovat hänelle kuin punainen vaate härälle...hän siis suorastaan pillastuu siitä. Tulee sellainen olo, etten saa puhua vapaasti ja olla oma itseni, vaan koko ajan täytyy miettiä, että puhuu tarpeeksi nöyrästi ja vaatimattomasti hänen seurassaan. :(
Kommentit (8)
Miksi ylipäätään pitäisi käyttää sivistyssanoja?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään pitäisi käyttää sivistyssanoja?
Noh, se raja "tavallisten" ja sivistyssanojen välillä on häilyvä. Lisäksi joskus ne sivistyssanat kuvaavat jotain asiaa tarkemmin. Mua ärsyttää se, että mun pitää miettiä jatkuvasti, mitä uskallan puhua miehen seurassa. Nimittäin en saisi sanoa mitään fiksua tai älykästäkään...sellaisestakin saan sellaisen röhönaurun ja "mikä sä oikein kuvittelet olevasi" -reaktion sekä just sen "p*rseessäsi on..." -reaktion. Mä haluaisin voida olla puolisoni seurassa oma itseni. Kuitenkaan en tarkoita mitään pahaa. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lopeta provon monistaminen.
Ei ole provo kyseessä ja tosiaan kertomani jutut ovat pieni murto-osa mieheni törkeästä käytöksestä. Luulin kirjoittaneeni liikaa detaljeja siihen toiseen aloitukseen, kun siihen ei tullut vastauksia (tekstini oli hieman liian pitkä, joten ehkäpä jotkut eivät edes jaksaneet lukea), joten kirjoitin selkeämmän aloituksen. T. Ap
Mitää hyvää miehesi antaa parisuhteellenne ja Sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Mitää hyvää miehesi antaa parisuhteellenne ja Sinulle?
Ei mitään erityistä. Joskus toki tiettyjen velvollisuuksien jakaminen auttaa. Ja miehestä on joskus apua, kun hän voi ajaa autolla johonkin paikkaan yhteisellä autollamme. Itselläni nimittäin ei ole ajokorttia (ainakaan vielä). Ne hyvät asiat ovat ehkä noin 5%, kun taas neutraalit ovat noin 5% ja loput ovat negatiivisia asioita noin 90%...siis näin karkeasti arvioiden. T. Ap
Ei ole niin. Mikään ei myöskään estä ihmisiä sivistämästä itseään ja lukemasta niin tieteellistä tekstiä kuin suinkin tajuavat, ihan oma-aloitteisesti ja ilman ohjausta.
Miksi sinä olet tuollaisen arvostelijan ja mitätöijän kanssa? Tuleeko siitä niin hyvä olo vai oletko itsetunnoton masokisti?
Sori kärjistys mutta on pakko herätellä sua hieman. Normaaliin parisuhteeseen ei miehesi käytös mitenkään kuulu.