Nuori teinityttö metrossa aamulla : Nilkat paljaana mutta paksu untuvatakki yllä.
Kenkinä valkoiset kesälenkkarit ja kaulalla paksu huivi. Kylmä näytti olevan. Olisikohan äidin tälle pitänyt kertoa ettei laita niitä lyhyitä farkkuja ylle?
Kommentit (218)
Ettekö te tajua ettei kaikilla ole yhtä huono ääreisverenkierto kuin teillä. Eikä kaikilla ole saapasfetissiä kuten teillä!
Itse en omista YHTÄÄN ns talvikenkää, koska en niitä tarvitse! Jalat ei palele, kasvot talvella palelee!
Valistuneet vanhemmat laittavat teinien tennarit ja nilkat paljaaksi jättävät sukat talveksi lukkojen taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teitä voi liikuttaa noin kovasti tuntemattomien ihmisten pukeutuminen? Jos joku haluaa ehdoin tahdoin palella, tai on matka joka ei sisälle juurikaan ulkona olemista niin mikä on ongelma?? :D
Niinpä. Nytkin etusivulla kolme ketjua samasta asiasta... Oletan, että lähinnä tyttöjen pukeutumisesta puhutaan. Mun mielestä tässä on aidon ihmettelyn lisäksi taas yksi keino paheksua nuoria naisia jotka muutenkin tuntuvat olevan vapaata riistaa melkein asiassa kuin asiassa. Ja että ne tyhjäpäät eivät osaa edes pukeutua, kamalaa!
Ihan samaa ajattelin kun näin tämän paljaat nilkat -keskustelujen määrän av:lle tullessani. Jostain muusta nämä pöyristymiset kertoo, kuin aidosta huolesta toisten tarkenemisesta. Ja nuoret naisethan aina kelpaavat paheksunnan aiheeksi.
Joillain on ilmeisesti myös sellainen luulo, että on ihmiselle jotenkin vaarallista jos hetkeksi tulee kylmä. Ei ole, jos ei puhuta paleltumista. Muutaman minuutin voi pakkasessa kävellä vaikka alasti, ja ennen vanhaan niin tehtiinkin esim. saunan jälkeen. Muutenkin kylmän ajateltiin karaisevan, eikä pelätty sitä samaan tapaan kuin nyky-pullamössöaikana.
Ulkona saunan jälkeen jäähdyttelyllä ei ole mitään tekemistä kylmänsiedon kanssa. Ei toi vanhempienkaan pukeutuminen kovaan pakkaseen nyt aina riittävää ole. Todellisuudessa harvalla joka ei tee ulkotyötä tai ole harrastuksen puolesta ulkona kovillaskin pakkasilla edes on vaatteita ja kenkiä joilla voi olla päivän ulkona.
? En ymmärrä kommenttiasi ollenkaan. Saunan jälkeen jäähdyttely oli yksi esimerkki, mutta kertoo myös siitä että ulkona tosiaan voi olla aivan hyvin vaikka alasti lyhyen aikaa vaikka olisi pakkastakin. Isäni esimerkiksi hakee halkoliiteristä puita paitahihasillaan vaikka ulkona olisi -30. Toki hänelle tulee kylmä hetkeksi, mutta kuten sanottu, hetkellinen kylmä ei ole vaarallista!
Ja miksi jollakulla, joka ei tee ulkotöitä, pitäisi olla vaatteet joilla pärjäisi koko päivän pakkasessa. Lisäksi olisi aivan hullua pukea sellaiset metromatkalle. Tässähän on kyse juuri siitä, että monet eivät ymmärrä että kaikki eivät vietä koko päivää ulkona, ja esim. metromatkaan ei välttämättä liity kuin pari minuuttia ulkonaoloa, joten tällaiselle ihmiselle on ihan sama kuinka paljon ne nilkat vilkkuvat paljaina.
Lisäksi se kylmä tuntuu ihmisille eri tavoin. Esimerkiksi itse en tunne juurikaan kylmää tai en tunne sitä ainakaan epämiellyttävänä, mutta jos tunnen, se koskee eniten harteita, selkää ja käsivarsia. Esim. nilkkojen suojaaminen ei ole lainkaan yhtä tärkeää kuin hyvä toppatakki. Voisin siis hyvin käyttää samankaltaista asua kuin aloituksen teini, jos tykkäisin lyhyistä housuista. Ja 40 talven kokemuksella tiedän kyllä, millaisilla vaatteilla pärjään.
yleensä nää teinien kotkotukset käyvät pahemman kerran hermoille, mutta tätä pukeutumisasiaa lähinnä naureskelen. itse olin 1980-luvulla ihan samanlainen: talvipakkasilla kesäkengissä ja nilkat paljaat; ilman pipoa ja käsineitä, silti kuitenkin untuvatakissa. pahimmilla pakkasilla taisin käyttää ohuita sukkahousuja ohuitten päällyshousujeni alla. apua! onneksi en enää ole teini! ja muuten teille kaikille uhkailijoille: en saanut roikoitteluistani minkäänlaisia jälkiseurauksia. kun vain jaksaisi muistaa, että kyllä se järki sitten joskus päähän kasvaa...
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö ei johdu pelkästään siitä, että olisi muotia kulkea nilkat paljaana, vaan myös siitä että mieluisia talvikenkiä on oikeasti tosi vaikea löytää. Ei kukaan teini halua laittaa jalkaansa kuomia tai goretexejä, ja mahdollisesti silmää enemmän miellyttävämmät kengät, kuten vaikka Timberlandit ovat niin kalliita, että kaikkien vanhemmat eivät suostu niitä ostamaan.
Kukaan teini? :'D minä ainakin käytän Kuomia :'D Ja olen 17. Ja voi kun saisin uudet sellaset, nää on ollu mulla 6-vuotta
Yksi tuttu pukeutuu näin: takki ja hanskat, ohuet tennarit. Nilkat hehkuu tulipunasena.
Ja sitten vielä valittaa ku on kokoajan sairaana. Oivoi.
Ite oon 15v. Pukeuduin eilen näin koulumatkalle: Paksu takki, pipo, huivi, hanskat, talvikengät ja farkkujen päällä jotku lökähousut. Voin sanoo että kylmä ei tullu. Kaverini taas valitti ku joutu kävellä bussipysäkiltä koululle :') Sillä oliki tietysti nilkat paljaana ja nahkatakki.........
Onneksi tämä muoti ei ole vienyt 100 % nuorista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö ei johdu pelkästään siitä, että olisi muotia kulkea nilkat paljaana, vaan myös siitä että mieluisia talvikenkiä on oikeasti tosi vaikea löytää. Ei kukaan teini halua laittaa jalkaansa kuomia tai goretexejä, ja mahdollisesti silmää enemmän miellyttävämmät kengät, kuten vaikka Timberlandit ovat niin kalliita, että kaikkien vanhemmat eivät suostu niitä ostamaan.
Kukaan teini? :'D minä ainakin käytän Kuomia :'D Ja olen 17. Ja voi kun saisin uudet sellaset, nää on ollu mulla 6-vuotta
Ja miks joku on alapeukuttanu tätä kun joku teini käyttää kerrankin lämpimiä SUOMALAISIA kenkiä...?
Kuten joku sanoi niin nuoruuden tyhmyyteen ei ole vastalääkettä. Tänään minua vastaan käveli teini, jossa oli päällä kevyt tekonahkatakki, ei pipoa, kaulahuivia tai lapasia, rikkinäiset farkut, nilkat paljaana ja tennarit. Pakkasta on/oli -21 astetta. Muodikas voi olla, mutta tyhmä ei tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miks joku on alapeukuttanu tätä kun joku teini käyttää kerrankin lämpimiä SUOMALAISIA kenkiä...?
Mua ainakin säälittää että äitisi on tupakoinut kun on sua odottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan mäkin alapeukuttaa.
Tuosta nilkat paljaiksi jättävästä pukeutumistyylistä mainittakoon, että kylmällä ilmalla se on lähes varma tapa saada erittäin kivuliaita ja pitkäkestoisia akillesjännetulehduksia, varsinkin jos elämään sisältyy vähänkään kuormittavampaa urheilua (juoksua, hyppyjä ym.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni sä sitten oot oikein ollut?! Itse olin jo 11-12v saavuttanut tämän koon eikä jalkani ole kasvanut sen jälkeen (41). Olen 170 cm. Että sillee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni sä sitten oot oikein ollut?! Itse olin jo 11-12v saavuttanut tämän koon eikä jalkani ole kasvanut sen jälkeen (41). Olen 170 cm. Että sillee..
HERRANJUMALA :D
Et sillee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin koulunkäyntiavustajana, uutena, ensimmäisiä viikkoja, kun kutsu kävi auttamaan ekaluokkia hiihtämään. No, minähän menin ja heti aamusta opettaja kauhisteli että EIKÖ SULLA OO TOPPAHOUSUJA?!?!??! Sanoin ei, en tarvitse, olen pukenut tarpeeksi. Opettaja kauhisteli ja haukkoi henkeään "mä katson onko mulla toisia tai olisko tolla Lissulla omat mukana". Ei kiitos, en tarvitse, pärjään kyllä. "Et pärjää, kyllä sä palelet siellä niin paljon, mä katon vielä..."
Mikä hitto siinä on kun ei itse saa omaa puketumistaan päättää? En ikinä ole tarvinnut toppahousuja, läkähdyn sellaiset päällä, oli pakkasta sitten kuinka paljon vain. Jännä miten muut luulee tietävänsä paremmin miten joku toinen tarkenee.Joopa joo, ei varmasti pakkasessa kuin pakkasessa palele. Tervetuloa tänne Lappiin jossa voi olla -40. Varmastikin tarkenee ilman toppahousuja.
Kylmempi on Helsingin -10 ja helvetinmoinen tuuli t:lappilainen
Teinin näkökulmasta (olen pian 17v) on tullut huomattua, että olen nykymuotiin nähden "ylipukeutunut". Yksi kouluni tyttö meni -10°C ja lumipyryssä matalavartisissa converseissa ilman sukkia, nilkat paljaana, ilman pipoa/huivia/hanskoja pelkkä ohut bombertakki päällä. Itselläni oli villakangastakki, huivi, pipo, hanskat, villasukat ja talvinilkkurit. Tyttö katsoi hyvin oudosti, on se kai noloa pukeutua lämpimästi. :D