Oliko lapsuuden kodissasi väkivaltaa? (Vanhempien välistä)
Kommentit (22)
Ei. Ei ainakaan muistaakseni. Lapsia sen sijaan kuritettiin.
Ei. Kasvoin todella tynnyrissä ja järkytyin parikymppisenä, kun kurssikaverin poikaystävä hakkasi hänet joka viikonloppu. En voinut ymmärtää, miten ihmeessä kukaan jatkaa sellaista elämistä. Minun maailmassani lyöjässä oli aina jotain vikaa, lyöminen ja rakkaus eivät kuulu samaan parisuhteeseen.
Mieheni ei ole koskaan lyönyt minua enkä minä häntä. Lapsiakaan ei ole kuritettu. Se silloinen kurssikaveri kasvattaa lapsiaan läpsimällä ja nykyinenkin avomies hakkaa. Kuulemma se on välittämistä.
Kyllä oli. Mutta lapsiin ei kajottu.
Ei. Lapset sai selkään kyllä, mikä nykyään laskettaisiin väkivaltaiseksi kasvattamiseksi, mutta siihen aikaan se oli normaalia toimintaa.
Ei. Lasten välistä väkivaltaa oli sitten sitäkin enemmän.
Oli kyllä. Me lapset vältyimme fyysiseltä väkivallalta.
Olin 15v muuttaessani pois kotoa. Äidin mitta oli tullut täyteen ja hän yritti tappaa isäni.
Muutin 6v vanhemman sisareni luo.
Meidän lasten elämä on nykyään kaikilla hyvin.
Vanhemmat kuolleet.
Juu. Vanhemmat tekivät pitkän uran opettajina. Äiti oli väkivaltainen isää ja meitä lapsia kohtaan. Montako kertaa mä olin törmäillyt oviin, kun kasvoissa mustelmia. Eräs erityisopettaja kiinnitti muhun huomiota ja sai musta pitkän ajan jälkeen puserrettua totuuden julki. Kavahti vaan ja pyysi olemaan urhea.
Ei.
En ole koskaan nähnyt väkivaltaa vanhempieni välillä, en kokenut itse parisuhteissani enkä nähnyt missään muussakaan suhteessa (esim ystäväpariskunnat).
Oli. Ei tosin usein.
Myös lapsiin käytettiin väkivaltaa. Ei mitään kurittamista, vaan kunnolla turpaan.
Akateeminen ihanneperhe. Ette uskoisi päällepäin.
Olihan siellä, ja välillä sain minäkin osani. Kiskaisin sitten myöhemmin isääni turpaan keittiössä oikein kunnolla kun olin vähän kasvanut ja kävi taas kerran kiinni.
Sittemmin ei ole ollut väkivaltaa ja muuten saanut elämänsä paremmin kuntoon.
En tiedä oliko se lapselle enemmän tai vähemmän ahdistavaa kuin äidiltä saadut "kasvatus"-läpsäisyt. Oppi pienenä jo että totuus tai oikeus ei merkkaa paskaakaan jos vahvempi osapuoli on eri mieltä.
Ei ollut vanhempirn välistä, mutta lapsiin kohdistuvaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Oli. Ei tosin usein.
Myös lapsiin käytettiin väkivaltaa. Ei mitään kurittamista, vaan kunnolla turpaan.Akateeminen ihanneperhe. Ette uskoisi päällepäin.
Täsmälleen sama tilanne. Perheväkivalta ei katso yhteiskuntaluokkaa.
Ei koskaan. Isä sanoi aina, että naista ei saa lyödä edes kukkasella.
Meitä poikia hän kasvattikin sitten kovakouraisemmin. Ei mitään hurjia selkäsaunoja, mutta tukkapöllyä, luunappeja ja joskus myös korvatillikoita tuli. Äiti löi vain kerran jatkojohdolla.
No ei todellakaan ollut. En ole mitään mt ongelmaista wt sukua.