Onko kukaan raskaana ollessaan hakenut työpaikkaa ja päässyt työhaastatteluun? Kerro kaikki!
Miten toit raskauteesi sen tullessa esiin suhtauduttiin, ehditkö aloittaa jo uudessa työssä, miten paljon pidit ä-lomaa ja mikä oli syy että juuri sinut valittiin haastatteluun / työhön?
Kommentit (25)
Itse olen ollut työttömänä jo lokakuusta lähtien. Töitä haen kuitenkin aktiivisesti raskaudesta huolimatta (rv. 22), mielellään sitä töihin lähtisi että saisi hieman rahaa säästöön.. Outoa kuitenki että vaikka täällä Ruotsissa on sama laki syrjimisestä niin nihkeästi edes haastatteluun pääsee jos raskaudesta on kerrottu. Ihmetyttää varsinkin omalla alalla, ei kovin monella ole samaa koulutusta kuin itsellä, saati sitten kokemusta. Ja sitten työvoimatoimiston asenne on ihan päinvastainen, siellä naurettiin melkein päin naamaa kun yritin kysellä että miten ihmiset yleensä toimivat tälläisessä tilanteessa; kuullemma pitää hakea töitä viimiseen asti, ilman mitään rajoitteita että pystyykö sellaisia hommia tekemään! :O
Äitiyslomaa pidin ihan täydet eli lapsi oli 10 kk kun meni päivähoitoon.
unohtui sanoa, että minä pidin oikein hyvällä omalla tunnolla vielä hoitovapaatakin. Sijainen oli oikein hyvä ja pätevä, työlle löytyy tekijä kyllä!
Tästä ketjusta tuntuu nyt unohtuneen se fakta, mitä äitiysloma maksaa työnantajalle. Eikö kukaan muka tiedä, mikä uskomaton velvoite ja rasite raskaus on etenkin pienille, yksityisille työnantajille? Kaikkein hankalin tilanne on esim. kampaajilla tai muilla kädentaitajilla, jossa tulo on kokonaan riippuvainen yhden ihmisen käsillä tekemisestä.
Teen töitä pk-yritysten parissa, kehittämispuolella ja olen todella hämmentynyt tämän ketjun ilmapiiristä. Olen itse kahden lapsen äiti ja ollut kotona yht. kolme vuotta. Arvostan lapsia ja perhe-elämää yli kaiken, mutta kyllä loppu viimein on jokaisen oma asia lapsensa ja äitiyslomansa hoitaa. Lakisääteisyyteen vetoaminen on suorastaan naurettavaa, jos vastapuolella on rehellisyys ja avoimuus. Mikä ihme se on, että kärhämiä syntyy, kun salaillaan? Voin vain sanoa, että kyllä alkaa työura ko. työpaikassa huonosti, jos jo työhaastattelussa pitää salailla.
Kyllä minultakin kysyttiin työhaastattelussa lastenhoitoasioista ja perheen suunnittelusta enkä todellakaan kokenut sitä mitenkään loukkaavaksi tai ajatellut sillä hetkellä mitään kysymyksen lainvastaisuutta! Kerroin suoraan mikä tilanne on ja sillä selvä. Kun asiantuntijaa haetaan, ei jollain yhdellä raskaudella ole niin suurta merkitystä, että sen perusteella valittaisiin tai jätettäisiin valitsematta. Se on sitten eri asia, jos jotain kassahenkilöä haetaan, että takuulla vaikuttaa kaikki mahdolliset seikat.
Paikka tuli auki (kunnallinen opetusala), hain sitä (kuten 69 muutakin), kymmenen haastateltiin ja minut valittiin. Tiesin jo haastattelussa olevani raskaana, mutten kertonut. En halunnut, sillä raskaus oli alussa ja oli ollut vähän vaikea (vuotoa jne). Kaikki sujui raskauden suhteen kuitenkin hyvin, aloitin työt toukokuussa ja kerroin ensimmäisenä työpäivänäni olevani raskaana ja jääväni muutaman kuukauden päästä äitiysvapaalle. Koeaikaa oli jäljellä runsaasti, mutta sain jäädä paikkaan. Olihan se kertominen kyllä vähän vaikeaa ja taisin ennen sitä pari unetonta yötäkin viettää.
Nyt olen tammikuun alusta tullut takaisin ja suhtautuminen esimiehen osalta tosi hienoa. Kaikista muista työntekijöistä ei voi sanoa samaa :( No, se on elämää. Teen muuten osittaista työaikaa, 4 pv viikko ja loput olen osittaisella hoitovapaalla.