Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokravakuuden korottaminen?

Vierailija
04.01.2017 |

Muutin yhteen mieheni kanssa vuokra-asuntoon jossa mies asui jo ennestään. Mies on muuttaessaan maksanut takuuvuokran. Nyt vuokranantaja vaatii myös minua maksamaan takuuvuokran? Osaisiko joku neuvoa että pitääkö maksaa vai ei? Kyseessä yksityinen vuokranantaja.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis muutit vai muutitte myös sopimusta? Perheenjäsenhän voi muuttaa asumaan pelkällä ilmoitusmenettelyllä.

Jos mies muuttaa pois, mutta sinä päätät jäädä, niin vakuudesta tulee iso vääntö. Vuokranantajana en palauta vakuutta, vaikka sen olisi maksanut pois muuttanut alkuperäinen vuokralainen. Olen sanonut, että sopikaa sotkut keskenänne, ilman vakuutta en asuntoa vuokraa.

Vierailija
2/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis muutit vai muutitte myös sopimusta? Perheenjäsenhän voi muuttaa asumaan pelkällä ilmoitusmenettelyllä.

Jos mies muuttaa pois, mutta sinä päätät jäädä, niin vakuudesta tulee iso vääntö. Vuokranantajana en palauta vakuutta, vaikka sen olisi maksanut pois muuttanut alkuperäinen vuokralainen. Olen sanonut, että sopikaa sotkut keskenänne, ilman vakuutta en asuntoa vuokraa.

Sopimukseen kirjattiin myös minun nimeni, muodossa että asuntoon x vuokralaisen x avopuoliso muutti päivänä xx

Vierailija
4/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi periä takuuvuokraa uudestaan!

Jos olisitte muuttaneet aikoinaan yhdessä asuntoon, olisitte silloin maksaneet sen saman takuun yhdessä, minkä mies on maksanut. Takuuvuokra on asuntokohtainen, ei henkilökohtainen.

Jos käy niin että eroatte ja sinä jäät asuntoon, vuokranantaja ei palauta takuuta miehelle. Joten se jää sitten teidän väliseksi sopimukseksi miten toimitte.

Vierailija
5/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yllä kirjoittamani sopimusmuoto ei muuta asiaa että vakuus pitäisi maksaa ? Sain siis oman kirjallisen sopimuksen johon minut on kirjattu mieheni avopuolisoksi.

-AP

Vierailija
6/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän tähän mennessä tulleista vastauksista, nostan vielä jos joltakulta löytyisi kokemuksia tai tietoa vastaavista tapauksista :)

-ap

Vierailija
7/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan vuokravakuus on maksimissaan 3kk vuokra. Sitä nyt ei ainakaan voi ylittää.

Vierailija
8/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli yllä kirjoittamani sopimusmuoto ei muuta asiaa että vakuus pitäisi maksaa ? Sain siis oman kirjallisen sopimuksen johon minut on kirjattu mieheni avopuolisoksi.

-AP

Ette te molemmat voi olla päävuokralaisina erillisillä vuokrasopimuksilla.

Vierailija
9/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vuokrasopimukseen ei siis tehty mitään muutoksia muuttaessani ja siihen jonka itse sain kirjattiin minun muuttavan avopuolisoksi ja sopimus on liite miehen vuokrasopimukseen. Jos mies muuttaisi pois niin enhän tuolla sopimuksella saisi tarpeen vaatiessa haettua edes asumistukea. Voinko siis sanoa vuokranantajalle ilman seurauksia etten maksa hänen vaatimaansa takuuvuokraa ?

-ap

Vierailija
10/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen vuokrasopimukseen ei siis tehty mitään muutoksia muuttaessani ja siihen jonka itse sain kirjattiin minun muuttavan avopuolisoksi ja sopimus on liite miehen vuokrasopimukseen. Jos mies muuttaisi pois niin enhän tuolla sopimuksella saisi tarpeen vaatiessa haettua edes asumistukea. Voinko siis sanoa vuokranantajalle ilman seurauksia etten maksa hänen vaatimaansa takuuvuokraa ?

-ap

Voisitko edes kertoa monenko kuukauden vuokravakuutta vuokranantaja on perimässä sinulta?

Vierailija
11/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Vuokranantajasi ei taida nyt tajuta mistään mitään.

Onko siihen sinun sopimukseen laitettu ihan oma vuokrakin sinulle vai?

Vierailija
12/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese lattioita ja kuuraan kyökin puolella vakuuden edestä. Harvemmin sitä ihan ilmaiseksi toisten tiloihin mennään asumaan.

Vierailija
13/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän puolison muuttaminen asuntoon tarkoita muuta kuin sitä, että teidän pitää maksaa vesimaksu x 2.

Eikös sen pitäisi olla muutoin ihan ilmoitusluonteinen asia eikä sopimusasia?

Vierailija
14/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tämän perusteella mitään lupia tai sopimuksia ei tarvita:

"Vuokralainen saa käyttää asuinhuoneistoa omana tai yhteisenä asuntona puolisonsa ja perheeseen kuuluvien lasten kanssa. Huoneistoa voi myös käyttää yhteisenä asuntona vuokralaisen tai puolison lähisukulaisten kanssa. Ulkopuolisen henkilön käytettäväksi voi alivuokrauksena luovuttaa enentään puolet huoneistosta.

Muussa tapauksessa vuokralainen ei saa ilman vuokrasopimuksessa olevaa suostumusta tai vuokranantajan erikseen antamaa lupaa luovuttaa huoneistoa tai sen osaa toisen käytettäväksi."

http://www.asunnonvuokraus.com/vuokraajalle/tietopaketti

Vierailija
15/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko siihen sinun sopimukseen laitettu ihan oma vuokrakin sinulle vai?[/quote]

Vuokrasumma lukee samana minun ja mieheni sopimuksissa, eli ei ole eroteltu osuuksia.

Vuokranantaja perimässä minulta yhden kuukauden vuokraa vastaavaa vakuutta.

-ap

Vierailija
16/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasumma lukee samana minun ja mieheni sopimuksissa, eli ei ole eroteltu osuuksia.

-ap

Älä allekirjoita sopimusta äläkä maksa mitään maksuja. Puolisolla on oikeus muuttaa vuokra-asuntoon ilman lupaa tai sopimusta. Jos vesimaksu on kiinteä, se pitää maksaa henkilömäärän mukaan.

Vierailija
17/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuohan tarkoittaa sitä, että hän on vuokrannut saman asunnon kahteen kertaan, mikä ei tietenkään ole mahdollista. Ei taida olla ihan kaikki purut kohdallaan siellä vuokranantajan päässä.

Vierailija
18/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään maksa vuokravakuutta toista kertaa! Vuokranantaja ei mitenkään voi vaatia tuollaista. Jos asunnon takuuvuokra on yhden kuun vuokra, se on sitä, vaikka asunnossa asuisi 50 ihmistä.

Vierailija
19/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuossa on niin monta asiaa väärin, että en edes tiedä mistä aloittaa. Ei tuosta ota edes selvää mitä siinä on yritetty tehdä.

Vierailija
20/91 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Älä allekirjoita sopimusta äläkä maksa mitään maksuja. Puolisolla on oikeus muuttaa vuokra-asuntoon ilman lupaa tai sopimusta. Jos vesimaksu on kiinteä, se pitää maksaa henkilömäärän mukaan.

Vesimaksu on kiinteä ja sen olemme maksaneet toki kahden edestä. Laitoin jo erehdyksessä sopimukseen nimen alle ja mietin, että kun se selvästi ei lainvoimainen ole niin voinko tarpeen tullen riitauttaa sen jos keskustelu vuokranantajan kanssa ei tuota tulosta? Epäkohtia ja kummallisia vaatimuksia siitä löytyy useampia, kuten esimerkiksi että lemmikkieläinten tulee tulla keskenään toimeen :D

Ainakin niissä tapauksissa tiedän lain olevan vuokralaisen puolella että vuokralaisen toimesta irtisanomisaika on aina yksi kuukausi vaikka sopimuksessa muuta lukisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi