Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokravakuuden korottaminen?

Vierailija
04.01.2017 |

Muutin yhteen mieheni kanssa vuokra-asuntoon jossa mies asui jo ennestään. Mies on muuttaessaan maksanut takuuvuokran. Nyt vuokranantaja vaatii myös minua maksamaan takuuvuokran? Osaisiko joku neuvoa että pitääkö maksaa vai ei? Kyseessä yksityinen vuokranantaja.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuisten viestien ja puheluiden lisäksi vuokranantaja on myös ilmestynyt oven taakse aikeinaan tulla tapaamaan minua kun en kaikkiin puheluihin vastaa. Itse olin viikonlopun matkoilla ja tämän ilmoitin myös vuokranantajalle, sanoin että jos asiasta hänen mielestään on vielä keskusteltavaa niin palataan asiaan maanantaina. Mies oli ollut kotona ja käännyttänyt ovelta. Puheluita, viestejä ja uhkauksia toimenpiteistä on silti tullut, viimeisimpänä tänä aamuna tuli viesti jossa hän ilmoittaa että neiti oli aamulla klo 6.04 pihassa, milloinka on matkoilta mahtanut tulla.

Vuokranantaja asuu itse siis samassa naapurustossa ja käyttää hyvinkin paljon aikaa meidän tekemisien kyttäämiseen ja kirjaa niitä ylös.

-AP

Vierailija
42/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuukin kiinnostaisi, millä toimenpiteillä ja mihin sinä oikein olet laittanut nimesi. Tosin vuokralaisen oikeuksia ei voi edes sopimuksella heikentää, tällaiset sopimukset katsotaan mitättömiksi.

Minusta nyt ei ole mitään juridisia perusteluja sille, että sinä maksaisit takuuvuokran erikseen, koska vuokranantaja on miehellesi vuokratessa ilmoittanut haluamastaan vuokravakuudesta, joka on maksettu. Avopuoliso kuuluu sen saman vakuuden piiriin, joka tosiaan on asuntokohtainen, kuten täällä sanottiin.

Sinä voit copypastettaa hänelle tuon minun viestin viimeisen kappaleen siten, että muutat sen sanamuotoja olemaan sinulta hänelle. Kyllä se noin menee. Aihe on mielenkiintoinen. Päivittele, kun kuulet lisää. Seuraan.

t. vuokranantaja

Edelliseltä sivulta löytyy viesti jossa lukee ns. sopimuksessa lukevat asiat. Oma virhe oli mennä laittamaan nimi tuollaiseen alle, mutta jos mitään perusteita lain mukaan maksaa ei ole niin voiko sopimus silti olla pitävä?

-AP

No minä en ihan ymmärrä, miksi sinä laitoit nimesi sopimukseen, jossa selkeästi sanotaan, että otetaan uusi erillinen vuokravakuus päivänä X. Ilmoititko sitten hänelle, että ei, enpäs laitakaan ja siitä nyt suivaantui?

No joka tapauksessa vuokralaisen oikeuksia ei voi edes sopimuksella heikentää eli vaikka nyt irtisanomisaikaa (vuokranantajan irtisanoessa 3kk tai 6kk) ei voi sopimuksella laittaa vaikka kahteen kuukauteen. Tällainen sopimus on mitätön, vaikka nimet olisi paperilla. Uskoisin vahvasti, että avopuolison kiistaton oikeus muuttaa asuntoon omalla ilmoituksella on myös sellainen oikeus, jota sopimuksella ei voida heikentää. Sinun täytyisi hänelle kirjoittaa, että et ymmärtänyt, ettei tuo ole käytäntö ja olet selvittänyt, että laillisia vuokralaisen oikeuksia heikentävä sopimus on mitätön eikä kuulu sopimussuojan piiriin. Ja sitten vaikka se loppublaablaa siitä minun aiemmasta viestistä. Tämä kirjallisena ja odotat sitten vastausta, jonka otat vastaan vain kirjallisena (ei puhelua). Hänellä on oikeus se sopimus käräjillä käyttää, se lienee se toimenpide, millä uhkailee. Minä uskon, ettei siihen lähde, koska siitä tulisi hänelle kuluja ja päätös on vahvan veikkaukseni mukaan sinua puoltava.

Toinen vaihtoehto, että irtisanoo jollain perusteella (asunnon tarve omaan käyttöön), mutta tällöin hänen pitäisi tosiaan ottaa se omaan käyttöön eli ei voisi heti vuokrata eteenpäin, josta seuraisi tulonmenetys, jota en nyt usko, että näitä toimenpiteitä hän lähtis tekemään. Häätöä jos yrittää niin sen myös riitautat edellämainituilla perusteilla. En ole juristi mutta uskon kyllä siis vahvasti, että ei ole sellaista toimenpidettä, joka hänen olisi järkevää tehdä tai joka johtaisi teidän kannalta huonoon lopputulokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kyllä normaalilta vuokranantajalta. Jos epäilette vuokranantajan taka-ajatuksista, voisi liittyä tähän, jos hän vaikka haluaisi häätää poikaystäväsi(kin):

"Jos vuokralainen siirtää vuokrasopimuksen toiselle

tai antaa asunnon jonkun toisen käyttöön,

vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus.

Vuokranantajan ei tarvitse antaa erillistä varoitusta,

jos hän purkaa vuokrasopimuksen näistä syistä."

https://www.kuluttajaliitto.fi/wp-content/uploads/2016/01/Vuokraopas_-_…

Eli missään nimessä älä maksa vuokravakuutta, jos hän yrittää jotenkin sälyttää vuokrasopimuksen sinun nimiisi.

Vierailija
44/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukuisten viestien ja puheluiden lisäksi vuokranantaja on myös ilmestynyt oven taakse aikeinaan tulla tapaamaan minua kun en kaikkiin puheluihin vastaa. Itse olin viikonlopun matkoilla ja tämän ilmoitin myös vuokranantajalle, sanoin että jos asiasta hänen mielestään on vielä keskusteltavaa niin palataan asiaan maanantaina. Mies oli ollut kotona ja käännyttänyt ovelta. Puheluita, viestejä ja uhkauksia toimenpiteistä on silti tullut, viimeisimpänä tänä aamuna tuli viesti jossa hän ilmoittaa että neiti oli aamulla klo 6.04 pihassa, milloinka on matkoilta mahtanut tulla.

Vuokranantaja asuu itse siis samassa naapurustossa ja käyttää hyvinkin paljon aikaa meidän tekemisien kyttäämiseen ja kirjaa niitä ylös.

-AP

Onko poikaystäväsi jättänyt vuokria maksamatta tms. tai tuhonnut asuntoa, kun vuokranantaja noin painostaa sinua? Jos vaikka onkin, ei heidän vuokrasuhteensa ongelmat sinulle kuulu.

Vierailija
45/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Onko poikaystäväsi jättänyt vuokria maksamatta tms. tai tuhonnut asuntoa, kun vuokranantaja noin painostaa sinua? Jos vaikka onkin, ei heidän vuokrasuhteensa ongelmat sinulle kuulu.

Kaikki vuokrat ja asiat on hoidettu aina ajallaan joten siitä ei voi olla kyse.

Vierailija
46/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajaliitto neuvoo vuokralaisia

ja vuokranantajia asuntojen vuokra-asioissa.

Kuluttajaliitto neuvoo

tiistaista perjantaihin kello 10.00 – 12.00

numerossa 010 802 240

kaikkina muina paitsi loma-aikoina.

Jos puhelu tulee lankaverkosta,

soittaminen maksaa paikallispuhelumaksun

eli 8,21 senttiä + 1,16 senttiä minuutilta.

Jos puhelu tulee matkapuhelinverkosta Suomesta,

se maksaa 29,7 senttiä minuutilta.

Kuluttajaliitto ei saa voittoa puheluista.

Neuvoja voi pyytää myös sähköisellä lomakkeella osoitteessa

www.kuluttajaliitto fi/asumisneuvonta.

Vierailija
47/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratakuutahan ei makseta vuokrantantajan tilille, vaan talletetaan pankkiin vuokravakuustilille, josta vuokralainen saa poismuuttaessa nostaa rahat vasta kun vuokrantantaja on tarkistanut asunnon ja palauttanut oman kappaleensa sopimuksesta. 

Odottaako vuokranantajanne että takuu maksetaan hänen tililleen?

Vierailija
48/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta kyllä normaalilta vuokranantajalta. Jos epäilette vuokranantajan taka-ajatuksista, voisi liittyä tähän, jos hän vaikka haluaisi häätää poikaystäväsi(kin):

Eli missään nimessä älä maksa vuokravakuutta, jos hän yrittää jotenkin sälyttää vuokrasopimuksen sinun nimiisi.

No ei tää päde, koska vuokralainen ei ole antanut toisen käyttöön, vaan käyttää laillista oikeuttaan ottaa avopuoliso sinne asumaan. Se että vuokranantaja haluaa tollasta sopimusta ei ole sama kuin se, että vuokralainen antais asunnon toiselle. 

Vierailija
49/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tää päde, koska vuokralainen ei ole antanut toisen käyttöön, vaan käyttää laillista oikeuttaan ottaa avopuoliso sinne asumaan. Se että vuokranantaja haluaa tollasta sopimusta ei ole sama kuin se, että vuokralainen antais asunnon toiselle. 

Mutta miltä näyttää hullun toimet...yrittää siirtää. Siirto vaatisi vuokranantajan luvan ja hullulta voi odottaa mitä vaan kuten uuden vuokravakuuden vaatimista.:)

Vierailija
50/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin yhteen mieheni kanssa vuokra-asuntoon jossa mies asui jo ennestään. Mies on muuttaessaan maksanut takuuvuokran. Nyt vuokranantaja vaatii myös minua maksamaan takuuvuokran? Osaisiko joku neuvoa että pitääkö maksaa vai ei? Kyseessä yksityinen vuokranantaja.

Lain mukaan vuokralainen saa käyttää vuokraamaansa asuntoa yhdessä puolison kanssa, eli avopuolison muutto asuntoon on ilmoitusasia vuokrantajan suuntaa. Vakuuteen ei voi vaatia muutoksia kesken vuokrasuhteen. Typerä vuokrantantaja, maksuvarmuushan paranee joka tapauksessa, koska puolisot ovat aina yhteisvastuullisa vuokrasta, vaikka sopimus olisi vain tuosen nimissä.

Vierailija
51/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis muutit vai muutitte myös sopimusta? Perheenjäsenhän voi muuttaa asumaan pelkällä ilmoitusmenettelyllä.

Jos mies muuttaa pois, mutta sinä päätät jäädä, niin vakuudesta tulee iso vääntö. Vuokranantajana en palauta vakuutta, vaikka sen olisi maksanut pois muuttanut alkuperäinen vuokralainen. Olen sanonut, että sopikaa sotkut keskenänne, ilman vakuutta en asuntoa vuokraa.

Sopimukseen kirjattiin myös minun nimeni, muodossa että asuntoon x vuokralaisen x avopuoliso muutti päivänä xx

En ole koskaan kuullut että vakuuden suuruus riippuisi asukkaiden määrästä. Kysyppä vuokranantajalta että haluaisiko hän korottaa jälleen vakuutta jos saatte lapsen. Käsittääkseni vakuus asetetaan vuokrasuhteen alussa ja se on yleensä ehtona sopimuksen muodostumiselle. Vuokrantantajalla ei ole mitään yksipuolista oikeutta muuttaa vakuuden ehtoja tai korottaa sitä. Eli jos vuokrasopimuksessa ei ole sovittu mitään ehtoa lisävakuudesta, niin siihen ei todellakaan ole mitään perusteita.

Kerro vuokrantajalle että sinun mielestäsi hänellä ei ole oikeutta vaatia lisää vakuutta ja jos vuokrantaja on eri mieltä niin pyydä esittämään sopimus tai lainkohta mihin hän perustaa vaatimuksensa.

PS. kannattaa alkaa etisimään uutta asuntoa, tuskin jää ainoaksi onglemaksi.

Vierailija
52/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratakuutahan ei makseta vuokrantantajan tilille, vaan talletetaan pankkiin vuokravakuustilille, josta vuokralainen saa poismuuttaessa nostaa rahat vasta kun vuokrantantaja on tarkistanut asunnon ja palauttanut oman kappaleensa sopimuksesta. 

Nimenomaan haluaisi omalle tilillensä, vakuustili ei kuulemma käy. Mietityttää vain, että mitä nuo uhatut toimenpiteet voivat olla.

-AP

Vierailija
53/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan sen pitäisi olla, mutta valitettavasti käytäntö on se että se maksetaan useinmiten vuokrantajalle.

Vierailija
54/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasumma lukee samana minun ja mieheni sopimuksissa, eli ei ole eroteltu osuuksia.

Vuokranantaja perimässä minulta yhden kuukauden vuokraa vastaavaa vakuutta.

-ap

Eli te olette sittenkin menneet tekmään uudet sopimukset? No siinä tilanteessa tietty voi vaatia mitä vain (lain rajoissa tietty). Puolison muutosta olisi tarvinnut vain ilmoittaa vuokranantajalle ja olisitte voineet jatkaa puolison vanhalla sopparilla.

Vierailija
55/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan haluaisi omalle tilillensä, vakuustili ei kuulemma käy. Mietityttää vain, että mitä nuo uhatut toimenpiteet voivat olla.

-AP

Kysy uhatuista toimenpiteistä facessa, muista sana uhatut. Toivottavasti uhkailee kunnolla. Voit marssia sitten hänen lähettämiensä uhkailutekstiensä kanssa poliisilaitokselle tai tehdä netin kautta ilmoituksen.

Vierailija
56/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli yllä kirjoittamani sopimusmuoto ei muuta asiaa että vakuus pitäisi maksaa ? Sain siis oman kirjallisen sopimuksen johon minut on kirjattu mieheni avopuolisoksi.

-AP

Ette te molemmat voi olla päävuokralaisina erillisillä vuokrasopimuksilla.

Voi tietysti olla, mutta sitten myös kumpikin on vastuussa vain puolikkaasta vuokrasta, eikä yhteisvastuullisia. Idiootti vuokrantaja.

Vierailija
57/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasumma lukee samana minun ja mieheni sopimuksissa, eli ei ole eroteltu osuuksia.

-ap

Eli te olette sittenkin menneet tekmään uudet sopimukset? No siinä tilanteessa tietty voi vaatia mitä vain (lain rajoissa tietty). Puolison muutosta olisi tarvinnut vain ilmoittaa vuokranantajalle ja olisitte voineet jatkaa puolison vanhalla sopparilla.

Sivulta kaksi löytyy viestini jossa kerron tarkalleen mitä tässä ns liitesopimuksessa lukee. Siitä käy ilmi että mieheni on edelleen päävuokralainen, en minä.

-AP

Vierailija
58/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesimaksu on kiinteä ja sen olemme maksaneet toki kahden edestä. Laitoin jo erehdyksessä sopimukseen nimen alle ja mietin, että kun se selvästi ei lainvoimainen ole niin voinko tarpeen tullen riitauttaa sen jos keskustelu vuokranantajan kanssa ei tuota tulosta? Epäkohtia ja kummallisia vaatimuksia siitä löytyy useampia, kuten esimerkiksi että lemmikkieläinten tulee tulla keskenään toimeen :D

Ainakin niissä tapauksissa tiedän lain olevan vuokralaisen puolella että vuokralaisen toimesta irtisanomisaika on aina yksi kuukausi vaikka sopimuksessa muuta lukisi.

Pitäisi ensin miettiä sekä kysellä ja allekirjoittaa vasta sitten.

Vuokranantajalla ei olisi ollut mitään laillista oikeutta vaatia uutta soppari saati toista vakuutta, mutta jos olet tähän nyt vapaaehtoisesti suostunut uudella sopimuksella, niin kyllä kai se sitten on vaan pakko maksaa. Lukeeko tämä lisävakuuden maksaminen selkeästi sopimuksessa? Mitä tapahtuu jos etä maksa? Jos sopimus purkaantuu maksamatta jättämisellä, niin sinähän pääset pälkähästä kun et maksa :) Sitten vaan uudestaan ilmoitus vuokrantajalle että olet muuttanut puolison kanssa samaan asuntoon.

Vierailija
59/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuohan tarkoittaa sitä, että hän on vuokrannut saman asunnon kahteen kertaan, mikä ei tietenkään ole mahdollista. Ei taida olla ihan kaikki purut kohdallaan siellä vuokranantajan päässä.

Tuplavuokra on laiton.

Vierailija
60/91 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

VUOKRAENNAKKO ja takuuvuokra on kaksi ihan eri asiaa. Olet allekirjoittanut sopimuksen, missä olet luvannut maksaa vuokraennakkoa X summan. Se sinun pitää maksaa. Takuuvuokran on maksanut puolisosi aiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan