Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiitos hakemuksestasi. Saimme 302 hakemusta. Valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun.

Vierailija
03.01.2017 |

Taas kerran kävi näin. Miten ihmeessä erottua ja saada kutsu edes haastatteluun, kun hakijoita on joka kerta useita satoja??

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä tämä mentaliteetti ketjussa kun sitä peilaa Suomen työttömyyslukuihin. Lytätään itsensä kehittäminen ja uudelleen kouluttautuminen. Varmaan seuraavaksi sanotte, että turha sinne ulkomaille on lähteä töihin?

Vierailija
62/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullu on sellainen, joka tekee saman uudelleen ja uudelleen, mutta odottaa eri lopputulosta. Eli: VAIHDA ALAA!

Miten VAIHTAA ALAA kun nykyään saa opintotukea vain yhteen tutkintoon? Ei kai kukaan pysty opiskelemaan ilman minkäänlaista tulonlähdettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullu on sellainen, joka tekee saman uudelleen ja uudelleen, mutta odottaa eri lopputulosta. Eli: VAIHDA ALAA!

Kiitos vinkistä hei! Eli: Mille alalle pitäisi vaihtaa? Tässäkin keskustelussa on käynyt selväksi, että esim. siivous- ja hoitoaloille on vaikea työllistyä.

Vierailija
64/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen pienempiä välisteppejä kohti tavoitetta. Tai sitten vain valitettavasti kannattaa etsiä jotain aivan muuta.

Vierailija
65/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä tämä mentaliteetti ketjussa kun sitä peilaa Suomen työttömyyslukuihin. Lytätään itsensä kehittäminen ja uudelleen kouluttautuminen. Varmaan seuraavaksi sanotte, että turha sinne ulkomaille on lähteä töihin?

Ei työnantajia kiinnosta itseään kehittäneet ja kouluttaneet ajan hermoilla olevat työnhakijat.  Mä en ole koskaan saanut mitään plussaa siitä että olen työpaikkaa odotellessani käynyt joitakin kursseja ja pitänyt itseni ajan tasalla.

Vierailija
66/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro miten kehittää itseään tai kouluttautua uudelleen kun työttömänä ei saa opiskella eikä opintotukea saa kuin yhteen tutkintoon.

Vierailija
67/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmassa osassa akateemisia töitä on aina jotakin erityisosaamisen osa-alueita riippuen toimialasta, joita aina tarvitaan (esim. ylemmän tason atk taidot, markkinointi yms.) joihin kannattaa panostaa. Älä mieti hakemusta siltä kannalta, mitä osaat, vaan siltä kannalta, mitä työnantaja tarvitsee. Sitten joko hankit lisäkoulutusta tai tuot osaamistasi oikealta kannalta esiin. Itse hakemuksia lukeneena minulla oli koko ajan selvä, mitä erityiosaamista toivomme. Hakijat, jotka erottuivat joukosta eivät laverrelleet kokemuksesta, josta ei ollut työssä hyötyä, mutta kertoivat osaamisestaan joka suuresti hyödytti koko työyhteisöä.

Ja ei, kolmesadan hakijan joukosta ei erotu, jos mitään erityisosaamista ei ole, koska jollakin hakijoista sitä varmasti on.

Vierailija
68/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tänään TE toimistosta aika täydellisesti itselleni sopiva työtarjous. En ole hakenut vielä yhtään työpaikkaa sillä olen äärimmäisen lyöty ja loppuunkulutettu edellisellä työnantajallani. TE toimiston mielestä tein väärin kun irtisanouduin itse ja samaa mieltä olen itsekkin. Sosiaalitoimiston lausunto on että olin työpaikkakiusattu. Sitä minä olin! Se on raakaa ja kuka sen korvaa? Veronmaksajatko koska työpaikka ei itse pystynyt antamaan työrauhaa?

Vierailija
69/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin on useita satoja hakemuksia? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, koska oon ite kuullu omalta alaltani sellasta, että jo parikymmentä hakemusta on aivan valtava määrä.

No, olin töissä suuressa konsernissa jossa haettiin eri alan asiantuntijoita/toimihenkilöitä /työntekijöitä. Kevyesti tuli pari sataa hakemusta ensin mainittuihin ja jos työntekijätason paikkoja haettiin oli niihin parhaimmillaan ollut reilusti yli tuhat hakemusta. Kaikki todellakin käytiin läpi, mutta koska aika on rajallinen, tsekattiin koulutustausta ja työkokemus. Jos on aiemmin ollut töissä, niin auttaa. Ne kenellä ei ollut alalta mitään kokemusta, niin kyllä raakattiin ensimmäisenä pois. Oli aina iso rutistus organisaatiolle löytää tuosta joukosta ne helmet. Enkä usko että tänä päivänä kaikkien yt ym. prosessien aikana hakijamäärät olisi ainakaan vähentyneet.

Toki saa yrittää, mutta usein ihmettelin miksi joku jolla ei alalta pienintäkään hajua ole hakee tehtävään jossa jo hakiessa vaaditaan vähintään perustason koulutus alalta. Kärjistettynä esimerkkinä että kaupallisen alan tai lähihoitajan koulutuksella ja kokemuksella haetaan sähköasentajaksi. Varmasti voisi koulutuksen jälkeen olla siinä hyvä, mutta ihan niin alusta ei työnantajakaan halua kouluttaa, ellei sitä haussa sitä erikseen sanota.

Vierailija
70/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-virkaheitot ovat NELJÄSTI hylänneet anomukseni uudelleenkouluttautumiselle viimeisen puolen vuoden aikana. Viides kierros menossa, odottelen vastausta ensi viikolla.

Perusteet hylkäykselle "työllistyt osaamisellasi entiselle alallesi". Entäs kun ei huvita työllistyä vaan haluan tuolle uudelle alalle, vaikka palkka on todnäk 60% entisestä, joutuu jopa ulkotöihin sen sijaan että saisi olla mukavasti lämpimässä offiisissa etc. Työt olisivat varmempia ja monipuolisempia kuin entisellä alalla.

On se kumma kun heidän pitäisi tehdä työkseen työllistymistä edistäviä päätöksiä..

Vierailija
71/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kysyä kaikilta näiltä palstan hyvän työpaikan omaavilta huippuosaajilta, että kuinka moni heistä uskaltaa olla täysin varma, että saisi oman työpaikkansa uudelleen, jos sitä pitäisi hakea nykytilanteessa uudelleen. Itse olen täysin varma, että omaa duuniani hakisi parikymmentä minua pätevämpää ja kokeneempaa hakijaa.

Vierailija
72/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kysyä kaikilta näiltä palstan hyvän työpaikan omaavilta huippuosaajilta, että kuinka moni heistä uskaltaa olla täysin varma, että saisi oman työpaikkansa uudelleen, jos sitä pitäisi hakea nykytilanteessa uudelleen. Itse olen täysin varma, että omaa duuniani hakisi parikymmentä minua pätevämpää ja kokeneempaa hakijaa.

Kun minä sain nykyisen vakityöni, oli paikkaan kolme hakijaa ja minut valittiin. Tämä siis 10 vuotta sitten. Jos paikka tulisi nyt auki, tulisi siihen 50 hakemusta, ja moni olisi pätevämpi kuin minä. En tulisi valituksi. 

Vierailija
73/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran kävi näin. Miten ihmeessä erottua ja saada kutsu edes haastatteluun, kun hakijoita on joka kerta useita satoja??

Jokaiseen paikkaan kuitenkin joku valitaan, joten jossain vaiheessa toivottavasti tärppää sinullakin.

Hakemusvaiheessa tärkeintä on sopiva kokemus ja motivaatio. CV sopivan ytimekäs mutta kuitenkin kaikki asiat sisältävä, hakemus enemmänkin motivaatiokirje, kuka olet ja miksi haet juuri kyseistä tehtävää. CV:tä ei kannata hakemuksessa toistaa.

Panosta mieluummin määrään kuin laatuun; kannattaa hakea yhtä paikkaa tosissaan ja hyvällä hakemuksella, kuin kymmentä paikkaa geneerisellä ja keskinkertaisella hakemuksella. 

Olen itse rekrytoija ja aika samoilla linjoilla tämän tekstin kanssa: https://tyoelama.duunitori.fi/tyohakemus-helvetista/

Olennaista ei kuitenkaan ole kirjoitustaito, jos tehtävä on sellainen että kirjoitustaitoa ei tarvita, mutta tuossa kuitenkin vinkkejä parempaan hakemukseen. 

Kiitos tsempistä. Panostan kyllä aina laatuun, en hae mitä tahansa paikkoja. Kirjoitan hakemuksen aina kyseistä paikkaa varten, samaten cv:n. Ja aloitan hakemuksen terävästi, en koskaan lauseella "olen xx-vuotias yy-koulutettu nainen.." tms tylsää ja geneeristä. Yritän aina kertoa hakemuksessa, miksi olen ratkaisu työnantajan tarpeeseen, en kirjoita vain cv:ssä toisetettuja asioita. Olen luettanut hakemuksiani ja cv:täni parillakin rekryammattilaisella, ja toteuttanut heidän kaikki vinkit. Ja koska olen korkeasti koulutettu, niin kieliasiat on aina kunnossa jne. Mutta luulen, että niin on kaikilla 302 muullakin hakijalla. Luulen, että ne kaikki 302 muuta hakijaa on myös kokeneita huippuammattilaisia (kuten minäkin). En usko, että niitä paikkoja hakee kukaan huonoa kieltä kirjoittava tai vähäisellä kokemuksella varustettu. Ap.

Uskon, että oot ihan hyvä tyyppi ja työhakemuksetkin hyviä. Älä lannistu, kyllä se sun päiväsi vielä tulee! En tiedä, millaisiin paikkoihin olet hakenut, mutta joskus auttaa kun hakee jotain vähän vähemmän kiinnostavalta tuntuvaa työtä, josta pääsisi kuitenkin kenties talon sisällä etenemään kiinnostavampaan tai ainakin saisi CV:n täytettä ja kehitettyä jotain hyöydyllistä taitoa, joka alallasi on tarpeen. Itse olin vielä vuosi sitten samassa jamassa sun kanssa. Akateemisena työnhakijana, jolla erilaisia pätkätöitä ja työttömyyttä taustalla. Sitten eräänä kauniina päivänä sain kuin sainkin yhden hakemani paikan ja vieläpä vakituisen. Tätä toivon sullekin!

Vierailija
74/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-virkaheitot ovat NELJÄSTI hylänneet anomukseni uudelleenkouluttautumiselle viimeisen puolen vuoden aikana. Viides kierros menossa, odottelen vastausta ensi viikolla.

Perusteet hylkäykselle "työllistyt osaamisellasi entiselle alallesi". Entäs kun ei huvita työllistyä vaan haluan tuolle uudelle alalle, vaikka palkka on todnäk 60% entisestä, joutuu jopa ulkotöihin sen sijaan että saisi olla mukavasti lämpimässä offiisissa etc. Työt olisivat varmempia ja monipuolisempia kuin entisellä alalla.

On se kumma kun heidän pitäisi tehdä työkseen työllistymistä edistäviä päätöksiä..

Jos työllistyt aikaisemmalla alallasi, niin työvoimapoliittista syytä uudelleenkouluttautumiselle ei vain yksinkertaisesti ole. Opintotuki on se perustuki, joka on alanvaihtajia varten, joita edellinen ala ei enää huvita. Koita hakea aikaisemman alan töitä ja opiskella alkuun työn ohessa. Selvitä sitten vuoden päästä mahdollisuutesi aikuiskoulutustukeen ja jää opintovapaalle. Tai jos olet todistetusti yli puoli vuotta tehnyt kokoaikatöitä ja opiskellut aktiivisesti samaan aikaan, niin opiskelu voidaan katsoa sivutoimiseksi, vaikka jäisit määräaikaisesta työstä työttömäksi.

Vierailija
75/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaiseen paikkaan kuitenkin joku valitaan, joten jossain vaiheessa toivottavasti tärppää sinullakin.

Hakemusvaiheessa tärkeintä on sopiva kokemus ja motivaatio. CV sopivan ytimekäs mutta kuitenkin kaikki asiat sisältävä, hakemus enemmänkin motivaatiokirje, kuka olet ja miksi haet juuri kyseistä tehtävää. CV:tä ei kannata hakemuksessa toistaa.

Panosta mieluummin määrään kuin laatuun; kannattaa hakea yhtä paikkaa tosissaan ja hyvällä hakemuksella, kuin kymmentä paikkaa geneerisellä ja keskinkertaisella hakemuksella. 

Olen itse rekrytoija ja aika samoilla linjoilla tämän tekstin kanssa: https://tyoelama.duunitori.fi/tyohakemus-helvetista/

Olennaista ei kuitenkaan ole kirjoitustaito, jos tehtävä on sellainen että kirjoitustaitoa ei tarvita, mutta tuossa kuitenkin vinkkejä parempaan hakemukseen. 

Tuossa sanotaan oikeastaan, että rekrytoijan, jolla muuten sattuu jo olemaan työpaikka ja joka on sen vuoksi verrattomasti tärkeämpi kuin potentiaalinen hakija, on ihan ok olla laiska ja ennakkoluuloinen mulkvisti, joka kitisee "tylsääääää-ä-ä, viihdytä mua". Voi että kun on vaikeaa rekrytoijalla, kun päteviä ihmisiä on liikaa.

Vaaditaan työnantajan asemaan asettumista, mutta yleensä työnantaja ei edes itse tiedä tilaansa puhumattakaan siitä, että osaisi muotoilla ongelmansa, johon hakijan pitäisi olla ratkaisu. Usein työhaastattelussa aukeaa aivan uusi maailma, joka ei juurikaan muistuta sitä, mitä ilmoituksessa kuvailtu tehtävänkuva antaa ymmärtää. Ilmoituksessa voi lukea assari, mutta haussa onkin esimies edellisille ei-niin-onnistuneille rekrytoinneille. Hakijan on turha myöskään kuvailla, kuinka hänellä on tarvittava persoonallisuus tehtävässä menestymiseen, jos rekrytoijalle on tärkeämpää, että töihin tulija on hyvää biletysseuraa jo töissä oleville. Jos hakija onnistuukin kirjoittamaan hakemuksen, joka vetoaa tulevaan työnantajaan, välissä on kuitenkin usein hr-henkilö, joka seuloo sosiaalisimmat, keskinkertaisimmat ja miellyttävimmät hakijat jatkoon riittävän pätevistä.

Kuinka moni rekrytoija miettii tosissaan, mikä on se tarve, jota lähdetään täyttämään? Mitä siinä työssä ihan oikeasti tehdään? Millainen hakija toimii parhaiten juuri tässä tehtävässä? Mistä näitä ihmisiä löytää?

Parhaiten rekrytoijalta saa vastakaikua, jos edes vähän tuntee hakemaansa työpaikkaa sisältäpäin (tämä on vaikeaa, koska lopullista työtiimiä usein piilotellaan hakuprosessissa viimeiseen asti, käytännössä pitäisi tuntea ennalta) tai vain onnistuu arvaamaan oikein, mikä siihen hakemuksia lukevaan ihmiseen vetoaa.

Pahoittelen avautumista, oli pakko.

Vierailija
76/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutulle kävi niin, että sai kutsun sitten myöhemmin haastatteluun ja töihinkin vaikka eka kierroksella ei tullutkaan valituksi. Ainakin tämä työpaikka säilytti hakemuksia myöhempää tarvetta varten. Jos sattuis samanlainen onni potkaisee teitä ahkeria:)

Vierailija
77/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://tyoelama.duunitori.fi/tyohakemus-helvetista/ [/quote" to-process>

Mikä tuossa artikkelissa on mielestäsi erityisen hienoa? Minusta se on ihan samanlainen kuin sata muutakin juttua työnhausta. Ei mitään konkreettista, kunnon neuvoa. Joo, sanotaanhan siinä, että "ole terävä", mutta mitä sillä tarkoitetaan? Miksei anneta yhtään oikeaa esimerkkiä sellaisen hakemuksen aloituksesta, jolla on päästy jatkoon? Kauheasti kyllä sanotaan, mitä ei pitäisi tehdä. Ihan kuin ei haluttaisikaan, että kukaan onnistuu.

Nykyisin moneen paikkaan haetaan valmiilla nettilomakkeella, jossa ei edes voi erottautua erilaisuudellaan ja joihin pitää aina uudestaan ja uudestaan kopioida samat päivämäärät, työnantajat, kokemukset ja koulutukset. Aivan järjetöntä ajan hukkaa.  

Minusta tuntuu, että tuollakin artikkelilla oli tarkoitus vain syyllistää ihmisiä, jotka eivät saa työtä.

Vierailija
78/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mieti hakemusta siltä kannalta, mitä osaat, vaan siltä kannalta, mitä työnantaja tarvitsee. Sitten joko hankit lisäkoulutusta tai tuot osaamistasi oikealta kannalta esiin..

Okei. Sitten kun minä olen käyttänyt kaksi vuotta niiden taitojen opetteluun, mitä tammikuussa 2017 joku firma vaatii, niin takaatko, että siellä on paikka vapaana minua odottamassa?

Vierailija
79/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vuotta ja parisataa hakemusta.

Olen kuin ruttotautinen kun ikää on 50.

Vierailija
80/102 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työllistyt aikaisemmalla alallasi, niin työvoimapoliittista syytä uudelleenkouluttautumiselle ei vain yksinkertaisesti ole. Opintotuki on se perustuki, joka on alanvaihtajia varten, joita edellinen ala ei enää huvita. Koita hakea aikaisemman alan töitä ja opiskella alkuun työn ohessa. Selvitä sitten vuoden päästä mahdollisuutesi aikuiskoulutustukeen ja jää opintovapaalle. Tai jos olet todistetusti yli puoli vuotta tehnyt kokoaikatöitä ja opiskellut aktiivisesti samaan aikaan, niin opiskelu voidaan katsoa sivutoimiseksi, vaikka jäisit määräaikaisesta työstä työttömäksi.

1) 5kk muutoskoulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille, MYÖS (työttömille) alanvaihtajille joilla on kuitenkin uutta alaa sivuavaa koulutusta ja/ tai työkokemusta. Näin sanotaan kurssin kuvauksessa. Minulla nyt sattuu olemaan alan peruskoulutus kuitenkin plakkarissa, sen lisäksi naapurialalta (ICT) "hyvin pitkä työkokemus" joten ne vaatimukset täyttyvät mennen tullen.

2) Olen hakenut nyt 50 paikkaa ICT-alalla, peräti muutama haastattelua mutta eipä juuri sen pidemmälle päästy kun sanon suoraan että "tämä on vasta kakkosvaihtoehto kun tässä on uranvaihto mielessä". Lisäksi TE-palveluissa näkyy mustana valkoisella etten halua työllistyä ICT-alan hommiin vaan juuri tuolle uudelle alalle...

3) Minulla noin 12 kk elinkustannuksien edestä säästöjä + 400 päivän ansiosidonnaiset päälle. Joten tuo kurssi menisi täysin ns omaan piikkiin, ei tarvitsisi maksella työkkäreitä, ei matkakuluja yms.

Toki saavat edelleenkin perseillä tapaukseni TE-palveluissa jos haluvat. Mutta ovat myös tietoisia siitä että entiseen ei ole paluuta kohdallani, joten jos heillä on yhtään ymmärrystä niin olen seuraavalla kurssilla. Etenkin kun viime kurssin valintatestien "osaamisosiossa" sain ylivoimaisesti parhaat pisteet minkä vielä kehtasivat myöntää. "mutta kun meidän mielestä sun pitäs mennä niihin vanhoihin hommiin..."

(tästä muuten tuleepi sitten hyvin synkkä stoori pidemmän päälle jos jatkavat perseilyä...siinä menettää yhteiskunta noin puolen millin verotulot kun kyrpiinnyn ja päätän alkaa ns elämäntapapummiksi...)