Kiitos hakemuksestasi. Saimme 302 hakemusta. Valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun.
Taas kerran kävi näin. Miten ihmeessä erottua ja saada kutsu edes haastatteluun, kun hakijoita on joka kerta useita satoja??
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työttömyys tulee vähenemään kun pitkäaikaistyöttömät eivät jaksa enää elää. Jos on esim 8 v tai ylikin työtön niin voisitte miettiä kannattaako teidän elää.
Oletko ihan tyhmä. Elämässä on muutakin kuin työn teko. Rikastumaan ei pääse mutta kaikkea kivaa voi silti tehdä. Käydä konserteissa, leffoissa, taidenäyttelyissä, luonnossa liikkumassa, kirjastossa, yms.
Hah hah. Työttömällä ei todellakaan ole varaa tuollaisiin etenkään perheellisellä työttömällä.
Ei ole varaa käydä kirjastossa tai luonnossa liikkumassa? Museoihin pääsee väh. kerran kuussa ilmaiseksi, esimerkiksi Koffin puiston vieressä myös upea kokoelma ilmaiseksi.
Orionissa pääsee leffaan, lippu 6,50 e. Ei siellä viikoittain tarvi käydä.
Opetelkaa taitoja joosta on hyötyä, netistä löytyy ilmaisia kursseja, youtubestakin vaikka mitä. Niillä oikeasti voi työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tärpännyt 10 vuoteen. Nyt en enää edes jaksa hakea.
Teet kyllä jotain väärin jos tuhansien hakemuksien lähettäminen ei tuota tulosta[/quote
Luultavasti. Kukaan vaan ei ole koskaan paljastanut, että mitä.
Öh? Miksi kukaan sen paljastaisi jos et kysy?
Toivottavasti olet edes tajunnut päihittää ja kehittää taitojasi. Valmistuin alle kuukausi sitten ja silti koulutuksessani ei perehdetty yhteen alan isoimpaan kasvavaan trendiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet kyllä jotain väärin jos tuhansien hakemuksien lähettäminen ei tuota tulosta[/quote
Luultavasti. Kukaan vaan ei ole koskaan paljastanut, että mitä.
Öh? Miksi kukaan sen paljastaisi jos et kysy?
Toivottavasti olet edes tajunnut päihittää ja kehittää taitojasi. Valmistuin alle kuukausi sitten ja silti koulutuksessani ei perehdetty yhteen alan isoimpaan kasvavaan trendiin.
päivittää*
Mä hain syksyllä alle 10 työpaikkaa. Kahta lukuunottamatta haastateltiin kaikkiin ja sain 3 työpaikkaa. Ikääkin melkein 50. Nyt oon itse rekrynnyt. Ja olisin valmis auttamaan esim cv kanssa ja hakemuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran kävi näin. Miten ihmeessä erottua ja saada kutsu edes haastatteluun, kun hakijoita on joka kerta useita satoja??
Mikä ala? Ojankaivaja? Miksi pitää olla sellaisella alalla, jolla on 100 000 muuta työnhakijaa? Olisiko kannattanut miettiä tätä kun piti opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Täällä mennään jatkuvasti samoilla lukemilla jo kolmatta vuotta...
Viisas ehkä yrittäisi muuttaa jotakin tuossa vaiheessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita hakemus tähän, niin katsotaan mikä siinä mättää.
En usko, että kaikkia hakemuksia edes luetaan, jos hakijoita on 300.
Ei luetakaan. Hyvällä tuurilla yhtään hakemusta ei lueta, kun palkataankin joku suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja uutta alaa ei voinut opiskella sen 10 vuoden aikana? Huhhuh...et kyllä edes ansaitse töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi aika keskittyä itsensä kehittämiseen, eikä inistä kun joku oli taas parempi. Ei tässä maailmassa pärjää, jos tyytyy nykytilanteeseen, eikä pyri jatkuvasti paremmaksi työntekijäksi. Eivät yritykset palkkaa ihmisiä, jotka eivät osoita minkäänlaista motivaatiota ja kykyä kehittyä.
Mihin muuhun luulet korkeakoulutettujen panostaneen kuin siihen "itsensä kehittämiseen". Jos samat 300 hakeavat kaikkiin soveltuviin paikkoihin, niin siinähän kehität työnhakutaitojasi joka haulla. Kyllä siinä tunnelma kohoaa, kun tällä kertaa tuntui siltä, että oli parempi kuin 290 muuta. Ehkä ensi kerralla on parempi kuin 289 muuta. Jos 1000 hakee ja yksi palkataan, niin eipä sillä ole mitään väliä, miten hyvät tai huonot työnhakutaidot sillä toiseksijääneellä on.
Kuvittelet siis lopullisen valinnan tapahtuvan arpaa heittämällä? Hakijoiden välillä on aina eroa ja paras valitaan. Eikö siis olisi parempi yrittää kuroa tuo ero umpeen, eikä kuvitella että on tehnyt kaiken mahdollisen, koska näin ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet kyllä jotain väärin jos tuhansien hakemuksien lähettäminen ei tuota tulosta
Jos monta sataa ihmistä hakee koko ajan kaikkia tietyn alan avoimia paikkoja, niin luuletko, että hakijalle myönnetään parempi sijoitusnumero automaattisesti joka haulla? Että, kun tämä on hakenut jo näin monta kertaa, niin otetaan se tällä kertaa haastatteluun? Oikeasti hakemuksista karsitaan pois kaikki väärä: roskiin hakemukset, joissa väärä koulutus, väärä työkokemus, väärä ikä jne. Sitten haetaan positiivisia merkkejä, kuten affiliaatiot oikeisiin instansseihin. Hakjoista palkataan henkilö, joka läpäisee nämä karsinnat ja lisäksi vakuuttaa haastattelussa. Jos hakijoita on valtava kasa, niin sieltä löytyy väistämättä joku, joka menee jossain kohdalla ohi. Ethän lotossakaan siirry joka kerralla lähemmäs täyspottia, vaikka miten pitkään pelaisit. Tilanne nollautuu joka kerralla.
Hullu on sellainen, joka tekee saman uudelleen ja uudelleen, mutta odottaa eri lopputulosta. Eli: VAIHDA ALAA!
Vierailija kirjoitti:
Ja uutta alaa ei voinut opiskella sen 10 vuoden aikana? Huhhuh...et kyllä edes ansaitse töitä.
Miksi työnantaja palkkaisi uuden alan opiskelleen keski-ikäisen noviisin, jos voi palkata reippaan vastavalmistuneen nuoren? Millä alalla työnantaja preferoi väärän ikäisiä ihmisiä, jotka ovat hankkineet aiemman kokemuksensa toisella alalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala? Ojankaivaja? Miksi pitää olla sellaisella alalla, jolla on 100 000 muuta työnhakijaa? Olisiko kannattanut miettiä tätä kun piti opiskella?
Monien alojen työllisyys vaihtelee voimakkaastikin vuosien aikana. En yliopistoa aloittaessani osannut ennustaa että työpaikkoja katoaisi hirveällä tahdilla sen viiden vuoden aikana kun opiskelin. Varsinkin kun opiskelun alussa hohkattiin, että töitä löytyy kunhan vanhat jää eläkkeelle. Ja paskat, ne työt katosivat sen siliän tien eikä uusia palkattu. Onnekseni olen saanut edes niitä määräaikaisuuksia, nekin täysin tuurilla kun satuin kysymään oikeaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Hullu on sellainen, joka tekee saman uudelleen ja uudelleen, mutta odottaa eri lopputulosta. Eli: VAIHDA ALAA!
Akateemisessa maailmassa alanvaihtajan ei ole helppo löytää työtä. Olen sivusta seurannut monta uudelleenkouluttautunutta alanvaihtajaa, ja työttöminä he ovat, ikävä kyllä. Nuoret menee ohi.
Olisipa oikeasti kiva, jos joku neuvoisi missä asiassa pitää kehittää itseään, että tulisi valituksi 300 ihmisen joukosta. Tai mitä tekee väärin. Mistä tällaisia neuvoja voi saada?
Se on oikeasti juuri se hakemus ja cv jolla on pakko erottua. Mä olen myös sellaisessa asemassa että saan/joudun valitsemaan työntekijöitä töihin. Toki hr auttaa mutta joka hemmetin hakemuksen ja cv:n luen läpi, vaikka hakijoita olisi monta sataa, paras taisi olla n. 250 hakemusta. Meillä on sellainen pisteytyskaavake. Eli jo haun yhteydessä mietitään mitä työntekijältä halutaan esim. koulutus, työkokemus, kielitaito tms. Ja kun luen, laitan samalla jokaisen kohdalle pisteitä. Joskus joku hakemus vaan tuntuu hyvälle, jolloin laitan sen myös plussaksi ja joskus se on ollut juuri se ratkaiseva tekijä, jolla on kutsuttu haastatteluun. Haastattelussa kyllä sitten erottuu yleensä se paras vaikka pisteet olisivat olleet mataliakin.
Ja joskus oikeasti kannattaa ottaa ns. paskaduuni vastaan. Omassa työyhteisössäni on parikin tapausta, jossa insinööri tai maisteri on tullut tekemään pienipalkkaista projektia tms. tehneet työnsä todella hyvin ja seuraavassa haussa sitten valittu vakkariksi vaikka kaikki kriteerit eivät olisikaan täyttyneet. Toki tiedän ystäväpiiristäni, että välillä tällaisissa tapauksissa käy niin, että sijaisuuksia, määräaikaisuuksia jne. peräperään vuosikausia ilman vakkaripaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Akateemisessa maailmassa alanvaihtajan ei ole helppo löytää työtä. Olen sivusta seurannut monta uudelleenkouluttautunutta alanvaihtajaa, ja työttöminä he ovat, ikävä kyllä. Nuoret menee ohi.
Vahvistan tämän. Jos "korkeakoulutetut työllistyvät verkostojensa avulla", niin miten ylipäätään verkostoidut parikymppisten kanssa vanhempana opiskelijana? Tai nyhdät tyhjästä työttömänä uuden rahoituksen opinnoille?
Vierailija kirjoitti:
Ja joskus oikeasti kannattaa ottaa ns. paskaduuni vastaan. Omassa työyhteisössäni on parikin tapausta, jossa insinööri tai maisteri on tullut tekemään pienipalkkaista projektia tms. .
Pienipalkkaisiin projektitöihin hakee myös ne samat kymmenet tai sadat hakijat, jotka hakevat kaikkia tietyn alan kaikkia paikkoja, eli tämä ei valitettavasti auta.