Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sähkömies ym. Pamahtaa asuntooni ilman etukäteen ilmoittamista?

Vierailija
03.01.2017 |

Mulla siis on tiedossa, että sähkömies on tulossa lähiaikoina ja nyt inhottaa ajatus siitä jos hän pamahtaa tänne yhtäkkiä tai käy sillä välin kun olen poissa..

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että jos sun asunnossa tapahtuu jotain, kun ovi on turvalukittuna, eikä kellään naapurilla ole turvalukon vara-avainta ja ne ukot menee karmit kaulassa sisään, niin maksat laskun.

Mä teen noin myös, mutta kaikki kodinkoneiden hanat on kiinni silloin kun ulkomaillekin lähden...

Pakko turvalukkoa käyttää kun asun sellaisella alueella, että kämppiin murtaudutaan....

Vierailija
42/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nää teidän fantasiat sähkömiehen ym. huoltomiesten käynneistä:

"Pitää tietää etukäteen niin ehtii laittaa seksihepeneet päälle :)"

Terveisin

Sähkömiehen nainen

P.s. Kertomansa mukaan on joskus sattunut, että on jotkut naiset yrittäneet ilmeisesti sitä mahdollisuutta, että voisivat maksaa luonnossa...voi luoja. Ei tarvi mun miehelle yritellä, saa kyllä ihan tarpeeks kotonakin ;).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokranantaja tilaa työn, vuokranantaja on velvollinen ilmoittamaan asukkaalle sähkömiehen tulosta. Sähkömies ei saa "pamahtaa" kämppään kuitenkaan yksinään vaan vuokranantajan/talonmiehen on oltava mukana.

T. Sähkömies

Ei noin. Kyllä se on se vuokralainen kenen kanssa sinne asuntoon mennään jos hän niin sanoo.

Vierailija
44/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistänoitakeksitään? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo nämä ovat inhottavia ukkoja joskus . Minä soitin kerran isännöitsijälle näistä pamahteluista ja muistutin että on laitonta touhua joka kerran on ilmoitettava jos asuntoon on tulossa ulkopuolisia. Se on ehdoton kotirauha Suomessa vetoa tähän. Jopa poliisi tarvitsee kotietsintäluvan oikeudesta ennenkuin voi alkaa roplaamaan koteja. Asian voi riitauttaa ja sen voittaa aina .

Äläpä jauha pashaa...

Poliisi saa tulla himaan ilman mitään kotietsinälupia, jos tarve vaatii...ootsä kattonut liikaa jenkkisarjoja.....

Jos huolto ilmoittaa, että sinä ja sinä päivänä tulevat stekkaamaan jotain, niin silloin ne tulee. Ihan turhaa vääntää asiasta oikeuskeissiä.

Asuntoon saa tulla ilman lupaa ihan heti, jos esim olet niin idiootti, että jätät hanan auki vesikatkon aikana ja se sitten on aiheuttamassa vesivahinkoa.....kun vesi kytkeytyy takaisin päälle.

Siitä pitää huollon/talkkarin/ isännöitsijän vaan jättää lappu pöydälle, että ollaan käyty. Jos siellä olis oikeasti tullut vesivahinko, niin olisit vielä maksumiehenäkin, ja ihan ilman käräjäoikeutta.....

Siinä sulle oikeuskeissejä.....

Toi vesijuttu tapahtui meidän taloyhtiössä ja se tyyppi lähti veks, kun sopimusta ei enää jatkettu...täys vatipää koko jätkä...repi vessastakin suihkusta vesiputket irti kännissä, kun ne oli pintavetona....pidettiin se niinkauan vuokralla, että maksoi vahingot ja sitten ulos....jonkun toisen kiusaksi...

Mutta mielenkiintoista pashaa täällä jauhetaan, kun ei tunneta mitään lakia....as oy laki olis yks, joka kannattaisi lukea läpi....olis sitten vähän ehkä viisaampi, ennenkuin rupeaa mitään väittelemään...totena.

Itse jauhat paskaa. Huolto sopii käynnit asunnoissa, se ei ole mikään ilmoitusasia.

Jospa sitten perustelet väittämäsi, kun kerran väärässä olen.

Mä oon noita juttuja nähnyt 20 vuotta, joten kyllä vissiin tiedän pikkuisen paremmin nää hommat....sori vaan.

Erikoistapauksissa, sovitaan se yksilöllinen käynti. Muutoin mennään rappu kerrallaan sillä nimenomaisella ilmoituksella, josta kerroin.

Vierailija
45/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin

Sähkömiehen nainen

P.s. Kertomansa mukaan on joskus sattunut, että on jotkut naiset yrittäneet ilmeisesti sitä mahdollisuutta, että voisivat maksaa luonnossa...voi luoja. Ei tarvi mun miehelle yritellä, saa kyllä ihan tarpeeks kotonakin ;).

Pillua ei voi koskaan saada liikaan. John Holmes sai nussia työkseen niin paljon kuin halusi ja lisäksi amatööri naisia riitti hyvin kuvausten ulkopuolla ja siitä huolimatta mies käytti kaikki rahansa huoriin.

Vierailija
46/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meidän tupaan ilmestyy sähkömies ilmoittamatta niin lähtee niskaperseotteella ulos.

OKT-asumisen onnea.

Minä asun vuokralla kerrostalossa. Jos minun ovesta sisään tulee ilmoittamatta huoltomies tai sähkömies tai ihan sama mikä onkaan olkoon vaikka vuokra isäntä. Niin ulos lähtee ja vauhdilla.

Vierailija
47/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu kuin poliisi tai muu vastaava virkavallan edustaja ei saa tulla sisään kysymättä, eivätkä hekään ilman hyvää syytä. 

Vierailija
48/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraisäntäkään ei saa mennä asuntoon ilman asujan lupaa ja tämä on ihan ehdoton kielto!

Vierailija
49/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin

Sähkömiehen nainen

Pillua ei voi koskaan saada liikaan. John Holmes sai nussia työkseen niin paljon kuin halusi ja lisäksi amatööri naisia riitti hyvin kuvausten ulkopuolla ja siitä huolimatta mies käytti kaikki rahansa huoriin.

Niin Holmesin Jonnehan tykkäsi myös mies - mies seksistä ja harrasti tätä ns. ilopoikien kanssa...

Vierailija
50/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistänäitäkeksitään? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistänoitakeksitään? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo nämä ovat inhottavia ukkoja joskus . Minä soitin kerran isännöitsijälle näistä pamahteluista ja muistutin että on laitonta touhua joka kerran on ilmoitettava jos asuntoon on tulossa ulkopuolisia. Se on ehdoton kotirauha Suomessa vetoa tähän. Jopa poliisi tarvitsee kotietsintäluvan oikeudesta ennenkuin voi alkaa roplaamaan koteja. Asian voi riitauttaa ja sen voittaa aina .

Äläpä jauha pashaa...

Poliisi saa tulla himaan ilman mitään kotietsinälupia, jos tarve vaatii...ootsä kattonut liikaa jenkkisarjoja.....

Jos huolto ilmoittaa, että sinä ja sinä päivänä tulevat stekkaamaan jotain, niin silloin ne tulee. Ihan turhaa vääntää asiasta oikeuskeissiä.

Asuntoon saa tulla ilman lupaa ihan heti, jos esim olet niin idiootti, että jätät hanan auki vesikatkon aikana ja se sitten on aiheuttamassa vesivahinkoa.....kun vesi kytkeytyy takaisin päälle.

Siitä pitää huollon/talkkarin/ isännöitsijän vaan jättää lappu pöydälle, että ollaan käyty. Jos siellä olis oikeasti tullut vesivahinko, niin olisit vielä maksumiehenäkin, ja ihan ilman käräjäoikeutta.....

Siinä sulle oikeuskeissejä.....

Toi vesijuttu tapahtui meidän taloyhtiössä ja se tyyppi lähti veks, kun sopimusta ei enää jatkettu...täys vatipää koko jätkä...repi vessastakin suihkusta vesiputket irti kännissä, kun ne oli pintavetona....pidettiin se niinkauan vuokralla, että maksoi vahingot ja sitten ulos....jonkun toisen kiusaksi...

Mutta mielenkiintoista pashaa täällä jauhetaan, kun ei tunneta mitään lakia....as oy laki olis yks, joka kannattaisi lukea läpi....olis sitten vähän ehkä viisaampi, ennenkuin rupeaa mitään väittelemään...totena.

Itse jauhat paskaa. Huolto sopii käynnit asunnoissa, se ei ole mikään ilmoitusasia.

Jospa sitten perustelet väittämäsi, kun kerran väärässä olen.

Mä oon noita juttuja nähnyt 20 vuotta, joten kyllä vissiin tiedän pikkuisen paremmin nää hommat....sori vaan.

Erikoistapauksissa, sovitaan se yksilöllinen käynti. Muutoin mennään rappu kerrallaan sillä nimenomaisella ilmoituksella, josta kerroin.

Kyllä minä tiedän miten nämä hommat hoidetaan käytönnössä ja miten ne pitäisi hoitaa lakien ja asetusten mukaan. Ja niin tiedät varmasti sinäkin, kunhan vaan provoilet. Tosiasia on kuitenkin se että luvatta asuntoihin meno on kotirauhan rikkomista ja tuomiota paukkuu jos asukas nostaa siitä jutun ja pystyy todistamaan luvattoman käynnin.

Vierailija
51/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muu kuin poliisi tai muu vastaava virkavallan edustaja ei saa tulla sisään kysymättä, eivätkä hekään ilman hyvää syytä. 

Kyllä ja sen syyn on oltava hälyttävään rikokseen viittaava erityistapaus kuten henkirikos. Oikeastaan muissa tapauksissa he höviävät ilman oikeuden päätöstä olevaa etsintälupaa jokaisen jutun jos riitautat, viimeistään korkeimmassa. Pitää olla painava hälysyy tunkeutua asuntoihin. Tai se plus etsintälupa.

Vierailija
52/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinpä juu tunnut tietävän....

Tässä on ihan lakimiehen vastaus asiaan. Ilmoituksella mennään ja spesiaaliajan voit sopia erikseen.

Että jospa lopetat sen paskan jauhamisen, kun et asiasta mitään tiedä.

Kuinka kauan etukäteen asukkaille pitää ilmoittaa taloyhtiön tilaamasta huoltotyöstä asunnossa, esimerkiksi putkitöistä? Kenen vastuulla on ilmoittaa asukkaalle?

Vastaus:

Asunto-osakeyhtiölain mukaan taloyhtiön on ilmoitettava asukkaille riittävän ajoissa sellaisista kunnossapitotöistä, jotka vaikuttavat huoneiston käyttämiseen. Ilmoitus toimitetaan osakkaan taloyhtiölle ilmoittamaan osoitteeseen ja asuntoon.

Taloyhtiöllä on kuitenkin oikeus suorittaa kunnossapito- tai korjaustyö välittömästi, jos työtä ei voi siirtää vahinkoa tai haittaa aiheuttamatta. Laissa ei tarkemmin määritellä, mikä tämä aika on.

Suositeltavaa on, että taloyhtiön edustaja, esimerkiksi isännöitsijä, ilmoittaa tulevista kunnossapitotöistä, kun niistä on tehty päätös esimerkiksi yhtiökokouksessa tai hallituksessa. Myöhemmin on hyvä ilmoittaa erikseen, milloin käynti asunnossa tehdä. Tämän ilmoituksen tekee yleensä huoltoyhtiön edustaja itse.

Jos taloyhtiöllä on kuitenkin omia tiloja vuokrattuna, esimerkiksi talonmiehen asunto, näiden osalta tulee ottaa huomioon huoneenvuokralainsäädäntö. Taloyhtiön tulee ilmoittaa omille vuokralaisilleen asunnoissa suoritettavista hoitotoimenpiteistä tai korjaus- tai muutostöistä, joista ei aiheudu olennaista haittaa, 14 päivää ennen töiden aloittamista.

Jos kyse on laajemmasta työstä, vuokranantajan on ilmoitettava siitä vuokralaiselle vähintään kuusi kuukautta ennen töiden aloittamista. Kiireelliset työt vuokranantajana oleva taloyhtiö saa suorittaa ilman erillistä ilmoitusaikaa.

Marina Furuhjelm, Lakiasiaintuntija, OTM, Isännöintiliitto

Kysymys on julkaistu Kotitalo-lehden numerossa 2/2014.

Vierailija
53/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka alakerran asuntoon alkaa valua vettä, niin kyllä sinne yläkerran asuntoon saa silloin huoltomies, tai vaikka alakerran asukas, mennä katsomaan että onko hana auki ja sulkea sen.

Vierailija
54/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli kerran joku huoltomies joka ei soittanut edes ovikelloa vaan tuli vaan kylmän viileesti avaimella sisään. Olin alusvaatteissa sängyssä nukkumassa, yksiössä...

Ilmoitus poliisiisn ja riitauta. Voitat. Aina.

Vierailija
55/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka alakerran asuntoon alkaa valua vettä, niin kyllä sinne yläkerran asuntoon saa silloin huoltomies, tai vaikka alakerran asukas, mennä katsomaan että onko hana auki ja sulkea sen.

Ei vaan viranomainen tai talonmies hätätapauksissa näin . Ei naapuri. Henkirikoksen estämisessä kyllä kuka vaan . Sen voittaa oikeudessa.

Vierailija
56/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita varmuusketju oveen varalta? Mutta yleensähän nuo soittavat ja sopivat ajasta.

Vierailija
57/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ihan lakimiehen vastaus asiaan. Ilmoituksella mennään ja spesiaaliajan voit sopia erikseen.

Kuinka kauan etukäteen asukkaille pitää ilmoittaa taloyhtiön tilaamasta huoltotyöstä asunnossa, esimerkiksi putkitöistä? Kenen vastuulla on ilmoittaa asukkaalle?

Vastaus:

Asunto-osakeyhtiölain mukaan taloyhtiön on ilmoitettava asukkaille riittävän ajoissa sellaisista kunnossapitotöistä, jotka vaikuttavat huoneiston käyttämiseen. Ilmoitus toimitetaan osakkaan taloyhtiölle ilmoittamaan osoitteeseen ja asuntoon.

Taloyhtiöllä on kuitenkin oikeus suorittaa kunnossapito- tai korjaustyö välittömästi, jos työtä ei voi siirtää vahinkoa tai haittaa aiheuttamatta. Laissa ei tarkemmin määritellä, mikä tämä aika on.

Suositeltavaa on, että taloyhtiön edustaja, esimerkiksi isännöitsijä, ilmoittaa tulevista kunnossapitotöistä, kun niistä on tehty päätös esimerkiksi yhtiökokouksessa tai hallituksessa. Myöhemmin on hyvä ilmoittaa erikseen, milloin käynti asunnossa tehdä. Tämän ilmoituksen tekee yleensä huoltoyhtiön edustaja itse.

Jos taloyhtiöllä on kuitenkin omia tiloja vuokrattuna, esimerkiksi talonmiehen asunto, näiden osalta tulee ottaa huomioon huoneenvuokralainsäädäntö. Taloyhtiön tulee ilmoittaa omille vuokralaisilleen asunnoissa suoritettavista hoitotoimenpiteistä tai korjaus- tai muutostöistä, joista ei aiheudu olennaista haittaa, 14 päivää ennen töiden aloittamista.

Jos kyse on laajemmasta työstä, vuokranantajan on ilmoitettava siitä vuokralaiselle vähintään kuusi kuukautta ennen töiden aloittamista. Kiireelliset työt vuokranantajana oleva taloyhtiö saa suorittaa ilman erillistä ilmoitusaikaa.

Voitiko vaikka lihavaoida sen kohdan missä lakimiehen mielestä on lupa mennä auntoon ilman asukkaan lupaa? Asukkaan on järjestettävä mahdollisuushuoltoon, mutta ei se niin mene että sen ajan olisi ehdottomasti oltava se mitä hänelle on ehdotettu. Aika pihalla sitä näköjään voi olla pitkälläkin työkokemuksella.

Vierailija
58/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus:

Näin juuri asuntoon saakka on ilmoitettava asukkaalle!

Ja juuri näin: vain sellaisissa hätätapauksissa saa tulla joista aiheutuu vaaraa tai vahinkoa talolle. Laissa on kotirauha jonka takia juuri on ilmoitettava ja sovittava asukkaan kanssa asuntoon tulemisesta aina . Ellei joku hätä, eli kiireellisyys .

Muuten ei ikinä saa mennä luvatta ei ikinä.

Vierailija
59/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo hätätapaus sitten menee, jos asuntoa vahtii kolmepäinen kerberos? Pitääkö rivarissa/kerrolossa/luhtitalossa aina olle ovessa varoitus, ettei kukaan syötä itseään kerberokselle edes hätätapauksessa?

Vierailija
60/72 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ! Aika uskomatonta!

Ajattele kun olet poissa kotoa ja siellä syttyy tulipalo niin palokunta tulee sisälle ihan ilmoittamatta!

Jännää on miten ne tekee sen olkoon asunto omakotitalo, kerrostalo,  oma tai vuokra.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi