Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?

Vierailija
03.01.2017 |

Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.

Kommentit (2134)

Vierailija
1981/2134 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkee ruokakaupassa taskulaskimen kanssa.

Voi olla köyhyyttä, ei piheyttä. Jos tiillä on vaikka 8 euroa 27 senttiä tms. niin haluaa käyttää sen summan tarkkaan ruokaan ja välttää sitä, että on päässälaskussa tehnyt virheen ja joutuu kassalla jonkun tuotteen jättämään pois, kun puuttuu ehkä vain pari senttiä. Ja jos käteisen kanssa liikenteessä pitää huomioida myös senttien pyöristys. Yleensä köyhinä hetkinä olen ihan päässä laskien onnistunut ostokset hoitamaan ilman laskuvirheitä ja kassalla tuotteita nolosti pois jättämään. Tosin en oikeestaan niin nolosto tai häpeä köyhyyttäni. Tiedän että muitakin on...

Itse olen myös joskus kaupassa laskenut kerätessäni tuotteita. Oma syy on ollut, että olen käynyt kaupassa toisen ihmisen puolesta eli hän on antanut kauppareissua varten esim. 40e ja pyytänyt tuomaan tietyt tavarat, sanonut esim. "tuo loppurahalla banaaneja ja omenoita" tms. Pitää siis laskea, paljonko sitä loppurahaa jää, kun ostan pakolliset tuotteet. 

Vierailija
1982/2134 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä siks pihi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuntemani henkilö,

1. Jos palauttaa pulloja, niin pullorahat tulee nostaa käteisenä, sillä jos sen pullonpalautuksen ottaa ostosten yhteydessä, tulee vähemmän bonuksia.

2. Autolla ei saa kiihdyttää, sillä se vie bensaa. Moottoritiellekin ajetaan vaihde vaihteelta 1-2-3-4-5.

3. Auton ilmastointia ei voi käyttää, sillä se vie enemmän bensaa (tämä todettu jo yli 10 vuotta sitten, milloin bensan hinta oli kohtuullista).

4. Vedentulo hanasta oli todella syynissä.

5. Sähkön kulutus oli todella tarkkaa, kahvikin oli juotava heti sen keittämisen jälkeen, jotta keittimen voi sammuttaa ja lämpölevyä ei saanut käyttää.

1. Kohta. Itsekin ajattelen näin. 😄 En tosin joka kerta jaksa ottaa rahana, vaikka sitten bonarit pienenee. 2. Kohta. Väärin. Reipas kiihdytys ajonopeuteen ja voi hypätä jonkun vaihteen ylikin. Tasainen ennakoiva ajotyyli on taloudellisin. 3. Kohta. Olen myös miettinyt tätä. Pidän ilmastointia päällä kun lähden tulikuumalla tai talvipakkasen kylmällä autolla liikenteeseen. Kun lämpötila on tasaantunut, voi siirtyä pois ilmastoinnista. Säästö tosin lienee pieni ja laitan ilmastoinnin takasin, jos oloni sen vaatii, vaikka kulutus nousisikin. Mutta on mielessä ollut. 😄 4. Kohta. Vesi on kallistunut. Olen tulotasoni jäljeen huomattavasti enemmän säästellyt käyttöä. Ei kuitenkaan mitään pakkomielteistä, että jos vettä tarvitsee, niin sitä käytetään. Suihkussa ei minuuttikausia, eikä muutenkaan turhaa veden juoksutusta. En menetä silti yöuniani, jos joskus pesaisen pari astiaa juoksevan veden alla. Yleebsä tiskikoneessa täydellä koneella (ei ylitäydellä). 5. Kohta. Sähkökin kallista, joten ei kaikkia valoja päällä ja kaikkia laitteita päällä, jos ei käyttöä. Kahvia en juo, joten kahvinkeitto & säilytys ei minua koske. Nuukailen lähinnä pienituloisuuden takia, en varsinaisen pihiyden takia, pelastaskseni maailman, huvin vuoksi tai pakko-oireisesti. 🤔

Nykykeittimet menee pois päältä 40min jälkeen, joku EU -säädös

Meillä on varmaan joku erikoissäästävä keitin. Katsoin oikein kellosta ajan ja se sammuu 15 minuutissa. Yleensä kyllä laitankin kahvin heti termariin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1983/2134 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuttiin ok-talossa, keräsin sadevettä jolla huuhtelin vessan.  Peseydyimme myös saunassa sadevedellä-kunnes ostin valkoisen ämpärin ja näin miten paljon siinä vilisi ötököitä! Kotia lämmitimme kaikenlaisilla jätepuilla, illalla laitoin tulipesään valurautapadan jossa oli esim. karjalanapaisti joka kypsyi jälkilämmöllä. Kesäaikaan kehotimme vieraita menemään puskapissalle ettei kulu vettä. Jätteet joko poltimme tai veimme kierrätyspisteisiin. Kaikki pesuvesi lämmitettiin kiukaan kyljessä olleella vedenlämmittimellä-emme koskaan käyneet suihkussa. 

Aikamoista pihiyttä. Oliko järkevää? Mitä olette tehneet säästyneillä rahoilla?

Ei noin sairaat pihit raaski koskaan rahojaan käyttää. Elävät köyhäillen koko elämänsä ja rahat jää perijöille.

Vierailija
1984/2134 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestään on selvä, että kun on tehty tilaa ravinnolle  ei missään nimessä pestä käsiä. Ja sitten syömään.

Vierailija
1985/2134 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaispariskunta syö sunnuntaisin pelkkää puuroa, kun tulee halvemmaksi kuin ruoka. Ovat kuitenkin eläkeläisiä joilla isot säästöt, matkustelevat jne. Miksei voi jättää yhtä reissua tekemättä ja syödä ruokaa joka päivä???

Entä jos tuo on heille se mieluisampi ratkaisu? Hyvä puuro on sitä paitsi hyvää.

Vierailija
1986/2134 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkun käyttöajan rajoittaminen, valojen sammuttelu (vaikkakin ledejä), kilohintojen vertailu, vanhimman leivän syöminen ensin jne. eivät ole nuukuutta vaan järkevyyttä. Kaikessa voi toki mennä äärimmäisyyksin, jolloin lähestytään sitä tarpeetonta nuukuutta. Myös asian esitystapa ja kyttäämisen paljastuminen vaikuttavat asiaan.

Lasten opettaminen tietyille tavoille, kuten sammuttamaan valot huoneesta poistuessaan on hyvä asia. Tässä voi mennä nuoruuden aikana aika tarkaksikin, kysehän on elämänohjeista, joita sitten sovelletaan itsenäistyttyä.

Esim. makaronit ovat halpoja ja niitä ostaessa laatu ratkaisee, ei hinta. On kuitenkin tuote (Torino-makaroni), jonka kilohinta on 200g pusseissa halvempi kuin 1 kg pussissa (??!!). Tällaisessa kilohintavertailussa on todella järkeä. Haluatko oikeasti antaa vapaaehtoisesti rahaa tyhjästä?

Vanhimman leivän syöminen on pelkästään pöljää. Joutuu sillä systeemillä aina syömään vanhaa leipää. Heitä joku kerta kaikki vanhat leivät menemään ja osta vähän tuoretta leipää ja syö heti sitä. Näkkileipää varastoon että joskus kun leipä loppuu voi syödä sitä. Ja taas seuraavaksi saa tuoretta leipää.

Makaronia ei kannata paljoa syödä, ei ravintoarvoa juurikaan.

Miten niin pöljää? Jos pussissa on muutama siivu jäljellä, ei pidä avata uutta pussia. Kysehän on siitä, että leipää ei pidä ostaa automaattisesti joka kerta vaan ainoastaan tarpeeseen. Useimmiten ostohetkellä nyt sattuu olemaan hieman jäljellä.

En minäkään makaronia suosi, mutta esim. makaronilaatikkoon tuota menee.

" Miten niin pöljää". Minähän selitin että miksi. Siksi että joutuu aina syömään vanhaa leipää. Ennen kuin ne muutamat siivut vanhasta pussista on syöty niin " uusi" leipäkään ei ole enää ole tuoretta joten aina syödään vanhaa.

Makaroni on makaronia makaronilaatikossakin.

Mutta kun tuo selitys ontuu. Jos sinulla alkaa olla leipä loppumaisillaan, esim. 2 siivua jäljellä. Söisit niitä yhteensä neljä.

Vaihtoehtoja (missään näissä ei syödä pilaantunutta leipää):

a) Syöt ne ensin ja lähdet sitten kauppaan ostamaan paketin josta otat seuraavat 2 siivua.

b) Heität ne menemään ja lähdet ostamaan kaupasta uuden paketin, josta syöt 4 siivua.

c) Tiedostat edellisellä ostosreissulla, että sinulla on leipä vähissä. Ostat uuden paketin ja heität vanhat pois.

d) Tiedostat edellisellä ostosreissulla, että sinulla on leipä vähissä. Ostat uuden paketin, syöt kaksi viimeistä vanhaa palaa ja loput uutta.

e) Ostat joka kerta leipää, heität aina vanhat menemään.

Tokihan se olisi miellyttävää syödä aina uunilämmintä leipää, mutta jos tällä perusteella toimitaan kaikissa ostoksissa niin ruokahävikki on melkoinen.

Vai kuulutko kenties niihin täydellisiin citysinkkuihin, jotka tekevät joka-aamuisen smoothien vain tuoreista luomutuotteista (alakerran butiikista hankittuja). Sillä pärjääkin jo mukavasti iltaan. Salille sitten vitaminoitu makuvesi ja raakasuklaaenergiapatukka). Illalla onkin aika tehdä iltapala itse käsin valikoiduista spelttisämpylöistä. Keittiö siistiytyy ja blenderi peseytyy päivän aikana itsekseen. Eihän sitä muuten näin kiireinen business-ihminen muuten ehtisikään.

Tai sitten se vaihtoehto, jossa nautitaan edes kerran per paketti vain tuoreesta leivästä: uutta leipää ostetaan, kun vanha on loppumassa, mutta uudesta paketista syödään edes kerran ihan tuoreeltaan ennen kuin se vanha syödään loppuun.

Vierailija
1987/2134 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini laittaa aina ostosreissuilta bensarahaa tililleni pyytämättä. Kerran kysyi paljon autoni vie polttoainetta satasella, ja sen jälkeen aina rahaa tullut vaikken ole pyytänyt.

Kaunis ele, mutta koska matka on lyhyt en ole siksi sanonut mitään maksuista, joita en todellakaan ole vailla..

Viime reissulta rahaa oli tilille tullut oma osuus bensankuluista-viestillä 1,68€.

Hänellä on tapana myös laittaa yhteisistä illanistujaisista laskelma yhteisistä eväistä tyyliin jokaisen osuus 7,43€.

Muiden kaverien kanssa on aina ympäripyöreitä summia että anna vitonen ni ollaan sujut. Jaksa nähdä vaivaa senttien pyörittely 😅

Toisaalta tässä näemme aika sympaattisen penninpyörittelijän - siinä missä ketjun kelmit imevät ilmaiseksi kaiken mitä irti saavat, tämä yksilö pitää tarkalleen huolen ettei ystävä jää miinuksen puolelle.

Vierailija
1988/2134 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset hoksaa tietyn asian maalaisjärjellä eivätlä rasitu sen tekemisestä, esim vihdelaitteet töpselistä irti jossei käytä joka päivä. Toisista tuntuu extremeltä ja typeryydelle. Voi sanoo että korkea korolle ja pienustä puroista tulee suuri virta on tuntemattomia sanontoja heille. Usein nuo ijmiset ovat niitä kitisiköiyä joilla on isohko palkka ja jota nostaessa aina sanotaan et kaikki menee samana päinänä kun tulee.

Vierailija
1989/2134 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri pariskunta todella todella pihi.  Vielä ovat hyvin tienavia, yhdessä tienavat n 15.00 eur kk. Muka "kutsutaan " heille syömään , mutta sitten käy näin, että kukin vieraan pitää viedä jotain ruokailuun. Vaikka meidän porukalle on luotu WhatsApp-ryhmä, aina hän kutsuu jokaisen jäsenen erikseen. Esim. kerran soitti mulle ja kutsui syömään burritoja, puhelun perässä tuli viestin, että voisitko tuoda kolme pakettia kanasuikkaleita? toista vierasta pyysi viemään tortilloja, toista salaattiaineksia, toista kastiketta, toista avokadoja guacamoleen jne... Eli loppujen lopuksi hän ei panostanut millään tavala ruokaan. Pöytään laittoi kannullisen mehukattia ,se oli hänen osuus :D.

Kukin oli ajatellut, ettei ehtinyt käydä kaupassa ostamassa ainesta, jonka pyysi tuomaan. Ja kaikki luulikin, että maksaisi takaisin, mutta ei.

Mua vain nauratti, mutta muut olivat aivan äimistyneeinä. 

Kun mä kutsun kotiini syömään tarkoitan sitä , eli itse tarjoan ruuat ja juomat. Kukaan ei tarvitse tuoda mitään. Olen pienipalkkainen vielä, mutta kutsu on kutsu. Asia erikseen jos jårjestetään vaikka illanistujaiset nyyttäriperiaatteella, jossa jokaisen on tuottava jotain. 

Vierailija
1990/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästö on tuossa töpselien irrottelussa aivan mitätön (omakotitalossa muutaman euron vuodessa jos laitteet ovat tältä vuosituhannelta). Asian voi selvittää helposti laskemalla kun katsoo laitteiden tyhjäkäyntitehot. Muutaman euron vuosipuroista ei kasva mitään merkittävää summa vaikka niitä olisi useita.

Vierailija
1991/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piheys ja ekologisuus laitetaan niin usein samaan kastiin.

Minulla on pienessä rivitalopihassa 8 isoa sinistä muovikanisteria, niitä isoja ja rumia.

Ovat sijoitettu laudoituksen taakse, 2 eri paikassa.

Olen jo jonkin aikaa laittanut lunta näihin saaveihin/ämpäreihin, mitä nämä ovatkin. Talvella tietenkin.

Saavit ovat rännien alla ja kerään sadeveden. Talvella laitan jääkaappiin täyden ämpärillisen lunta ja sulaneen veden käytän vessan vetämiseen.

Meidän koti sijaitsee lähellä parkkipaikkaa. Voin ottaa ämpärillisen vettä ja putsata parkkipaikkaa. Esim kun oli jäljellä pieniä jääkohtia, naputtelin jäät pois ja harjalla harjasin pihaa.

Tykkään puuhastelusta ja tätä parkkipaikan putsaamista tein ihan mielellään.

Tietenkin tämä, kun vessaan ei mene hirveesti vettä, näkyy vesilaskussa.

Juttelin aiheesta kollegani kanssa, meillä arvomaailmat ovat poikkeavat.

Lumen sulatan jääkaapissa, koska se on fiksuinta.

Kollegani pitää tapaani hölmönä ja on keksinyt kaikenlaisia väitteitä miksi sulatettu lumi ei käy vessaan.

Onneksi vaihtoehtoja on.

Lumi sulaa huomattavasti nopeammin huoneenlämmössä. En myöskään laittaisi mitään epämääräisiä lumiastioita jääkaappiini.

Tuolla kirjoittajalla on varmaan ajatuksena että jääkaappi vie vähemmän sähköä kun lumi viilentää sitä.

Aika tyhmää laittaa lunta, jossa voi olla vaikka mitä päästöjä ja epäpuhtauksia, jääkaappiinsa.

Toi, jos mikä, on väärässä paikassa säästämistä.

Miten ämpärissä olevat epäpuhtaudet kulkevat ruokiin ?

Jotain voi liikkua höyryttämisellä, mutta jääkaapissa on kylmä.

Ämpäri on jääkaapin pohjalla. Jääkaapissa on purkkeja, ruokaa ylähyllyssä, joka on lasista.

Ovessa on 2 lokerikkoa. Niissä on mm lasipulloja, ketsuppia, salaatinkastiketta jne. Ei mikään edes koske ämpäriin.

Mielikuvitus laukkaa ja kovaa

Vierailija
1992/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuttiin ok-talossa, keräsin sadevettä jolla huuhtelin vessan.  Peseydyimme myös saunassa sadevedellä-kunnes ostin valkoisen ämpärin ja näin miten paljon siinä vilisi ötököitä! Kotia lämmitimme kaikenlaisilla jätepuilla, illalla laitoin tulipesään valurautapadan jossa oli esim. karjalanapaisti joka kypsyi jälkilämmöllä. Kesäaikaan kehotimme vieraita menemään puskapissalle ettei kulu vettä. Jätteet joko poltimme tai veimme kierrätyspisteisiin. Kaikki pesuvesi lämmitettiin kiukaan kyljessä olleella vedenlämmittimellä-emme koskaan käyneet suihkussa. 

Sadevesisaavin päällä pitää olla hyttysverkkoa, niin ei hyttyset pääse munimaan sinne. Meillä ei ole mökillä muuta pesuvettä kuin sadevesi ja ihan ötökkävapaata se on. Joskus harvoin hyttysverkko unohtunut tai jostain syystä huonosti paikoillaan. Silloin otan siivilän ja asetan sen ämpärin päälle. Sen läpi kaadan ötökkäveden kahdesti ja tadaa - puhdasta tulee.

Kehotamme mökillä vieraita puskapissalle myös, mutta emme pihiyttämme vaan siksi ettei huussi ala haista. Se kun löyhkää vain märkänä.

Vierailija
1993/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri nappasi taskuunsa tarjoilijalle tarkoittamani juomarahan. Ei kuulemma sellasta tarvitse jättää. Harmittaa vaan, että siinä maassa missä olimme, niin kyllä minusta tarvitsee.

Mikä maa oli kyseessä? Itse asun Espanjassa, niin tiedän, että täällä ei ainakaan tarvitse.. Tosin, en ymmärrä tuota TOISEN juomarahan nappaamista, kun tippiähän saa jättää missä maassa haluaa joka tapauksessa. Itse jätän Suomessa yleensä poikkeuksetta.

Vierailija
1994/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo ei osta työpaikan vessoihin WC-paperia tai käsipaperia. Työntekijöiden pitää hommata paperit itse. Alihankkijan edustaja toi suklaarasian palaveriin, jossa olivat alihankkijan edustaja, minä ja pomo. Pomo nappasi suklaarasian omalle pöydälleen palaverin jälkeen ja mussutti kaikki suklaat itse, ei edes tarjonnut muille.

Tämä on jotain, mitä en kertakaikkiaan tajua. Itse olen perustanut yrityksen pari vuotta sitten. Ei ole vielä varaa palkata ketään - ja välissä meinasin, mutta jätin tekemättä koska en "kehtaa" palkata orjapalkalla. Enivei: kyllä minusta se on kunniakysymys, että voi tarjota työpaikan, jossa työntekijä ei ole mikään välttämätön paha, vaan arvostettu henkilö! Jos pomo ei voi hankkia vessapaperia edes, niin kaikki varmaan saavat tehdä etätöitä ettei tartte olla toimitilaakaan?

Vierailija
1995/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni pesee minigrip-pusseja. Vieläpä niitä Ikean halpiksia, jotka maksavat pari senttiä kappaleelta. Aika painokkaasti sanoin, että omia kamojaan laittakoot minne laittaa, mutta yhteisiä elintarvikkeita ei mihinkään vedellä huljutettuihin, huonosti kuivuneisiin ja rasvatahraisiin pusseihin laiteta. 

Et ole vissiin kuullut ekologisuudesta etkä kasvihuoneilmitöstä? Nyt järkikäteen hei..

Vierailija
1996/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on hauskoja. Itsekin olen mieheni kanssa melko pihi/säästäväinen tietyissä asioissa, mutta vastaavasti käytämme rahaa matkusteluun ja ravintolassa syömiseen.

Käymme n.5 min pikasuihkuissa, jotta säästyy vettä ja sähköä.

Kaupassa kankaiset kassit mukana, muovikasseja emme yleensä osta.

Kovilla yli 15 asteen pakkasilla verhot ovat kiinni ettei lämpö karkaisi.

Sisälämpötila kotona noin 20-21 astetta, että sähköä säästyy.

Sauna lämpeää ilmaisilla jämäpuilla, joita saamme sukulaisilta.

Ostan vaatteeni lähes ainoastaan kirppiksiltä. Pesuaineet ym. Tokmannin tarjouksista.

Kesällä sadevesitynnyrit pihalla, sieltä saan ilmaiset puutarhankasteluvedet.

No tuo sisälämpö ei välttämättä ole piheyttä. Mä en taas voisi muuttaa mihinkään uudisasuntoihin, kun niitä ei perhana saa kylmäksi millään. Mun vanhemmat ostivat uudisasunnon ja mitä siellä oon käynyt kylässä, niin talvisin on pakko nukkua huoneessa ikkunat auki ja muutoin huudatan ilmalämpöpumppua - valtaosan ajastani olen terassilla shortseissa kun on edes vähän viileämpää. Mulle siis riittää about 17 astetta kyllä sisälämpötilaksi eikä yhtään enempää tai hiki virtaa.

Vierailija
1997/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on hauskoja. Itsekin olen mieheni kanssa melko pihi/säästäväinen tietyissä asioissa, mutta vastaavasti käytämme rahaa matkusteluun ja ravintolassa syömiseen.

Ostan vaatteeni lähes ainoastaan kirppiksiltä. Pesuaineet ym. Tokmannin tarjouksista.

20-21 astetta säästämistä? Meillä on ihan ilman pihistelyä jotain 18-19, mukavuuden nimissä jo kun muuten on liian kuuma. Pihi sukulainen pitää noin 12-14 asteessa taas talvisaikaan...

Meillä kuluttaa rahaa ilmalämpöpumppu, jotta saadaan lämpötila noin matalaksi! Uudiskohde,ja vaikka kaikki lämmitykset vedetty nollaan, niin aivan liian kuuma koko ajan.

Vierailija
1998/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs kollega, joka ei tuo koskaan työpaikalle mitään tarjottavia, kerää itselleen kotiinviemisiksi työajan lähestyessä loppua muiden tuomia tarjottavia. Kerää muiden tuomia karkkeja taskuihinsa Hän ei kuulu kahviporukkaan, mutta on jäänyt kiinni kahvin salajuomisesta. Perui illanviettoon tulonsa, kun ilmeni, että omavastuu täydestä juhlaruoasta ja viineistä onkin peräti 10 euroa.

Sellaisia työpaikkoja, missä ei tarjota firman puolesta kahvia, ei pitäisi olla edes olemassa. En ymmärrä miten joku voi halveksia työntekijöitään niin paljon, ettei viitsi edes kahvihuoneeseen kahvia ostaa. Tällaiset pomot ovat psykopaattinarsisteja, jotka pitäisi lukita pöpilään, eikä heidän pitäisi olla johtamassa minkäänlaista firmaa.

Eikö se ole aika harvinaista, että työpaikassa saa ilmaiseksi kahvia? Ja siis eikö verottaja puutu siihen?

Vierailija
1999/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20-21 astetta säästämistä? Meillä on ihan ilman pihistelyä jotain 18-19, mukavuuden nimissä jo kun muuten on liian kuuma. Pihi sukulainen pitää noin 12-14 asteessa taas talvisaikaan...

Siksi että yleisin huonelämpötila Suomessa on jotain yli 22 astetta. Lisäksi kylmillä lattioilla tuo 20-21astetta on ehdoton minimi jossa vielä viihtyy. Enkä ole niin sairaalloisen nuuka kuitenkaan että haluaisin palella kotonani (18-19 astetta) tai homehduttaa/pilata taloani (12-14 astetta).

Anteeksi vaan, mutta mistä tulee tuo kuvitelma, että lämpötila homehduttaa talon? Ymmärrän jos lämpötila menee minuksen puolelle niin, että vesiputket jäätyvät ja halkeavat.

Itse asun Espanjanjassa ja yleensä lämpö on täällä 20-46 astetta. En ole ikinä nähnyt Suomessa tällaista määrää hometaloja kuin täällä... Ja rakennesuunnittelu lukeneena voin sanoa: 12-14 asteen  lämpötila ei todellakaan homehduta yhtään mitään vaan jokin aivan muu juttu.

Vierailija
2000/2134 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat matkailee aina pihisti. Voivat maksaa 1500 euroa/hlö viikon risteilystä, mutta ei euroakaan lisää, että saisi edes ikkunallisen hytin, saati parvekkeen. Harrastavat myös kaukomatkoja samassa hintaluokassa, mutta lentokentällä ei voi yöpyä hotellissa, lentokentälle ei voi mennä taksilla (vaan minun pitää aina aamuyöllä tai pahimpaan ruuhka-aikaan kuskata), lentokentällä ei voi juoda kahviakaan vaan eväät otetaan minun luotani mukaan ja syödään kentällä. Mun on vaikea kestää tätä. Silti loukkaantuisivat suuresti, jos ehdotan lentokenttähotellia tai taksia minun piikkiini, koska nukkuisin mieluummin, jotta jaksaisin töissä. Argh.

Omasta näkökulmastasi vanhempasi ovat aivan normaaleja, mutta itse olet ehkä aavistuksen höveli rahan kanssa, jos ehdotat esim. taksin ja lentokenttähotellin käyttöä. Olen aina ajatellut, että kukaan ei noissa lentokenttähotelleissa ole tai esim. syö kentällä omalla rahallaan, vaan ainoastaan silloin jos firma maksaa.

No mun mielestäni 1500 euroa risteilystä on höveliä, mutta samalla idioottimaista, jos ei raaski parveketta (tai edes ikkunaa!) maksaa viikon risteilylle. Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla, kuten Suomessa yleisesti muutenkin, on hotelleissa erikseen viikonloppu ja arkihinnat ja viikonloppuhinta on noin 50% arkihinnasta, koska viikonloppuisin matkustetaan omalla rahalla. En todellakaan jaksa käsittää myöskään perhettä, joka esim. lähtee puolen yön jälkeen lasten kanssa jostain landelta ajamaan kentälle, kun voisi ajaa edellisenä päivänä ja nukkua sen yön lentokenttähotellissa. Ehkä itselläni on trauma lapsuudesta asti siitä, että joka paikassa syötiin aina omia eväitä (puu ja penkki -parkissa tien varressa) eikä tullut kuuloonkaan, että olis pysähdytty huoltoasemalla tai ravintolassa ja syöty siellä.

Itse taas en mitään ikkunaa haluaisi, kun en varmaan hytissä käy kuin nukkumassa. Ja yleensä menen yöllä niin siitä ikkunasta tuskin mitään näkisikään. Enemmän on idioottimaista maksaa jostain ikkunasta, kun siellä hytissä edes käy muuta ku muutaman tunnin aina nukkumassa tai naimassa jonkun kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme