Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Täällä joku kirjoitti siitä että oli joku saituri juonut muiden alkoholit. Eiköhän jokainen ole joskus ollut niin lärvit että on maistunut myös muiden alkoholit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheen kanssa lähdettiin kerran kylpylälomalle pohjoiseen.
Heistä paljastui ihan uusi puoli.
Meno matkalla meni vielä ihan normaaliin käytökseen, että he halusivat pysähtyä tauoille parkkipaikoille, meillä ei ollut eväitä mukana niin pysähdyttiin sitten eri aikoihin kun käytiin huoltoasemalla kahvilla ja syömässä.
Aamulla he heräsivät aina aikaisin että ehtivät käydä kaksi kertaa aamupalalla ja säästivät siinä ettei tarvi syödä lounasta.
Sen sijaan että olisivat maksaneet näköalahissin tunturiin, he kävelivät reilun tunnin. Me sitten odottelimme heitä siellä.
Kylpylässä lilluivat monta tuntia. Kävivät itseasiassa kolmesti päivässä sen sallitun ajan, kun ranneke oli koko päivän voimassa.Ei puhettakaan yhteisistä ravintolapäivällisistä, ja teimme siis yhdessä kyllä huoneistossa ruokia mutta olisi kiva ollut vaikka kerran käydä syömässä ulkona..
No ei heidän kanssa enää lomalle lähdetä.
Itselle loma on aikaa kun en nuukaile, kotona ollessa ennemmin elän säästeliäämmin ja säästän rahaa lomareissuihin.Osa noista on toki nuukailua, mutta kyllä minullekin ykkösvaihtoehto olisi kiivetä tunturiin itse, etenkin jos sää suosii. Näköalahisseistä en välitä oikeastaan ollenkaan. Huoltoasemaruokailuun pätee sama, eli ainoastaan jos on aivan pakko. Ja tämä myös silloin, kun joku toinen tarjoutuu maksamaan...
Monella muullakin kirjoittajalla tuntuu unohtuvan, että kaikki ihmiset eivät välttämättä arvosta samoja asioita kuin he itse.
Mitä ihmeen vikaa huoltoasemien ruuissa on? Mieluummin minä huoltsikalla käyn syömässä lämpimän ruuan, kuin istun ulkona parkkipaikoilla syömässä kylmiä vettyneitä voileipiä ja karjalanpiirakoita ja juoda termarikahvia ja jälkiruuaksi banaani tmv. Eli niitä kotona laitettuja eväitä.
Vai pitäisikö reissuun lähtiessä käydä syömässä jossain tilausravintolassa kallis ja yleensä mauton pihvi tai mitätön pasta-ateria?
Me käydään miehen kanssa usein syömässä paikallisella huoltoasemalla, kun ei viitsitä kotona laittaa mitään, ja siellä on ihan älyttömän hyvät ja monipuoliset ruuat ja ihan kohtuuhintaiset. Ollaan huomattu, että moni muukin paikallinen tekee samoin.
Ei huoltoasemien ruuissa välttämättä ole mitään pahaa, toisille se ei vaan ole se juttu. Ei myöskään ole mitään pahaa evästellä levähdyspaikalla lammen rannalla, jos se on itselle just se juttu automatkoilla. Se, että toinen haluaa vaeltaa rinkan kanssa Sokostille sen sijaan, että vuokraisi helikopterin viemään suoraan huipulle ja takaisin ei ole nuukailua vaan toisenlainen elämys. Kaikki eivät vaan etsi samanlaisia elämyksiä.
Meillä usein käy näin.
Loma alkaa ja jääkaapissa on ruokaa. Teen niistä eväät mukaan.
Elän pääomatuloilla, olen perinyt arvopapereita ja 2 kiinteistöä Etelä-Helsingistä. Päiväni ovat laatuaikaa, joskus huvikseni käyn hakemassa ruokakassin. Viime viikollakin siinä oli hyviä kaurahiutaleita, parasta ennen-päiväys vasta marraskuussa.
Kaverini sanoi minua saidaksi, koska autoni peräluukussa on säkki johon kerään näkemäni pullot ja tölkit teiden varsilta. Sanoin siihen, että kyllä irtoraha kannattaa ottaa talteen, pienikin.
Olen minäkin jonkun verran nuuka. Meillä on viikonloppuisin eli "ei työpäivinä" sellaista tosi arkista ruokaa: keitettyjä perunoita + keitettyjä porkkanasiivuja voilla ja suolaripauksella maustettuna + omatekoisia lihapullia + ruskea kastike oman reseptini mukaan. Toisinaan lihapullien sijaan saa kassler lihapihvin.
Iltapalaksi teetä ja voileipää.
Mummilassani Kajaanin korvessa, heillä on sähköt ja vesi, mutta käyttävät vaan ulkohuussia, peseytyvät rantasaunassa järvivedellä ympäri vuoden sekä pyykkäävät siellä, juovat kaivovettä, lämmittävät puilla, ja polttavat kynttilöitä. Kaupassa käyvät pari kertaa vuodessa, kahvi, jauhot ja sokeri sieltä, kaikki muu omasta maasta, metsästä ja kalastamalla, munat ja maito naapurista. Vieraiden pitää elää samalla tavalla. Kiva mennä pienten lasten kanssa käymään :)
Vierailija kirjoitti:
Mummilassani Kajaanin korvessa, heillä on sähköt ja vesi, mutta käyttävät vaan ulkohuussia, peseytyvät rantasaunassa järvivedellä ympäri vuoden sekä pyykkäävät siellä, juovat kaivovettä, lämmittävät puilla, ja polttavat kynttilöitä. Kaupassa käyvät pari kertaa vuodessa, kahvi, jauhot ja sokeri sieltä, kaikki muu omasta maasta, metsästä ja kalastamalla, munat ja maito naapurista. Vieraiden pitää elää samalla tavalla. Kiva mennä pienten lasten kanssa käymään :)
Ja pesukone heillä on, suihku, vessa jne. Jääkaappikaan ei ole käytössä, kun pihalla on kylmävarasto ( jonka lämpötila vaihtelee...), ja jo tehdyt ruoat kuulemma säilyvät hyvin kuistin lattialla peitettynä. Ihan hirveää mennä pienten lasten kanssa, kun ei tiedä milloin saamme ruokamyrkytyksen! Ja kuukautisten aikaan ei ulkohuussi houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheen isä vahti, että vieraatkin käyttävät vessapaperia "yksi ruutu pienellä tai kolme ruutua isolla hädällä". Tätä mantraa hoki vessan oven käydessä.
Kolme ruutua on sairaus.
Niin on, Sairaalloista tuhlaamista. Yksi ruutu riittää. Reikä keskelle ja pala talteen. Etusormi reiästä läpi ja sormella putsataan perärööri, sen jälkeen vedetään sormi paperista pyyhkien samalla sormi. Pienellä palalla puhdistetaan lopuksi kynnenaluset. Eli yksi pala riittää yhteen vessareissuun. Idea vapaasti käytettävissä.
Neuvostoliitossa käytetty konsti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheen isä vahti, että vieraatkin käyttävät vessapaperia "yksi ruutu pienellä tai kolme ruutua isolla hädällä". Tätä mantraa hoki vessan oven käydessä.
Kolme ruutua on sairaus.
Niin on, Sairaalloista tuhlaamista. Yksi ruutu riittää. Reikä keskelle ja pala talteen. Etusormi reiästä läpi ja sormella putsataan perärööri, sen jälkeen vedetään sormi paperista pyyhkien samalla sormi. Pienellä palalla puhdistetaan lopuksi kynnenaluset. Eli yksi pala riittää yhteen vessareissuun. Idea vapaasti käytettävissä.
Neuvostoliitossa käytetty konsti.
Kuka jaksaa nuukailla paskapaprun kanssa? Niin halpaa ettei mitään merkitystä.
Meidän yksi tuttavaperhe on tosi saita, varsinkin perheen äiti. Kulkee esim pummilla töihin, lapsen eväät ”jäi vahingossa” kotiin niin mankuu sitten muiden eväitä ja lupaa ”maksaa takaisin”… esimerkkejä olis vaikka kuinka! Mutta niin pihi en heidänkään perheen uskonut olevan, kun pongasin niiden kämpän just hiljattain myynnissä niin näköjään nukkuvat miehensä kanssa yhdessä 80-90cm patjalla. Päällekkäin, vuorotellen? Siis eivätkö ole viitsineet nuukuuttaan edes kahta patjaa ostaa? Vai asuuko toinen eri osoitteessa, ero kenties? Tosi karu oli kodin sisustus, että sen puoleen ymmärtäisin jos eivät oikeasti viitsi leveää sänkyäkään ostaa. Tai itse en oikein kodiksi sitä ankeeta näkymää kutsuisi, ei ollut mitään kodin tunnelmaa siellä, kaihtimet oli lähinnä sisustusta muistuttava asia, ja kahvinkeitin. Palkat on kummallakin hyvät, jopa erinomaiset.
Ystävättärelläni oli tosi hyvä tyyppi miesystävänä. Hauska, älykäs ja symppis ja söpö.
Tulivat ensimmäisen kerran viikonloppuvierailulle ja jäi mieleen pari hauskaa juttua:
-Hammashoito on tärkeää. (No niinhän se on.) Hän esitteli meille miten hammaslangankäytössä voi säästää: Kaivoi hammaslanganpätkän minigrip-pussista, hoonasi hammasvälit, huunteli langan ja taitteli takaisin samaan pussiin. "Niin kauan kuin kuidut langassa pysyvät yhdessä."
-He joutuivat hankkimaan auton, mikä sinänsä soti hänen ideologiaan vastaan, mutta pakon edessä sitten joo. Illan pimetessä "tankkaus" kolmen eri huoltamoiden välillä nostellen niitä tankkiletkuja niin, että sieltä valuu ne letkuissa olevat bensat omaan tankkiin. Olin mukana tuossa toimituksessa sunnuntai-iltana ja koska pieni paikkakunta kyseessä ja oletan, että alueella kameravalvonta niin jotenkin häiritsi touhua, koska kaikki tietävät kuka olen...Vaikka varmasti ihan järkevää säästämistä. Mutta ihan oikeasti vahdata, että tuolla kävi joku nyt tankkaamassa, äkkiä tyhjentämään jämät!
Heidän suhteensa tyrehtyi aikanaan, mutta hän piti meitä edelleen kavereina, mikäs siinä.
Soitti, että on lähistöllä. Voisiko tulla yöpymään. -Totta kai, mutta me ei olla itse kotona, voit mennä alakerran huoneeseen nukkumaan, avain on paikassa x ja pyyhkeet sun muut löydät kylppäristä. Syö mitä löydät.
Aamulla vastaus: "Lähdin jo aika aikaisin, en saanut nukuttua kun talossa oli niin kuuma. Yritin nukkua terassilla mut alko satamaan ja kastuin ja menin sit kuitenkin autoon. Otin sen märän patjan mukaan niin ei tarvi teidän sitä kuivattaa."
Minä luulin, että tyyppi kertoo jostain omasta retkipatjastaan, mutta ehei, oli vienyt minun petariparjani!
Tuli taas vuoden päästä käymään. Oli hurahtanut sellaiseen ajatukseen, että on ihan epäloogistä kuurata ihoansa ja hiuksiansa niin usen kuin länsimaiset ihmiset tekevät. Hän oli ollut peseytymättä jo viikkoja ja huomannut positiivisen muutoksen sekä omassa kropassaan, että kukkarossa. "Eikä kukaan ole sanonut, että olisin pahanhajuinen!"
...En kysellyt koskaan sen patjani perään, huh mitäköhän siinäkin asui ja kasvoi...
Voi luoja, ei kai moni viitsi sanoa, että sinä ja vaatteesi oikeasti haisevat pinttyneelle ihmiselle.
Sittemmin kuulin, että muuttanut Etelä-Amerikkaan. Toivon hälle kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meno matkalla meni vielä ihan normaaliin käytökseen, että he halusivat pysähtyä tauoille parkkipaikoille, meillä ei ollut eväitä mukana niin pysähdyttiin sitten eri aikoihin kun käytiin huoltoasemalla kahvilla ja syömässä.
Aamulla he heräsivät aina aikaisin että ehtivät käydä kaksi kertaa aamupalalla ja säästivät siinä ettei tarvi syödä lounasta.
Sen sijaan että olisivat maksaneet näköalahissin tunturiin, he kävelivät reilun tunnin. Me sitten odottelimme heitä siellä.
Kylpylässä lilluivat monta tuntia. Kävivät itseasiassa kolmesti päivässä sen sallitun ajan, kun ranneke oli koko päivän voimassa.Ei puhettakaan yhteisistä ravintolapäivällisistä, ja teimme siis yhdessä kyllä huoneistossa ruokia mutta olisi kiva ollut vaikka kerran käydä syömässä ulkona..
Itselle loma on aikaa kun en nuukaile, kotona ollessa ennemmin elän säästeliäämmin ja säästän rahaa lomareissuihin.Osa noista on toki nuukailua, mutta kyllä minullekin ykkösvaihtoehto olisi kiivetä tunturiin itse, etenkin jos sää suosii. Näköalahisseistä en välitä oikeastaan ollenkaan. Huoltoasemaruokailuun pätee sama, eli ainoastaan jos on aivan pakko. Ja tämä myös silloin, kun joku toinen tarjoutuu maksamaan...
Monella muullakin kirjoittajalla tuntuu unohtuvan, että kaikki ihmiset eivät välttämättä arvosta samoja asioita kuin he itse.
Jäipä itsellä tässä mainitsematta se että meillä ja tuttavaperheellä on saman ikäisiä lapsia, ikähaarukka 1-5 vuotta. Ei tunturiin näiden kanssa jaksa nousta kävellen. Minä ainakaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäipä itsellä tässä mainitsematta se että meillä ja tuttavaperheellä on saman ikäisiä lapsia, ikähaarukka 1-5 vuotta. Ei tunturiin näiden kanssa jaksa nousta kävellen. Minä ainakaan..
Mä voin kuvitella kun se ystäväperhe sanois: ”No mut ottakaa nää meidän muksut teidän mukaan sinne hissiin (jonka te maksatte) niin me mennään miehen kaa kävellen.” Tai ” No mut jos te kerran ostatte lipun niin meidän perhe varmaan mahtuu siihen samaa perhelippuun mukaan, ostatte ( ja Maksatte) vaan pari ylimääräistä lippua niin päästään kaikki hissillä ylös.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pesukone heillä on, suihku, vessa jne. Jääkaappikaan ei ole käytössä, kun pihalla on kylmävarasto ( jonka lämpötila vaihtelee...), ja jo tehdyt ruoat kuulemma säilyvät hyvin kuistin lattialla peitettynä. Ihan hirveää mennä pienten lasten kanssa, kun ei tiedä milloin saamme ruokamyrkytyksen! Ja kuukautisten aikaan ei ulkohuussi houkuttele.
Ei kukaan pakota sua menemään sinne kuin päiväreissulle.
Appivanhempien mökillä huussissa pissaaminen kielletty ettei huussi kulu. Pissata täytyy niin miesten kuin naisten ympäri pihamaata. Vieraana olen kuitenkin käyttänyt huussia ja kerran appiukko seisoi vahdissa ja tokaisi, että olipa nopea käynti, viitaten että olisi pitänyt jäädä isolle hädälle istumaan. Samat vanhemmat halusivat myös säästää vesivahingostamme puretut lattialaudat, koska niistähän voi vielä jonain päivänä tehdä jotakin ulkotiloihin….. saman suvun puolelta koirallemme tulee usein ruoka-annoksia, koska mitään ruokaa ei voi heittää pois. Erään kerran pakastimeen oli tuotu rasiallinen pakastettuja porkkanan ja perunan kuoria. Ja kyllä, lähes kaikki lentää samantien roskiin…
Minulle opetettiin lapsena, että koska olemme köyhiä niin meillä on oikeus ottaa rikkailta. Äitini soitti aina sukulaiset läpi ja pyysi rahaa. Se oli meille normaalia.
Veikkauksen pelejä meillä pelattiin myös paljon. Joka päivä kaikki mahdolliset.
Nyt 40 vuotiaana minua hävettää suunnattomasti perheeni käytös. Se toisten ihmisten hyväksikäyttö oli jotain kuvottavaa.
Minusta on myös tullut kyyninen "köyhiä" kohtaan, jos meidän ikityöttömässä perheessä rahat riittivät uhkapeleihin ja tupakkaan, niin kyllä varmaan riittävät muillakin normaaliin elämiseen.
Raha on kummallinen vintinpimentäjä. Silloin kun sitä on niin paljon, että enää ei tarvitsisi mitään tehdä, vaan kertyneellä potilla eläisi leveästi koko loppuelämänsä ajan, elää sitten vaikka 155-vuotiaaksi, niin silloin sitä vasta aletaankin huolehtia rahojensa riittävyydestä ja lisää pitäisi saada. Sitten nuukaillaan kaikesta ja kaikessa ja räknätään rahat tarkemmin kuin työtön köyhä, jolla alle 20€ tilillä ja seuraavien rahojen tuloon on vielä puolitoista viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että nykyään iso osa ylivelkaantuneista ihmisistä on niitä, joilla on oikeasti hyvät vuositulot? Mutta niinhän se menee, että mitä enemmän rahaa, niin sitä tulee hankittua sitten useampaa autoa, uima-allasta omalle pihalle, ylikallis omakotitalo hienolta alueelta, ja sitten ollaan pulassa. Eli rikkaan pihiys voi oikeasti johtua siitä, että elää koko ajan yli varojensa pitääkseen kulisseja yllä
Jos on taloudellisesti lirissä parista autosta, uima-altaasta ja kalliilta alueelta ostetusta okt:sta, niin kyseinen perhe ei ole ollut lähtökohtaisestikaan "rikas". Suomeksi, keskiluokkaisia jotka pihistelee näyelläkseen rikkaita.
Ex-kaveri, joka valitsi uuden asumispaikkansa sillä perusteella, että vieressä on ruokajakelu. Omistusasunto siis, eikä tällä ihmisellä mitään tarvetta käydä hakemassa ilmaista ruokaa muutenkaan. Kätevästi hoitaa asiansa niin, että ehtii jonoon sopivasti silloin kun se on lyhyimmillään ja saa siitä päivän-parin ruoat.
Mielestäni jonoissa pitäisi kysyä edes jonkinlaista selvitystä tuloista, mietityttää kuinka monta oikeasti varakkaampaa henkilöä käy jonoissa huvikseen...