Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega, joka ei tuo koskaan työpaikalle mitään tarjottavia, kerää itselleen kotiinviemisiksi työajan lähestyessä loppua muiden tuomia tarjottavia. Kerää muiden tuomia karkkeja taskuihinsa Hän ei kuulu kahviporukkaan, mutta on jäänyt kiinni kahvin salajuomisesta. Perui illanviettoon tulonsa, kun ilmeni, että omavastuu täydestä juhlaruoasta ja viineistä onkin peräti 10 euroa.
Sellaisia työpaikkoja, missä ei tarjota firman puolesta kahvia, ei pitäisi olla edes olemassa. En ymmärrä miten joku voi halveksia työntekijöitään niin paljon, ettei viitsi edes kahvihuoneeseen kahvia ostaa. Tällaiset pomot ovat psykopaattinarsisteja, jotka pitäisi lukita pöpilään, eikä heidän pitäisi olla johtamassa minkäänlaista firmaa.
Vanha kommentti mutta jep. Olen pikaruokalassa töissä ja me saadaan ilmaset ruuat joka päivä, kahvia ja limua niin paljon kun sielu sietää. Ihan uskomatonta että "oikeissa töissä" kahvit viedään itse omalla kustannuksella työpaikalle.
Mutta pihistelyyn. Mulla taas on kaveri, joka pihistelee kaikesta sellaisesta, jota varten yleensä taas pihistellään muualta. Esim. kaveriporukalla näkeminen ei onnistu, kun ei ole varaa junalippuun (max. 10e). Kahvin voi kuitenkin käydä Joka. Ikinen. Aamu ostamassa lähikaupasta, hinta 2,5e. Nyyttäritapaamisille tuo halvinta Xtran mitäikinä, sipsiä yleensä. Itse syö kuitenkin ulkona aika usein ja tilailee pizzoja.
pulupentele kirjoitti:
Armaat appivanhempani. Omaisuus on pari-kolme miljoonaa euroa, silti kyseessä on pihin pariskunta jonka olen koskaan tavannut. Mieheni eli heidän esikoisensa ja minä olimme molemmat kipeänä yhtenä päivänä eikä kaapeissa ollut mitään ruokaa. Mies pyysi kahden kilometrin päässä asuvia vanhempiaan tuomaan kaupasta tuoremehua jotta minä diabeetikkona saisin laitettua insuliinia, näin he tekivätkin mutta paikan päällä he vaativat meitä maksamaan tuoremehun 2,5 € sekä bensasta pari euroa.
Molemmat haluaisivat matkustella nyt eläkkeellä mutta ei voi kun se _maksaa_. Appiukko irrottaa vanhoista, tarpeettomista tavaroista naulat irti ja "suoristaa" ne vasaralla koska uudet naulat maksavat. Ulkona syöminen on syntiä ja jos teatteriin mennään niin silloin kyseessä on pankin lahjoittamat ilmaisliput. Ja kyseessä on kuitenkin vasta päälle viisikymppiset ihmiset.
Tämä niin uskomattoman surullista.. Lantin lanttia et mukaasi täältä saa. Onneksi voivat sitten kuolinvuoteellaan iloita kuinka oli rahaa pankissa, jes!!
Vierailija kirjoitti:
Eikö "Saida" ole nimi? Vai mitä tarkoittaa "saidat"?
Mistä epätykkäykset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä epätykkäykset?
Oisko siitä et "saidat" on monikkomuoto sanalla saita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä epätykkäykset?
*sanasta... Olut teki tepposet, pilkka osui omaan nilkkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä epätykkäykset?
En minä olisi tiennyt "saidat" sanan yksikköä. Olisin luullut, että se on "saida", mutta kun luin keskustelua paljastui, että se oli "saita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä epätykkäykset?
En minä olisi tiennyt "saidat" sanan yksikköä. Olisin luullut, että se on "saida", mutta kun luin keskustelua paljastui, että se oli "saita".
Ja taas epätykkäykset. Kyllä täällä ollaan ilkeitä. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä epätykkäykset?
Typerästä nillityksestä.
Yyy kirjoitti:
Olin kerran töissä kauppiaalla, joka vei myytävänä jo olleet, itämään alkaneet perunat takaisin isänsä perunamaalle, koska niistä tulisi vielä uutta satoa.
Kauppiaan vuositulot olivat 60-80 tonnia vuodessa. Yhden perunan arvohan on noin 5 senttiä kpl.
Näinhän perunoita kasvatetaan ja suoraan maasta nostettuna hyviä.
Mikä tuossa oli pimeyttä?
Isolla, hyvin menestyvällä huoltoasemalla kesätöissä ollut kaverini kertoi omistajasta, joka hiljaisempina hetkinä kierteli bensapumppujen ympärillä etsimässä asiakkailta pudonneita kolikoita. Oli kerrankin innoissaan kehunut löytäneensä reilut 50 penniä. Tarkkaa pennisummaa en enää muista. Tämä siis tapahtui 1980-luvulla. Kerrottakoon, että huoltoasema sijaitsi siihen aikaan ainoan kaupunkiin tulevan tien varessa, joten asiakkaita todellakin riitti. Huoltoaseman yhteydessä oli myymälä ja kahvila.
[quotes=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä oo tullu kiitoksia yo-vierailusta eikä kuvaa!!
Moni kiittää kuvalla ja ne ei oo välttämättä vielä valmiita.
Vuosi sitten keväällä oli ylppärit -kiitoskuva edelleen tulematta...posti lienee hukannut? Rahakuori kyllä kelpasi. Juhlat vietettiin jopa kahden valmistujan voimin,toisen kotona,kätevästi selvisi tämä lokki kokkaamiselta ja kotinsa siivoamiselta.
Sukulaislapsi on kirjoittanut ylioppilaaksi jo kuusi vuotta sìtten, mutta niin vaan kiitoskortti tuli vasta viime talvena, oli lähetetty se pari viikkoa juhlien jälkeen, mutta niin vaan oli jossakin seikkaillut nämä vuodet.
Vierailija kirjoitti:
pulupentele kirjoitti:
Armaat appivanhempaniappivanhempani. Omaisuus on pari-kolme miljoonaa euroa, silti kyseessä on pihin pariskunta jonka olen koskaan tavannut. Mieheni eli heidän esikoisensa ja minä olimme molemmat kipeänä yhtenä päivänä eikä kaapeissa ollut mitään ruokaa. Mies pyysi kahden kilometrin päässä asuvia vanhempiaan tuomaan kaupasta tuoremehua jotta minä diabeetikkona saisin laitettua insuliinia, näin he tekivätkin mutta paikan päällä he vaativat meitä maksamaan tuoremehun 2,5 € sekä bensasta pari euroa.
Molemmat haluaisivat matkustella nyt eläkkeellä mutta ei voi kun se _maksaa_. Appiukko irrottaa vanhoista, tarpeettomista tavaroista naulat irti ja "suoristaa" ne vasaralla koska uudet naulat maksavat. Ulkona syöminen on syntiä ja jos teatteriin mennään niin silloin kyseessä on pankin lahjoittamat ilmaisliput. Ja kyseessä on kuitenkin vasta päälle viisikymppiset ihmiset.Tämä niin uskomattoman surullista.. Lantin lanttia et mukaasi täältä saa. Onneksi voivat sitten kuolinvuoteellaan iloita kuinka oli rahaa pankissa, jes!!
Ja sitten pääsevät pihin ja ahneen luonteenpiirteen perineet perilliset tappelemaan verissäpäin omaisuudesta. Siihen tulee jotain kaakasia sukulaisia, joista ei koskaan ole kuultukaan, vaatimaan omiaan. Riidellään, ja lakimiehetkin tulevat vielä haaskalle siihen. Se se sitten osaa olla likaista peliä. Nyrkkisääntöhän on, että mitä suurempi perintö, sen lihavempi riita.
Toiset ne perii maita ja kartanoita, ja toiset eivät peri muuta kuin sairauksia. Niin ne elämän lait säännöstelee. Turha on kauhalla vaatia jotain semmosta, mitä ei ole edes lusikalla annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan aina maitotölkit ja viilipurkit sivuun.
Olen talvella - keväällä kasvattanut siemenistä mm samettiruusuja.Olen myynyt niitä aina Siivouspäivänä, mutta tänä vuonna myin alueen fb.ssä.
Kaikki meni sitä mukaa, kun laitoin myyntiin.Vähän aikaa sitten löysin jemmasta ison muovipussillisen maitotölkkejä. 20 kpl.
Leikkasin yhden reunan pois ja laitoin tomaattia kasvamaan.
Tänään sitten myin.
Jokaisessa oli 3 taimea ja myin ne kympin setti.
Päätinkin kokeilla 10, alunperin piti myydä 5 eurolla.Siinä tuli kivat juhannusrahat 200 e puhtaana käteen.
Kymmenen pistettä tästä!! Ihana lukea että joku osaa/viitsii tehdä pienestäkin rahaa jolla kustantaa juhlapäivän tarjoilut. Joka paikassa ihmiset itkee kun ei ole rahaa ostaa juhannukseksi mitään valivalivali ja kyynel. Näin helpolla sitä saa kun vaan viitsii nähdä vaivaa. Laiskat ihmiset aina ajattelee että ei kannata minkään euron tai kahden takia nähdä viikkoja vaivaa mutta sitten kun joku sen viitsii tehdä ja nettoaa kymmeniä euroja tai jopa satoja euroja sillä "muutaman euron työllä" niin ollaan kateellisia. Viitseliäisyydestä se on kiinni. Itsekin kerran kasvatin taimia joita myin kirppiksellä euron kappalehintaan. Kaikki meni mitä tarjolle vein ja sillä kattoi kivasti pöytävuokran, muusta tavarasta sitten sain rahat käteen.
Ei se ole välttämättä laiskuutta, vaan osaamattomuutta tai tietämättömyyttä. Missä ensinnäkin myydään tomaatin siemeniä tai taimia – voiko niitä kasvattaa kaupasta ostetun tomaatin siemenistä? Tuleeko sellaisista kasvatetuista taimista hedelmää tekeviä tomaatinvarsia?
Multakin maksaa ja ennen kaikkea painaa. Vielä kymmenisen vuotta sitten Prismassa myytiin kahden litran multapussia, mutta nyt on vain suunnattoman isoja. Autoton ihminen ei oikein muuta saa kerralla tuotua kuin sen yhden säkin, ja kuitenkin multaa tarvitsisi vain vähän.
Itselläni ei nyt keväällä ollut varaa mihinkään siemeniin eikä kukkiin. Tietysti jos itsellä on tällaisia juttuja, joista saa luotua lisää, niin se kannattaa. Mutta kun talous on niin tiukilla että ruokaan on alle 3 euroa päivässä, niin ei paljon siemeniä ostella.
Neuvokashan tuo toki on, jolle vastasit. Jos on taloudessa vähänkään liikkumavaraa, niin sitten kyllä voi tehdä järkiratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen talvella - keväällä kasvattanut siemenistä mm samettiruusuja.Olen myynyt niitä aina Siivouspäivänä, mutta tänä vuonna myin alueen fb.ssä.
Kaikki meni sitä mukaa, kun laitoin myyntiin.Vähän aikaa sitten löysin jemmasta ison muovipussillisen maitotölkkejä. 20 kpl.
Tänään sitten myin.
Päätinkin kokeilla 10, alunperin piti myydä 5 eurolla.Siinä tuli kivat juhannusrahat 200 e puhtaana käteen.
Kymmenen pistettä tästä!! Ihana lukea että joku osaa/viitsii tehdä pienestäkin rahaa jolla kustantaa juhlapäivän tarjoilut. Joka paikassa ihmiset itkee kun ei ole rahaa ostaa juhannukseksi mitään valivalivali ja kyynel. Näin helpolla sitä saa kun vaan viitsii nähdä vaivaa. Laiskat ihmiset aina ajattelee että ei kannata minkään euron tai kahden takia nähdä viikkoja vaivaa mutta sitten kun joku sen viitsii tehdä ja nettoaa kymmeniä euroja tai jopa satoja euroja sillä "muutaman euron työllä" niin ollaan kateellisia. Viitseliäisyydestä se on kiinni. Itsekin kerran kasvatin taimia joita myin kirppiksellä euron kappalehintaan. Kaikki meni mitä tarjolle vein ja sillä kattoi kivasti pöytävuokran, muusta tavarasta sitten sain rahat käteen.
Ei se ole välttämättä laiskuutta, vaan osaamattomuutta tai tietämättömyyttä. Missä ensinnäkin myydään tomaatin siemeniä tai taimia – voiko niitä kasvattaa kaupasta ostetun tomaatin siemenistä? Tuleeko sellaisista kasvatetuista taimista hedelmää tekeviä tomaatinvarsia?
Multakin maksaa ja ennen kaikkea painaa. Vielä kymmenisen vuotta sitten Prismassa myytiin kahden litran multapussia, mutta nyt on vain suunnattoman isoja. Autoton ihminen ei oikein muuta saa kerralla tuotua kuin sen yhden säkin, ja kuitenkin multaa tarvitsisi vain vähän.
Itselläni ei nyt keväällä ollut varaa mihinkään siemeniin eikä kukkiin. Tietysti jos itsellä on tällaisia juttuja, joista saa luotua lisää, niin se kannattaa. Mutta kun talous on niin tiukilla että ruokaan on alle 3 euroa päivässä, niin ei paljon siemeniä ostella.
Neuvokashan tuo toki on, jolle vastasit. Jos on taloudessa vähänkään liikkumavaraa, niin sitten kyllä voi tehdä järkiratkaisuja.
Tässä tapauksessa pieni sijoitus tuo lisää rahaa.
Minun nettopalkka riittää vain ja ainoastaan pakolliseen. Ruokaan siitä riittää muutama kymppi. On pakko keksiä ja kehittää muita tapoja tienata
Samettiruusuista saa otettua siemeniä, eli kasvattaminen vaatii sen mullan.
https://www.suomela.fi/piha-puutarha/Kukat-taimet/Keraa-kasvien-siemene…
Tomaattiin riittää 1 tomaatti
https://kotiliesi.fi/koti/puutarha/tomaatin-kasvatus-viipaleesta-nain-k…
Samettiruusujen kasvatuksen opetti äitini aikoinaan, tomaattivinkin sain viime vuonna fb.stä.
Ostin pari v -90% alesta siemeniä ja kylvin tänä vuonna vikat pussit. Vanhoiksi ne meni ostovuonna.
Meillä on betonista valettuja ruukkuja pihassa. Niihin käytän kompostimultaa. Tämä tulee naapurista. Saan viedä heille meidän biot.
Myyntiin tarkoitettuihin ostin ihan kasvatusmultaa.
Oli tarjouksessa. 3 pakettia 10 e a 10 l.
Kyllä. Siihen tarvin naapurin apua.
Pääsen 3-4 krt vuodessa hänen kyydissä kauppaan ja ostan silloin kaikkea painavaa, mm vehnäjauhoja.
Hänen itse piti käydä multaa hakemassa.
Nyt olen käyttänyt tätä uht maitoa.
Olen jo aloittanut ensi vuoden keräämisen. Jokainen maitotölkki huuhdellaan. Kun loppu lähenee, laitan 2 krt vettä ja tämän pienen, yht 1 dl kaadan mihin sitä olen käyttämässä.
Tölkin laitan puoliksi pystysuunnassa.
Meillä kuluu maitoa 2 l viikossa. Saan vuodessa kerättyä yli 100 tölkkiä ja taidan pyytää työpaikan ruokalasta toiset 100.
Tölkin pohjalle laitan kiviä.
Ne saan ihan tosta tieltä.
Keväällä, kun on satanut, lumien lähdön jälkeen, kerään ihan kovemmalla varsiharjalla ja kippaan sankoon.
Viime keväänä keräsin 3 sangollista. Ensi vuonna pitää ottaa varmuuden vuoksi 10.
Ohjeissa lukee laitetaan muovikelmua. Olen vuosia käyttänyt ihan hedelmäpusseja.
Tölkiin alimmaiseksi kiviä päälle multa ja siemenet ja itämisvaiheen ajaksi hedelmäpussi päälle.
Hedelmäpussi kestää hyvin pari v, sen jälkeen murenee, eli pusseja kannattaa aina laittaa sivuun.
Tai 2 leipäpussia, 1 kumpaankin päähän.
Kyllä, tästä on vaivaa ja jos haluaa tienata, pitää nähdä vaivaa.
Itse mm istutin naapurille kiitokseksi kyydistä samettiruusuja ja vein muutaman tomaatin taimen.
Kuten teen pitkin vuotta pieniä kiitoksia.
Hän itse kertoo ensi vkolla olen menossa autolla kauppaan, haluatko kyydin. Ja kysyy myös pitääkö käydä missään muussa kaupassa.
Pelkästään tomaateista tuli 200 euroa, kulut vaiva ja multapussi 3.33 euroa.
Aion 5 kertaistaa tomaattien myynnin vuoden päästä.
Siivouspäivänä kauppa käy hyvin, kun ilmoitan siitä hyvin.
Meillä lopputalvena - keväänä on aina keittiön pöydästä puolet täynnä istutuksia ja samoin olohuoneessa.
Laitan 3 banaanilaatikkoa päällekkäin ja niiden päälle pahvia. Vanhoista vöistä, oon ottanut kierrätyskeskuksen ilmaisosastolta, laitan yhden rivin laatikot yhteen. On kastelu helpompaa.
Laatikoilla saat tasoa lisää ilman kustannuksia ja helppi varastoida tarvittaessa.
Tomaatteihin meni työtunteja ehkä 8, 2 krt tein jotain, loppuaika kastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään sitten myin.
Netistä löytyy ihan helposti ohjeet tomaatinkasvatukseen jos viitsii lukea.
Tai jos nettiä ei oikeasti ole voi mennä kirjastoon jos VIITSII .
Se on tietysti totta että hiukan pääomaa tomaatintaimien kasvatuskin vaatii.
Ei voi mitään, mä luen joka kerta super-saiyan haha
Vierailija kirjoitti:
Yyy kirjoitti:
Olin kerran töissä kauppiaalla, joka vei myytävänä jo olleet, itämään alkaneet perunat takaisin isänsä perunamaalle, koska niistä tulisi vielä uutta satoa.
Kauppiaan vuositulot olivat 60-80 tonnia vuodessa. Yhden perunan arvohan on noin 5 senttiä kpl.Näinhän perunoita kasvatetaan ja suoraan maasta nostettuna hyviä.
Mikä tuossa oli pimeyttä?
Niin. Perunat kasvavat siemenperunoista, itäneistä mukuloista.
Eivät "taimista" kuten Kepun pj. Kulmuni luulee.
Vierailija kirjoitti:
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.
Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.
En tiedä kuka tuon postasi, mutta kiitos. Otan talteen. Tuo on suoraan minun elämästäni. Toki paljon sellaista, minkä olen jo minäkin ymmärtänyt, mutta tuo itaruuden ja läheisyyden puutteen suhde oli minulle uusi ajatus. Minä olen kyllä näitä asioita selvitellyt, enkä ole todellakaan sama ihminen kuin nuorempana, mutta silti olen kyllä noista luonteenpiirteistä paljon kärsinyt. Olisin tarvinnut lapsena ja nuorena terapiaa, vaan eipä sitä silloin ollut tarjolla. Kiitos
Teen tätä samaa, en säännöllisesti mutta silloin tällöin. Ei siksi, etteikö olisi varaa maksaa vedestä. Vaan koska tuntuu järjettömältä pumpata juomavedellä pikku pisuja viemäriin. Lisäksi asumme maalla ja iso tontti, jonne sopii kuseskelemaan.
Harkitsin jossain vaiheessa kesäkäyttöön ulkohuussia, ihan vain ekologisista syistä, mutta silloin vaimo iski jarrut päälle. T. M45