Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Vierailija kirjoitti:
Meidän mutsi. Kun lähtee kauppaan, niin kiertää hakemassa kaikista mahdollisista kaupoista kaikki tarjoustuotteet. Bensakin tankataan siellä missä on halvinta. Ei lähimmästä asemasta. KAiken pitää muutenkin olla aina tarjouksessa. Normaalihintaan ei voi ostaa mitään.
Mutta sitten kuitenkin kaupan peliautomaatteihin menee kaikki ylimääräiset kolikot. Ja pelaa vielä veikkauksen nettipelejä usealla sadalla kuussa. Semmoista.
No jollei kitsastelisi, niin ei riittäisi rahat enää pelaamiseen.
Tunnustan olevani pihi, superpihiydestä en tiedä. Yksi juttu jota tein ennen etätöitä oli, että kyttäsin aina palaverin jälkeen, jääkö sieltä sämpylöitä tai muuta hyvää. Tällä säästin joskus lounasrahat. Pesen ja uudelleenkäytän myös lähes kaikki muovipakkaukset, siihen on syynä osittain ympäristöystävällisyys. Matkustaessani kerään kaikki kertakäyttökosmetiikat sekä tietysti vessapaperin mukaan lähtiessäni. Kiinassa matkustaessa tämä oli jättipotti, koska siellä oli aina hammasharjat ja kammat hotellihuoneissa. En juuri koskaan osta mitään uutta, vaan ostan kirppareilta, marketplacesta tai torista kaiken vaatteita myöten. Sienestän ja marjastan sekä kasvatan säilöttävää puutarhassani. Yritän tehdä ruoat itse enkä osta jalostettuja tuotteita. En edes sämpylöitä, niiden leipominen on paljon halvempaa. En osta koskaan uusia vaatteita, mieluiten ostan jonkun käytetyn vaatteen jossa on jotain korjattavaa, vaikkapa rikkinäinen vetoketju ja puuttuvia nappeja, ja korjaan sen.
Toisaalta minulla säästyy aika hyvin rahaa. Sijoitan sen. Tiedostatteko te huolettomat kuluttajat, miten paljolla tuette päivittäistavarakauppaa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä psykomarttojen nuukailuketju ja itsensäylistysryhmä tästä ketjusta oikein muodostui? Innolla kerrotaan omia vinkkejä, vaikka selvästi ollaan ketjun aloituksessa kuvailtua ihmistyyppiä.
Se on hienoa. Täällä on ollut loistovinkkejä.
t. psykomartta
Vierailija kirjoitti:
Nämä on hauskoja. Itsekin olen mieheni kanssa melko pihi/säästäväinen tietyissä asioissa, mutta vastaavasti käytämme rahaa matkusteluun ja ravintolassa syömiseen.
Käymme n.5 min pikasuihkuissa, jotta säästyy vettä ja sähköä.
Kaupassa kankaiset kassit mukana, muovikasseja emme yleensä osta.
Kovilla yli 15 asteen pakkasilla verhot ovat kiinni ettei lämpö karkaisi.
Sisälämpötila kotona noin 20-21 astetta, että sähköä säästyy.
Sauna lämpeää ilmaisilla jämäpuilla, joita saamme sukulaisilta.
Ostan vaatteeni lähes ainoastaan kirppiksiltä. Pesuaineet ym. Tokmannin tarjouksista.
Kesällä sadevesitynnyrit pihalla, sieltä saan ilmaiset puutarhankasteluvedet.
3 litran hajusteeton saippuatonkka käy muuten ihan kaikkeen: pyykinpesuun, astianpesuun, omaan hygieniaan.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispariskunta ramppaa Tallinnassa ainakin kerran kuukaudessa hakemassa kaljaa ja tupakkaa mutta laivalla ei raaskita käyttää penniäkään. Heillä on omat eväät aina mukana eikä edes kahvikupillista osteta. Ulkomaan matkoilla eivät käy ulkona syömässä vaan kokkaavat hotellihuoneessa. Kerran lähtivät mukaan illalliselle ravintolaan ja valitsivat listalta sen kaikkein halvimman annoksen minkä pystyivät ja edes vettä eivät raaskineet tilata sillä se oli kalliimpaa kuin olut joten joivat sitten euron tuopit.
Mutta jos eivät polttaisi eivätkä joisi, säästyisi sekä tuomisten että matkan hinta...
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan olevani pihi, superpihiydestä en tiedä. Yksi juttu jota tein ennen etätöitä oli, että kyttäsin aina palaverin jälkeen, jääkö sieltä sämpylöitä tai muuta hyvää. Tällä säästin joskus lounasrahat. Pesen ja uudelleenkäytän myös lähes kaikki muovipakkaukset, siihen on syynä osittain ympäristöystävällisyys. Matkustaessani kerään kaikki kertakäyttökosmetiikat sekä tietysti vessapaperin mukaan lähtiessäni. Kiinassa matkustaessa tämä oli jättipotti, koska siellä oli aina hammasharjat ja kammat hotellihuoneissa. En juuri koskaan osta mitään uutta, vaan ostan kirppareilta, marketplacesta tai torista kaiken vaatteita myöten. Sienestän ja marjastan sekä kasvatan säilöttävää puutarhassani. Yritän tehdä ruoat itse enkä osta jalostettuja tuotteita. En edes sämpylöitä, niiden leipominen on paljon halvempaa. En osta koskaan uusia vaatteita, mieluiten ostan jonkun käytetyn vaatteen jossa on jotain korjattavaa, vaikkapa rikkinäinen vetoketju ja puuttuvia nappeja, ja korjaan sen.
Toisaalta minulla säästyy aika hyvin rahaa. Sijoitan sen. Tiedostatteko te huolettomat kuluttajat, miten paljolla tuette päivittäistavarakauppaa?
Mitä pahaa sen tukemisessa sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh sen seittemän kertaa kirjoitti:
Mulla oli tässä vähän aikaa sitten kirppispöytä. No, kauppa kävi heikonlaisesti, joten en viitsinyt ihan kaikkea raahata takaisin kotiin ja pölyyntymään, joten laitoin ne siihen kirppiksen eessä olevaan saa ottaa laatikkoon. Kappas, kun ne 40 sentin ja euron tavarat menivät siitä heti, kun taas kirpputoripöydässä ne saivat seistä viikkotolkulla, kun olivat semmoista "huonoa, ei kelpaa kellekään" tavaraa. Ei menny jumalauta millään kaupaksi, mutta saa ottaa lootasta ne lähtivät kuin kuppa töölöstä het samantien.
Ei noita saitureita tarvi kaukaa ettiä, niitä näkyy olevan 13 tusinassa.
Ja oli sitten viiminen kerta, kun meikäläinen vie mitään kirppikselle myyntiin. Lahjottamiseksi ja hyväntekeväisyydeksi meni taas tälläkin kertaa. Pelkkää ajan ja rahan hukkaa. Edes pöytävuokria kuppanen myynti ei kattanut. Kaikki näiden täytyis ilmasiksi saada.Näinhän se on netissäkin, mitään ei saa pienelläkään rahalla kaupaksi, mutta heti kun laitat annetaan-ilmoituksena, ensimmäisenä ilmoittautuu hakijaksi hyvätuloinen. Tai sitten nämä samat tinkaavat erittäin edullisesta tuotteesta aina sen euron tai pari pois kun on katsottu huutokauppakeisaria talvi-illat. Rai-vos-tut-ta-vaa! Mitä enemmän rahaa sitä pihimpi ihminen, sanoi jo entinen työnantajani ja puhui itsestään, ilmiselvästi.
Tuloni on ihan kohtuulliset mutta otan välillä vastaan näitä FB-kirppisten ilmaislahjoituksia. Ei siksi, etteikö olisi varaa maksaa paria euroa tai vaikka uuden hintaa ja hakea uusi kaupasta, vaan suosin mielummin kierrätystä ja laitan toiselle turhaa tavaraa uuteen käyttöön. En tiedä jos joku näistä ottamistani tavaroista on ollut aiemmin myynnissä parilla eurolla, koska en niin tiivisti seuraa FB:n kirpputoreja. Tietysti myös lahjoitan omia tavaroita joille ei itselläni ole enää käyttöä. Olen mieltänyt FB:n "roskalavat" ekologisena tavaran kierrätyksenä, vaihtoehtona roskiin heittämiselle, mutta onkohan näissä joillekin enemmän ajatuksena jonkinlainen köyhäinavustus? Pitäisikö minun keskituloisena jatkossa ostaa vain uutta tavaraa kaupasta ja unohtaa kierrätys?
Jos sinulla kerran on varaa niin maksa se euro tai kaksi siitä käytetystä tavarasta, se sinulle mitätön summa, jonka pystyt helposti maksamaan, voi olla sille myyjälle kullanarvoinen euro jolla maksetaan laskuja ja ostetaan lääkkeitä. Etenkin näinä aikoina. Itsekin kuitenkin myyt eteenpäin sen ilmaiseksi saamasi tavaran, jos olet rehellinen. Hyvätuloisille kitupiikeille ohjeeksi: maksa se pyydetty mitätön summa, parhaimmassa tapauksessa myyjä välttyy hakemasta toimeentulotukea tai ottamasta pikavippiä.
Mieheni pappa , kuuro. Toki kuulolaite oli , mutta eihän sitä voi käyttää ettei se kulu. Ja tästä aiheutui monenmoista kommellusta , itkua ja naurua.
Vierailija kirjoitti:
Eräät tuntemani ihmiset eivät halunneet, että lähiomaisen hautajaiset olisivat maksaneet mitään. Itse tehty arkun kukkalaite. Arkulle laskivat yhden ruusun per henkilö. Ketään ei kutsuttu hautajaisiin, ainoastaan rintaperilliset perheineen.
Tietenkin tuhkaus, joka on halvempaa.
Minusta tuo kuulostaa järkevältä. Läheisen poismeno on hyvin stressaavaa, miksi ottaa lisästressiä järjestämällä muille kuin rintaperillisille kokoontumisia? Kävittekö edes katsomassa vainajaa yhtään kertaa ennen poismenoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on hauskoja. Itsekin olen mieheni kanssa melko pihi/säästäväinen tietyissä asioissa, mutta vastaavasti käytämme rahaa matkusteluun ja ravintolassa syömiseen.
Ostan vaatteeni lähes ainoastaan kirppiksiltä. Pesuaineet ym. Tokmannin tarjouksista.
3 litran hajusteeton saippuatonkka käy muuten ihan kaikkeen: pyykinpesuun, astianpesuun, omaan hygieniaan.
Siis pyykkikoneeseenko kävisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pyykkikoneeseenko kävisi?
Juu Ei tietenkään kaikkea yhdellä kertaa.
Appiukko tekee itse remontit, mutta niin halvalla kun pystyy. Viimeksi remontoi niiden kylpyhuoneen: osti halvimmat jämäerä laatat mitä löysi, lattiaan ruskeaa, yksi seinä persikanväristä laattaat ja loput sinistä. Lopputulema on lievästi sanottuna mielenkiintoisen näköinen... Osti muös hanat ja suihkut halvimmat eli niin huonolaatuiset että kaikki vuotaa ja on rikki vuoden käytön jälkeen... Kun tietää että kylpyhuoneremontti kosteussuojineen yms. on joka tapauksessa kallis niin miksi tehdä ruma kun saisi ihan ok näköisen kun laittaisi vähän enemmän rahaa... Taloa eivät saa myydyksi ikinä kun on niin kamalan näköinen...
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan nuukuuden äärimmäisessä ytimessä. Teen kesätyönä pikkufirman laskutusta, ja täällä lasketaan joka rivi että voiko alvia pyöristää ylöspäin. Vietin juuri tunnin säätäen asian kanssa ja sain 12 senttiä liikevaihtoa lisää.
Ja sitten katsotaan maksetut. Niistä vasta pääsee repimään kiihkoa, laskemaan viivästyskorkoja! Juuri soitti asiakas joka oli vastaanottanut korkolaskun. En saanut sanaa väliin, kun kuuntelin sitä huutoa.
Ihan oikeasti, kannattaako vaarantaa hyvä asiakkuus jonkun 1,10 takia?
Kai sulla on sentään tuntiliksa? 😅 Pomo ei sitten keksinyt työtunneillesi tehokkaampaa käyttöä? Mä en kestä tommosia! Naurattaa niin!
Minulla on sukulainen joka käyttää kahvinpurut kahteen kertaan. Aina käydessämme hänen luonaan, näen tämän. T pussit uittaa useampaan kertaan. Hänellä on rahaa, osakkeita. Ne hän on säästänyt olemalla säästeliäs. Hän ostaa punalaputettua ruokaa. Lahjat hän ostaa tai hakee kirppiksiltä. Ota tästä kasat hän löytää ja hyödyntää. Mitä hän ei itse käytä, raahaa sukulaisille. Monet käytetyt alusvaatteet täysin väärän kokoisina olen henkilökohtaisesti saanut lahjaksi. Vaikkakin olen kieltäytynyt moneen kertaan. Kuule näppäränä pienennät ne itsellesi. Olen kokoa 34-36 hän kokoa 3XL näitä itselleen vanhoja vähän pieneksi jääneitä vaatteita tunkee minulle. Kun hän haluaa puhua puhelimessa, hän laittaa sähköpostia, soita minulle. Ettei hänen tarvitse maksaa puheluita. Vielä näihin kyläilyihin hänen luokseen palatakseni, hän oikein mainostaa kuinka sai - 50% broilerin paistisuikaleita. Ruoanlaitto ei ole hälle kuin ruoan pakollinen kypsennys, joten hän heittää pakastevihannekset pellille uuniin ja broileria. Ripottelee nuukasti aromisuolaa päälle ja kypsennys. Oikein herkkua kun on niin 90 sentin jäätelöstä siivut jokaiselle ja 1 pakastemansikka siihen päälle. Näin jo vuosia mennyt. Hän harvemmin lähtee sukuloimaan. Mikäli näin käy, pitää sukulaisten huomioida hänen tulonsa erityisesti. Ruuan oltava valmiina heti, koska hän ei kestä nälkää. Hän haluaa ruuan päälle välittömästi jälkiruuan ja kahvit. Sitten hän tarvii ruokalevon. Pieni hedelmä välipala hänen herättyään. Kohta taas ruokaa. Ennen lähtöään hän kaivaa kassejaan, kyllä hirveät kantamukset joka kerta mukana vaikka asuu tunin matkan päässä. Sieltä vedetään esille ilmais kosmetiikka näytteitä, käytettyjä rispaantuneita ja väärä kokoisia alusvaatteita, sukkia lahjaksi minulle. Jos tässä kohtaa sanon että en ota näitä, kiitos vaan. Hän alkaa nakkelemaan niskojaan, kiittämätön olen.
Mun mies tekee samaa, mutta mun käskystä niitä ei enää käytetä ihmisten ruokiin. Eläinten ruoat pakastaa uudelleen noissa niin kauan kun pussit kestää.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni pesee minigrip-pusseja. Vieläpä niitä Ikean halpiksia, jotka maksavat pari senttiä kappaleelta. Aika painokkaasti sanoin, että omia kamojaan laittakoot minne laittaa, mutta yhteisiä elintarvikkeita ei mihinkään vedellä huljutettuihin, huonosti kuivuneisiin ja rasvatahraisiin pusseihin laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan aina maitotölkit ja viilipurkit sivuun.
Olen talvella - keväällä kasvattanut siemenistä mm samettiruusuja.Olen myynyt niitä aina Siivouspäivänä, mutta tänä vuonna myin alueen fb.ssä.
Kaikki meni sitä mukaa, kun laitoin myyntiin.Vähän aikaa sitten löysin jemmasta ison muovipussillisen maitotölkkejä. 20 kpl.
Leikkasin yhden reunan pois ja laitoin tomaattia kasvamaan.
Tänään sitten myin.
Jokaisessa oli 3 taimea ja myin ne kympin setti.
Päätinkin kokeilla 10, alunperin piti myydä 5 eurolla.Siinä tuli kivat juhannusrahat 200 e puhtaana käteen.
Kymmenen pistettä tästä!! Ihana lukea että joku osaa/viitsii tehdä pienestäkin rahaa jolla kustantaa juhlapäivän tarjoilut. Joka paikassa ihmiset itkee kun ei ole rahaa ostaa juhannukseksi mitään valivalivali ja kyynel. Näin helpolla sitä saa kun vaan viitsii nähdä vaivaa. Laiskat ihmiset aina ajattelee että ei kannata minkään euron tai kahden takia nähdä viikkoja vaivaa mutta sitten kun joku sen viitsii tehdä ja nettoaa kymmeniä euroja tai jopa satoja euroja sillä "muutaman euron työllä" niin ollaan kateellisia. Viitseliäisyydestä se on kiinni. Itsekin kerran kasvatin taimia joita myin kirppiksellä euron kappalehintaan. Kaikki meni mitä tarjolle vein ja sillä kattoi kivasti pöytävuokran, muusta tavarasta sitten sain rahat käteen.
Ei se ole välttämättä laiskuutta, vaan osaamattomuutta tai tietämättömyyttä. Missä ensinnäkin myydään tomaatin siemeniä tai taimia – voiko niitä kasvattaa kaupasta ostetun tomaatin siemenistä? Tuleeko sellaisista kasvatetuista taimista hedelmää tekeviä tomaatinvarsia?
Multakin maksaa ja ennen kaikkea painaa. Vielä kymmenisen vuotta sitten Prismassa myytiin kahden litran multapussia, mutta nyt on vain suunnattoman isoja. Autoton ihminen ei oikein muuta saa kerralla tuotua kuin sen yhden säkin, ja kuitenkin multaa tarvitsisi vain vähän.
Itselläni ei nyt keväällä ollut varaa mihinkään siemeniin eikä kukkiin. Tietysti jos itsellä on tällaisia juttuja, joista saa luotua lisää, niin se kannattaa. Mutta kun talous on niin tiukilla että ruokaan on alle 3 euroa päivässä, niin ei paljon siemeniä ostella.
Neuvokashan tuo toki on, jolle vastasit. Jos on taloudessa vähänkään liikkumavaraa, niin sitten kyllä voi tehdä järkiratkaisuja.
Tomaatin siemeniä myydään ruokakaupoissa keväisin. Jos et raaski ostaa niin voit ottaa kaupan tomaatista siemeniä ja syödä lopun osan. Samettiruusu on helppo kasvattaa, ostat kerran siemeniä ja jatkossa aina otat talteen siemenet omista kasveista, ei jatkossa maksa mitään. Maitotölkit on hyviä istutuspotteja tai muut vastaavat astiat. Minulle niitä laittaa sivuun siskonikin jotta saan tarpeeksi. Multa maksaa mutta jos saat joskus kyydin niin multaa saa esim. tokmannilta 40l säkkejä kympillä 5kpl. Siinä on sulle multaa pitkäksi aikaa eikä mene vanhaksi.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan nuukuuden äärimmäisessä ytimessä. Teen kesätyönä pikkufirman laskutusta, ja täällä lasketaan joka rivi että voiko alvia pyöristää ylöspäin. Vietin juuri tunnin säätäen asian kanssa ja sain 12 senttiä liikevaihtoa lisää.
Ja sitten katsotaan maksetut. Niistä vasta pääsee repimään kiihkoa, laskemaan viivästyskorkoja! Juuri soitti asiakas joka oli vastaanottanut korkolaskun. En saanut sanaa väliin, kun kuuntelin sitä huutoa.
Ihan oikeasti, kannattaako vaarantaa hyvä asiakkuus jonkun 1,10 takia?
Kai sulla on sentään tuntiliksa? 😅 Pomo ei sitten keksinyt työtunneillesi tehokkaampaa käyttöä? Mä en kestä tommosia! Naurattaa niin!
Sentään kuukausipalkka ja kiinteä työaika, josta en tingi.
Päivitystä piheydestä: täällä on ihan normaali käytäntö, että työntekijät tuovat omat työtarvikkeensa mukanaan. Kaikki kynät, niitit, post-itit ovat tj:n vaimon takana ja on kovin paljon helpompaa tuoda se messuilta saatu mainoskynä mukanaan kuin anella uutta loppuunkäytetyn tilalle.
Männä viikolla oli tilanne, jota pääsin ovenraosta seuraamaan. Työntekijä meni kuivan kynän kanssa hakemaan uutta. Kynä tarkastettiin, tarve todettiin ja tarvikekaapin lukko aukeni.
Luultavasti saan jonkun rasitusvamman tästä silmien pyörittelystä, jota harrastan salaa. Onneksi koulu alkaa taas kohta.
Pihi esimies ei anna palkata tiskaria, koska korona, joten muut työntekijät tiskaavat sitten noin 1,5-kertaisella palkalla (vrt. tiskari) ja kuluttavat arvokasta työaikaansa siihen. :D Käy se näinkin!
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paha mieli noista työpaikkakähveltäjä- kommenteista. Uskon todella, että on ihmisiä, joilla on finanssit on niin kireällä, että sinne yhteiseen kahvipöytään ei riitä raha tai ole energiaa tuoda herkkuja. Kahvivaras on myös terminä mielenkiintoinen. Kuka oikeasti jaksaa kytätä toisten tekemisiä, ja miksi lasketaan kuka syö ja mitä? Varmasti kyseisellä henkilöllä on elämässään muutakin mietittävää. Vain Suomessa, valitettavasti, kytätään tällaisia. Jos tuot jotain niin oletat varmastikin että ne myös syödään?
No voipi olla finanssit kireällä, mutta jos ei ole varaa osallistua kahveihin, niin sitten ei osallistuta. Niinhän se on muussakin elämässä. Jos on yhdessä sovittu, että jokainen kahvinjuoja osallistuu, niin ei sieltä välistä voi mennä nyysimään, eikä köyhyys ole siihen mikään peruste. Useimmat ymmärtäisivät, jos äärimmäisen köyhä varastaisi nälkäänsä akuutissa hädässä, mutta kahvi ei sentään ole elintärkeää.
Reiluuden taju tuo sen kiinnostuksen ”kytätä”, jos toiset tunnollisesti osallistuvat ja toiset eivät koskaan. Ja todellisuudessa suurin osa osallistumattomista ei ole sen köyhempiä kuin muutkaan, vaan lokkeilu elämäntapana, missä vain voi.
Ja jos todella köyhistä puhutaan, niin ikävää olettaa, että hehän tietysti ”ymmärrettävästi” hyväksikäyttävät ja varastavat. Päinvastoin todella köyhät ovat usein kunniantuntoisia ja yrittävät tulla omillaan toimeen viimeiseen asti, eivät varastaisi ikinä eivätkä välttämättä edes hae kaikkia tukia, mitä voisivat.
Jos on huoli vähävaraisemmista, niin sitten otetaan asia esille ja yhdessä sovitaan, että jos jollakulla ei ole varaa, niin ei tarvitse ostaa kahvipakettia, mutta tervetuloa kahveille. Mutta tämähän tietysti houkuttelee apajille kaikki tämänkin ketjun pihit ja lokit, joilla oikeasti olisi varaa, mutta uskottelevat (tai oikeasti uskovat itsekin) että voi kun ei ole millään varaa.
Aikanaan (20 vuotta sitten) anoppini oli pienipalkkaisessa työssä yksinhuoltajana, joten sinänsä ymmärrän, että raha oli tiukassa...Kaiken huippu oli se, kun lähdimme reissuun ja rupesimme täyttämään puolentoista litran vesipulloa. Piti käydä täyttämässä se pesutuvalla, että säästyy vettä ;)