Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Äärimmäinen pihiys on sairaanloista käyttäytymistä eikä sitä voi selittää "normaalilla" järjellä. Siksi nämä jutut voi tuntua jostakusta keksityiltä, mutta minua ne eivät hämmästytä yhtään (paitsi ne kondomijutut). Jos ei ole ollut sairaalloisen pihin ihmisen kanssa tekemisissä, niin ei voi kuvitella, miten absurdeja tilanteita voi syntyä arkipäiväisistäkin asioista.
Vanha koulukaverini on juuri tällainen tyyppi. Hänen pihiytensä on kehittynyt aina vain äärimmäisempään suuntaan vuosien myötä. On juuri niitä tyyppejä, joilla luulisi menevän menevän ihan hyvin - osti keskustasta käteisellä kerrostalo-osakkeen, missä nyt asuu. Sai sitten vielä joku aika sitten perintöäkin. Käy silti kaupungilla dyykkaamassa ja keräämässä pulloja. Säilyttää myös löytämänsä viron tölkit, jotka ottaa tallinnanmatkalle mukaan ja palauttaa siellä. Matkalla elää tietenkin omilla eväillä ja takaisin tullessa kantaa viinaa selkä vääränä, koska se on siellä niin paljon halvempaa. Kaverilla ei ole omaa autoa, koska "ei sitä tarvitse", mutta on aina ruinaamassa kyytiä muilta. Vaimonsa kanssa pitää rahat erillään. Jos vaimolla ei ole rahaa ostaa jotakin, niin tyyppi lainaa rahaa vaimolleen ja merkitsee velan vihkoon. Vaimo joutuu sitten lyhentämään velkaa kuukausittain pienestä eläkkeestään.
mun pihit vanhemmat eivät ostaneet koskaan joululahjoja lapsilleen eikä lapsenTmetriä, pyynnöstä, joulua viettämään. Tultiin paikalle tuliaisten (ja ruokien) ja lahjojen kanssa. Edes lapsille ei ollut mitään eikä muutenkaan oltu varauduttu. Ruokaa säännösteltiin, loppui ne joulunvietot, kun oli niin ankeaa, myös henkisesti.
Eräs kavereistani toi kerran tuomiseksi pientä naposteltavaa tupareihini. Kaveri oli lähdössä kotiin hieman aikaisemmin kuin ja kysyi pientä muovipussia, jotta voi ottaa jäljelle jääneet pienet naposteltavat kotiin viemiseksi.
Tuttavani entinen mies on ehkä pihein ihminen, jonka olen koskaan tavannut. Kyseessä nelikymppinen mies, joka omistaa tilavan asunnon hyvältä alueelta, on kokopäivätöissä pankissa ja rahaakin on kertynyt sukanvarteen vuosien varrella. Kyseinen mies ei kuitenkaan itse asu omistamassaan asunnossa, vaan äidillään. Ravintolassa hän tilaa aina listan halvinta ruokaa (yleensä alkupalakeitto tai pieni salaatti). Mies sai pankista joululahjaksi suuren pankin logolla koristellun purkin pipareita ja antoi ne entiselle naiselleen joululahjaksi.
Tuttavani meinasi saada muutama vuosi sitten jonkun kohtauksen, kun hänen miehensä oli ostanut joululahjakeräykseen Brion parin kympin lelun. Ja kehtasi vielä paketoida sen IKEAn lahjapaperiin. Lidlin parin euron kopio olisi kuulemma kelvannut hyvin, varmaan sanomalehteen käärien. Näin säästyneen rahan olisi kuulemma voinut käyttää omien lasten lahjoihin. Tuli tuolloin kyllä suhteellisen p*ska fiilis, kun tajusin, että jonkun mielestä varattoman perheen lapselle annettu parin kymmenen euron lahja on liikaa ja itseltä pois. Kyse on lääkäri-DI-pariskunnasta, joten rahasta ei perheessä ole ikinä ollut puutetta.
Otan talteen lahjapaperit ja nauhat.
Äitini sisaren perhe oli aivan supersaita. Sukulaisia ei kutsuttu vierailulle, kun olisi pitänyt jotain tarjota. Leipäjonoissa ym. Ilmaisissa ruokajakeluissa käytiin hakemassa kassi. Edes lääkärissä ei käyty. Äitini väitti aina, että he ovat rikkaita,mutta emme uskoneet em. syistä johtuen. Kävivät kaikki töissä, tehtaassa,toimistossa ja tytär siivoojana. Kuolivat viime vuonna kaikki seitsemän kuukauden sisällä, ensimmäisenä tytär, joka ei ollut hoitanut diabetestä mitenkään, pari kuukautta sen jälkeen äiti ja isä kolme kuukautta myöhemmin. Kahdeksan, jo aiemmin kuolleen sisarten lapset kutsuttiin perunkirjoituksen. Tuomarin esitys hämmästytti meidät kaikki. Heiltä jäi neljä isoa asunto-osaketta, kesämökki isolla tontilla Saimaan rannalla, osakkeita ja pankkitalletuksia miltei sadallatuhannella. Äiti oli oikeassa, enää ei voi edes kysyä häneltä, miksi he eivät käyttäneet rahaa itse eläessään.
Mun exä!!! Piheistä pihein! Meillä oli "uusioperhe" eli mulla ennestään kaksi lasta. Kauppareissujen jälkeen riitti laskemista kun esim. kahvipaketin hinta jaettiin kahtia koska lapset eivät juoneet kahvia, vain minä ja hän. WC- paperin hinnasta hän maksoi 1/4 ja minä 3/4 koska kaikki käyttivät vessapaperia ja mun osuus oli minä ja kaksi lasta. Eron jälkeen hänellä muistui mieleen että hän oli maksanut tv-tasoon jälkikäteen laittamiemme lasiovien saranat, kävi sitten ruuvaamassa ne irti.. Kyselin kauttarantain miehen sukulaisilta että kuinkahan hänen edellisessä erossaan mahtoi ositukset mennä, oli kuulema minua edeltänyt naisystävä saanut pitää omat vaatteensa ja pölyimurin. Tuota pölyimuriakin tämä ex-mieheni kävi seurustelumme alkuaikoina exältää hakemassa lainaan kun ei raskinut omaa ostaa. Kysymys heräsi mieleeni koska tyypillä oli tutustuessamme mm. arkkupakastin täynnä tämän edellisen emännän laittamia ruokia ym.. Eli oli sit vienyt ruuatkin huushollista lähtiessään :D
Vierailija kirjoitti:
Mun exä!!! Piheistä pihein! Meillä oli "uusioperhe" eli mulla ennestään kaksi lasta. Kauppareissujen jälkeen riitti laskemista kun esim. kahvipaketin hinta jaettiin kahtia koska lapset eivät juoneet kahvia, vain minä ja hän. WC- paperin hinnasta hän maksoi 1/4 ja minä 3/4 koska kaikki käyttivät vessapaperia ja mun osuus oli minä ja kaksi lasta. Eron jälkeen hänellä muistui mieleen että hän oli maksanut tv-tasoon jälkikäteen laittamiemme lasiovien saranat, kävi sitten ruuvaamassa ne irti.. Kyselin kauttarantain miehen sukulaisilta että kuinkahan hänen edellisessä erossaan mahtoi ositukset mennä, oli kuulema minua edeltänyt naisystävä saanut pitää omat vaatteensa ja pölyimurin. Tuota pölyimuriakin tämä ex-mieheni kävi seurustelumme alkuaikoina exältää hakemassa lainaan kun ei raskinut omaa ostaa. Kysymys heräsi mieleeni koska tyypillä oli tutustuessamme mm. arkkupakastin täynnä tämän edellisen emännän laittamia ruokia ym.. Eli oli sit vienyt ruuatkin huushollista lähtiessään :D
Et sitten jo seurusteluaikana huomannut, millaisen avokätisen hurmurin kanssa olit tekemisissä.
Täytyy sanoa, että kun on tutustunut muihin kuin suomalaisiin niin esim. vieraanvaraisuus on eri luokkaa. Pöytä laitetaan korekais yms., ja minun kohdalla tämä on toiminut vastavuoroisesti. Meilläkin laitetaan pöytä koreaksi.Tämä pihyys ja vieraiden alikunnioittaminen on myötähävettävää.
Vierailija kirjoitti:
loiset kirjoitti:
pusseja pesemällä säästää korkeintaan kalojen elämänlaatua ja ihmisten, kun muovipusseja menee luontoon vähemmän ja sitä kautta mikromuovin palasia. Vettähän siinä itsellä kuluu ja öljystä tehty muovi halpempaa kuin vesi.
Kyllä köyhin ja saidoin (lisäksi jollain tapaa häiriintynyt) on mielestäni sellainen, joka varastaa muilta, eli nämä jankkaajat, jotka väkisin änkeävät toisten kerrostalopihoille, ja opettavat lapsensa käyttämään muita hyväkseen, jollain verukkeella, että lapset leikkivät ja kyllä minäkin olen lapsena.
Eipä muutama vuosikymmen sitten voinut puhua maan hinnasta samassa lauseessa kuin tämän päivän , tonttivuokrat olivat lähes ilmaisia ja ihmistyö verrattuna nykyiseen. Jos ei itse jaa ensin muille, joillekin randomeille omaa rahaa satoja tuhansia euroja, miljoonan, niin kyllä silloin kustantaa itse lastensa leikkipaikat tai käyttää luvallisia.
Eikö lapset saa leikkiä kavereidenkin pihoilla.
Tontti näköjään kuluu, hahaha! Tässä taisi olla ketjun pihein ihminen, hän vei kyllä voiton 😄
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli paras.
Olen vähentänyt vessapaperin käyttöä itsekin mutta ajatus kehottaisin jotakuta toista varmaan karkottaa vieraat...
Naapuri alkoi tyrkyttäytyä meille uimaan kun meille tehtiin uima-allas. Säästyy rahaa, totesi. Seuraavaksi raahasi miehensä ja lapsensakin, alkoivat käydä joka päivä kun "on niin hyvää liikuntaa". Lopulta meni hermo kun olivat koko ajan oven takana kolkuttamassa, pyysivät että josko voisi tuoda ystäviään ja eikös tuon saunankin voisi napsauttaa päälle kun olisi niin mukavaa... uimahalli ei ole kuin 15 minuutin matkan päässä ja heillä on ihan omakin sauna. Pyyhkeitäkin pyydettiin lainaksi "kun unohtui", ei voi kipaista pihan poikki hakemassa. Ei olla enää puheväleissä, kun totesin että kiitos, pidämme altaan nyt ihan itsellämme.
Joissakin ihmisissä sekoittuu pihiys ja narsismi. Itselle ostetaan kaikkea kallista, mutta muille naristaan pikkuasioista, kun se on muka itseltä pois. Selityksiä sitten löytyy. Laatu maksaa, kestää pidempään, oli tarjouksessa, kun nyt sattui olemaan vähän ylinääräistä jne. Appiukolla on ollut autoja, moottoripyöriä ja muita vempaimia, mutta ei kotonaan raaski pitää lämpöjä päällä. Suihkuun mennessä piti kysyä onko lämminvesivaraaja ollut päällä, että saa lämmintä vettä. Pesuhuone on tietenkin talvella kuin jääkaappi, kun lämmitys ei ole koskaan päällä (ei ole ollut 30 vuoteen).
Kastan veteen kuivuneet leipäpalat että pystyn syömään ne.
Lämmitän vanhaa kaurapuuroa.
Pihiys tuntuu olevan osa suomalaista kansanluonnetta(?) Tiedän yhden tapauksen. Suomalainen turisti osti etelänmatkalla halvat kengät. Kun ne alkoivat täällä Suomessa hajoamaan, niin hän pakkasi kengät seuraavalla matkalla mukaan ja korjautti ne paikallisella suutarilla. Oli halvempaa teettää siellä!
Jatkan vielä kommentointia, olen ketjun nro 249, joka on pessyt muovipussitkin eikä nähnyt siinä mitään tavatonta.
Minä (ja moni lähipiiristäni) emme ole pihejä siksi, että rahanmenon saisi minimoitua. Minun mielestäni kaikkinainen tuhlaus vaan on typerää - tavaran, elintarvikkeiden, rahan, ajan, oman energian. Tämä on sellainen elämää ohjaava perusarvo. Tuntuu ihan älyttömältä heittää hyvä eväsleipäpussi roskiin, koska siinä voisi hyvin tuoda seuraavanakin päivänä eväsleivät töihin. Heitän kuitenkin sen täysin hyvän pussin roskiin sosiaalisen paineen alla, koska muuten (btw hyvin materian perään oleva) työkaveri vinoilee aiheesta.
Älytöntä on ostaa uutta tavaraa toimivan tilalle silloin, kun se ei paranna elämänlaatua mitenkään. Sama muovipussi palvelisi minua moitteetta useammankin päivän, ei edes ranteeni rasittuisi tyhjän pussin takaisinroudaamisesta. Samoin on ihan älytöntä ostaa uusi puhelin viime vuoden mallin tilalle, jos ei niillä uusilla ominaisuuksilla varsinaisesti tee mitään. Voisin kyllä maksaa kymppitonnin keinonivelleikkauksesta sellaista tarvitessani, sillä se todennäköisesti parantaisi elämääni hurjasti. Sen sijaan en ostaisi kahdellakympillä tämän kauden röyhelöpaitapuseroa, koska se ei tuottaisi mitään lisäarvoa jo olemassa olevan klassisen paitapuseroni ohessa. Se olisi tuhlausta, hyi olkoon.
Tämä ketju on saanut miettimään suomalaista köyhyyttä - absoluuttista, suhteellista ja henkistä köyhyyttä. Minusta on jonkinlaista henkistä köyhyyttä elää eritteidensä kanssa siksi, ettei raaski vetää vessanpönttöä. Toisenlaista henkistä köyhyyttä on myös hyväksyä se markkinavoimien tuputtama kuluttamisen maksimoimiseen tähtäävä maailmankuva omaksi totuudekseen.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin ihmisissä sekoittuu pihiys ja narsismi. Itselle ostetaan kaikkea kallista, mutta muille naristaan pikkuasioista, kun se on muka itseltä pois. Selityksiä sitten löytyy. Laatu maksaa, kestää pidempään, oli tarjouksessa, kun nyt sattui olemaan vähän ylinääräistä jne. Appiukolla on ollut autoja, moottoripyöriä ja muita vempaimia, mutta ei kotonaan raaski pitää lämpöjä päällä. Suihkuun mennessä piti kysyä onko lämminvesivaraaja ollut päällä, että saa lämmintä vettä. Pesuhuone on tietenkin talvella kuin jääkaappi, kun lämmitys ei ole koskaan päällä (ei ole ollut 30 vuoteen).
Joillakin katoaa suhteellisuuden taju. Ja moni, joka elää tuhlailevasti, on tosi pihi, jos pitäisi antaa tai lahjoittaa muille. Eräs tuttavani esim.sanoi, etteivät lapsen opettajat tarvitse mitään joululahjoja tms, saavathan he palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin katoaa suhteellisuuden taju. Ja moni, joka elää tuhlailevasti, on tosi pihi, jos pitäisi antaa tai lahjoittaa muille. Eräs tuttavani esim.sanoi, etteivät lapsen opettajat tarvitse mitään joululahjoja tms, saavathan he palkan.
Varmaan moni opettaja ilahtuisi kun ei saisi turhia lahjoja. ;)
Tiedän kehonrakentajan joka vuodessa piikittää itseensä yli 10.000 euron arvosta hormoneita mutta ostaa silti kaupasta niitä kaikkein halvimpia (ja huonoimpia) kananmunia. Sairasta.
Pihi mummoni osti minulle joululahjaksi kirsikkaliköörirasian. Olin tuolloin noin 11-vuotias. Olin ilmeisesti hänen mielestään juuri sopivaa kohderyhmää kirsikkaliköörikonvehdeille.