Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Vierailija kirjoitti:
Minä ja kolme muuta sisarustani saimme isältämme kukin joululahjaksi suklaarasian. Myös pienet lapsenlapset saivat suklaarasian. Jouluaattona isällä käviessäni näin kuitin, jossa luki päivämäärä 24.12. ja suklaat -40% alennuksessa... Äiti puolestaan antoi kaikille lahjoja muutaman sadan euron edestä.
Miehille tyypilliseen tapaan, jouluostokset jäivät ilmeisesti viime tippaan eli aattoon. Jos joku kauppa myi jo silloin suklaata alennuksessa, oli isäsi vain viisas, ei pihi. Jos lehdessä oli alennetuista suklaista, sekään ei mielestäni osoita piheyttä . Muuten, mitä jos ne suklaat olisivat jo loppuneet tai eivät olisikaan olleet vielä tarjouksessa? Tuskin hän kuitenkaan kierteli luultavasti autolla ympäri kaupunkia etsimässä halpoja suklaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatan joskus jäädä koulussa koneelle, ettei tarvi kotona aukasta sähkösyöppöä.
Tietokone nyt ei hirveästi sähköä käytä. Jos vaikka joka arkipäivä vuoden ajan (5h/viikko) teet noin, niin tuolla säästät koko vuoden aikana ehkä kaksi euroa. Onhan se säästö toki sekin, jos kaikesta laskee, mutta vietät 260 ylimääräistä tuntia koululla kodin sijaan :D No eipähän selkänojat kulu.
Laskin nopeasti että 260h tietokoneen käyttöä vastaa 17e. Mulla on tosin opintosuunnasta johtuen pakko olla aika tehokas kone.
Laskin kerran että jos tekee 8h päivässä kotona koneella töitä 210pv/a, niin sähköt tekee vuodessa 220e. 😵
Miten oikein päädyit tähän? Pöytäkone ottaa keskimäärin ehkä 100-200w (tehokas kone) ja näyttö ehkä 50w. 200w kulutuksella 10snt/kwh hinnalla 100 käyttötuntia olisi vain 2€. Tuo 8h päivässä 210 päivää vuodessa tarkoittaisi, että kone kuluttaa jatkuvasti 1300w. Tämmöistä tehoa ei ota kyllä kuin isot palvelimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-miesystäväni toi tuliaisiksi itse keräämiään puolukoita. Kun lähdimme keskustaan, kysyi, mennäänkö sun vai mun autolla. Kulki varmaan 20 vuotta vanhassa, lähes mädäntyneessä nahkatakissa...
Takin ymmärrän, mutta miten puolukat tai autokysymys liittyvät jotenkin piheilyyn?
Puolukat eivät maksaneet mitään! Jos mentiin minun autollani, säästyi bensaa hänen autostaan!
Moni nykyihminen olisi kiitollinen luonnonmarjoista, niin harva nykyään viitsii poimia marjoja. Ei kai kahden ihmisen kannata lähteä kahdella autolla keskustaan, jos on muutenkin sama matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-miesystäväni toi tuliaisiksi itse keräämiään puolukoita. Kun lähdimme keskustaan, kysyi, mennäänkö sun vai mun autolla. Kulki varmaan 20 vuotta vanhassa, lähes mädäntyneessä nahkatakissa...
Takin ymmärrän, mutta miten puolukat tai autokysymys liittyvät jotenkin piheilyyn?
Puolukat eivät maksaneet mitään! Jos mentiin minun autollani, säästyi bensaa hänen autostaan!
Tuliaisiksi esimerkiksi kylään tuodessa on suosittua tuoda jotain itsetehtyä ruokaa, esimerkiksi sämpylöitä, niin miksei sitten puolukoita. En mä ainakaan ilkeisi viedä jotain kaulakorua tuliaiseksi päivälliselle.
Jos hän kysyi kumman autolla mennään, niin se tarkoitti luultavasti että haluaa mennä yhtä matkaa. Olisithan voinut vastata että minun autolla, ja seuraavalla kerralla sinun autolla. Olisko molempien pitänyt mennä omalla autolla?
Tuttavani ajaa puoli kaupunkia tarjousranskiksen perässä.
Tämän ketjun innoittamana katsokaapas vaikka youtubesta extreme cheapskates sarjaa. Sieltä löytyy inspiroivia esimerkkejä siitä, miten lasagnea valmistetaan astianpesukoneessa tai miten juhlakattaus dyykataan roskiksesta.
Sairaalloinen piheys on kyllä ehdoton dealbreaker. Piheily on yleensä tarkoittaa sitä, että joku toinen maksaa sinun säästäväisyytesi.
ATK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatan joskus jäädä koulussa koneelle, ettei tarvi kotona aukasta sähkösyöppöä.
Tietokone nyt ei hirveästi sähköä käytä. Jos vaikka joka arkipäivä vuoden ajan (5h/viikko) teet noin, niin tuolla säästät koko vuoden aikana ehkä kaksi euroa. Onhan se säästö toki sekin, jos kaikesta laskee, mutta vietät 260 ylimääräistä tuntia koululla kodin sijaan :D No eipähän selkänojat kulu.
Laskin nopeasti että 260h tietokoneen käyttöä vastaa 17e. Mulla on tosin opintosuunnasta johtuen pakko olla aika tehokas kone.
Laskin kerran että jos tekee 8h päivässä kotona koneella töitä 210pv/a, niin sähköt tekee vuodessa 220e. 😵Miten oikein päädyit tähän? Pöytäkone ottaa keskimäärin ehkä 100-200w (tehokas kone) ja näyttö ehkä 50w. 200w kulutuksella 10snt/kwh hinnalla 100 käyttötuntia olisi vain 2€. Tuo 8h päivässä 210 päivää vuodessa tarkoittaisi, että kone kuluttaa jatkuvasti 1300w. Tämmöistä tehoa ei ota kyllä kuin isot palvelimet.
Sähkön hinta ei-sähkölämmitteisissä taloissa on 13snt/kwh. Ainakin täällä päin, halvin kilpailutettu.
Tietokoneen virtalähteen teho 500w kaksi näyttöä yht 170 w. Tietokone ei tietenkään kuluta näin paljon kokoajan, mutta lisäksi kulutukseen laskin sen, että ajoittain tietokone on jätettävä päälle koko vuorokaudeksi täydellä teholla renderöimään. (Jotkut tekee koululla) Eli 8h*210pvä + 16h*30h = . Jos todellinen sähköntarve tuolla kokoonpanolla olisi 400w, niin sähkölaskuksi tulisi 110e. Ja mukaan ei ole vielä laskettu modeemin sähkökulutusta, mutta se olisi varmaan muutenkin päällä. Muistin varmaan väärin sen 220e, mutta on tuo 110e aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun innoittamana katsokaapas vaikka youtubesta extreme cheapskates sarjaa. Sieltä löytyy inspiroivia esimerkkejä siitä, miten lasagnea valmistetaan astianpesukoneessa tai miten juhlakattaus dyykataan roskiksesta.
Sairaalloinen piheys on kyllä ehdoton dealbreaker. Piheily on yleensä tarkoittaa sitä, että joku toinen maksaa sinun säästäväisyytesi.
Joo, nuo on olleet aivan hirveitä! Tulee jostain tv5 tjsp. Tyyliin että vaatteita ei vaihdeta koskaan vaan käydään ne vaatteet päällä suihkussa niin vaatteet puhdistuu samalla.
Naapurillani ja minulla oli yhteinen tuttava, joka aina sattui kylään ruoka-aikaan, peräkkäisinä päivinäkin hänelle ruoka maittoi. Vitsailinmme, että hän käy nuuhkimassa postiluukusta, missä ruokaa laitetaan.
Kerran hän tuli ja oli "kriisi", että onko minulla tamponeita tai mitään. No toki. Kaksi päivää myöhemmin hän tuli taas ja vielä oli sama kriisi. Hän ei vieläkään ollut ostanut omaa kuukautissuojaa. Tällöin kylässä ollut naapurini sanoi piruuttaan, että täältä on loppu mutta "tuolla ja tuolla" asuu yksi nainen, voit kysyä häneltä. Tuttava lähti heti täysin vieraan ihmisen oven taakse kolkuttelemaan kuukautisasioissaan. Kauppaan oli sama matka.
Mutta jos olit istunut hänen autossaan edes kymmenen sekuntia hän heti aloitti puheen bensarahojen jakamisen "reiluudesta".
Missä metsässä "slangi"-sanan imettelijä kasvaa? Ihan normi sana. Vai eksä tsennaa stadii ja bonjaa slangii?
Meillä työnantaja kielsi kahvinkeittimet ja tarjoaa kaikille ilmaiset kahvit, teet ja kaakaot automaatista. Vaikka automaatit raksuttavatkin ehkä 100 000 kupillista kuukaudessa niin se on silti halpaa verrattuna siihen että työntekijät käyttävät kahvinkeittoon satoja tunteja työaikaa, joka maksaa keskimäärin 45 €/h.
Yrittäjä pariskunta jotka kutsuu kahvitreffeille ulos, kehuu tarjoovansa kahvit ja vie vieraat jonkin kaupan tarjoamille kahvitarjoiluille tai tavattiin Maskun Huonekaluliikkeen makkarajonossa . Makkarat ja mehut tai kahvi ja pulla oli ilmaisia 😮 pihejä ja varakkaita
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki tulee jotenkin niin luonnostaan, että sitä ei edes ajattele. Jos joku on sitä mieltä, että tällainen touhu on kärvistelyä, niin siltä se ei tunnu, kun suurimman mahdollisen tyydytyksen saa niistä säästyneistä euroista.
Nuppitohtorilla olisi tällaiselle joku diagnoosikin. Ei kuitenkaan niin vakava että joutuisi tahdonvastaiseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi, laskee minuutteja kuinka kauan vettä lasketaan suihkussa käydessä. Kuulemma kahdesta viiteen minuuttiin on riittävästi.
Minulla ainakin jo pelkästään hiusten huuhteluun menee varmasti lähemmäs 5 minuuttia koska ne ovat niin pitkät ja paksut enkä halua, että niihin jää pesuainejäämiä.
Meillä oli aikanaan töissä yksi kaveri, Hämäläinen taisi olla nimeltään. Työnantaja tarjosi kahvit ja maidot ja ihmettelin joskus että miksi jääkaapissa on yhdeksän avattua maitotölkkiä? "Pakko avata, Hämäläinen vie ne muuten himaan."
Joskus ihmettelin että miksi pukuhuoneessa oli kuivumassa naisten alusvatteita ja rintaliivejä vaikka työporukassa oli pelkkiä miehiä. No Hämäläinenhän se pesi vaimon ja tyttären pikkupyykkejä töissä niin että säästyy kotona vettä ja sähköä.
Otin työpaikan jääkaapista vanhentunutta ruokaa kotiin ja söin.
Sukulaiseni aikoinaan osti kinkun vasta joulun jälkeen, -50%.
Nykyään se ei raaski ostaa kinkkua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän leivinpaperia kymmeniä kertoja.
Mikä leivinpaperi kestää useita paistokertoja? Olen huomannut, että yli 200°C:n lämpötilassa nykyiset leivinpaperit palaa ihan ruskeaksi hötöksi.
Ei se haittaa vaikka ruskettuu!
Erittäin hauska ketju! Tunnistin itsekin monta tapausta lähipiiristäni tai työkavereista. Eikä voi sanoa muuta kuin että nuukuus/saituus on pahimpia milenterveysongelmia, mitä tiedän.
Toinen kummallisuus on se, että johonkin tuhlataan rahaa aivan poskettomasti ja sitten vastapainoksi esim. etsitään tyhjiä tölkkejä roskiksista. Kaveri laittaa autoon helposti 15000 € vuodessa ja sitten kotona kävelee ympäri kämppää sammuttelemassa valoja muiden perheenjäsentenjäljiltä että sähkölasku olisi pienempi.
Itse ostin joululahjoja tutuille ja sukulaisille varmaan 1500 eurolla, tarjoan työkavereille 10 € lounaita viikottain, tuon tämän tästä pullaa tai jätskiä työpaikan kahvipöytään jne.